Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utförda Glidtester - diskussion


Stefan Sand

Recommended Posts

JAg skall upp till dalarana i helgen och hoppas kunna testa både lördag och söndag. Ska försöka övertala en klubbkompis att köra Grönklitt Skimarathon på mitt vallade par. Jag ska själv inte tävla men tänker då att jag kör de ovallade under lördag och söndag för att ha minst 45km åkta på dem för att sedan göra ett test mot de vallade efter 45 km.

Eller så övertalar du din kompis att följa med på ett 45 km's pass tillsammans med dig på dina vallade skidor medans du åker stålsicklat. Då får du både sällskap och ett test som verkligen kan kännas värdefullt :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 299
  • Created
  • Last Reply
Eller så övertalar du din kompis att följa med på ett 45 km's pass tillsammans med dig på dina vallade skidor medans du åker stålsicklat. Då får du både sällskap och ett test som verkligen kan kännas värdefullt :)

Problemet, eller problem och problem!, är att jag har min son med mig för att slipa formen inför stundande kortvasa. Så jag ska träna med honom och ett 45km pass är lite väl långt för honom. Han bävar redan inför 30km!.

 

Men mina stålsicklade är redan körda ca 30km och de vallade är körda 30km. Tanken är att jag under lördagen fortsätter att testa dessa två utan förnyad prepparering (förutom ev fästvalla) och gör ett test. Sedan lär väl de vallade vallas om på nytt inför själva tävlingen (om min kompis köper idén) och så gör vi en glidtest innan start och efter målgång och så jämför vi med de stålsicklade som då lär ha körts bortåt 70km!

Link to comment
Share on other sites

Eller så övertalar du din kompis att följa med på ett 45 km's pass tillsammans med dig på dina vallade skidor medans du åker stålsicklat. Då får du både sällskap och ett test som verkligen kan kännas värdefullt :)

Problemet' date=' eller problem och problem!, är att jag har min son med mig för att slipa formen inför stundande kortvasa. Så jag ska träna med honom och ett 45km pass är lite väl långt för honom. Han bävar redan inför 30km!.

 

Men mina stålsicklade är redan körda ca 30km och de vallade är körda 30km. Tanken är att jag under lördagen fortsätter att testa dessa två utan förnyad prepparering (förutom ev fästvalla) och gör ett test. Sedan lär väl de vallade vallas om på nytt inför själva tävlingen (om min kompis köper idén) och så gör vi en glidtest innan start och efter målgång och så jämför vi med de stålsicklade som då lär ha körts bortåt 70km![/quote']

Låter ju som sk angenäma problem :)

Härligt att åka kortvasan med grabben din!

 

För att sticka in en liten brasklapp så tycker jag att dina glidvallade skidor faktiskt har en liten nackdel nu när de stått ett tag. Ska man ha det där absoluta toppglidet och få en riktigt fin yta så tycker jag man ska slutborsta skidorna på morgonen innan man ska åka annars verkar det som vallan "trycks ut/slår sig" och bryter ytan på något sätt. Det här är dock bara något som jag upplevt och inget som jag testat eller har något belägg för. Ditt test kommer ändå att ge en intressant bild men för att få ett resultat ännu närmare sanningen så ska nog båda paren åkas samtidigt. Sugen att åka stålsicklat i Vasan från led 6 Stefan :) Då kan du få sällskap så kan vi jämföra glidet mot mitt vallade par :)

Link to comment
Share on other sites

Leaf, tack för nytt intressant test på något jag funderat över.

Jag är som Stefan Sand lite överraskad att dina vallade skidor inte ser ut att tappa något glid alls och det har det ju gjort i alla tidigare tester och man kan ju fundera varför.

Men just därför är ju ditt test extra intressant när man får något att fundera över.

 

En skillnad är ju att dina skidor är stålsicklade som grund och då väcks ju genast tanken att det skulle kunna vara så att om man vallar med sådan grund så suger vallan till sig mindre smuts. Men JAG förstår inte (t.ex. fysikaliskt) varför det skulle vara så.

