Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utförda Glidtester - diskussion


Stefan Sand

Recommended Posts

Joel Fries körde i alperna och redovisade i mitt forum och han upplevde ett superglid direkt och även mot de som skatade. Bara som en parantes. Kan vara bra att få veta vad det var för struktur under?

 

(Återkommer med lite mer info senare om föreläsningen)

Som jag redovisade:

 

Skidpar I var stenslipade med fin linjar struktur. (Har akt max 20 mil pa dem sedan dess)

 

Skidpar II var Kuzmin-sicklade och handborstade (ca 150 drag pa varje skida) med Red Creek stalborste. Ingen rill.

Sorry! Var lite stressad och läst för snabbt. Tror att det blir bättre med roterande borste fastän du körde så noggrant. Det mesta talar för det eftersom du trots allt fick bättre glid efter 5 km. Det fastnar ju förstås (smuts) även på sicklade skidor

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 299
  • Created
  • Last Reply
Är också inne på den linjen. Kan ev vara olika smutssamling med olika strukturer.

Hårda vallor med additiv som stöter bort smuts tror jag också på.

Njae...om man kombinerar harda (paraffiner) vallor med Kuzmin gar man miste om sjalva poangen - den att spara tid och for den delen pengar. Endast sicklade sags ju dessutom ta at sig mindre smuts. Pulver och andra hogflourprodukter ar visserligen battre pa att repellera smuts an traditionella paraffiner.

 

Det ar mojligt att aven fluider tar at sig smuts, men finessen har skulle vara att fluiden ar extremt latt att lagga pa och att den skall halla den korta inledande stracka (pa tavling!) dar de sicklade skidorna eventuellt ar svagare.

Link to comment
Share on other sites

Härligt att få ta del av ytterligare en test. När man sitter här i +5 grader och gröna gräsmattor känns det långt bort att få göra egna tester!

 

Ser fram emot din kommande test. Noterade att du, liksom jag, fick mindre spridning mellan kortaste och längsta för siklad skida, en tillfällighet?. Skulle också vara intressant om den vallade skidan "dör" ytterligare efter säg 15km eller om skidorna har en markant försämring efter 5km för att sedan bibehålla glidet!?

Link to comment
Share on other sites

Enkelt glidtest

 

Ett bra amatörmässigt sätt att testa skillnader i glid är att preparera höger- och vänsterskidan i samma par på olika sätt. Då kommer man ifrån alla problem som före, skidtyp, humör etc ger. Givetvis blir det svårt att kvantifiera skillnaderna. Dock tycker jag att man faktiskt kan känna skillnaderna ganska väl medans man åker. Ganska kul faktiskt att känna att högern går lättare utför och att vänstern går lättare i lågfart. Men visst, tål man inte olika känsla i fötterna så är inte detta nåt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Ser fram emot din kommande test. Noterade att du, liksom jag, fick mindre spridning mellan kortaste och längsta för siklad skida, en tillfällighet?. Skulle också vara intressant om den vallade skidan "dör" ytterligare efter säg 15km eller om skidorna har en markant försämring efter 5km för att sedan bibehålla glidet!?

Ja, jag noterade den mindre spridningen, men det har jag ingen förklaring till. Gissningsvis måste man ha fler utfall för att uttala sig åt ena eller andra hållet.

 

Tror dock inte att de vallade "dör ytterligare". Testet (2) av Skidpar III som i glidförmåga låg mittemellan I och II, stöder den hållningen.

Link to comment
Share on other sites

"Glidtest utförd i Älvdalen i 7 januari 2007.

Syftet att kolla om vi tappat glid efter 10 km åkning. Alltså ingen jämförelse mellan olika vallningar.

 

Snö:konstsnö, gammal.

Temperatur: -7

Luftfuktighet: 90%

 

Skateskidor: Skida 1: LF vax Ultima toppat med fluid C105, rillad enligt RS-riller

Skida 2: HF vax Racewax H2 ,rillade enligt RS-riller

 

3 glidtester utfördes direkt på tävlingsvallade skidor. Väl borstade och åkta ca 500 m före testet. Minimal avvikelse mellan de tre proven per skidpar.

