Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utförda Glidtester - diskussion


Stefan Sand

Recommended Posts

  • Replies 299
  • Created
  • Last Reply
Nu är det bara att hålla tummarna för att inte värmen fortsätter, är plussgrader och lätt regn i Idre idag :(

 

Ingen annan som har glidtester på G????.....Lars-Erik, du bor ju i Luleå och ni har ju snö!

Vi hade över halvmetern snö i Luleå häromveckan (tror någon sa 54 cm snödjup), men sedan dess bara regn, plusgrader och ännu mera regn. På ett ställe längs Ormbergsspåren var stora fläckar barmark framme när jag sprang förbi igår, men uppe vid starten kom någon diagonalande, så jag _tror_ att är är man i desperat behov av en skidtur så går kanske 5,4 km spåret åka i än, men vill man ha spår som är fina nog för att inte repa skidorna så tror jag det behövs minusgrader och mer snö. Men prognosen säger 4-6 plusgrader till tisdag, 0 grader på dagen då, första minusgraden på länge på natten och sen +1 igen på onsdag. Men ingen snö, så den får vi nog vänta längre på.

 

I väderprognosera har plusgraderna och regnet vid kusten ofta varit noll grader och snö längre inåt landet, så där kanske snön finns än? Att det finns i Gällivare har vi ju sett i världscup-sändningar. =)

 

Men jag ser fram mot Stefans och andras tester. =)

Link to comment
Share on other sites

Den 5/12 åker jag till Idre på träningsläger, hemma igen den 10/12. Räkna med att det kommer att komma rapport från tester den 11/12.

Då kanske vi ses...

 

Ingen annan som har glidtester på G????.....

Jag har nu sicklat ett par skidor. Ska jämföra dessa mot vallade, om jag kommer till Idre. Men om jag tycker de känns dåliga ska jag nog valla upp dem och jämföra igen mot de som redan var vallade. Jag kan fortfarande citera Sauk i Yrrol-filmen, "Ähhhh - jag är skeptisk..."

 

Jo Lars-Erik! Spara dina pengar till julklappar åt nära och kära. Jag anser mig händig nog att sickla ett par skidor, trots att det inte står "K" på sickeln.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu sicklat ett par skidor. Ska jämföra dessa mot vallade, om jag kommer till Idre. Men om jag tycker de känns dåliga ska jag nog valla upp dem och jämföra igen mot de som redan var vallade. Jag kan fortfarande citera Sauk i Yrrol-filmen, "Ähhhh - jag är skeptisk..."

Skeptiska testare är bra testare. Vore ju trist om skidvärden delades upp i de som är skeptiska och därför inte testar och det som testar men kanske lite mindre kritiskt om de redan före tror på stålsicklat (bara ett allmänt påstående och absolut ingen kritik mot någon som redan testat).

 

Vore kanon om du och Stefan kunde hitta igen varandra i spåren och jämföra erfarenheter. Skulle ni dra olika slutsatser så vore det ju intressant att veta om ni kommer på att ni gjort någonting olika i vallning, sickling, rillning, teknik, testmetoder eller annat som skulle kunna förklara skillnaderna. Om ni får rakt motsatta testresultat så blir det ju t ex genast högintressant att veta om detta kan bero på att den som tycker sickling funkar sämre har sicklat/rillat sämre eller stenslipat, grundpreparerat och vallat bättre eller om testerna utförts i olika hastigheter, olika branta backar, om ni har olika åkteknik, olika skidpar eller annat som kanske är lätt komma fram till på plats men svårt/omöjligt komma på på skidforumet efteråt.

 

Så ni får väl fixa nån armbindel eller lustiga hattar eller nåt så ni hittar igen varandra. =)

 

Själv skall jag testa på egen hand, mot andra i seedningslopp samt tillsammans med Lars-Erik. Vi åker för samma klubb, så jag var med och glidtestade inför årets Vasalopp, och vet hur förutsättningslöst han testade och hur mycket funderingar och diskussioner det blev när ett högflourvalat par gled bättre än öppet spår-paret och det gällde att försöka bedömma vad som borde glida bäst efter någon mils åkning. Så att hans tester och lopp gick som de gick kändes som en stark indikation på att stålsicklat inte är direkt dåligt i alla fall, och väl värt att prova, samtidigt som en bekant bekant som rör sig bland riktiga vallningsproffs menade att stålsicklat har de prövat men det gled sämre. Så jag tar inget för givet, och vad jag åker Vasaloppet på beror på vad som känns tryggast efter vinterns tester och seedningslopp (det primära är ju hur bra glid JAG kan fixa på MINA skidor och i Vasaloppet, inte om t ex landslagets vallateam kan slipa, valla och borsta/putsa ett par skidor till bättre glid i några km eller mil). Ja det är ungefär vart jag står så här innan jag börjat testa.