 

Jag hoppas att du även får möjlighet att genomföra ditt andra test som du föreslår. Även detta är en rimlig frågeställning.

 

Till Stefan Sand: Det test du funderar på är ju verkligen intressant och det är ju nästan detsamma som det som Niklas försöker att genomföra i samband med Ranrennet om han hittar någon kompis att testa mot (så ni har tydligen samma problem även här).

Speciellt intressant vore det ju om någon av er fick möjlighet att även testa "skarpt" mot någon som stålsicklat+vallat som Leaf.

Jag skall eljest överväga att försöka som ni att hitta någon kompis att genomföra detta test mot i samband med något av öppna spåren. Det borde ju vara ett bra sätt att testa om det Leaf kommit fram till verkligen gäller även under dessa förhållanden.

Link to comment
Share on other sites

Till Stefan Sand: Det test du funderar på är ju verkligen intressant och det är ju nästan detsamma som det som Niklas försöker att genomföra i samband med Ranrennet om han hittar någon kompis att testa mot (så ni har tydligen samma problem även här).

Speciellt intressant vore det ju om någon av er fick möjlighet att även testa "skarpt" mot någon som stålsicklat+vallat som Leaf.

Jag skall eljest överväga att försöka som ni att hitta någon kompis att genomföra detta test mot i samband med något av öppna spåren. Det borde ju vara ett bra sätt att testa om det Leaf kommit fram till verkligen gäller även under dessa förhållanden.

Det var en tanke och eftersom det är 2 kompisar som ska tävla finns ju möjligheten att jag övertaler en av dem att ta mitt vallade par och övertalar den andre att stålsickla hans skidor som sedan vallas!

Eftersom jag är försäljare till proffessionen är jag utrustad med ett jädra munläder så det borde ju inte vara omöjligt :)

.......och det är ju för en god sak, eller hur!

Link to comment
Share on other sites

Leaf, tack för nytt intressant test på något jag funderat över.

Jag är som Stefan Sand lite överraskad att dina vallade skidor inte ser ut att tappa något glid alls och det har det ju gjort i alla tidigare tester och man kan ju fundera varför.

Men just därför är ju ditt test extra intressant när man får något att fundera över.

 

En skillnad är ju att dina skidor är stålsicklade som grund och då väcks ju genast tanken att det skulle kunna vara så att om man vallar med sådan grund så suger vallan till sig mindre smuts. Men JAG förstår inte (t.ex. fysikaliskt) varför det skulle vara så.

Inte jag heller. En ren gissning är att kanske stenslipade skidor tappar glid inte huvudsakligen för att vallan kemiskt suger åt sig smuts utan för att när vallan slits ned så kommer de där "håren" i det stenslipade belaget fram och kanske både bromsar i sig och även ökar smutsupptaget?

 

Bara en gissning, som sagt. Mikroskopbilder skulle kanske kunna ge mer tydlig bild av vad som rent fysiskt skiljer de olika belagen åt efter vallning samt 20 km åkning.

Link to comment
Share on other sites

Bara en gissning, som sagt. Mikroskopbilder skulle kanske kunna ge mer tydlig bild av vad som rent fysiskt skiljer de olika belagen åt efter vallning samt 20 km åkning.

Exakt! Det var en av de största bristerna i Kuzmins lic.avhandling enligt min mening. Men både Lars-Erik och Stevens har ju nämnt en del om SEM-bilder - de ser vi fram emot med spänd förväntan!

Link to comment
Share on other sites

Fluiden ar ju superlatt att applicera och kan goras ute i sparet. Dvs enkelt att testa och verifiera. Pulver mkt svarare (dvs om samma skidpar skall anvandas)

Dubbla lager brukar rekommenderas for lite langre distanser.

Vad tror ni om att varma pa pulver utan (valla)underlag? Storre risk for att branna belaget? Faster pulvret?

Jag undrar samma sak som skater och vad jag sett är det ingen som svarat riktigt på denna fråga jag skulle iofs kunna köpa fluid men nu har jag redan köpt pulver och vill i första hand använda dom. Som sagt var fäster pulvret? Måste man ha underlagsvalla?

