Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utförda Glidtester - diskussion


Stefan Sand

Recommended Posts

Hej Leaf (och alla andra)

 

Canyon här som bytt alias till "Stevens"

 

Det man gör när man vallar på detta sätt är att man bombar in Fluor i skidan.

Dessutom så jobbar man med hårdheterna. Beroende på snötyp så väljer man (tror inte att de tänker så - men detta är min analys) vilken hårdhet man vill ha i ytan.

I snö som är nysnö eller fin snö kan man gärna ha lite mjukare yta = vissa pulver.

I gammal snö vill man ha lit hårdare yta = Fluider. I det före som var i Östersund krävdes troligen den hårdaste yta som man kan få vid plusfören och där blir det troligen Skigo C22 som för Skigo;s del ger det resultatet.

 

Att det skall borstas på detta sätt är troligen för att få fram så mycket struktur som möjligt.( Exakt varför skulle väl eg. Skigo (Robert Bergman svarat på).,)

 

En viktig faktor i Östersund var säkert också den skitiga snön. Hårt yta i skidan, som tål skit så bra som möjligt, och samtidigt kan ge struktur som funkar utan att för mycket smuts samlas i skidans strukturer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 299
  • Created
  • Last Reply
Kollade på Ski-go´s hemsida. Vallatester inför Östersundstävlingarna.

Datum: 2006-12-01

Inlagt av: Robert Bergman

Lopp: WC-skidskytte

Plats: Östersund

Väder: Regnskurar

Snötyp: Isiga kristaller och mycket smutsigt

Temperatur: +6

Luftfuktighet: 78%

Vind: Byig

Glidvalla: Violett HF/C242HF+ C22 Fluide,C22Fk,C22 Pulver

Fäste:

Kommentar: Vi lade på C22 Fluide som fick torka sen gnugga vi C22 Fk på fluiden, ovan på detta la vi C22 pulver som vi värmde in. Sen borstade vi med tagel-nylon och avslutade med 2-3 lätta drag stål för att öppna strukturen och få en matt yta.

 

Smutsigt och isigt bemöter de så här.

Vad är meningen med att lägga fluid,kloss och pulver och värma ihop? Det är väl samma pulver alltihop. Jagar man ett tätt flourlager borde man kunna lägga fler fluidlager?

Vad är meningen med att borsta fram en matt yta?

Vad tror ni?

Ja det var lite roligt/krånligt skrivet om man jämför med tidigare rapporter men det funkade säkert men frågan är vad av allt som gjore att det fungerade så bra. (?)

Link to comment
Share on other sites

Absolut ska vi träffas om det blir något i Idre nästa vecka.

Vi får ses nå´n annan gång Stefan. Det blir troligen Bruksvallarna istället.

Jo så blir det nog. Vi beslöst att ställa in Idre idag. Vi undersöker möjligheten att också åka till Bruksvallarna med det lutar åt att det blir löpträning på hemmaplan :(

Link to comment
Share on other sites

För mig blev det inte så mycket test i Bruksvallarna. Så jag får nog återkomma i ämnet (om jag orkar). Men jag gjorde ett första test med de sicklade skidorna mot grundvallade skidor (avslutade med BWLF) torsdagen den 7/12. Då var det gammal grov snö och hårda isiga spår. (Mulet väder nere i byn, samt relativt vindstilla och ca 8 minusgrader.) Jag valde en svag backe där höjdskillnaden bara var en meter, sedan raksträcka ca 40 m med ett svagt motlut som avslutning. Jag gjorde 6 st test på varje skida, tog bort längsta och kortaste. De 4 resultaten på varje skida hade en spridning på ca ½-meter. Det vallade skidparet gled 5 m längre än det sicklade. Det sicklade paret kändes som det dog lite i lågfart. Dessa var sicklade och borstade med rotostålborste.

