Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utförda Glidtester - diskussion


Stefan Sand

Recommended Posts

Angående mitt glidtest så kommer här en viss komplettering.

 

Skidpar 1 dvs de vallade hade gått ca 10 mil efter stenslip.

Det var ski-go kallpulver c 380 så det kan ju inte ha varit helt fel.

 

Jag startade senast i led 4 tid 7 tim det vat tuuungt.

 

Är väl ingen proffsvallare men ser o lär. Tycker det tar sig.

 

Janne

Tack Janne för kompletterande information. Vi ser ju ut att vara ungefär lika bra löpare (även jag står ju numera i led 4) och jag skulle beskriva min skicklighet som vallare ungefär som du.

Och igen, tack för att redovisade ditt test. Jag hoppas senare kunna göra något likartat och redovisa men just nu har vi alldeles för kallt i Luleå (-26 grader).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 299
  • Created
  • Last Reply
Kul att höra att glidet var bra... Jag börjar verkligen tro på stålsicklat' date=' hittills har jag inte varit med om att någon har bättre glid efter några kilometers åkning...[/quote']

Körde du stålsicklat i Vasaloppsspåren också? (Sökte på namnet ditt där och ser att det gick undan, med mina mått mätt. =) )

Hej Niklas!

 

Hade önskat att jag hade... Tyvärr hade jag vallat med traditionell tävlingsvallning med allt vad det innebär...

 

I år blir det dock stålsicklat!

 

Förresten skall jag till USA och köra deras Vasalopp 11 februari, är det någon annan som skall dit?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Tjena Ekis!

 

Visst var det jag! Passade på att gå förbi när du gick omkull :-) Men du var för stark senare... Trots sämre glid!

 

Kul att höra att glidet var bra... Jag börjar verkligen tro på stålsicklat, hittills har jag inte varit med om att någon har bättre glid efter några kilometers åkning...

 

När skall du tävla nästa gång?

 

Vill du köra stålsicklat så hjälper jag dig gärna med tips hur du skall få det bra!

 

Mvh

Tjena grabbar!

 

Jag körde också stålsicklat i Grönklitt i söndags, gick i mål strax före Ekis.

Skidorna var helt nysicklade, alltså inte åkta på en meter före tävlingsdagen, och jag tyckte jag hade riktigt bra glid. Jämförde med ett annat par som var sicklade på samma sätt och rillade lite lätt, dom gled sämre. Gled ikapp och förbi en kille i sista backen ned mot mål och kom upp i rygg på en annan som jag knäppte på upploppet, sånt värmer en kall dag!

Link to comment
Share on other sites

Då sitter man lätt mör i kroppen efter drygt 40km åkning och totalt 24 glidtester i backen. När jag tänker efter är det faktiskt nästan 5km bara glidtesterna........!

 

Hursomhelst, idag vann de vallade skidorna. Även om de tappade i glid allt efter km lades till var de ändå bättre än de siklade skidorna. Det är synd att man inte har tillgång till någon form av hastighetsavläsare då det borde vara intressantere att se hastighetsskillnader snarare än sträcka man glider. De sista 10-20m går ju löjligt sakta så frågan är hur relevant det är. Men nu är det som det är och jag är nog säker på att de vallade hade vunnit även om jag mätt hastighet.

 

I Trosby tunneln var det tvärtom och där var det ren utskåpning av de vallade skidorna. Men i klassiskt vinterföre (-6 grader och solsken) så kom de vallade igen. Kan det vara så att stålsiklat görs sig allra bäst i skitig snö? Fortsätter de vallade skidorna att tappa glidförmåga när de åks ännu längre?. Hoppas nu snön ligger kvar så att man får möjlighet att testa ännu mer!

 

Nu ska jag vika ner mig i soffan och samla kraft så man orkar med lite skidåkning i morgon också!

Link to comment
Share on other sites

Då sitter man lätt mör i kroppen efter drygt 40km åkning och totalt 24 glidtester i backen. När jag tänker efter är det faktiskt nästan 5km bara glidtesterna........!

 

Hursomhelst, idag vann de vallade skidorna. Även om de tappade i glid allt efter km lades till var de ändå bättre än de siklade skidorna. Det är synd att man inte har tillgång till någon form av hastighetsavläsare då det borde vara intressantere att se hastighetsskillnader snarare än sträcka man glider. De sista 10-20m går ju löjligt sakta så frågan är hur relevant det är. Men nu är det som det är och jag är nog säker på att de vallade hade vunnit även om jag mätt hastighet.