Och måste man värma in pulvret?

Link to comment
Share on other sites

Fortsätter mitt test nu. Kör vidare på mina stålsicklade vallade skidor. Mäter glid vid start och när min träning är klar. Har nu åkt 15 km utan försämring och får se vad fortsättningen ger. Tidigare test har jag kört på stenslipade skidor utan att tappa glid.

Men då har det varit skateskidor. Det snöar rejält ute så jag lär få tyngre idag......

Link to comment
Share on other sites

Låter ju som sk angenäma problem :)

Härligt att åka kortvasan med grabben din!

 

För att sticka in en liten brasklapp så tycker jag att dina glidvallade skidor faktiskt har en liten nackdel nu när de stått ett tag. Ska man ha det där absoluta toppglidet och få en riktigt fin yta så tycker jag man ska slutborsta skidorna på morgonen innan man ska åka annars verkar det som vallan "trycks ut/slår sig" och bryter ytan på något sätt. Det här är dock bara något som jag upplevt och inget som jag testat eller har något belägg för. Ditt test kommer ändå att ge en intressant bild men för att få ett resultat ännu närmare sanningen så ska nog båda paren åkas samtidigt. Sugen att åka stålsicklat i Vasan från led 6 Stefan :) Då kan du få sällskap så kan vi jämföra glidet mot mitt vallade par :)

Visst är det angenäma "problem":)

 

Är medveten om att de vallade stått "öppna" 2 veckor nu på lördag. Självfallet kommer jag gå över lite med borsten för att fräscha till något. Men som du säger, testet kommer inte att vara helt perfekt. På söndag blir testet mer relevant även om de stålsicklade inte går i exakt samma spår då jag inte kan ligga och nöta i tävlingsspåret. Dock har ju de ståsicklade gått 70km och stått "öppna" i belaget i 2 veckor mot då tävlingsvallade skidor för dagen som gått 42km. Skall bli intressant av vad som kan komma ut av testet.

 

Vasaloppet......hehehe.....är inte intställd på att åka och har inte tränat för det heller så jag får nog vika ner mig där. Men det hade varit intressant....

Link to comment
Share on other sites

Bara en gissning' date=' som sagt. Mikroskopbilder skulle kanske kunna ge mer tydlig bild av vad som rent fysiskt skiljer de olika belagen åt efter vallning samt 20 km åkning.[/quote']

Exakt! Det var en av de största bristerna i Kuzmins lic.avhandling enligt min mening. Men både Lars-Erik och Stevens har ju nämnt en del om SEM-bilder - de ser vi fram emot med spänd förväntan!

Håller med! då jag själv inte besitter de kunskaperna och heller inte har tillgång till den utrustningen så får man avvakta de nämnad personernas tester.

 

Det är ändå härligt att följa tråden och de vinklingar vi redan hittat på ämnet!

Link to comment
Share on other sites

Det går nog att ta bort microhår med en hällskrapa åxå. läste i nån nätsida (kommer inte ihåg vilken) att man använder nån liknande skrapa för alpinskidor. om nån undrar hur en sån ser ut så är det ett vanligt handtag med ett utbytbart rakblad! det stod att man skulle dra den från spetsen bakåt med pensel liknande drag. vad ja förstår så borde skär vinkeln bli ganska lika kuzmin sikeln. en hällskrapa kostar inte många tior å finns i nästan varje mat affär. ja har inte prövat det men det borde funka.
Link to comment
Share on other sites

Fluiden ar ju superlatt att applicera och kan goras ute i sparet. Dvs enkelt att testa och verifiera. Pulver mkt svarare (dvs om samma skidpar skall anvandas)

Dubbla lager brukar rekommenderas for lite langre distanser.

Vad tror ni om att varma pa pulver utan (valla)underlag? Storre risk for att branna belaget? Faster pulvret?

Jag undrar samma sak som skater och vad jag sett är det ingen som svarat riktigt på denna fråga jag skulle iofs kunna köpa fluid men nu har jag redan köpt pulver och vill i första hand använda dom. Som sagt var fäster pulvret? Måste man ha underlagsvalla?