3 glidtester utfördes efter 10 km tävling. Minimal avvikelse mellan de tre proven per skidpar.

Båda skidparen uppvisade exakt lika glid såväl före som efter 10 km tävling.

Alltså ingen konstaterad fartminskning på grund av smutssamling etc."

 

Intressant, även om det inte finns någon jämförelse med hur stålsicklade skidor skulle ha betett sig vid de två tidpunkter du mätt.

Ditt test ger ju ett annat resultat än de som redovisats tidigare och det är ju spännande.

Jag har bara följande små pers(s)onliga funderingar:

a) Leaf, det är ju klart att du är tävlingsåkare på någon nivå. Jag tror att det vore bra om vi fick veta vilken typ av åkare du är, t.ex. hur långt upp i Vasaloppet (eventuellt SM) du normalt placerar dig. ?

b) gjordes ditt glidtest i tävlingsspåret (alt. var det väsentligt många fler som åkt i testspåret när du gjorde ditt andra test)? Eller bedömer du att förutsättningarna i testspåret ändrat sig på något sätt mellan de två olika tillfällena?

c) Hur lång tid var det mellan de två olika tillfällena ?

Link to comment
Share on other sites

"a) Leaf, det är ju klart att du är tävlingsåkare på någon nivå. Jag tror att det vore bra om vi fick veta vilken typ av åkare du är, t.ex. hur långt upp i Vasaloppet (eventuellt SM) du normalt placerar dig. ?

Vist är det roligt att veta hur ”bra” åkarna bakom olika nick är, men jag har svårt att förstå varför det är nödvändigt i detta fall

Link to comment
Share on other sites

Glidtestet gjordes i uppåkta spår (skate) i en 100 m utförsbacke med en lågsluttande del-ett krön och en lite mer sluttande backe och upp i en motbacke.

Tiden mellan testen var va 45 minuter. På detta parti var förhållandena i stort sett oförändrade.

Link to comment
Share on other sites

Startar med stolthet upp denna tråd där vi ska rapportera våra glidtester :)

 

Efter diverse diskusioner har vi enats om att en rapport i denna tråd skall innhålla följande beskrivning:

 

Temperatur:

Snötyp:

Luftfuktighet:

Glidvalla:

Fästvalla:

Ev rillning:

Kortfattad beskrivning hur testet utförts:

Kortfattad beskrivning av resultat:

Övrigt: (subjektiva upplevelser ex hur du glidit jämfört med andra)

Betyg: I en skala 1-5 där 1 är värdelöst 2=dåligt 3=medelbra 4=bra 5=mycket bra

Typ av åkare: Beskriv vad du är för typ av åkare. Ex tävlingsåkare (regelbundet tävlar i distrikt och runt om i landet) Vasaloppsåkare (vilket startled) eller motionär

 

Ser med spänning fram emot alla inlägg under vintern!

Härligt att se ytterligare ett test i vad som förhoppninsvis ska bli många fler. Självfallet hade det perfekta varit en jämförelse med ett par siklade skidor men även test över tappat glid för vallade skidor är av intresse!

 

Bifogar den princip vi en gång diskuterade fram och som skall fungera som en sorts mall på hur tester redovisas. Jag är ingen "bokstavstroende" men om vi alla försöker redovisa på samma sätt blir det enklare att läsa tester framöver när de förhoppningsvis blir fler!

 

Nu håller vi tummarna för SNÖÖÖÖÖÖÖ......vill ju ut och testa för hur den än är så är det inte så jäkla kul att löpträna i januari!

