Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utförda Glidtester - diskussion


Stefan Sand

Recommended Posts

Rillning med rak 1,0 gav en enorm skillnad. Tror att de flesta som åkte där inte rillat alls och därför hade jag naturligtvis mycket bättre skidor än de jag var i närheten av. När kompisen rillade var hans skidor genast i närheten av samma glid. Gemensamt var att vi hade hård Molybdenvalla.

Är det så att ni som kör stålsicklat även rillar mer än andra?

I så fall tror jag det påverkar resultaten mer än vallning eller inte.

JO, hade ju enormt sug i första backen precis som de med vallat och orillat hade.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 299
  • Created
  • Last Reply
Rillning med rak 1,0 gav en enorm skillnad. Tror att de flesta som åkte där inte rillat alls och därför hade jag naturligtvis mycket bättre skidor än de jag var i närheten av. När kompisen rillade var hans skidor genast i närheten av samma glid. Gemensamt var att vi hade hård Molybdenvalla.

Är det så att ni som kör stålsicklat även rillar mer än andra?

I så fall tror jag det påverkar resultaten mer än vallning eller inte.

JO, hade ju enormt sug i första backen precis som de med vallat och orillat hade.

I mitt test hade båda mina par rillat (RS-Riller 0,3 och 0,5) och de ovallade gled solkart bäst. De vallade med riller stod sig bra mot den i min grupp som hade bäst skidor men orillat. En klubbkompis hade katastrof skidor (Atomic,hehehe) som fick en klar förbättring när dessa rillades likt mina 2 par.

Helt klart ger rillningen en fartökning i tunneln och av min test att dömma är det bästa i kombination med stålsicklat.

 

Är också helt övertygad om att val av fästvalla spelar stor roll. Det gör att det i en test måste fästvallas identiskt mellan det vallad och ovallade (stålsicklade) paret, vilket jag gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Ja det pekar ju på att hårt är bra och belaget är ju hårdare än valla. Tar ju inte heller åt sig smuts på samma sätt vad jag förstått. Tycker dessutom att det verkade vara skitigare snö nu än när jag var där senast. Sista biten låg det "nygjord snö" och där var det andra bullar.

Skateskidorna tappade inte alls glid i samma utsträckning. Men det gick med sug uppför utan rillning.

 

Nä nu får det bli snö snart så vi får testa på mer normala förhållanden. Jag hoppas få hjälp att stålsickla då. Är inne på stålsicklad struktur och hårda flourglidvallor och testa mig fram med rillning enligt RS rekommendationer.

Helt klart är det en massa att ta hänsyn till. Hitta rätt struktur, rillning och val eller inte val av glidvalla till rådande förhållande. Kan rent av vara så att detta är lite olika beroende på skidans konstruktion (mjuk eller hård topp) samt vikt. Det handlar ju om friktion. Det som är bra för mig är inte säkert bra på andra skidor. Kan väl vara så med stålsicklat också eller vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Nu måste jag också göra ett inlägg i denna debatt. Jag var i tunneln i Lördags 16/12 och åkte med mina söner. Jag orkade inte göra något åt mina skidor utan jag bara sicklade av mina skidor från star uniblock +5 - -5 som jag hade lagt på som skyddsparaffin i slutet av november. Jag blandade stars röda burk med stars multiminus och täckte med start black magic. Det var ingen abslut ingen som hade bättre glid än mig. Mina söner hade bättre under skidorna men gled mycket sämre. Jag hade kanon bett på skidorna. En kompis till mig testade mina skidor och han kunde med lätthet få fäste på mina skidor fast han väger mindre än mig. Dessutom är mina skidor 20 år gamla. Jag tror att det är skidorna som har störst betydelse om man ska få bra skidor. Jag tror att vissa skidor går bättre än ändra i vissa fören och vice versa. De skidor som finns ute i affärerna tror jag redan är ratade av tävlingsåkare. Bästa skidorna går till bästa skidåkarna i världen och sedan blir det sämre och sämre skidor kvar. Vallan och rillning har lite betydelse på de skidor som man åker på. Jag tror inte men kan jämföra sina skidor mot andras skidor. Varför skulle jag glida från alla med sådan simpelt paraffin? Kompisen hade samma parafin under fast annan fästvalla och för han sög det. Jag tror att det är för mycket hysteri med både valla och rillning. Jag har fått gult parafin att gå bra i -8 och nysnö. Det tror enbart beror på att skidorna passar just i detta före + att skidorna passar just den åkaren.
Link to comment
Share on other sites