 

I Trosby tunneln var det tvärtom och där var det ren utskåpning av de vallade skidorna. Men i klassiskt vinterföre (-6 grader och solsken) så kom de vallade igen. Kan det vara så att stålsiklat görs sig allra bäst i skitig snö? Fortsätter de vallade skidorna att tappa glidförmåga när de åks ännu längre?. Hoppas nu snön ligger kvar så att man får möjlighet att testa ännu mer!

 

Nu ska jag vika ner mig i soffan och samla kraft så man orkar med lite skidåkning i morgon också!

Fantastiskt intressant. Det som hittills skett i våra tester motsäger nog inte min HYPOTES i sammanhanget: Stålsicklade skidor är ett vasst och enkelt ALTERNATIV för motionärer

speciellt på långa distanser och skitiga spår (typ Vasaloppet).

 

Jag anser inte att JAG har underlag nog för att uttala mig (inte ens göra en hypotes) om hur mycket skickliga skidåkare beter sig när de har tillgång till x antal skidor, y antal vallor, z antal skickliga hjälpvallare och skall åka w antal km.

 

Jag hoppas om drygt en vecka när jag åter är i Luleå göra ett snarlikt test som ditt men mäta varje km. i 20 km. (det finns en perfekt sådan 1 km. slinga på Ormberget).

Samtidigt blir detta intervallträning eftersom jag måste uppför skjutbanebacken varje varv.

Alltså även jag får på köpet ett tufft 40 km. pass.

Link to comment
Share on other sites

Då sitter man lätt mör i kroppen efter drygt 40km åkning och totalt 24 glidtester i backen. När jag tänker efter är det faktiskt nästan 5km bara glidtesterna........!

 

Hursomhelst, idag vann de vallade skidorna. Även om de tappade i glid allt efter km lades till var de ändå bättre än de siklade skidorna. Det är synd att man inte har tillgång till någon form av hastighetsavläsare då det borde vara intressantere att se hastighetsskillnader snarare än sträcka man glider. De sista 10-20m går ju löjligt sakta så frågan är hur relevant det är. Men nu är det som det är och jag är nog säker på att de vallade hade vunnit även om jag mätt hastighet.

 

I Trosby tunneln var det tvärtom och där var det ren utskåpning av de vallade skidorna. Men i klassiskt vinterföre (-6 grader och solsken) så kom de vallade igen. Kan det vara så att stålsiklat görs sig allra bäst i skitig snö? Fortsätter de vallade skidorna att tappa glidförmåga när de åks ännu längre?. Hoppas nu snön ligger kvar så att man får möjlighet att testa ännu mer!

 

Nu ska jag vika ner mig i soffan och samla kraft så man orkar med lite skidåkning i morgon också!

Intressant!

Om jag läst ditt test rätt så vann de sicklade skidorna sista testet och kurvan är tydlig, de vallade är snabba i början och tappar efterhand, tvärtom för de sicklade.

Precis som Kuzmin hävdar.

 

Under alla omständigheter så är skillnaderna efter en mils åkning även i detta test så små att det här med glivallning för oss Vasaloppsåkare känns mer och mer historia.

Link to comment
Share on other sites

Under alla omständigheter så är skillnaderna efter en mils åkning även i detta test så små att det här med glivallning för oss Vasaloppsåkare känns mer och mer historia.

Personligen tycker jag varje meter extra glid i Vasaloppet är som en hel oändlighet. Varje meter kan ge en mental kick eller kännas som en extra belastning. Speciellt vid Gopshus ...

Därför ska det bli oerhärt intressant att se om föret håller i sig så Stefan kan köra 4 mil till på samma bana så vi får se om tendensen håller i sig :)

Link to comment
Share on other sites

I slutet av Vasaloppet är man beredd att betala rätt bra för ett optimalt glid, helt klart. Men frågan är om inte de stålsiklade då redan passerat de vallade i glid!?. Kanske vi i en framtid får se att man fram i loppet åker över trasor med vallaväck (likt Thunder Bay VW). Man startar med stålsickalde och vallade skidor och allt eftersom glidet försämras så åker man över vallaväck för att ta bort vallan och då få fram ett rent belag!?