Link to comment
Share on other sites

"a) Leaf' date=' det är ju klart att du är tävlingsåkare på någon nivå. Jag tror att det vore bra om vi fick veta vilken typ av åkare du är, t.ex. hur långt upp i Vasaloppet (eventuellt SM) du normalt placerar dig. ?[/quote']

Vist är det roligt att veta hur ”bra” åkarna bakom olika nick är, men jag har svårt att förstå varför det är nödvändigt i detta fall

När det gäller vallatester är det i alla fall för mig en intressant uppgift att veta hurpass duktig vallaren är, vilket man kan få i alla fall ett grovt hum om ifall man t ex vet vilket Vasaloppled vallaren brukar åka i eller huruvida testparet var vallade t ex för nån liten lokal tävling, SM eller landslagsnivå.

 

För jag tror (utan några som helst vetenskapliga belägg) att det kan vara klar skillnad på hur länge ett par glidvallade skidor glider bra beroende på vem som vallat dem. För att gå till extremfall så är det nog skillnad på hur länge ett par högflourvallade skidor glider bra beroende på om det är jag som ganska amatörmässigt vallat eller om landslagets vallateam lagt ned alla knep och allt kunnande de har om slipning, struktur, val av vallor och hur de värms in o s v.

 

Hur som helst, tack för glidtesterna Leaf. Skall bli intressant att följa om andra får liknande resultat.

Link to comment
Share on other sites

Två frågor angående rillning:

 

1) När man vill ha bort en gammal rillning (t ex före omsickling borde väl gammal rillning tas bort), så har det sagts i någon tråd att rillning förvinner när man värmer belaget med vallajärn. Men är det någon som har någon erfarenhet av hur varmt vallajärnet behöver vara? Räcker det t ex med 100 grader? På ovallade ytor vore ju bra att att välja en temperatur som avlägsnar rilning, men garanterat inte skadar belaget. =)

 

2) I instruktionerna till min Red Creek-riller stod att endast glidytorna skall rillas, vilket låter rimligt. Men på RS-rillers websidor har jag sett att det rillar fästzonerna också. Nån som har något bra argument för varför man skall rilla fästytorna? För att ytterligare bättra på glidet på något sätt? För att öka kontaktyta och bättra på fästet? Eller annan anledning?

Link to comment
Share on other sites

"a) Leaf' date=' det är ju klart att du är tävlingsåkare på någon nivå. Jag tror att det vore bra om vi fick veta vilken typ av åkare du är, t.ex. hur långt upp i Vasaloppet (eventuellt SM) du normalt placerar dig. ?[/quote']

Vist är det roligt att veta hur ”bra” åkarna bakom olika nick är, men jag har svårt att förstå varför det är nödvändigt i detta fall

När det gäller vallatester är det i alla fall för mig en intressant uppgift att veta hurpass duktig vallaren är, vilket man kan få i alla fall ett grovt hum om ifall man t ex vet vilket Vasaloppled vallaren brukar åka i eller huruvida testparet var vallade t ex för nån liten lokal tävling, SM eller landslagsnivå.

 

För jag tror (utan några som helst vetenskapliga belägg) att det kan vara klar skillnad på hur länge ett par glidvallade skidor glider bra beroende på vem som vallat dem. För att gå till extremfall så är det nog skillnad på hur länge ett par högflourvallade skidor glider bra beroende på om det är jag som ganska amatörmässigt vallat eller om landslagets vallateam lagt ned alla knep och allt kunnande de har om slipning, struktur, val av vallor och hur de värms in o s v.

 

Hur som helst, tack för glidtesterna Leaf. Skall bli intressant att följa om andra får liknande resultat.

Värdens för tillfället bästa vallare heter Tobias Angerer eller ;) Skämt åsido, vad jag menar är att när det uppenbarligen handlar om en tävlingsåkare är det intressanta inte om denne åker Vasan på 5 eller 6 timmar utan hur testet genomförts samt hur det redovisas.

Link to comment
Share on other sites

En komplettering till utfört glidtest i Älvdalen 7/1 -2007

Strukturerna var original från skidtillverkarna. Universal resp kall.

Vallning: Rengöring av skidan med normalt Basewax .