Och måste man värma in pulvret?

Det blir nog till att testa sjalv om pulvret faster och om man riskerar att branna belaget. Korka in flourkloss borde i allafall halla langre an vatska.

Link to comment
Share on other sites

Då har man gjort ännu ett test och denna gång under tävlingsförhållanden. Lyckade övertala 2 kompisar att gå med i "test teamet" genom att den ena valde mina vallade skidor (skidpar 1 i test) till tävlingen och den andre lät mig gå lös på hans skidpar (skidpar 3 i test) med Kuzmin sickel.

 

Tanken var att se om trenden med tappat glid för vallat står sig men även att se om stålsicklade vallade uppvisade samma glidförsämring. Till att börja kan man konstatera att stenlsipade och vallade skidor tappar i glid allt eftersom sträcka tillryggaläggs. Jag är övertygad om att detta nu är konstaterat på mina skidor. Den andra som visade sig, vilket är förvånande, är att stålsicklade vallade skidor inte uppvisade glidförsämring efter drygt 40km åkning. Helt stålsiklat belag uppvisar fortfarande bra glid utan försämring, dock något sämre glid än vallat initialt. Kan tillägga att min kompis utryckte "de bästa skidor jag tävlat på denna säsong " om skidpar 1. Ett uttalande som gör att jag känner tillförlit till att skidorna är bra grundpreppade och i gott skick då han har lång erfarnenhet (22 VL där i princip alla lopp är bland de 1000 bästa)

Link to comment
Share on other sites

Då har man gjort ännu ett test och denna gång under tävlingsförhållanden. Lyckade övertala 2 kompisar att gå med i "test teamet" genom att den ena valde mina vallade skidor (skidpar 1 i test) till tävlingen och den andre lät mig gå lös på hans skidpar (skidpar 3 i test) med Kuzmin sickel.

 

Tanken var att se om trenden med tappat glid för vallat står sig men även att se om stålsicklade vallade uppvisade samma glidförsämring. Till att börja kan man konstatera att stenlsipade och vallade skidor tappar i glid allt eftersom sträcka tillryggaläggs. Jag är övertygad om att detta nu är konstaterat på mina skidor. Den andra som visade sig, vilket är förvånande, är att stålsicklade vallade skidor inte uppvisade glidförsämring efter drygt 40km åkning. Helt stålsiklat belag uppvisar fortfarande bra glid utan försämring, dock något sämre glid än vallat initialt. Kan tillägga att min kompis utryckte "de bästa skidor jag tävlat på denna säsong " om skidpar 1. Ett uttalande som gör att jag känner tillförlit till att skidorna är bra grundpreppade och i gott skick då han har lång erfarnenhet (22 VL där i princip alla lopp är bland de 1000 bästa)

Fantastiskt intressant test igen. Jag hade säkert sämre glidvallade skidor när jag gjorde mitt långa test (jag använde ju bara min relativt amatörmässiga standardvallning) och det kan nog förklara att jag fick snabbare utslag på att de stålsicklade gick lika bra eller bättre än de vallade (och att de inte tappade i glid).

 

Jag tycker att allt hittills tyder på att min ursprungliga hypotes att stålsicklat är ett VASST ALTERNATIV för motionärer i långa lopp (t.ex. Vasaloppet) ser ut att kunna lyftas upp till en sanning. Detta test ger ju en indikation på att min ursprungliga hypotes kan gälla även betydligt bättre åkare än de som kan klassas som typiska motionärer. De åkare som i den hårda konkurrens som nu råder år efter år kommer bland de 1000 bästa på Vasaloppet absolut är mycket bra åkare. Jag anser att det inte är fel att klassificera dem som "elitmotionärer" .

Stefan, det var verkligen bra att du startade denna tråd så att alla kan redovisa sina egna tester och att vi får ta del av dem.

Du borde få årets INNOVATIONSPRIS på skidforum.