 

Tendensen var helt klar: De vallade tappade allt eftersom medan de stålsiklade behöll glidet. I alla fall efter de testade 20km. Frågan är som sagt om de vallade fortsätter att tappa eftersom eller om kruvan planar ut?

 

Av väderprognoserna att dömma så håller snön i sig men att det blir något varmare. När jag utförde testet var det -6 grader och det ser ut som att det till helgen blir runt nollan, någon enstaka minusgrad. Idealet hade ju varit att kunna fortsätta med samma skidor men om det är runt nollan så är det ju lite andra förutsättningar för glidvallningen. Plan B är att övertala någon klubbkompis att åka med så att vi kan åka totalt 40km/skidpar. 80km i egen regi är nog lite väl mycket.............

Link to comment
Share on other sites

I slutet av Vasaloppet är man beredd att betala rätt bra för ett optimalt glid, helt klart. Men frågan är om inte de stålsiklade då redan passerat de vallade i glid!?. Tendensen var helt klar: De vallade tappade allt eftersom medan de stålsiklade behöll glidet. I alla fall efter de testade 20km. Frågan är som sagt om de vallade fortsätter att tappa eftersom eller om kruvan planar ut?

Det är det jag är nyfiken på!

Jag har nämligen i mina samtliga 4 vasalopp upplevt det som att mitt glid blivit allt bättre mot slutet av loppet. Nu ska man vara försiktig med att dra slutsatser av upplevelser, ett extra och lite piggare stavtag än medtävlarna kan göra underverk, men det är ändå klart intressant. Självklart kan det vara så att mina vallningar helt enkelt passat mildare före (vilket det brukar vara mot slitet)bättre och att fästvallan nötts ned men upplevelsen var densamma under fjolåret då förhållandena var "relativt" konstanta. Dessutom hade jag bara 3 tunna lager med fästvalla så den kan inte slitits bort så mycket. En annan teori, för att återknyta till smutsansamling, skulle kunna vara att jag rotoborstade skidor tar upp mindre smuts då de ligger mindre valla kvar på ytorna?

 

80km i egen regi är nog lite väl mycket.............

Fram med pannlampan Stefan!

40 km avverkar du på ett par timmar! Det är dag i morgon också och då har du helt plötsligt 6 mil per par :)

Link to comment
Share on other sites

I slutet av Vasaloppet är man beredd att betala rätt bra för ett optimalt glid, helt klart. Men frågan är om inte de stålsiklade då redan passerat de vallade i glid!?. Kanske vi i en framtid får se att man fram i loppet åker över trasor med vallaväck (likt Thunder Bay VW). Man startar med stålsickalde och vallade skidor och allt eftersom glidet försämras så åker man över vallaväck för att ta bort vallan och då få fram ett rent belag!?

 

Tendensen var helt klar: De vallade tappade allt eftersom medan de stålsiklade behöll glidet. I alla fall efter de testade 20km. Frågan är som sagt om de vallade fortsätter att tappa eftersom eller om kruvan planar ut?

 

Av väderprognoserna att dömma så håller snön i sig men att det blir något varmare. När jag utförde testet var det -6 grader och det ser ut som att det till helgen blir runt nollan, någon enstaka minusgrad. Idealet hade ju varit att kunna fortsätta med samma skidor men om det är runt nollan så är det ju lite andra förutsättningar för glidvallningen. Plan B är att övertala någon klubbkompis att åka med så att vi kan åka totalt 40km/skidpar. 80km i egen regi är nog lite väl mycket.............

Du är verkligen en kämpe Stefan, genomför du ditt 80 km. test och det blir en verklig genomkörare för årets Vasalopp och ett intressant test för oss.

Min egen subjektiva upplevelse av fjolårets öppna spår och Vasalopp var ju att jag fick allt bättre skidor i förhållande till de andra hela tiden men skillnaden var inte stor. Men, som påpekats, detta kan ju även ha påverkats av andra orsaker.

Efter alla tester och det jag nu lärt mig så börjar jag vara ganska säker på att min ursprungliga HYPOTES verkligen är sann dvs. att

* stålsicklade skidor är ett mycket vasst och enkelt ALTERNATIV för de flesta motionärer i långa lopp och då speciellt i skitiga spår (t.ex. i Vasaloppet).