Värmt in aktuellt HF vax 1 gång sedan sicklad medans den var mjuk.

Därefter värmt ett lager till som fått Svalna 15 min i rumstemperatur. Därefter noga borstat fram strukturen.

Sedan Fluid på ena paret enligt instruktionen på fluidflaskan. Inget special.

Sedan rillad med raka riller 0,5+0,3 del 1+2. Del 3 (bakre delen 0,5+1,0+0,3)

Dessa båda par var mycket konkurrenskraftiga.

Link to comment
Share on other sites

Två frågor angående rillning:

 

1) När man vill ha bort en gammal rillning (t ex före omsickling borde väl gammal rillning tas bort), så har det sagts i någon tråd att rillning förvinner när man värmer belaget med vallajärn. Men är det någon som har någon erfarenhet av hur varmt vallajärnet behöver vara? Räcker det t ex med 100 grader? På ovallade ytor vore ju bra att att välja en temperatur som avlägsnar rilning, men garanterat inte skadar belaget. =)

 

2) I instruktionerna till min Red Creek-riller stod att endast glidytorna skall rillas, vilket låter rimligt. Men på RS-rillers websidor har jag sett att det rillar fästzonerna också. Nån som har något bra argument för varför man skall rilla fästytorna? För att ytterligare bättra på glidet på något sätt? För att öka kontaktyta och bättra på fästet? Eller annan anledning?

Svar

1) Du kan mycket väl använda ca 100 grader C. Kan tom med vara en bra idé. Det tar dock lite längre tid än om du har Vallajärnet på lite högre temp.

 

2) Det här är mycket intressant.

Med rillning får du betydligt större kontaktyta ner i snön.ca 2-4 ggr så stor.

VID OLIKA TEKNIKER STAKÅKNING

sÅ kan vattenfilmen som bildas lämnas mer ostörd genom att där det är intryckt struktur så blir vattenfilmen kvar. Bara topparna på den raka strukturerade fästvallan slår i snökristallerna ..Har man en jämn yta så försvinner viss vattenfilm på snökristallerna. Och man får en ny friktionsfas för att bilda vattenfilm. DETTA GÄLLER ALLTSÅ SKIDAN SOM FÖRES FRAMÅT OCH MAN GLIDER PÅ.

Vid ren stakåkning så har man när staven föres framåt och uppåt, ett liten kort mikrosekund när fästvallan slår i snön/spåret. Med struktur i skidan så blir det då en liten mindre bromsande effekt här. På ett långt lopp blir ju summan av att tjäna lite på att ha bättre glid och mindre broms kanske ganska stor.

 

Detta som beskrives ovan i punkt 2 - kan testas t ex genom att lägga skidorna på ett bord och utföra rörelserna som man utför vid stakåkning

 

KOMMENTAR

Vill också påpeka att det som jag beskriver ovan är nytt. Tidigare uttryckte vi att det var så att vattnet kunde passera genom fästvallan i våra raka kanaler. Och därigenom så slapp vi ny friktionsfas på bakre glidzon. Det vi säger nu är att fästvallan inte slår bort vattenfilmen, där struktur är intryckt.

 

Jag hoppas ni förstår skillnaden.........

Link to comment
Share on other sites

undrar bara hur länge strukturen i fästvallan håller sig? känns som den borde deformeras ganska fort.... kanske bättre med hårdare vallor än mjuka?

PRECIS

I Mjuka vallor - typ Klister o mjuka burkvallor - sitter rillen bara ca 1 - 2 km. Den ger iof sig mycket stor effekt, så för de som åker korta lopp t ex aprint är det superintressant.

 

 

Hårda Burkvallor - har vi efter t ex Vasalopp fortfarande kunnat se struktur efter 9 mils åkning

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Körde Norrbärke Skimara idag i Orsa... Nysnö och kallgrader gjorde spåren mycket tröga, det som var mycket glädjande va att mina skidor som stålsicklats dagen innan stod sig glidmässigt mycket bra mot övriga åkare!