Link to comment
Share on other sites

Årets innovationspris :)......tack för komplimangen men jag ser det som att vi tillsammans på forumet engagerat oss och diskuterat detta med glid!

 

Jag håller helt med dig, Lars-Erik, att stålsicklat kan anses som ett MYCKET VASST alternativ till glidvallat. Ser man glidvallningen i perspektiv av kostnad-tidsåtgång så skulle jag vilja påstå att stålsicklat t.o.m kan anses som DET BÄSTA alternativet för en motionär i alla förhållanden och för en tävlingsåkare i de långa loppen.

 

Jag anser mig själv besitta goda kunskaper i vallning, dock ej i nivå med elitvallare. Skillnanden tror jag dock är minimal mellan min vallning och ett proffs. För en seriös tävlingsåkare som slåss om prispengar, ära och berömmelse är självfallet tiondelar viktiga. Men för oss andra, där ändå begränsningen i resultatet ligger i kroppens kapacitet, är det ju frågan om tid-pengar faktorn inte borde övervägas riktigt noga.

 

Jag har nu stålsicklat ett fåtal skidpar och tror mig fått till "snittsen". Ska ändå försöka sammanstråla med Enklaresport för att jämföra och se om min teknik är rätt eller om den ska utvecklas. Jag bor ju i Södertälje och han i Vagnhärad vilket inte är långt emellan. Vad säger du Enklaresport, intresserad av en träff?

 

De frågeställningar som nu "dykt upp" är: Varför uppvisar inte en stålsicklad och vallad skida en försämring i glid efter X antal åkta km? Jag är benägen att tro samma som Niklas, att det är stenslipningen som är "boven" i detta. Vallan slits, microhår kommer fram och glidet försämras!? Marios test visade inte riktigt detta medan Leaf började få en försämring först efter 45km åkning. Hans tester är dock vid olika dagar och då måste föret tas med i beräkningen. Detta är i alla fall något som kräver mer testande :)

Link to comment
Share on other sites

Årets innovationspris :)......tack för komplimangen men jag ser det som att vi tillsammans på forumet engagerat oss och diskuterat detta med glid!

 

Jag håller helt med dig, Lars-Erik, att stålsicklat kan anses som ett MYCKET VASST alternativ till glidvallat. Ser man glidvallningen i perspektiv av kostnad-tidsåtgång så skulle jag vilja påstå att stålsicklat t.o.m kan anses som DET BÄSTA alternativet för en motionär i alla förhållanden och för en tävlingsåkare i de långa loppen.

 

Jag anser mig själv besitta goda kunskaper i vallning, dock ej i nivå med elitvallare. Skillnanden tror jag dock är minimal mellan min vallning och ett proffs. För en seriös tävlingsåkare som slåss om prispengar, ära och berömmelse är självfallet tiondelar viktiga. Men för oss andra, där ändå begränsningen i resultatet ligger i kroppens kapacitet, är det ju frågan om tid-pengar faktorn inte borde övervägas riktigt noga.

 

Jag har nu stålsicklat ett fåtal skidpar och tror mig fått till "snittsen". Ska ändå försöka sammanstråla med Enklaresport för att jämföra och se om min teknik är rätt eller om den ska utvecklas. Jag bor ju i Södertälje och han i Vagnhärad vilket inte är långt emellan. Vad säger du Enklaresport, intresserad av en träff?

 

De frågeställningar som nu "dykt upp" är: Varför uppvisar inte en stålsicklad och vallad skida en försämring i glid efter X antal åkta km? Jag är benägen att tro samma som Niklas, att det är stenslipningen som är "boven" i detta. Vallan slits, microhår kommer fram och glidet försämras!? Marios test visade inte riktigt detta medan Leaf började få en försämring först efter 45km åkning. Hans tester är dock vid olika dagar och då måste föret tas med i beräkningen. Detta är i alla fall något som kräver mer testande :)

Det är bara att komma ned, Stefan! :-) Många av de som jag hade föreläsning hos i torsdags kom till Vagnhärad för 6 h-loppet och de hade fått till det riktigt bra. Dock var det några stycken som inte hade jobbat bort stenslipningen helt. På kursen så var det en schysst kille som lät de i klubben få prova lite och visst var det några som hackade lite och framförallt tryckte hårt redan innan de börjat att dra vilket är lika med ett hack.