 

Anm1: Jag tror även att dessa tekniker att bearbeta belaget (sickling, rillning, borstning, etc.) och utveckla materialet ganska snart kommer att utvecklas ytterligare och därmed leda till att det går att åka ändå fortare "ovallat" eller i kombination med valla.

 

Anm 2: Apropå det här att åka 80 km. Den fantastiska Göteborgstjej (Maria Gustavsson) som nyss var uppe hos mig på träningsläger åkte detta en av dagarna (men tog det lugnare dagen före och efter, bara 6.5 resp. 6.0 mil !). Och sambo Henrik hängde med. Totalt åkte de mer än 33 mil på knappt 5 dagar. Jag har då aldrig sett något likartat !

Link to comment
Share on other sites

Det är det jag är nyfiken på!

Jag har nämligen i mina samtliga 4 vasalopp upplevt det som att mitt glid blivit allt bättre mot slutet av loppet. Nu ska man vara försiktig med att dra slutsatser av upplevelser, ett extra och lite piggare stavtag än medtävlarna kan göra underverk, men det är ändå klart intressant. Självklart kan det vara så att mina vallningar helt enkelt passat mildare före (vilket det brukar vara mot slitet)bättre och att fästvallan nötts ned men upplevelsen var densamma under fjolåret då förhållandena var "relativt" konstanta. Dessutom hade jag bara 3 tunna lager med fästvalla så den kan inte slitits bort så mycket. En annan teori, för att återknyta till smutsansamling, skulle kunna vara att jag rotoborstade skidor tar upp mindre smuts då de ligger mindre valla kvar på ytorna?

Jag har ungefär samma erfarenheter av sista två milen. Eftersom jag brukar vara mer konditionstränad och uthållig än snabb, så brukar jag orka hålla lite högre tempo där genom att trycka på lite extra i en långspurt, samtidigt som många andra verkar tappa fart där, så det är svårt att bedömma hur mycket som beror av vallningen, men rent subjektivt har det som regel alltid kännts som bättre glid där. Vilket förstås även kan ha samband med t ex varmare snö och hårdare spår som ger bättre glid med den valla och struktur jag kört på. (Har brukat följa Ski-Gos vallatips för glidet och antingen Ski-Gos eller Swixs vallatips för fästet.).

 

Så det skall bli intressant att se i år om jag känner av samma (subjektiva?) förbättring av glidet på slutmilen när jag provar köra stålsicklat hela vägen.

 

Jag kollade förresten in en nät-skidbutik igår och upptäckte att det finns tre olika Kuzmin-sicklar till salu numera, med struktur för lite olika snötemperaturer. Så förr eller senare har man kanskel lika många sicklar, borstar och rillverktyg som man hade glidvallor tidigare? =)

Link to comment
Share on other sites

Fram med pannlampan Stefan!

40 km avverkar du på ett par timmar! Det är dag i morgon också och då har du helt plötsligt 6 mil per par :)

Om jag pratar snällt med familjen där hemma och med cheferna på jobbet så kanske jag kan slippa alla andra "måsten".......då är det inga problem ;)

 

Anm 2: Apropå det här att åka 80 km. Den fantastiska Göteborgstjej (Maria Gustavsson) som nyss var uppe hos mig på träningsläger åkte detta en av dagarna (men tog det lugnare dagen före och efter, bara 6.5 resp. 6.0 mil !). Och sambo Henrik hängde med. Totalt åkte de mer än 33 mil på knappt 5 dagar. Jag har då aldrig sett något likartat !

Herregud, hon verkar ju lika sanslös som Rune Larsson, ultramarathon löparen..........Inte undra på att de inte blir några barn där!.......... :D..............eller de kanske har barn?.........imponerande är det, och vad jag förstått så går det inte direkt sakta heller?

Link to comment
Share on other sites

Härligt att se ännu ett test i "Test tråden"!

 

Körde något skidskyttelopp i Ormberget när jag låg i lumpen.......men det är så länge sedan så minnet är suddigt men jag har några svaga minnen om en uppför bredvid en slalombacke, stämmer det?

Hursomhelst, 40 varv på en dryg km-slinga är imponerande. Tur att du hade lite glidtester att sysselsätta hjärnan med:)

 

Tendensen håller i sig, glidvallat tappar allt eftersom km tillryggaläggs. Din försämring var betydligt brantare än min, kanske beroende på snötyp och temperatur, kanske beroende på vallningen?. Men tendensen är öppenbar.