Jadu LOM, ingen har väl ifrågasatt att skidan har mycket STOR betydelse för glidet och fästet. Det vi genom tester vill testa fram är om stålsiklat glider bättre än vallat och eftersom jag utför tester med mina skidor och jämför dem mellan varandra och andra gör likadant lär vi väl i slutet av vintern ha en rätt klar bild av läget.

Eftersom det enskillda paret spelar roll har vi diskuterat "nollning" av skidor och vi har också diskuterat att efter halva testtiden valla de stålsicklade och stålsickla de vallade. Därefter återupptas testandet för att utröna om reslutaten står sig.

 

Sedan är många gånger glid och fäste mycket subjektivt. Jag har också åkt med skidor som är vallade för helt andra fören än vad som gällt med ett subjektivt gott resultat!

Link to comment
Share on other sites

Jadu Stefan, jag tycker det är bra att du testar, men du skriver att du ska valla dina ovallade skidor efter halva säsongen och testa med valla. Då kommer det vara andra förhållande än var det är nu och åter igen så tror jag att vissa skidor går bättre i vissa fören än andra. Då kan det bero på skidorna och inte om det är vallat eller inte. Ju skitigare snö desto större chans är det ju att ovallat går bättre. Eftersom i Dusseldorf så kör ju vallarna med vallaväck på skidorna för att göra rent skidorna från skiten.
Link to comment
Share on other sites

Oavsett hur mycket den enskilda skidan påverkar så lär man iaf se en tendens och ju flera tester och ju flera som testar - ju bättre. Kan man se en klar och tydlig tendens varthän det barkar ju bättre är det. (För skidåkarna!)

 

Det är matematiskt svårt att bortförklara om exempelvis 90 % av testarna skulle få samma typ av resultat vid olika tidpunkter och vid olika fören.

 

20 år gamla skidor och de glider fortfarande så bra! Kul! Oavsett skyddsbelag så borde de ju ha torkat ut och oxiderat enligt en del. Mina är 9 år och ser ut som nya.

 

Ja, får man skidor som är riktigt bra skall man vara rädd om dem fast nog tror jag att det finns ganska många guldkorn kvar ute i affärerna.

Link to comment
Share on other sites

ja de där me valla skidtest är ju ganska svårt utan rätt material jag har väl 12 par skejt och 7-8 par klassiska, men skulle bli förvånad om någon av dem skulle gå lika med samma valla. ska man få någon vetenskap i de hela måste man ha riktiga testserier för att få ett lite mer vetenskapligt resultat.
Link to comment
Share on other sites

Mina gamla skidor är inte välskötta. Jag har haft dem att träna ungdomar med dvs. Även när det har varit dåligt med snö. Dem är mycket repiga och en del av översidan är borta, men dem håller ihop och räcker för att träna ungdomar med. Men Ni skulle ha sett minnen på dem som kom de senaste skidorna och var rejält tränade och åkte från mig uppför backarna och jag bara gled ikapp nerför dem med mina gamla skidor och billigt parafin!
Link to comment
Share on other sites

Here we go again!

 

Anar jag en oro hos "vallaförespråkare" när det börjar disktueras "vetenskap"?. Är det vetenskap som lett fram till all smutskastning av stålsiklat och säkra uttalanden om pulver hit och pulver dit och flour special och nanoteknik mm mm? Tillåt mig småle

 

Med LOM´s resonemang kan man aldrig dra en slutsats. Du kommer ju aldrig att få 2 exakt lika dana skidpar som i exakt samma sekund, i exakt samma backe, i exakt samma åkpossition som då skulle kunna "bevisa" det ena eller andra!?

Men ändå vet du att just ditt gamla par är kanonfina...............