 

Den dagen körde jag ca 4 mil på det vallade paret. Fästvalla blev en blandning mellan universalklister och rött molybdenklister. Skidorna kändes mycket bra. Dagen efter körde jag ett förmiddagspass på drygt 2 mil på det sicklade paret. Hopplöst före med regnblandad nysnö. Jag vallade med Starts molybden +½ - -½ vilket jag tror skulle gått bra. Men nere i Bruksvallarna var det lite varmare, så vår klubbmästare lurade på mig fluorkicker silver. När jag bara kom lite högre upp frös det under skidorna. Täckte med Start molybden igen vilket blev bättre, men då blev det ganska tjockt. Detta gjorde att det blev mycket fästvalla som gled bak på skidorna vilket gjorde vidare tester ganska meningslösa. (Om jag inte skulle rengjort skidorna först, men det skulle ju vara rätt meningslöst också.) Sen hade jag så ont i en hälsena, så jag var tvungen att åka skejt resten av helgen utom sista passet på söndagen.

 

Fortfarande bara spekulationer från min sida. Men att det vallade paret skulle ta upp så pass mycket mer smuts så att de skulle tappa det försprång i glid de hade från början tror jag inte på. Hoppas dock kunna göra ytterligare något test i mer jämförbara situationer. Jag kommer även valla upp de sicklade skidorna för att jämföra.

 

Glömde skriva att de vallade skidorna var nyslipade med LJ02-struktur.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Kul med denna tråd, hoppas flera rapporterar sina intryck av sicklade skidor!

 

Jag och min far var och åkte i skidtunneln i Torsby förra veckan. Vi hade fått våra skidor sicklade enligt Kuzminmetoden hos Enklare sport.

Utan några större förväntningar på resultatet var vi ändå spända på att se om detta verkligen kunde fungera...

Till våran förvåning så hade vi helt klart bäst glid av dom som vi lyckades gemföra oss med första skiddagen...

Dag två var det någon som hade ungefär samma glid som oss, dock kunde man se under våra skidor att det samlats endel fästvalla på glidzonerna sedan gårdagen, efter rengörning av dessa så gled vi bättre igen...

Dag 3 var intrycken samma, dock fokuserade vi lite mer på träningen än att försöka glida ifrån folk :-)

 

Svårt att gdra några jätteslutsatser av detta men en sak är säker: i skidtunneln i Torsby funkar stålsicklat superbra...

Man blir verkligen sugen på att se hur det fungerar i andra fören... Personligen tycker jag allt pekar på att stålsicklat gäller!

 

Träna hårt är stort. Träna rätt är större!

Link to comment
Share on other sites

För mig blev det inte så mycket test i Bruksvallarna. Så jag får nog återkomma i ämnet (om jag orkar). Men jag gjorde ett första test med de sicklade skidorna mot grundvallade skidor (avslutade med BWLF) torsdagen den 7/12. Då var det gammal grov snö och hårda isiga spår. (Mulet väder nere i byn, samt relativt vindstilla och ca 8 minusgrader.) Jag valde en svag backe där höjdskillnaden bara var en meter, sedan raksträcka ca 40 m med ett svagt motlut som avslutning. Jag gjorde 6 st test på varje skida, tog bort längsta och kortaste. De 4 resultaten på varje skida hade en spridning på ca ½-meter. Det vallade skidparet gled 5 m längre än det sicklade. Det sicklade paret kändes som det dog lite i lågfart. Dessa var sicklade och borstade med rotostålborste.

 

Den dagen körde jag ca 4 mil på det vallade paret. Fästvalla blev en blandning mellan universalklister och rött molybdenklister. Skidorna kändes mycket bra. Dagen efter körde jag ett förmiddagspass på drygt 2 mil på det sicklade paret. Hopplöst före med regnblandad nysnö. Jag vallade med Starts molybden +½ - -½ vilket jag tror skulle gått bra. Men nere i Bruksvallarna var det lite varmare, så vår klubbmästare lurade på mig fluorkicker silver. När jag bara kom lite högre upp frös det under skidorna. Täckte med Start molybden igen vilket blev bättre, men då blev det ganska tjockt. Detta gjorde att det blev mycket fästvalla som gled bak på skidorna vilket gjorde vidare tester ganska meningslösa. (Om jag inte skulle rengjort skidorna först, men det skulle ju vara rätt meningslöst också.) Sen hade jag så ont i en hälsena, så jag var tvungen att åka skejt resten av helgen utom sista passet på söndagen.

 

Fortfarande bara spekulationer från min sida. Men att det vallade paret skulle ta upp så pass mycket mer smuts så att de skulle tappa det försprång i glid de hade från början tror jag inte på. Hoppas dock kunna göra ytterligare något test i mer jämförbara situationer. Jag kommer även valla upp de sicklade skidorna för att jämföra.