 

Kanske att jag kan förmedla några "knep" iaf vid olika fören!? Du är välkommen!

 

/enklaresport - Niclas

Link to comment
Share on other sites

Leaf,

 

Tack for for dina tester:

 

Hur mycket tappade du ungefar pa slutet? Fortfarande battre an endast sicklat?

Jag ar lite forvanad over att din enlagersvallning holl sa pass bra som den anda gjorde.

Jag märkte att jag under passet tappat ca 2 m i den mest utslagsgivande backen.

Där var vallade 10 m bättre än ovallade vid första testet. Så jag kan inte säga att mina vallade ännu var sämre än ovallat.

Fortsatte igår med 35 km åkning på mina stålsicklade vallade skidor och tyckte de gled bra.

Tappade minimalt med glid under det passet.

Om jag räknat rätt har jag nu 75 km på dessa skidor.

Jag kör 15 km till. Går sedan hem och stålsicklar och behandlar och går ut och jämför glidet.

Vore då bra att göra det i liknande kallföre som testet startade i. Då anser jag mig ha erfarenheter av rejält kallföre så jag vet hur jag ska behandla skidorna till ex Vasaloppet

då det brukar vara vanligt förekommande före.

Link to comment
Share on other sites

Årets innovationspris :)......tack för komplimangen men jag ser det som att vi tillsammans på forumet engagerat oss och diskuterat detta med glid!

 

Jag håller helt med dig, Lars-Erik, att stålsicklat kan anses som ett MYCKET VASST alternativ till glidvallat. Ser man glidvallningen i perspektiv av kostnad-tidsåtgång så skulle jag vilja påstå att stålsicklat t.o.m kan anses som DET BÄSTA alternativet för en motionär i alla förhållanden och för en tävlingsåkare i de långa loppen.

 

Jag anser mig själv besitta goda kunskaper i vallning, dock ej i nivå med elitvallare. Skillnanden tror jag dock är minimal mellan min vallning och ett proffs. För en seriös tävlingsåkare som slåss om prispengar, ära och berömmelse är självfallet tiondelar viktiga. Men för oss andra, där ändå begränsningen i resultatet ligger i kroppens kapacitet, är det ju frågan om tid-pengar faktorn inte borde övervägas riktigt noga.

 

Jag har nu stålsicklat ett fåtal skidpar och tror mig fått till "snittsen". Ska ändå försöka sammanstråla med Enklaresport för att jämföra och se om min teknik är rätt eller om den ska utvecklas. Jag bor ju i Södertälje och han i Vagnhärad vilket inte är långt emellan. Vad säger du Enklaresport, intresserad av en träff?

 

De frågeställningar som nu "dykt upp" är: Varför uppvisar inte en stålsicklad och vallad skida en försämring i glid efter X antal åkta km? Jag är benägen att tro samma som Niklas, att det är stenslipningen som är "boven" i detta. Vallan slits, microhår kommer fram och glidet försämras!? Marios test visade inte riktigt detta medan Leaf började få en försämring först efter 45km åkning. Hans tester är dock vid olika dagar och då måste föret tas med i beräkningen. Detta är i alla fall något som kräver mer testande :)

Jag är böjd att hålla med er om att stålsicklat är ett vasst alternativ för åtminstone motionären. Det ger ett bra glid under de flesta förhållanden och för den som bara åker för träning och nöjes skulle känns det totalt onödigt att glidvalla. Tejp och stålsicklat tror jag skulle vara meloding för de som tar sig en tur i fina förhållanden på en söndag. Hurvida detsamma gäller för långlopp återstår för mig fortfarande att se ...