 

Nu har vi ingen snö i Stockholm och fan vet om det kommer någon men om så gör har jag svårt att se problemet med att byta under säsong. Det är ju inte riktigt så att det från 15/2 helt plötsligt bara är + grader och skitig snö medan det fram till den 15/2 var - grader och fin nysnö. Är vi sedan 20 man som testar runt om i landet är det ännu mindre troligt.........och skulle det visa sig att vallat går bäst både före och efter skidbytet är väl saken "biff"

 

Ingen har påstått att de tester vi amatörer har gjort och kommer att göra är någon vetenskap. MEN som Enklaresport skriver så kommer vi förhoppningsvis få en tendens. Är vi många som gör många tester får vi ett urval tester som blir en bra grund att dra slutsatser ifrån, är det någon som tvivlar på det?

Om det sedan "smyger" sig in tester som är "riggade" är inte uteslutet men ju fler som testar ju mindre betydelse skulle då "fusktester" få, eller hur!

 

OM jag i mina tester kan se en tendens som sedan överensstämmer med andras tendenser kommer jag att vara mycket nöjd

 

När testerna och säsongen är slut får var och en göra sin egen bedömning över resultaten och aggera därefter!

Link to comment
Share on other sites

ja de där me valla skidtest är ju ganska svårt utan rätt material jag har väl 12 par skejt och 7-8 par klassiska, men skulle bli förvånad om någon av dem skulle gå lika med samma valla. ska man få någon vetenskap i de hela måste man ha riktiga testserier för att få ett lite mer vetenskapligt resultat.

Är helt på din sida, för att få ut det man vill så måste man ha en testserie skidor som några elitklubbar har. Det är mycket tveksamt att göra tester på glidlängd då skidorna inte är lika, därför bör man ha en glidtestapparat för att mäta tiden på en viss sträcka. Detta då skidor kan glida olika i lågfart och högfart.

Link to comment
Share on other sites

Återigen mina gamla skidor gick bra i tunneln men i andra fören så går dem inte alls bra. Kom inte och påstå att det är parafinet eller fästvallan det beror på utan jag tror enbart det är skidorna det beror på. Varför åker vissa i världseliten på gamla skidor och inte nya? För att de har hittat på det optimala paret för dem i ett visst före så använder de ju dem på tävlingarna och då spelar det inte så stor roll att de är gamla. Har dem samma valla på de gamla och nya så glider ju de gamla bättre. Därför tar ju dem de. Så skidorna har ju jättestor betydelse.
Link to comment
Share on other sites

Återigen mina gamla skidor gick bra i tunneln men i andra fören så går dem inte alls bra. Kom inte och påstå att det är parafinet eller fästvallan det beror på utan jag tror enbart det är skidorna det beror på. Varför åker vissa i världseliten på gamla skidor och inte nya? För att de har hittat på det optimala paret för dem i ett visst före så använder de ju dem på tävlingarna och då spelar det inte så stor roll att de är gamla. Har dem samma valla på de gamla och nya så glider ju de gamla bättre. Därför tar ju dem de. Så skidorna har ju jättestor betydelse.

Jag är inte ett dugg förvånad över att dina repiga skidor funkar bra i tunneln. Du har ju en grov struktur (reporna) som passar för tunneln. Jag tränar ofta med kompisar som inte sköter sina skidor d.v.s mycket repiga skidor. I vissa fören, när en grov struktur behövs, går deras skidor mycket bra trots alla repor. Men jag har aldrig sett sådana skidor gå bra i kallföre.

Link to comment
Share on other sites

Återigen mina gamla skidor gick bra i tunneln men i andra fören så går dem inte alls bra. Kom inte och påstå att det är parafinet eller fästvallan det beror på utan jag tror enbart det är skidorna det beror på. Varför åker vissa i världseliten på gamla skidor och inte nya? För att de har hittat på det optimala paret för dem i ett visst före så använder de ju dem på tävlingarna och då spelar det inte så stor roll att de är gamla. Har dem samma valla på de gamla och nya så glider ju de gamla bättre. Därför tar ju dem de. Så skidorna har ju jättestor betydelse.

Jag om någon har vurmat för gamla skidor och "bevisat" mina teser just med att världselit vinner stortävlingar på 10 år gamla skidor. Det är inte det som mina tester ska visa utan att just dina kanonskidor kanske blir ännu bättre kanonskidor med stålsikling.......eller valla. OM det visar sig att stålsiklingen är bättre eller jämbördig med valla så slipper man en massa vallningstimmar och vallapengar, och det skulle ju onekligen vara trevligt. MEn det absolut trevligaste är att ha grymma skidor!