 

Glömde skriva att de vallade skidorna var nyslipade med LJ02-struktur.

Mycket roligt att fler ger ut testresultat ang. detta högintressanta ämne och förstås skoj att Fries skriver! En mycket sympatisk och lovande kille! Kul att han är nöjd! :-)

 

Hade en kort diskussion med en som arbetar med forskaren K idag. Jag nämnde D's testresultat och undrade hur detta kunde komma sig. Fick ungefär följande svar och fick hemläxa att kolla upp två vedertagna källor.

 

Kommentarer till utförandet av testet:

Beskrivna förhållanden: –8 grader och 1m i höjdskillnad.

 

Hastigheten bör då ha varit knappt 1 m/s. Vid så låga hastigheter och minus 8 grader skulle det då inte bildas någon nämnvärd vattenfilm under skidan. Vedertaget är [1] att det inte går att dra någon tillämpar slutsats vid hastigheter lägre än 10m/s, i vart fall inte för längdskidåkares vidkommanden.

 

Anledning: snö under skidan smälts inte nämnvärt vid minus 8 grader och hastigheter mycket lägre än 10 m/s. T.o.m. aerodynamiskt motstånd blir alldeles för varierande vid hastigheter lägre än 5 m/s [2].

 

Det blir nästan 100 % torrfriktion mellan en skida och snö i detta fall. Därför agerar glidvallan som smörjmedel och minskar friktionen under första 300-400

 

Träna på! :-)

 

[1] Colbeck, S.C., A review of the processes that control snow friction. CRREL monograph, 92-2. 1992, Hanover, NH, USA: US Army Cold Regions Research and Engineering Laboratory. 40.

 

[2] Spring, E., A method for testing the gliding quality of skis. Tribologia, 1988. 7(1): p. 9-14.

Link to comment
Share on other sites

För mig blev det inte så mycket test i Bruksvallarna. Så jag får nog återkomma i ämnet (om jag orkar). Men jag gjorde ett första test med de sicklade skidorna mot grundvallade skidor (avslutade med BWLF) torsdagen den 7/12. Då var det gammal grov snö och hårda isiga spår. (Mulet väder nere i byn' date=' samt relativt vindstilla och ca 8 minusgrader.) Jag valde en svag backe där höjdskillnaden bara var en meter, sedan raksträcka ca 40 m med ett svagt motlut som avslutning. Jag gjorde 6 st test på varje skida, tog bort längsta och kortaste. De 4 resultaten på varje skida hade en spridning på ca ½-meter. Det vallade skidparet gled 5 m längre än det sicklade. Det sicklade paret kändes som det dog lite i lågfart. Dessa var sicklade och borstade med rotostålborste.

 

Den dagen körde jag ca 4 mil på det vallade paret. Fästvalla blev en blandning mellan universalklister och rött molybdenklister. Skidorna kändes mycket bra. Dagen efter körde jag ett förmiddagspass på drygt 2 mil på det sicklade paret. Hopplöst före med regnblandad nysnö. Jag vallade med Starts molybden +½ - -½ vilket jag tror skulle gått bra. Men nere i Bruksvallarna var det lite varmare, så vår klubbmästare lurade på mig fluorkicker silver. När jag bara kom lite högre upp frös det under skidorna. Täckte med Start molybden igen vilket blev bättre, men då blev det ganska tjockt. Detta gjorde att det blev mycket fästvalla som gled bak på skidorna vilket gjorde vidare tester ganska meningslösa. (Om jag inte skulle rengjort skidorna först, men det skulle ju vara rätt meningslöst också.) Sen hade jag så ont i en hälsena, så jag var tvungen att åka skejt resten av helgen utom sista passet på söndagen.

 

Fortfarande bara spekulationer från min sida. Men att det vallade paret skulle ta upp så pass mycket mer smuts så att de skulle tappa det försprång i glid de hade från början tror jag inte på. Hoppas dock kunna göra ytterligare något test i mer jämförbara situationer. Jag kommer även valla upp de sicklade skidorna för att jämföra.