Du skrev att du lagt på rejält med fästvalla, kunde du se några spår av fästvalla på de bakre glidpartierna på skidorna?, jag tänker att om fästvallan blir något för tjock och den slits och då fastnar mer på de bakre glidpartierna på de vallade skidorna jämfört med de stålsicklade?

 

Idag har vi -5 grader igen här i Södertälje. Kylan ska hålla i sig under veckan. Då är det jäkligt typsikt att snön smält som den gjort så åkunderlaget just nu är is. Drömmen om en rejäl konstsnösattsning, pistmaskin mm lever vidare.........igår när man tittade på skidskyttet blev man ju så sugen att åka se det nästan blev jobbigt!.....för att inte tala om när man nåddes av nyheten om damernas stafettseger. Britta spöar Björgen i en spurt! Hade någon sagt det innan det hände hade man skrattat läppen av sig. Törs vi hoppas på en skräll i VM?

Link to comment
Share on other sites

Härligt att se ännu ett test i "Test tråden"!

 

Körde något skidskyttelopp i Ormberget när jag låg i lumpen.......men det är så länge sedan så minnet är suddigt men jag har några svaga minnen om en uppför bredvid en slalombacke, stämmer det?

Hursomhelst, 40 varv på en dryg km-slinga är imponerande. Tur att du hade lite glidtester att sysselsätta hjärnan med:)

 

Tendensen håller i sig, glidvallat tappar allt eftersom km tillryggaläggs. Din försämring var betydligt brantare än min, kanske beroende på snötyp och temperatur, kanske beroende på vallningen?. Men tendensen är öppenbar.

Du skrev att du lagt på rejält med fästvalla, kunde du se några spår av fästvalla på de bakre glidpartierna på skidorna?, jag tänker att om fästvallan blir något för tjock och den slits och då fastnar mer på de bakre glidpartierna på de vallade skidorna jämfört med de stålsicklade?

 

Idag har vi -5 grader igen här i Södertälje. Kylan ska hålla i sig under veckan. Då är det jäkligt typsikt att snön smält som den gjort så åkunderlaget just nu är is. Drömmen om en rejäl konstsnösattsning, pistmaskin mm lever vidare.........igår när man tittade på skidskyttet blev man ju så sugen att åka se det nästan blev jobbigt!.....för att inte tala om när man nåddes av nyheten om damernas stafettseger. Britta spöar Björgen i en spurt! Hade någon sagt det innan det hände hade man skrattat läppen av sig. Törs vi hoppas på en skräll i VM?

Det är precis den backe du beskriver jag fick klättra uppför varje varv och glidtestet gjordes strax innan på väg utför.

 

Jag märkte inte att det fanns några spår av fästvallan på glidytorna, i varje fall inte för blotta ögat. Jag vallade om dem inför nästa dags kallare före i ljuset inomhus så jag borde ha märkt om det var så. Som sagt hade jag lagt på fyra tunna lager Rhode 0 men även klossat ut varje lager noga så det fanns väl bra förutsättningar att vallan satt kvar där den skulle. Men jag kan givetvis INTE helt utesluta att detta kan ha påverkat resultatet men knappast så mycket att man inte kan påstå att stålsicklat även i detta test är likvärdigt eller bättre efter viss distans med "standardvallning av en motionär av min klass" under de förutsättningar som rådde.

Jag skrev inte det men min SUBJEKTIVA upplevelse var att de stålsicklade kändes glida klart lättare även på slätt senare delen av testet.

 

Här i Luleå har det nu igen kommit en massa nysnö och det är kallt (-19 i morse) så det går kärvt som tusan. Nästan så man kommer att tänka på ditt efternamn. Men som vanligt är jag ju optimistisk att tro att detta bara gör att jag får bättre träning och kanske i ett före som vi kanske får nästa "kalla" Vasalopp (jag åkte ju en gång när det var nästan -30 grader i starten).

Link to comment
Share on other sites

Tack för testen, Lars-Erik. En detalj: Du skrev bland annat

 

"Luftfuktighet: 80 % (enligt den adress deas anvisade)"

 

Det länk-tipset från deas har jag missat, så posta det gärna igen.