Link to comment
Share on other sites

....Har snabbt ögnat igenom presentationen och kan väl inte säga att mina kunskaper begränsar min förtåselse för innehållet........men jag tyckte sid 19 om den fattige rumänen var rätt rolig :)

jag har också kollat igenom lite men inte fundera så mycket men den där rumänen va menar han med det? att nått blåbär ligger å drar är ju inte helt ovanligt när alla de stora vet om att han inte har nått med slutstriden att göra. i mål va han 3.45 efter på en 46e plats.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu sicklat ett par skidor. Ska jämföra dessa mot vallade, om jag kommer till Idre. Men om jag tycker de känns dåliga ska jag nog valla upp dem och jämföra igen mot de som redan var vallade. Jag kan fortfarande citera Sauk i Yrrol-filmen, "Ähhhh - jag är skeptisk..."

 

Jo Lars-Erik! Spara dina pengar till julklappar åt nära och kära. Jag anser mig händig nog att sickla ett par skidor, trots att det inte står "K" på sickeln.

Dunderklumpen, det var inte möjligen du som köpte ett par billiga Atomic på Runners Store's rea i fredags?

Link to comment
Share on other sites

....Har snabbt ögnat igenom presentationen och kan väl inte säga att mina kunskaper begränsar min förtåselse för innehållet........men jag tyckte sid 19 om den fattige rumänen var rätt rolig :)

jag har också kollat igenom lite men inte fundera så mycket men den där rumänen va menar han med det? att nått blåbär ligger å drar är ju inte helt ovanligt när alla de stora vet om att han inte har nått med slutstriden att göra. i mål va han 3.45 efter på en 46e plats.

Håller med dig i att paralellen kanske är lite märklig. Det jag tror de ville visa är att i den utförslöpan, som verkade tagit dryga minuten, gled rumänen lika bra som de största nationernas åkare. De stora nationerna har lagt ner miljoner på vallning medan rumänen inte gjort det. Ändå glider han lika bra! Med detta vill de kanske bevisa att vallningen har mycket liten betydelse, eller nått i den stilen!?

 

Att han sedan var 3,45 efter i mål beror nog ändå på andra omständigheter än skidorna......

Link to comment
Share on other sites

Dunderklumpen, det var inte möjligen du som köpte ett par billiga Atomic på Runners Store's rea i fredags?

Jo då. Usch - är jag igenkänd nu... Jag som försöker vara "anonym". Det är ju bara min dotter jag ofentliggjort. Eller var det henne du kände igen eftersom hon var med i fredags?

http://web.telia.com/~u86404923/Emmavagn.jpg

 

(Jag vet att belaget på de jag köpte inte kan jämföras med vissa av mina andra skidor. Därför får jag nog valla dem i test också.)

Link to comment
Share on other sites

Det var jag som köpte Stars supervallajärn och hade med mig ett gammalt Elpex rullskidhjul. Nu är du int ensam med att vara igenkänd i alla fall. Jag drog bara mina slutsatser efter att ha läst här, jag kände inte igen din dotter, haha.

Ja, ja. Du som tyckte dina gamla 60mm breda elpex var för tröga. Frågan är ju hur tröga! Jag menar om du behöver smörja upp dem för de har rostat ihop. Men jag var ute 2 mil igår, och nu går det extra tungt på regnvåta vägar...

 

(Ett litet sidospår från trådens ursprung.)

Link to comment
Share on other sites

Hur gör man när man smörjer upp dem?

Elpex är väl samma som gamla Swedski vilket jag har. Är det så är det busenkelt att underhålla hjulen. Lossa dem från hjulgafflarna (vilket du redan verkar gjort). Är det ett bakhjul så tar du försiktigt och knackar på hjulaxeln så att "innandömmet" kommer ut. Observera att det ena kulagret är fast så prova först försiktigt att knacka från det ena hållet, funkar inte det så knacka från andra hållet.

Nu ska du ha en hjulaxel som då har 4 fjädrar spända i en lätt båge samt 4 (eller 5 kommer inte ihåg) rullar (små metall pinnar). Rengör insidan av hjulet ordentligt och rengör axel och rullar. Smörj upp allt med motorolja (samma som till bilen) och droppa olja i lagren. Montera sedan i hop allting och du kommer få hjul som rullar grymt bra :)

 

Framhjulen är det bara att droppa olja på kullagren och snurra dem så är det ordnat!