 

Glömde skriva att de vallade skidorna var nyslipade med LJ02-struktur.[/quote']

Mycket roligt att fler ger ut testresultat ang. detta högintressanta ämne och förstås skoj att Fries skriver! En mycket sympatisk och lovande kille! Kul att han är nöjd! :-)

 

Hade en kort diskussion med en som arbetar med forskaren K idag. Jag nämnde D's testresultat och undrade hur detta kunde komma sig. Fick ungefär följande svar och fick hemläxa att kolla upp två vedertagna källor.

 

Kommentarer till utförandet av testet:

Beskrivna förhållanden: –8 grader och 1m i höjdskillnad.

 

Hastigheten bör då ha varit knappt 1 m/s. Vid så låga hastigheter och minus 8 grader skulle det då inte bildas någon nämnvärd vattenfilm under skidan. Vedertaget är [1] att det inte går att dra någon tillämpar slutsats vid hastigheter lägre än 10m/s, i vart fall inte för längdskidåkares vidkommanden.

 

Anledning: snö under skidan smälts inte nämnvärt vid minus 8 grader och hastigheter mycket lägre än 10 m/s. T.o.m. aerodynamiskt motstånd blir alldeles för varierande vid hastigheter lägre än 5 m/s [2].

 

Det blir nästan 100 % torrfriktion mellan en skida och snö i detta fall. Därför agerar glidvallan som smörjmedel och minskar friktionen under första 300-400

 

Träna på! :-)

 

[1] Colbeck, S.C., A review of the processes that control snow friction. CRREL monograph, 92-2. 1992, Hanover, NH, USA: US Army Cold Regions Research and Engineering Laboratory. 40.

 

[2] Spring, E., A method for testing the gliding quality of skis. Tribologia, 1988. 7(1): p. 9-14.

Enklaresport är bra på att sälja sina egna produkter !!!

Link to comment
Share on other sites

För mig blev det inte så mycket test i Bruksvallarna. Så jag får nog återkomma i ämnet (om jag orkar). Men jag gjorde ett första test med de sicklade skidorna mot grundvallade skidor (avslutade med BWLF) torsdagen den 7/12. Då var det gammal grov snö och hårda isiga spår. (Mulet väder nere i byn, samt relativt vindstilla och ca 8 minusgrader.) Jag valde en svag backe där höjdskillnaden bara var en meter, sedan raksträcka ca 40 m med ett svagt motlut som avslutning. Jag gjorde 6 st test på varje skida, tog bort längsta och kortaste. De 4 resultaten på varje skida hade en spridning på ca ½-meter. Det vallade skidparet gled 5 m längre än det sicklade. Det sicklade paret kändes som det dog lite i lågfart. Dessa var sicklade och borstade med rotostålborste.

 

Den dagen körde jag ca 4 mil på det vallade paret. Fästvalla blev en blandning mellan universalklister och rött molybdenklister. Skidorna kändes mycket bra. Dagen efter körde jag ett förmiddagspass på drygt 2 mil på det sicklade paret. Hopplöst före med regnblandad nysnö. Jag vallade med Starts molybden +½ - -½ vilket jag tror skulle gått bra. Men nere i Bruksvallarna var det lite varmare, så vår klubbmästare lurade på mig fluorkicker silver. När jag bara kom lite högre upp frös det under skidorna. Täckte med Start molybden igen vilket blev bättre, men då blev det ganska tjockt. Detta gjorde att det blev mycket fästvalla som gled bak på skidorna vilket gjorde vidare tester ganska meningslösa. (Om jag inte skulle rengjort skidorna först, men det skulle ju vara rätt meningslöst också.) Sen hade jag så ont i en hälsena, så jag var tvungen att åka skejt resten av helgen utom sista passet på söndagen.

 

Fortfarande bara spekulationer från min sida. Men att det vallade paret skulle ta upp så pass mycket mer smuts så att de skulle tappa det försprång i glid de hade från början tror jag inte på. Hoppas dock kunna göra ytterligare något test i mer jämförbara situationer. Jag kommer även valla upp de sicklade skidorna för att jämföra.

 

Glömde skriva att de vallade skidorna var nyslipade med LJ02-struktur.