 

Snacket om testserier, hastighetstester mm mm bla bla bla.........har vi diskuterat tidigare. Nollning av skidor är ett sätt att skilja det enskilda paret från ett annat och visst, hastigheten är viktigare än glidlängden det vet alla, men det är lite knepigt för en amatör (om man inte är polis och lånar laserpickan).

Återigen.......mängden tester kan visa en tendens som man kan dra en slutsats ifrån. Om urvalen är 1000 säger det mycket mer än om utvalet är 10 oavsett om de 1000 gjorts "primitivt" och de 10 "hightech". Låt oss alla testa, samla testerna, analysera och slutligen dömma. Nu dömmer vi innan vi ens har ett fall att dömma. Rätt meningslöst, eller hur!

 

Kolla tråden tex "Korrekt glidtest", kolla trådarna om Stålsikling osv. Där finns många inlägg och svar runt detta!

Link to comment
Share on other sites

Jag läste Idrott & kunskap tidningen idag och vill citera vad Mats Tinnstén säger i den tidning NR 6 2006 "Vi tror att valla är underordnad och att det istället är hur trycket är fördelat över skidorna som är avgörande för hastigheten. Alla skidor har olika tryckfördelning. Beroende på hur föret ser ut bör man också ha olika tryck. - Frågan om skidornas glidegenskaper vid olika fören är väldigt komplex. Det finns en mängd olika fören att ta hänsyn till. Du har blötsnö, torrsnö och konstsnö, för att bara nämna några exempel. Sedan tillkommer frågor om vilka egenskaper skidorna ska ha för att passa den induella åkaren vid ett specielt underlag" slut citat.

Dem i Östersund tror ju alltså att vallan har underordnad betydelse. Därför ska man tona ner hystrin om ha så dyr valla på som möjligt tycker jag. Men man dras lätt med i hysterin när man ser åkaren brevid har kanon glid och han säger att har både pulver och fluid. Men hans/hennes skidor går kanske bäst just i det snöförhållande som råder just där. Han/Hon kanske skulle glida ifrån en med ett billigt parafin också? Det kan vara jättekul att se era tester men jag tror fortfarande att det skidorna som är helt avgörande om ska få bra glid eller ej. Med eller utan valla.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig LOM, skidan har en mycket stor betydelse. Det man då kan säga är att Kuzmin fått upp ögonen för att valla hysterin är sjuk och att glidegenskaperna styrs mer av annat, även om det då inte är stålsiklat i första hand!

 

Jag har sagt det så många gånger att jag låter som en papegoja men jag gör det igen: Produktutvecklingen är kass i längdskidbranschen.

 

Sedan är testproceduren ändå intressant då jag har de skidor jag har och vill göra det bästa av dem. Om jag då får ett bättre resultat med stålsikling så kommer jag köra det framöver, får jag bättre resultat med valla så blir det så. Sedan får man hoppas att utvecklingen går framåt så att jag i en välsorterat skidbutik kan välja skidor som är optimerade för ett visst före

Link to comment
Share on other sites

Äntligen har vi fått ner nivån på den här diskussion och kan kanske istället diskutera hur man kan se om en skida kan gå bra redan i affären. Vissa som slipar kan direkt känna om en skida kommer att gå bra när man för skidan genom slipen. Men hur ser en lekman om skidan kommer att gå bra. Kom inte och säg att spannet är helt avgörande. Däremot så kan kanske spannkurvan vara avgörande. På skate skidor har jag lärt mig att när man trycker ihop skidorna så ska inte snokarna sticka ifrån varandra. Då har jag hört att skidan gräver ner sig mer i snön. Spannkurvan ska vara jämn och fin har jag också lärt mig. Belaget måste också kunna planas till. Är det några mer tips man kan tänka på för att få så bra skida från affären som möjligt. Kom med tips!!!
Link to comment
Share on other sites

På skate skidor har jag lärt mig att när man trycker ihop skidorna så ska inte snokarna sticka ifrån varandra. Då har jag hört att skidan gräver ner sig mer i snön. Spannkurvan ska vara jämn och fin har jag också lärt mig.

håller inte riktigt med i superlöst före typ upploppet 3milen i nagano hade ja gärna haft "tulpanskidor" som inte gräver ned sig eller dom behöver kanske inte dela sig så mycket men man känner att det är lite spänning fram i brättet om dom skulle flyta ovanpå eller om det är mer tryck gräva ned sig.