Link to comment
Share on other sites

....Har snabbt ögnat igenom presentationen och kan väl inte säga att mina kunskaper begränsar min förtåselse för innehållet........men jag tyckte sid 19 om den fattige rumänen var rätt rolig :)

jag har också kollat igenom lite men inte fundera så mycket men den där rumänen va menar han med det? att nått blåbär ligger å drar är ju inte helt ovanligt när alla de stora vet om att han inte har nått med slutstriden att göra. i mål va han 3.45 efter på en 46e plats.

Håller med dig i att paralellen kanske är lite märklig. Det jag tror de ville visa är att i den utförslöpan' date=' som verkade tagit dryga minuten, gled rumänen lika bra som de största nationernas åkare. De stora nationerna har lagt ner miljoner på vallning medan rumänen inte gjort det. Ändå glider han lika bra! Med detta vill de kanske bevisa att vallningen har mycket liten betydelse, eller nått i den stilen!?

 

Att han sedan var 3,45 efter i mål beror nog ändå på andra omständigheter än skidorna......[/quote']

jo men betyder de att den som ligger först har bäst skidor då?

Link to comment
Share on other sites

Som jag uppfattar det är ju att han ändå fått ett ordentligt försprång i början på bildserien och efter backarna blir upphunnen och lite ifrånåkt för att återigen komma i täten då det börjar gå ned igen. Vad man väl vill visa är ju förstås att det inte krävs några enorma vallateam bakom sig för att lyckas i vallaboden!
Link to comment
Share on other sites

Som jag uppfattar det är ju att han ändå fått ett ordentligt försprång i början på bildserien och efter backarna blir upphunnen och lite ifrånåkt för att återigen komma i täten då det börjar gå ned igen. Vad man väl vill visa är ju förstås att det inte krävs några enorma vallateam bakom sig för att lyckas i vallaboden!

nä i vissa fören så kan alla få till 90%iga skidor.

 

så det säger inte så mycket de heller.

 

skillad om de skulle komma fram att någon som ligger top 5 alltid åker med stålsiklat att nått blåbär vill synas i tv å pressar på lite extra de va ju ändå en ganska ointressant period av lopppet och eftersom det är så många som åker i bredd så kan de inte ha gått så fort i klungan..

Link to comment
Share on other sites

Hur gör man när man smörjer upp dem?

Fel tråd, men svarar kort. Du kan följa Stefans råd, och det finns trådar i forumet i ämnet. Jag tror jag hänvisade till en inlineslänk som inte finns längre. Framhjulen består bara av lager på varje sida och sedan en distans inuti. Så bakhjulet är lite mer innehållsrikt som Stefan skriver. Själv föredrar jag riktigt bra kullagerfett, det skyddar bättre mot väta och man behöver inte sköta hjulen lika ofta. Hjulen (lagren) börjar alltid rulla lite lättare efter att man kört ett tag på dem i alla fall. Själv skulle jag bara öppna upp bakhjulen helt om de kärvar. Det är väl fjädrar mm som kan ha rostat ihop om man förvat skidor fel (fuktigt) länge. Annars räcker det oftast med att trycka in nytt fett i lagren om du öppnar dammkåporna på dessa (röd eller svart ring oftast, metall med fjäderring på enkla inlineslager). Inlines smörjer jag med teflonoljesprej för att de ska gå fort, men då får man sköta lagren hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu sicklat ett par skidor. Ska jämföra dessa mot vallade' date=' om jag kommer till Idre. Men om jag tycker de känns dåliga ska jag nog valla upp dem och jämföra igen mot de som redan var vallade. Jag kan fortfarande citera Sauk i Yrrol-filmen, "Ähhhh - jag är skeptisk..."

 

Jo Lars-Erik! Spara dina pengar till julklappar åt nära och kära. Jag anser mig händig nog att sickla ett par skidor, trots att det inte står "K" på sickeln.[/quote']

Dunderklumpen, det var inte möjligen du som köpte ett par billiga Atomic på Runners Store's rea i fredags?

Verkligen roligt att aaven du Dunderklumpen vill testa. Din erfarenhet blir ett mycket vaardefullt bidrag i det jag tror vi alla verkligen vill veta, dvs. hur bra detta verkligen fungerar t.ex. foer olika kategorier av aakare och daa aar det viktigt att tester goers inte bara av ' nyfraalsta'. Du boer ju aaka naagon mil paa vaart och ett av paren foer att goera jaamfoerelsen, aaven Kuzmins tester visar ju att vallade gaar baattre i boerjan.

