Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallatips VL 2013?


MattaP

Recommended Posts

  • Replies 245
  • Created
  • Last Reply
Fäste

 

Vallaväck

T-röd

Kontrollera fästzonen och märk upp

Rugga med sandpapper

Värma in lite Toko base (svalna ute)

Täcka tunt med Swix grön (korka)

Skigo HF Blå 2 tunna lager (korka)

 

Avvakta SMHI/Vallarapport

Körde med Flour i fästvallan för 2 år sen och det sög glid i det speciella föret. Jag är lite rädd att hamna i samma läge, men det är ju självklart andra förutsättningar nu.

Link to comment
Share on other sites

Vad säger ni om följande ?

 

Grund: VG35

- Blå extra 1 lager

- Rode Violett 2-3 lager

- Rode Blå super, 1-2 lager

 

eller ska man köra Multigrade som mellanlager?

Där tror jag du är nära en vinnande kombo (efterom jag tänker lika :-))

 

Jag är dock innne på 2 lager V40 varav det första invärmt ovan på VG35

Sen får man väl kolla prognosen när det närmar sig och justera med multigrade antingen som top lager eller mellan lager

Link to comment
Share on other sites

Vad säger ni om följande ?

 

Grund: VG35

- Blå extra 1 lager

- Rode Violett 2-3 lager

- Rode Blå super' date=' 1-2 lager

 

eller ska man köra Multigrade som mellanlager?[/quote']

Där tror jag du är nära en vinnande kombo (efterom jag tänker lika :-))

 

Jag är dock innne på 2 lager V40 varav det första invärmt ovan på VG35

Sen får man väl kolla prognosen när det närmar sig och justera med multigrade antingen som top lager eller mellan lager

Tack för alla tips här på forumet.

En fråga som jag har.

Vissa lägger VG35 eller liknande som grund och

vissa väljer någon riktig kallvalla som grund. Vad är skillnaden

och när ska man använda vad?

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips här på forumet.

En fråga som jag har.

Vissa lägger VG35 eller liknande som grund och

vissa väljer någon riktig kallvalla som grund. Vad är skillnaden

och när ska man använda vad?

Det är en avvägning mellan slitagestyrka och fäste antar jag. Grundvallan är generellt mer slitstark än vanlig kallvalla, medan kallvallan å andra sidan ger lite mer bidrag till fästet.

 

Grundvalla: längre lopp, nötande före (omvandlad snö)

Kallvalla som grund: nysnö, finkornig snö

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips här på forumet.

En fråga som jag har.

Vissa lägger VG35 eller liknande som grund och

vissa väljer någon riktig kallvalla som grund. Vad är skillnaden

och när ska man använda vad?

Det är en avvägning mellan slitagestyrka och fäste antar jag. Grundvallan är generellt mer slitstark än vanlig kallvalla' date=' medan kallvallan å andra sidan ger lite mer bidrag till fästet.

 

Grundvalla: längre lopp, nötande före (omvandlad snö)

Kallvalla som grund: nysnö, finkornig snö[/quote']

Inte min tolkning av diskussionerna här på forumet. Som jag har förstått det ger grundvallan (förstås) bättre slitagestyrke, men också ofta bättre fäste. Den är ju oftast ganska seg och mjuk jämfört med andra burkvallor, så det kanske blir som att lägga en lite varmare burk under. Vanlig kallvalla som grund lägger man väl snarare när man är rädd att grundvallan ska försämra glidet. Rent praktiskt blir väl slutsatsen densamma dock. Om det är nysnö och kallt kan det vara aktuellt att skippa grundvallan

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips här på forumet.

En fråga som jag har.

Vissa lägger VG35 eller liknande som grund och

vissa väljer någon riktig kallvalla som grund. Vad är skillnaden

och när ska man använda vad?

Det är en avvägning mellan slitagestyrka och fäste antar jag. Grundvallan är generellt mer slitstark än vanlig kallvalla' date=' medan kallvallan å andra sidan ger lite mer bidrag till fästet.

 

Grundvalla: längre lopp, nötande före (omvandlad snö)

Kallvalla som grund: nysnö, finkornig snö[/quote']

Inte min tolkning av diskussionerna här på forumet. Som jag har förstått det ger grundvallan (förstås) bättre slitagestyrke, men också ofta bättre fäste. Den är ju oftast ganska seg och mjuk jämfört med andra burkvallor, så det kanske blir som att lägga en lite varmare burk under. Vanlig kallvalla som grund lägger man väl snarare när man är rädd att grundvallan ska försämra glidet. Rent praktiskt blir väl slutsatsen densamma dock. Om det är nysnö och kallt kan det vara aktuellt att skippa grundvallan

Tack båda för bra förklaring!