Dock märktes ett sämre glid i starten och dom första kilometrarna, sedan fick jag relativt sätt bättre och bättre glid för att på slutet ha klart bäst glid i min klunga vilket gjorde att jag kunna glida ifrån dom som jag hade kört med under loppet och gå i mål före... Dock var jag långt bakom täten,men det var garanterat inte glidets fel :-)

Detta var nysnö som var helt ren... Skall bli riktigt spännande att se vad som händer när snön är lite gammal och smutsig!

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Intresant läsning om dina erfarenheter från Orsa. Det du beskriver rimmar rätt väl med hur det enligt Kuzmin fungerar.

 

Jag har nu i alla fall preparerat mitt ena par för vidare tester. Skidorna har varit hos Pölder för slipning på deras nya Tazzari maskin. Direkt vid slipningen mättar Pölder belaget men jag vet inte med vad och hur många gånger men det satt ett lager parafin på plats. Detta har jag sicklat bort för att därefter värma in Ski-Go soft som jag sedan torkat bort medan det varit flytande (tvättat belaget). Därefter har jag "fibertexat" belaget noggrant. Sedan har jag värmt in Star Racingbase som jag sedan värmt 3ggr med som kortast 1 timme emellan. Därefter sickla, borsta med Red Creex brun hård + Red Creek stål (båda rotoborstar) för att sedan dra ca 10 drag med Fibertex. Sedan blev det ett lager Star MAP Black grafit som jag lät sitta på skiorna i 2 timmar innan jag värmde lätt för att kunna sickla av det hela följt av samma borstning som efter Racingbase + fibertex. Efter detta blev det ytterligare en omgång med Racingbase som värmts 3ggr med som kortast 40 min emellan. Sickla, borsta enligt ovan och fibertex. Slutligen sitter det nu ett lager Swix LF6 på skidorna som får sitta där tills det är dags för preparering för skidåkning.

 

Nu när snön kommit hoppas jag kunna utföra en glidtest under veckan. Ska ut i kväll för att kolla av kvaliteten på spåren. Vill ju inte repa sönder mina finskidor!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Körde Norrbärke Skimara idag i Orsa... Nysnö och kallgrader gjorde spåren mycket tröga, det som var mycket glädjande va att mina skidor som stålsicklats dagen innan stod sig glidmässigt mycket bra mot övriga åkare!

Dock märktes ett sämre glid i starten och dom första kilometrarna, sedan fick jag relativt sätt bättre och bättre glid för att på slutet ha klart bäst glid i min klunga vilket gjorde att jag kunna glida ifrån dom som jag hade kört med under loppet och gå i mål före... Dock var jag långt bakom täten,men det var garanterat inte glidets fel :-)

Detta var nysnö som var helt ren... Skall bli riktigt spännande att se vad som händer när snön är lite gammal och smutsig!

 

Mvh

Jag ser att du kom på platsen efter mig i mål. Var det du som körde om mig när jag försvann ner i diket efter ~15km och som jag sedan hängde på? I så fall hade du iaf klart bättre glid än mig, (tyckte iofs det gled kasst hela loppet). Blev lucka framåt i nästan alla nedförsbackar. Hade iofs kört lite budgetvallning med BWLF och pölder högflourkloss. I fortsättningen blir det antingen stålsicklat eller nåt dyrare flourgrejer. :)

Link to comment
Share on other sites

"Jämförelsetest mellan glidvallade o stålsicklade skidor.

 

Utrustning.

 

Skidpar 1 Atomic rc 11-06 med ca 12 cm längre spann än par 2.

 

Glidvallade med Racewax mft 1 sedan c380 pulver.

finstålborstade ca 30 drag manuellt.

Sedan rotoborstade med nylon efter båda varven.

fibertexade x-antal drag.

Fästvallade 5 lager toko grundvax.