 

Med detta inlaagg ville jag aaven imponera paa dig med ett saa tidigt inlaagg, men det blir mindre imponerade med tanke paa att tidsskillnaden aar 5 timmar till Kazakhstran daar jag just nu befinner mig.

 

Min fru och du har samma uppfattning om vilka jag borde tilldela julklappar, men aaven omtanken kan ju vara vaart naagot !

 

 

'

Link to comment
Share on other sites

Hoppas det nu är spår i Idre nästa vecka...

 

Jag har skummat igenom lite trådar om detta med tester. Exakt vad nollning innebär är jag väl fortfarande lite osäker på. Själv tänkte jag nog testa 4 skidor mot varandra. 3 par vallade som jag kan tänka mig som tävlingsskidor, och ett par sicklade. Det sicklade paret har lite sämre belag, så jag kommer troligen valla upp dessa i ett senare test och jämföra.

 

Någon har haft kommentaren att fästvalla borde undvikas. Detta blir ju dock svårt om man ska åka klassiskt. Jag kommer nog i alla fall snabbt göra några glidtester utan fästvalla, så det finns ett utgångsläge. Sedan testa med fästvalla. Dels direkt samt efter att ha åkt ca 4 mil på vardera paret. (Självklart kommer jag fästvalla lika mellan paren om möjligt.) I första vändan kommer jag nog bara testa de vallade med grundvallning, avslutade med BWLF, även om det inte är den optimala glidvallan för dagen. Subjektiva kommentarer kan göras hur de går i teräng. Annars får väl glidtest i backe stå för det som går att mäta. Om det blir olika fästvallor olika dagar, kanske ett sluttest där fästvallan tagits bort är lämpligt. Om någon har kommentarer för att göra det så bra som möjligt är jag tacksam för synpunkter.

 

Om du har intresse för jämförande test om vi nu är där samtidigt Stefan, så får du skicka ett privatmail, så kan jag ge dig mobilnummer. Annars får du väl se om du ser någon som testar skidor.

Link to comment
Share on other sites

Absolut ska vi träffas om det blir något i Idre nästa vecka. Som det ser ut idag är det ingen idé att åka till Idre. 2,5km isiga spår är vad som bjuds. Kolla in bilden från Web-kameran på skidstadion........ingen rolig sådan:-(

 

Jag har tillgång till SMHI´s 10 dygns prognoser och tyvärr ser det inte ut som att vi ska få ett väderomslag under de kommande 10 dygnen.

 

Jag skickar i alla fall ett mail till dig!

Link to comment
Share on other sites

Hej! Är ny här och bara en god motionär, så ni har säkert inte så mycket att lära av mej.

Tänker däremot komma med lite funderingar och frågor (dumma).

 

Nåja, Efter att nästan lusläst detta forum har jag särskilt fastnat för det här med ovallat/stålsicklat. -Kan det vara så? -Omöjligt! är tankar som far igenom huvudet då man hör att en stålsicklad och ovallad skida glider lika eller nästan lika bra som en stenslipad och vallad skida.

 

(Tror det var canyon som tidigare skrev att anledningen att inte tro det är att man inte vill tro det.)

 

Men av vad som framgått av tester och jämförelser så verkar det stämma i vissa fall.

Sen har vi det här med strukturer grova,fina,kryss och raka och vad det nu heter.

En stålsicklad skida har struktur om än en fin sådan (rak). Att den går bra efter några mils åkning beror på att den samlar på sej mindre smuts än en vallad skida. Men man kan undra hur den överhuvudtaget har något glid då den med blotta ögat saknar struktur,

borde suga rejält. Att den är slät och saknar fiberhår är väl en orsak till dess framgång.

Då det sägs att vi går mot finare och finare strukturer, kan det då även vara den stålsicklade skidans superfina struktur som bidrar?

 

En vallad skida har högre vatten transporthastighet än en ovallad, vilket kan vara en nackdel med för grov struktur på kallt före, (tappar vattenspalten). Att då med finare struktur kunna behålla vattenspalten samt öka andelen fluor (H2O transporthastigheten) får mej att undra. -Varför inte HFvalla en stålsicklad skida? (i kallföre)

 

Nu blir den visserligen skitig och långsam efter någon mils åkning?? (den saknar struktur och fickor att samla smuts i) Men fan vad bra glid den borde ha i början.

 

Lite funderingar bara.

 

(vattentransporthastighet,vattenspalt) Undrar om jag fattat rätt?????

Helt korrekt efter mina teorier!

Stålsicklade har generellt en bättre utgånspunkt att ge bra skidfart!