 

Som du anmärkte någonstans så planerar även jag göra någon test, även om jag ännu ej vågat mig på någon prognos om när det får plats i planeringen. Som tidigast nån glidtest mot annan åkare före och efter Ranrennet på söndag. Som senast ca en vecka före Vasaloppet. =)

 

Jag har inte kört en meter glidvallat än denna vinter, så jag kommer ej ihåg vad som ligger under de skidorna, men skall försöka se om det går att se på färgen vad jag lade på för "skyddsparafin" efter fjolårets Vasalopp. Men det löser sig nog, så "huvudproblemet" har varit att jag haft huvudet sprängfyllt med saker jag vill göra hela hösten och vintern och att dygnet ej har 48 timmar, så vissa saker som t ex att tävlingsvalla "gamla" Vasaloppsskidorna har bara inte blivit av än. Men det kommer det med. =)

Link to comment
Share on other sites

Här i Luleå har det nu igen kommit en massa nysnö och det är kallt (-19 i morse) så det går kärvt som tusan. Nästan så man kommer att tänka på ditt efternamn. Men som vanligt är jag ju optimistisk att tro att detta bara gör att jag får bättre träning och kanske i ett före som vi kanske får nästa "kalla" Vasalopp (jag åkte ju en gång när det var nästan -30 grader i starten).

Som det är nu skulle jag gladeligen byta tjärvt nysnöföre och -19 mot våra 0 grader och isiga spår!

 

40ggr upp för den backen....huvva....kommer ihåg att jag var rejält trött de få gånger vi skulle upp där!. För övrigt minns jag att det var en av få tävlingar som jag lyckades pricka alla 5 prickar. Blev så överaskad så jag stod nog och beundrade skjutserien lika länge som det tagit att åka en straffrunda :)

 

Låter som att fästvallan inte ökade nedsmutsningen av skidorna utan att glidvallan tagit upp skit från snön!

Link to comment
Share on other sites

Tack för testen, Lars-Erik. En detalj: Du skrev bland annat

 

"Luftfuktighet: 80 % (enligt den adress deas anvisade)"

 

Det länk-tipset från deas har jag missat, så posta det gärna igen.

Denna länk är bättre, klicka på kartan till vänster för luleå. Uppdateras varje/varannan timme.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar hur länge fluid eller fluorpulver sitter på ett par kuzmin siklade skidor? Mario rapporterade ju om sitt test med fluid direkt på sina stålsiklade lagg, och dom gled ju bättre även efter 4,5 km, intressant! Nån som prövat eller ska pröva? För övrigt ett tips om att det kan löna sig att kolla mer exakt var bindningen är monterad för optimalt glid!!! Ja hade nästan gett upp med att få mina fjolårs ficher rcs skatecut cold att glida bra. Trots att bindningen var monterad av en kunnig person och skidorna utplockade (och kontrollerade av en materialare på nästan elitnivå) för min vikt så upplevde jag hela förra vintern att dom sög där fram. Nu glider dom betydligt bättre efter att jag flyttat bindningen bakåt med ca två centimeter! Verkar som att spannkurvan sitter längre bak än normalt.
Link to comment
Share on other sites

Jag undrar hur länge fluid eller fluorpulver sitter på ett par kuzmin siklade skidor? Mario rapporterade ju om sitt test med fluid direkt på sina stålsiklade lagg, och dom gled ju bättre även efter 4,5 km, intressant! Nån som prövat eller ska pröva? För övrigt ett tips om att det kan löna sig att kolla mer exakt var bindningen är monterad för optimalt glid!!! Ja hade nästan gett upp med att få mina fjolårs ficher rcs skatecut cold att glida bra. Trots att bindningen var monterad av en kunnig person och skidorna utplockade (och kontrollerade av en materialare på nästan elitnivå) för min vikt så upplevde jag hela förra vintern att dom sög där fram. Nu glider dom betydligt bättre efter att jag flyttat bindningen bakåt med ca två centimeter! Verkar som att spannkurvan sitter längre bak än normalt.

hur var skidan monterad frånbörjan? oftast så vill man ha fischer skate bakmonterade 1.5-2cm