Stenslipade med en ganska fin struktur (kan ej namnet)

 

Skidpar 2

 

Atomic rc11-05 med inte helt optimalt spann (stannar framför hälen o går inte heller lika långt fram som par 1.

Stålsicklade med egentillverkad sickel av klippstål (mycket hårt).

Borstade samma som paret ovan efter att ha rengjort borstarna.

Fästvallade samma som paret ovan.

Inget par rillade.

 

Förutsättningar.

-17 lite nysnö i spåret sedan dagen innan. Ej så hårda spår.

Låg luftfuktiget bör det ha varit (har ingen mätare).

dvs mycket kärvt före.

backe ca 4 meter fallhöjd som planar ut till ett svagt motlut

 

par1

gjorde ett test efter 5 km med de vallade paret.

efter 10 km så gjorde jag 5 åk med en spridning på ca 1m där det längsta åket var ca en halv m kortare än efter att de gått 5 km.

 

par 2

 

efter 10 km spred paret ca en meter där det kortaste åket av 5 var exakt lika långt som par 1 efter 5 km åkning. Dvs det ovallade paret gled efter 10 km åkning i snitt ca 1 meter längre än det vallade paret.

 

Slutsats det lönar sig knappast att valla i riktigt kärvt före.

Skall bli intressant prova paren mot varandra i varmare fören.

 

Med hopp om fler glidtest.

 

Janne"

 

Tack Janne för nytt intressant test. Jag ser fram emot att ta del av motsvarande test i varmare fören.

Jag tycker att ditt test verkar stämma relativt väl överens med mina egna subjektiva erfarenheter från fjolårets öppna spår och Vasalopp i relativt kärvt före.

Det skulle vara intressant att även veta vilken typ av åkare du är (t.ex. ungefärlig tid på Vasalopp) och hur du själv bedömer din vallningsskicklighet. Du behöver inte svara på detta, ditt test är intressant nog ändå !

Jag stämmer även in i din slutvinjett:

Med hopp om fler glidtest.

Link to comment
Share on other sites

kallt och nysnö är väl det värsta föret du hittar för ett nyslipat skidpar. Att en slipad skida behöver köras 10-20 mil innan den går bra i speciellt kall nysnö vet ju alla.

 

Angående vallninigen så är -17 ju inte mera ett före då man använder pulver och HF. Vanlig grön, grön Lf eller LF pulver typ Swix LF3 är väl mera vad som används i dessa förhållanden. Att dra ett par drag med stålsickel är ju något som faktiskt använts också med vallade skidor för att få en så fin struktur som möjligt innan vallan läggs på

 

För de flesta är dock stålsickalt säkert ett bra alternativ eftersom risken att en amatörvallare bränner skidan när han smälter in grönt är stor...

Link to comment
Share on other sites

Tjena Ekis!

 

Visst var det jag! Passade på att gå förbi när du gick omkull :-) Men du var för stark senare... Trots sämre glid!

 

Kul att höra att glidet var bra... Jag börjar verkligen tro på stålsicklat, hittills har jag inte varit med om att någon har bättre glid efter några kilometers åkning...

 

När skall du tävla nästa gång?

 

Vill du köra stålsicklat så hjälper jag dig gärna med tips hur du skall få det bra!

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Kul att höra att glidet var bra... Jag börjar verkligen tro på stålsicklat, hittills har jag inte varit med om att någon har bättre glid efter några kilometers åkning...

Körde du stålsicklat i Vasaloppsspåren också? (Sökte på namnet ditt där och ser att det gick undan, med mina mått mätt. =) )

Link to comment
Share on other sites

Angående mitt glidtest så kommer här en viss komplettering.

 

Skidpar 1 dvs de vallade hade gått ca 10 mil efter stenslip.

Det var ski-go kallpulver c 380 så det kan ju inte ha varit helt fel.

 

Jag startade senast i led 4 tid 7 tim det vat tuuungt.

 

Är väl ingen proffsvallare men ser o lär. Tycker det tar sig.

 

Janne

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...