 

sen rent spannmässigt vill jag ha ganska låga skatespann med hårt slutspann tycker jag är skönast. på sprint lite mer "snärtiga" skidor med mer förspann också.

 

men det är väldigt individuellt villkent före det är. men universiellt så tycker jag 610 spannen på fischer är fina.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mario. Mycket bra att du nu haft möjlighet att göra ett andra test, som du redovisat så bra för oss. Typiskt dock för vår svenska vinter att testet är gjort i Livigno, men inte mindre värdefullt för det.

Förhållandana var ju mycket olika med de som gällde i tidigare tester som redovisats av Stefan Sand och Kuzmin i hans avhandling och därför är ditt test speciellt intressant.

För närvarande undrar jag bara följande:

1. Bedömer du Mario att snön var speciellt skitig i Livignospåret när du gjorde ditt test? T.ex. som i Torsbytunneln eller i Vasaloppet lite längre bak i leden ?

2. Om du fortsatt ytterligare fem km. och gjort om ditt test, hade då samma effekt ytterligare förstärks ? (eller uppträder "Kuzmineffekten" relativt tidigt och sedan händer det inte så mycket mer eller blir det en kontinuerlig försämring av de vallade skidorna ?)

Jag förstår att du inte nu kan svara på detta med det test du gjort, men om någon i kommande tester även ser på detta så vore det mycket värdefullt.

Anm: Här i Luleå har det bara gått att åka på ett 1.9 km. spår den sista veckan men några tester kan det inte bli tal om ännu.

Link to comment
Share on other sites

Resultatet hittils visar alltså att glidvallning är att rekommendera för skidlopp upp till minst 5 km? Sedan kan detta ev förlängas med flourbehandlingar typ pulver och klossar.

 

Detta kommer alltså tyvärr inte att gynna skidsportens rekrytering av unga. Där kommer det fortfarande vara behov av vallning??

Link to comment
Share on other sites

1. Bedömer du Mario att snön var speciellt skitig i Livignospåret när du gjorde ditt test? T.ex. som i Torsbytunneln eller i Vasaloppet lite längre bak i leden ?

2. Om du fortsatt ytterligare fem km. och gjort om ditt test, hade då samma effekt ytterligare förstärks ? (eller uppträder "Kuzmineffekten" relativt tidigt och sedan händer det inte så mycket mer eller blir det en kontinuerlig försämring av de vallade skidorna ?)

1. Snon far anses ha varit ren aven om den var ett tag sen senaste snofall.

2. Svart att saga. Mest troligt ar att det sker en kontinuerlig forsamring, men det verkar som om det stannar vid en viss niva efter ett par km. Det visar testet av skidpar III.

Link to comment
Share on other sites

Joel Fries körde i alperna och redovisade i mitt forum och han upplevde ett superglid direkt och även mot de som skatade. Bara som en parantes. Kan vara bra att få veta vad det var för struktur under?

 

(Återkommer med lite mer info senare om föreläsningen)

Som jag redovisade:

 

Skidpar I var stenslipade med fin linjar struktur. (Har akt max 20 mil pa dem sedan dess)

 

Skidpar II var Kuzmin-sicklade och handborstade (ca 150 drag pa varje skida) med Red Creek stalborste. Ingen rill.

Link to comment
Share on other sites

Resultatet hittils visar alltså att glidvallning är att rekommendera för skidlopp upp till minst 5 km? Sedan kan detta ev förlängas med flourbehandlingar typ pulver och klossar.

 

Detta kommer alltså tyvärr inte att gynna skidsportens rekrytering av unga. Där kommer det fortfarande vara behov av vallning??

Jag har funderat pa det dar. Vid kortare lopp (upp till 10 km) verkar det som om det finns behov av valla. Man vill ju inte "ge bort" nagon fordel. Men, kanske losningen ar att vid tavling kombinera sickling med fluider? Det ar nagot som jag ska testa!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...