 

Sedan har vi "oss" intresserade motionärer som kör lite tävlingar nu och då men utan elitambitioner. Stålsicklat är säkert ett bra alternativ där också men om man är som jag så nöjer man sig inte med bra glid, inte ens med bättre än 75% glid utan det ska vara så bra glid som man bara kan få och ja ... då återstår det mer testning :) Många på "min nivå" delar vallningsintresset medans det självklart finns andra som bara tycker det är ett nödvändigt ont. Kanske är det runt 50/50 ?

 

För att toppa ditt skidpar1 vore det intressant om du slutborstade dem med Rotonylon så nära åkdags som möjligt. Det tycker jag brukar ge ytterligare ett lyft och en väldigt fin yta. Pulver vore självklart också intressant. Framförallt för att se om det "håller" glidet längre.

 

När det sedan gäller dina vallade stålsicklade ... Det är väldigt intressant. Motsäger onekligen teorin om att det är smuts i vallan som bromsar utan snarare det som du är inne på, microhår som bromsar. Men stålsicklar ger ju inte heller en absolut perfekt yta direkt. Åtminstone inte när jag sicklar :) Efter någon timme på is ser det dock klart bättre ut.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också "dubbla" intressen då jag fortfarande tycker att vallningen är en del av sporten och ett perfekt skidpar ger ytterligare en tillfredställelse till skidupplevelsen. Jag är dock av en nyfiken natur och vill vända på stenar. När sedan Kuzmins avhandling behandlades som den gjorde växte hornen ut på mitt huvud......... :).........men den dagen jag nöjer mig med tejp som fästvalla lär nog dröja, någon måtta får det vara :D

 

Är medveten om att glidet skulle kunna "lyfta" lite till med hjälp av ännu mer borstning och framförallt pulver på topp. Men jag har hittills försökt hålla det hela på en hanterbar nivå för att sakta men säkert hitta fram till en teori som sedan kan testas ännu mer. Just nu är ju onekligen behandlingen av belaget intressant, stenslip-sickling-något annat?. Jag tror också att min stålsickling också kan finslipas för ett ännu bättre resultat, därav min fråga till Enklaresport. Kanske skall något moment läggas till efter sicklingen, för att efterlikna "isåkningspreppareringen"!?

 

Tyvärr är det inte mitt skidpar som stålsicklades och vallades utan en klubbkompis skidor. Överväger dock att valla mina stålsicklade för att testa vidare. Tänk vad lätt det vore om man hade obegränsat med skidor....kanske ska ringa Fischer och fråga om spons!?...... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har följt debatten till och från men inte läst alla 17 sidor i den här tråden. Kommer ihåg ett av mina första VL, möjligen -98, då det var plusföre och mycket klister i spåret. Då var lösningen vallaväck på en svamp i Oxberg. Det gjorde verkligen underverk.

 

Det verkar onekligen vara smutsen som absorberas i vallan som är boven och kanske är det idé att testa hur rengöring av åkta, vallade skidor förändrar glidet. Kanske skall man testa våtservettsvalla också? En våtservett och en mugg blåbär i Oxberg?

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara så att parafinet inte slits bort så fort eftersom belaget är mycket slätare jämfört med ett stenslipat belag?

 

Leaf' date='

 

Tack for for dina tester:

 

Hur mycket tappade du ungefar pa slutet? Fortfarande battre an endast sicklat?

Jag ar lite forvanad over att din enlagersvallning holl sa pass bra som den anda gjorde.[/quote']

Jag märkte att jag under passet tappat ca 2 m i den mest utslagsgivande backen.

Där var vallade 10 m bättre än ovallade vid första testet. Så jag kan inte säga att mina vallade ännu var sämre än ovallat.

Fortsatte igår med 35 km åkning på mina stålsicklade vallade skidor och tyckte de gled bra.

Tappade minimalt med glid under det passet.

Om jag räknat rätt har jag nu 75 km på dessa skidor.

Jag kör 15 km till. Går sedan hem och stålsicklar och behandlar och går ut och jämför glidet.

Vore då bra att göra det i liknande kallföre som testet startade i. Då anser jag mig ha erfarenheter av rejält kallföre så jag vet hur jag ska behandla skidorna till ex Vasaloppet

då det brukar vara vanligt förekommande före.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...