Även om du nu inte tycker det hela var så vetenskapligt så lägg in ditt test i den "klistrade" tråden oxå. För övrigt tycker jag du och din klubbmästare kan kasta ut Flourkickern ur vallalådan, den är verkligen aldrig bra ... :( Och jag har åkt på den MYCKET ... :(

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Ska till tunneln över helgen. Vore intressant att jämföra mina vallade mot någon stålsicklad. Jag behöver bli överbevisad för att tro på detta. ¨

När jag åkte där senast hade jag vallat och upplevde att jag hade bäst glid.

Är det någon stålsicklare som ska dit så kan vi göra ett intressant test?

Link to comment
Share on other sites

[Kommentarer till utförandet av testet:

Beskrivna förhållanden: –8 grader och 1m i höjdskillnad.

Jag måste nog revidera höjdskillnaden, (jag var nog lite trött när jag skrev det hela). Höjdskillnaden var säkert mellan 2 och 3 meter. Total åksträcka ca 50 m. Jag hade ju tänkt gå tillbaka till samma plats igen och mäta noggrannare, men detta blev inte av. (Jag gör alltid så att jag vid start står still och småglider skidorna fram och tillbaka så de inte "nyper". Sedan så fort jag kan går jag ner i fartställning.)

Hastigheten bör då ha varit knappt 1 m/s. Vid så låga hastigheter och minus 8 grader skulle det då inte bildas någon nämnvärd vattenfilm under skidan. Vedertaget är [1] att det inte går att dra någon tillämpar slutsats vid hastigheter lägre än 10m/s, i vart fall inte för längdskidåkares vidkommanden.

Jag tror inte riktigt på dina förklaringar, enklaresport. Det jag kan nämna är att hastigheten som snabbast klart översteg 1 m/s. (Sen skrev du fel väl när du skrev 10 m/s?) Spåren var som sagt isiga och mycket snabba. Men jag är väl medveten om att andra spårförhållanden kan ge andra resultat. Däremot kan jag säga att jag tycker de sicklade skidorna skulle duga mer än väl till träning. Jag lovar att jag ska fortsätta testa. Jag har beslutat mig för att valla upp det sicklade paret och fortsätta jämföra just de två par jag börjat med. Sedan ska jag tvätta rent de sicklade paret och sickla om dem för vidare tester. Men nu är jag tillbaka i gröna "Stockholm", så vidare tester dröjer.

Link to comment
Share on other sites

För mig blev det inte så mycket test i Bruksvallarna. Så jag får nog återkomma i ämnet (om jag orkar). Men jag gjorde ett första test med de sicklade skidorna mot grundvallade skidor (avslutade med BWLF) torsdagen den 7/12. Då var det gammal grov snö och hårda isiga spår. (Mulet väder nere i byn' date=' samt relativt vindstilla och ca 8 minusgrader.) Jag valde en svag backe där höjdskillnaden bara var en meter, sedan raksträcka ca 40 m med ett svagt motlut som avslutning. Jag gjorde 6 st test på varje skida, tog bort längsta och kortaste. De 4 resultaten på varje skida hade en spridning på ca ½-meter. Det vallade skidparet gled 5 m längre än det sicklade. Det sicklade paret kändes som det dog lite i lågfart. Dessa var sicklade och borstade med rotostålborste.

 

Den dagen körde jag ca 4 mil på det vallade paret. Fästvalla blev en blandning mellan universalklister och rött molybdenklister. Skidorna kändes mycket bra. Dagen efter körde jag ett förmiddagspass på drygt 2 mil på det sicklade paret. Hopplöst före med regnblandad nysnö. Jag vallade med Starts molybden +½ - -½ vilket jag tror skulle gått bra. Men nere i Bruksvallarna var det lite varmare, så vår klubbmästare lurade på mig fluorkicker silver. När jag bara kom lite högre upp frös det under skidorna. Täckte med Start molybden igen vilket blev bättre, men då blev det ganska tjockt. Detta gjorde att det blev mycket fästvalla som gled bak på skidorna vilket gjorde vidare tester ganska meningslösa. (Om jag inte skulle rengjort skidorna först, men det skulle ju vara rätt meningslöst också.) Sen hade jag så ont i en hälsena, så jag var tvungen att åka skejt resten av helgen utom sista passet på söndagen.