Link to comment
Share on other sites

Den var monterad kanske en halv centimeter bakom balans punkten. efter att ja flyttat bindningarna bakåt för andra gången så upplever jag att dom inte suger mer! skidorna har hårt bakspann. Tryckpunktens längd framtill är ca 10-15 cm och baktill så är den koncentrerad till kanske 2-3 cm, fortfarande ca 1 cm bakom hälen. Ska kanske tillägga att det är har pilot bindning.
Link to comment
Share on other sites

Jag undrar hur länge fluid eller fluorpulver sitter på ett par kuzmin siklade skidor? Mario rapporterade ju om sitt test med fluid direkt på sina stålsiklade lagg, och dom gled ju bättre även efter 4,5 km, intressant! Nån som prövat eller ska pröva? För övrigt ett tips om att det kan löna sig att kolla mer exakt var bindningen är monterad för optimalt glid!!! Ja hade nästan gett upp med att få mina fjolårs ficher rcs skatecut cold att glida bra. Trots att bindningen var monterad av en kunnig person och skidorna utplockade (och kontrollerade av en materialare på nästan elitnivå) för min vikt så upplevde jag hela förra vintern att dom sög där fram. Nu glider dom betydligt bättre efter att jag flyttat bindningen bakåt med ca två centimeter! Verkar som att spannkurvan sitter längre bak än normalt.

Fluiden ar ju superlatt att applicera och kan goras ute i sparet. Dvs enkelt att testa och verifiera. Pulver mkt svarare (dvs om samma skidpar skall anvandas)

Dubbla lager brukar rekommenderas for lite langre distanser.

Vad tror ni om att varma pa pulver utan (valla)underlag? Storre risk for att branna belaget? Faster pulvret?

Link to comment
Share on other sites

Sammanfattning:

Strukturen var riktigt bra i detta kallföre. Båda metoderna gav snabba skidor för dessa förhållanden. Upplevde att vallade skidor gick lenare i lågfart vilket även glidtestet visade på. I lågfart (diagonal/stakfart) var skillnaden störst. 10 m längre var överraskande mycket. I högfart märktes mindre skillnad även om vallade gled bättre hela tiden även där.

Även i detta test fick jag ingen försämring av glidet efterhand på vallade skidor.

Har nu testat ända upp till 40 km distans i kallföre utan att konstatera försämring.

Jag tror att en del av hemligheten ligger i att få fästvallan sitta kvar på skidan och inte glida bakåt.

I förhållanden som skidtunneln är ovallat helt klart att föredra. Helt klart har det betydelse hur många som åkt i spåret och lämnat fästvalla. I nötande klisterfören så hamnar mycket valla i spåret.

Förmodligen suger den mjukare glidvallan åt sig fästvalla bättre än ett hårt ovallat belag.

Jag ska testa mina stålsicklade skidor mot mina strukturerade kallföresskidor och jag är ganska säker på att stålsicklad struktur vinner i detta före.

Skidtunneln är ett "extrem" före och ett före där öppenbarligen stålsicklat är ett klockrent val. Det är ändå intressantare vad som sker i "normalt" före och då är test likt ditt mycket värdefulla.

Blir lite förvånad att du inte märker någon försämring i glidet då övriga tester indikerar att så sker. Ditt resonemang angående fästvallan är möjlig och du menar då, gissar jag, att fästvallan fastnar sämmre på stålsicklade jämfört med glidvallade skidor? Jag är nog inte benägen att direkt hålla med dig då jag i mina skidor inte har något vallaslitage att tala om. Ett Vasalopp på en vallning är inget problem, MEN det utesluter givetvis inte att det ändock slits av valla som kan fastna i de bakre glidzonerna. Enda chansen att ta reda på det är väl genom mikroskoptester då man för blotta ögat inte kan notera någonting.

Av de tester som hittills redovisats verkar det som att tendensen är att det tar runt 20km innan det stålsicklade alternativet kommit förbi det vallade alternativet i vad vi kan kalla normalföre. Här spelar snöns skitighet en stor roll vilket test i tunneln visat.

 

JAg skall upp till dalarana i helgen och hoppas kunna testa både lördag och söndag. Ska försöka övertala en klubbkompis att köra Grönklitt Skimarathon på mitt vallade par. Jag ska själv inte tävla men tänker då att jag kör de ovallade under lördag och söndag för att ha minst 45km åkta på dem för att sedan göra ett test mot de vallade efter 45 km.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...