Jag kan inte säga helt säkert att det är så här. jag tror det gäller så länge du inte tillför något som gör att skidans belag/struktur blir mjukare än vid utgångspunkten. Alltså vallar du skidan med mjuka högfluorparaffiner så blir nog effekten att du till skidan tillför något som försämrar.

Framförallt i de förhållanden där mjuka HF-paraffiner skall användas får du mer resultat av rillning/struktur!

Link to comment
Share on other sites

Jag vill också att RAK1' date='0 och RAK 2,0 bara dras en gång. Just 2,0 vill man ha som ett bra och brett dike. Den Red Creek som gör ett dike som är svårt att se är mycket bra. Strukturer som läggs och syns bra på skidan kan vara "mentalt" bra, men bästa fart fås med strukturer som inte syns. Syns de är de ofta för vassa och djupa.[/quote']

Samtidigt som du skrev detta inlägg stog jag hemma och testade att rilla med olika strukturer och tryck. Testade med Swix och RS riller. Har du testat den sistnämda någon gång? Skillnaden mellan dessa tyckte jag var precis som du beskrev. Swix rillor syns ju på flera meters håll och blir väldigt djupa om man tycker lite. Dessutom så blir kanterna på diket upphöjda. Jag sickade belaget lätt efter rillning och då såg det bättre ut, men fortfarande väldigt tydliga diken.

 

Men RS-rillern så trodde jag första att det inte blev någon när jag körde en 2,0:a med lätt tryck. Körde en gång till med så hårt tryck jag orkade. Fortfarande syntes inte dikena men dom kändes om jag drog nageln över belaget. Men då antar jag att enligt dina mått mätt har lagt väldigt djup struktur? Är det så att man måste trycka hårdare för att få samma struktur om man har ett stålsicklat belag utan parafin gemfört med parafin? Jag antar oxå att belaget är mer elastiskt i rumstemperatur än ute i minusgrader. Är det lättare att lägga struktur ute av den anledningen? Kanske får man en mjukare (rundare) dike om belaget är mer elastiskt när man rillar? Kanske just elastisiteten i belaget som gör den stora skillnaden mellan synligheten av struktur lagd med ett pressande verktyg eller skärande?

 

Tyvärr så verkar snön dröja. Jag börjar bli lite sugen på att testa i spåret oxå.

DEN PSYKOLOGISKA EFFEKTEN

Det ät intressant att du tycker att vår RAK 2,0 knappast syns.

Det vi nu vet är att det skall vara så lite vassa former både inåt och utåt i belaget. Det vi testar nu denna vinter är rundare former på alla rullar´+ att kunna göra en så fin struktur som möjligt i belaget, som ff är så "lite" vass som möjligt. Vi är övertygade om att hög vattentransport med rak och hård struktur är snabbast. (Vallat eller ovallat spelar ingen roll)

 

"Vassa" rullar med skrovliga ytor.

 

Så tyvärr kommer det att för alla seriösa vallare i framtiden - Att vara så att i skidan kommer ni att ha strukturer som inte syns. MEN - de kommer att ge reaultat i hög skidfart!

Lämnar ojämnheter inne i skidan som skapar turbulens och skarpa kanter = en upphöjning uppressad nära den nedpressade strukturen i skidan.

 

Det mentala problemet med detta är tydligt. Det är svårt att tro på något som man inte ser! Enda sättet att övertyga sig är genom tester och erfarenhet + information fr. omgivning som man har förtroende för.

 

TRADITION kontra UTVECKLING

(en het potatis i skidvärlden)

Link to comment
Share on other sites

Kollade på Ski-go´s hemsida. Vallatester inför Östersundstävlingarna.

Datum: 2006-12-01

Inlagt av: Robert Bergman

Lopp: WC-skidskytte

Plats: Östersund

Väder: Regnskurar

Snötyp: Isiga kristaller och mycket smutsigt

Temperatur: +6

Luftfuktighet: 78%

Vind: Byig

Glidvalla: Violett HF/C242HF+ C22 Fluide,C22Fk,C22 Pulver

Fäste:

Kommentar: Vi lade på C22 Fluide som fick torka sen gnugga vi C22 Fk på fluiden, ovan på detta la vi C22 pulver som vi värmde in. Sen borstade vi med tagel-nylon och avslutade med 2-3 lätta drag stål för att öppna strukturen och få en matt yta.

 

Smutsigt och isigt bemöter de så här.

Vad är meningen med att lägga fluid,kloss och pulver och värma ihop? Det är väl samma pulver alltihop. Jagar man ett tätt flourlager borde man kunna lägga fler fluidlager?

Vad är meningen med att borsta fram en matt yta?

Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...