 

Fortfarande bara spekulationer från min sida. Men att det vallade paret skulle ta upp så pass mycket mer smuts så att de skulle tappa det försprång i glid de hade från början tror jag inte på. Hoppas dock kunna göra ytterligare något test i mer jämförbara situationer. Jag kommer även valla upp de sicklade skidorna för att jämföra.

 

Glömde skriva att de vallade skidorna var nyslipade med LJ02-struktur.[/quote']

Mycket roligt att fler ger ut testresultat ang. detta högintressanta ämne och förstås skoj att Fries skriver! En mycket sympatisk och lovande kille! Kul att han är nöjd! :-)

 

Hade en kort diskussion med en som arbetar med forskaren K idag. Jag nämnde D's testresultat och undrade hur detta kunde komma sig. Fick ungefär följande svar och fick hemläxa att kolla upp två vedertagna källor.

 

Kommentarer till utförandet av testet:

Beskrivna förhållanden: –8 grader och 1m i höjdskillnad.

 

Hastigheten bör då ha varit knappt 1 m/s. Vid så låga hastigheter och minus 8 grader skulle det då inte bildas någon nämnvärd vattenfilm under skidan. Vedertaget är [1] att det inte går att dra någon tillämpar slutsats vid hastigheter lägre än 10m/s, i vart fall inte för längdskidåkares vidkommanden.

 

Anledning: snö under skidan smälts inte nämnvärt vid minus 8 grader och hastigheter mycket lägre än 10 m/s. T.o.m. aerodynamiskt motstånd blir alldeles för varierande vid hastigheter lägre än 5 m/s [2].

 

Det blir nästan 100 % torrfriktion mellan en skida och snö i detta fall. Därför agerar glidvallan som smörjmedel och minskar friktionen under första 300-400

 

Träna på! :-)

 

[1] Colbeck, S.C., A review of the processes that control snow friction. CRREL monograph, 92-2. 1992, Hanover, NH, USA: US Army Cold Regions Research and Engineering Laboratory. 40.

 

[2] Spring, E., A method for testing the gliding quality of skis. Tribologia, 1988. 7(1): p. 9-14.

Enklaresport är bra på att sälja sina egna produkter !!!

Tro mig när jag säger att det är det jag inte är! :-0 Jag är nog inte född till försäljare direkt men jag är iaf såld på det här med Kuzmin.

 

Undrar om det inte var du och jag som "bråkade" förut? Och kom gärna med synpunkter varför t.ex. jag inte skulle få kommentera. Det måste ju som sagt vara bra när man vet vilka som svarar!?

 

Jag skulle ju väldigt lägg kunna logga in i falskt namn och bara råhylla t.ex. enklaresport eller varför inte flera alias? Det vet jag bland annat sker mot just Kuzminmetoden. Mitt tips är att prioritera folk Ni känner live som har provat och kan jämföra och kanske lägga lite mindre förtroende för alias på nätet som Ni inte har en aning om ifall det finns ngn verklighetsförankring bakom.

 

Som eget svar så skulle inte mitt samvete klara av att köra med falska alias.

 

Och som sagt så tycker jag att det är synd om det ena eller andra skulle försvinna för att testet inte för fullständigt.

Link to comment
Share on other sites

[Kommentarer till utförandet av testet:

Beskrivna förhållanden: –8 grader och 1m i höjdskillnad.

Jag måste nog revidera höjdskillnaden' date=' (jag var nog lite trött när jag skrev det hela). Höjdskillnaden var säkert mellan 2 och 3 meter. Total åksträcka ca 50 m. Jag hade ju tänkt gå tillbaka till samma plats igen och mäta noggrannare, men detta blev inte av. (Jag gör alltid så att jag vid start står still och småglider skidorna fram och tillbaka så de inte "nyper". Sedan så fort jag kan går jag ner i fartställning.)

Hastigheten bör då ha varit knappt 1 m/s. Vid så låga hastigheter och minus 8 grader skulle det då inte bildas någon nämnvärd vattenfilm under skidan. Vedertaget är [1] att det inte går att dra någon tillämpar slutsats vid hastigheter lägre än 10m/s, i vart fall inte för längdskidåkares vidkommanden.

Jag tror inte riktigt på dina förklaringar, enklaresport. Det jag kan nämna är att hastigheten som snabbast klart översteg 1 m/s. (Sen skrev du fel väl när du skrev 10 m/s?) Spåren var som sagt isiga och mycket snabba. Men jag är väl medveten om att andra spårförhållanden kan ge andra resultat. Däremot kan jag säga att jag tycker de sicklade skidorna skulle duga mer än väl till träning. Jag lovar att jag ska fortsätta testa. Jag har beslutat mig för att valla upp det sicklade paret och fortsätta jämföra just de två par jag börjat med. Sedan ska jag tvätta rent de sicklade paret och sickla om dem för vidare tester. Men nu är jag tillbaka i gröna "Stockholm", så vidare tester dröjer.

Har Ni så grönt då i Sthlm? 7 mil söder om Stan är det mest grått och trist! ;-)

Om du läser igen så hade jag bara undrat lite om ditt test kunde stämma och det är alltså inte min förklaring utan det är från Leonid Kuzmin genom en annan. Och när jag ändå satt vid datorn när jag fick svaret så lade jag ut det. Men det flera iaf har sagt när dem har kört är att dem inte upplever att skidan suger fast utan släpper lätt, därför undrade jag om ditt test verkligen kunde stämma. Testa på! :-)

Link to comment
Share on other sites

Tycker ockås att Dunderklumpen ska föra över sitt test till just den tråden, meningen är ju att den tråden skall digna under alla testrapporter :)

 

Jag reagerade också på höjdskillnaden i den valda backen för testet. 1 m är definitivt för lite, 2-3m lite bättre men jag kommer att söka backar som är ca 10m i höjdskillnad. Men skit samma, så länge man redovisar hur testet genomförts är alla tester välkomna. Sedan får väl var och en göra sin egen bedömning över testet!

 

I skidtunneln hade jag som jag rapporterat kanonglid med stålsiklat och bästa fästvallan var definitivt Rode Super Gialla.

 

Nu får det ta och komma snö innan man bryter ihop....................

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Ska till tunneln över helgen. Vore intressant att jämföra mina vallade mot någon stålsicklad. Jag behöver bli överbevisad för att tro på detta. ¨

När jag åkte där senast hade jag vallat och upplevde att jag hade bäst glid.

Är det någon stålsicklare som ska dit så kan vi göra ett intressant test?

Jag ska upp till tunneln i helgen. Just nu vet jag ej om det blir på lördag eller söndag. Men du kan ju skicka ditt mobilnummer så kan jag höra av mig när jag vet. Jag tror på stålsicklat men vill gärna se att det funkar i praktiken.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Ska till tunneln över helgen. Vore intressant att jämföra mina vallade mot någon stålsicklad. Jag behöver bli överbevisad för att tro på detta. ¨

När jag åkte där senast hade jag vallat och upplevde att jag hade bäst glid.

Är det någon stålsicklare som ska dit så kan vi göra ett intressant test?

Jag ska upp till tunneln i helgen. Just nu vet jag ej om det blir på lördag eller söndag. Men du kan ju skicka ditt mobilnummer så kan jag höra av mig när jag vet. Jag tror på stålsicklat men vill gärna se att det funkar i praktiken.

Var du i tunneln och åkte? Jag försökte titte efter någon med bra glid men jag så ingen :)

Link to comment
Share on other sites

Jo jag var där men åkte dit redan på torsdagen så jag bommade tyvärr dit svar.

Var lätt att få fart på skateskidorna men klassiska fick jag jobba mer med.

Fästvallan hade stor betydelse. Vauhti aluminium tog bort glid. Täckt med deras flourvätska blev det mycket bättre.

Raka riller 1 mm visade sig vara en hit.

Hårda vallor gled bra. De med Molybden höll glidet längst.

Såg inte heller någon med extrema skidor. De flesta hade en tendens att dö i slutet av första utförsbacken vid högervarv.

En vallad skida utan rillning gled dåligt. En stålsicklad utan rillning hur gled den?

Link to comment
Share on other sites

Till att börja med ska jag erkänna att jag inte lusläst alla 10 sidorna, så jag har kanske missat något. Men jag blev nyfiken på om det är någon som testat stålsicklat mot pulver tex C44, FC8 eller liknande? Har heller inte läst Kuzmins avhandling hur genomförde han sina tester, testade han mot den för dagen bästa vallningen dvs testade först fram den bästa vallningen och sedan testade mot stålsicklat eller körde han med något/några paraffin som standard? Vad använde K för typ av skidor, tävlingskidor eller billigare skidor?
Link to comment
Share on other sites

Jo jag var där men åkte dit redan på torsdagen så jag bommade tyvärr dit svar.

Var lätt att få fart på skateskidorna men klassiska fick jag jobba mer med.

Fästvallan hade stor betydelse. Vauhti aluminium tog bort glid. Täckt med deras flourvätska blev det mycket bättre.

Raka riller 1 mm visade sig vara en hit.

Hårda vallor gled bra. De med Molybden höll glidet längst.

Såg inte heller någon med extrema skidor. De flesta hade en tendens att dö i slutet av första utförsbacken vid högervarv.

En vallad skida utan rillning gled dåligt. En stålsicklad utan rillning hur gled den?

Eftersom det inte blev något test så åkte jag på skidorna som dom var d.v.s rengjorda med vallaväck, hela skidan, ny fästvalla (super gialla) ingen sickling eller rillning p.g.a att jag sov lite för länge.

 

Glidet i lågfart var helt OK men i hög fart var det inget riktigt släpp. Sög fruktansvärt i sista delen av första backen. Skulle haft rillern med mig. Det hade nog gjort stor skillnad i hög fart.

Link to comment
Share on other sites

Till att börja med ska jag erkänna att jag inte lusläst alla 10 sidorna, så jag har kanske missat något. Men jag blev nyfiken på om det är någon som testat stålsicklat mot pulver tex C44, FC8 eller liknande? Har heller inte läst Kuzmins avhandling hur genomförde han sina tester, testade han mot den för dagen bästa vallningen dvs testade först fram den bästa vallningen och sedan testade mot stålsicklat eller körde han med något/några paraffin som standard? Vad använde K för typ av skidor, tävlingskidor eller billigare skidor?

Jag tycker du ska läsa avhandlingen. Den är lättläst och inte så tjock. Utan att ha läst den måste det vara svårt att skaffa sig en egen uppfattning.

Link to comment
Share on other sites

Här nedan följer ett litet resultat från ett test i Torbytunneln den 9:e december. Det var jag (Micke) och min tvillingbror som gjorde detta. Jag har tagit mig friheten att kopiera min brors text från hans blogg;

 

 

"Har varit till Torsby och provat den omtalade skidtunneln.med min bror Micke.

 

Blev possitivt överraskad av den omväxlande kuperade terrängen.

 

Tre motlutor av varierande lutning.

 

två bra utförslöpor.

 

+bra stakparti.

 

Testade med ovallade stålsicklade glidytor , som jag borstat med red kreeks race stålborste.

 

Lade sedan en rak 0,5 struktur med holmenkoll riller.

 

polerade sedan efter med red kreeks nylonhalvhård.

 

det blev ett mycket bra resultat, ingen i tunneln gled fortare än detta vallatips.

 

fäste rekomenderas grön toko som spray eller i burkform i botten,

 

spray är väldigt lätt att få tunnt och fint,

 

sedan läges 2-4 lager med VR60...

 

Tunnelpris tre timmar 180:-

 

Bar å åk."

 

 

Min kommentar:

Jag hade inte möjlighet att fixa iordning mina skidor så det blev bara vallaväck, direkt på glidytorna. Skidorna är stålsicklade enligt Kuzmin förra säsongen. Samma fäste som min bror. Ingen rillad struktur.

Mina skidor gled mycket sämre än min bror, som hade ett otroligt släpp i högfart. Mina gled inte bättre än övriga i tunneln. Det verkar som en rillad struktur är ett måste i tunneln.

Link to comment
Share on other sites

Skidorna är stålsicklade enligt Kuzmin förra säsongen. Samma fäste som min bror. Ingen rillad struktur.

Mina skidor gled mycket sämre än min bror, som hade ett otroligt släpp i högfart. Mina gled inte bättre än övriga i tunneln. Det verkar som en rillad struktur är ett måste i tunneln.

Hej! Är lite nyfiken! Borstades skidorna ordentligt efter sicklingen sist? Intressant det där att det verkar bli bättre ju fortare det går, det sade Leonid också. Sorry att jag kapade ditt inlägg!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...