Link to comment
Share on other sites

Inte min tolkning av diskussionerna här på forumet. Som jag har förstått det ger grundvallan (förstås) bättre slitagestyrke, men också ofta bättre fäste. Den är ju oftast ganska seg och mjuk jämfört med andra burkvallor, så det kanske blir som att lägga en lite varmare burk under. Vanlig kallvalla som grund lägger man väl snarare när man är rädd att grundvallan ska försämra glidet. Rent praktiskt blir väl slutsatsen densamma dock. Om det är nysnö och kallt kan det vara aktuellt att skippa grundvallan

Japp, du har nog rätt. Tankevurpa från min sida. Mer logiskt att grundvallan borde ge bättre fäste och sämre glid.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag lagt paraffin...

 

LF Grafit

LF Ski-go grön

HF Ski-go orange/grön blandning.

 

Tänkte lyxa till det med två HF-lager men hade inte så mkt så gjorde ett med LF, kanske skulle haft i lite orange där också kom jag på nu... Klossade in HF orange och smälte på grön, klossade mycket men känns ändå som att den gröna tar över. Kanske får klossa på lite mer orange om det verkar bli närmare noll? Ska toppas med Racewax - microfiber, eller nano?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag lagt paraffin...

 

LF Grafit

LF Ski-go grön

HF Ski-go orange/grön blandning.

 

Tänkte lyxa till det med två HF-lager men hade inte så mkt så gjorde ett med LF, kanske skulle haft i lite orange där också kom jag på nu... Klossade in HF orange och smälte på grön, klossade mycket men känns ändå som att den gröna tar över. Kanske får klossa på lite mer orange om det verkar bli närmare noll? Ska toppas med Racewax - microfiber, eller nano?

Så, blandade i lite mer orange i en andra uppvärmning! Sen borsta som bara den och lägga på pulvret, får se om det blir idag eller imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er!

Mitt första inlägg här på forumet, är det någon som har någon erfarenhet av fluider? jag var lite inne på om jag skulle toppa min vallning med skigos c105 fluid med tanke på att det kommer lite nysnö på lördagen men är väldigt osäker eftersom jag inte hunnit testa nå fluid än.

Grunden är HF80 och Swix FC8X pulver. Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Hur tidigt kan man valla skidorna? Är framme på lördag och tänkte valla skidorna fredag kväll, lägger Grundvalla och några lager blått och sedan på söndag morgon aktuell valla. Funkar det eller bör jag valla lördag kväll på plats? En annan fråga när jag ändå är igång är om jag kan utesluta klister helt när jag hittat riktigt rätt vad gäller burkvallning. Känner mig trygg och hemma där men om det absolut blir kisterföre har jag "snabbklister" på en burk som man gnuggar ut (Swix). Ja vad tror ni? Inget HF och rillningssnack här inte men alla har vi väl åkt första gången va? :)
Link to comment
Share on other sites

Nuvarande prognos: Lite nysnö/snöblandat på lördagen, på söndag -6C vid start och +0.5C vid mål. Med burkvalla har jag aldrig upplevt något vidare fäste vid 0C, oavsett kletighet. Vågar man lägga klister i botten och täcka med burk?

 

Om det hade varit konstsnö hade jag inte tvekat, men nu finns väl risken att det fryser på under skidan. Synpunkter? Någon som har en aning om i vilken omfattning det är konstsnö i vasaloppsspåren?

Link to comment
Share on other sites

Även jag har börjat vela gällande klister eller inte. Var helt inställd på burk fram tills idag.

Tankarna just nu:

 

LF4

LF7 (ev 8 också)

Rak + Kryss ToKo-Rill

 

alt1 (fungerade fint förra året, med liknande temp.)

Chola

Universalklister

Blå Extra

 

alt2

VG30

Lila burk

Blå Extra

 

Måste lägga glid och värma in grundfäste ikväll, så kommentera gärna :-)

Link to comment
Share on other sites

Peak glide, eller inte Peak glide...Det är frågan... Kuzmin och massa borstning och trix under. Primaterias slippapper lär det bli i vilket fall. Rill så småningom. Men Peak glide... Såg i en tråd att den gått bra på nysnö. Å andra sidan verkar den inte så vass om det blir några plus. Vad göra ? Tacksam för alla råd...
Link to comment
Share on other sites

På ÖSM i år var det varning för aggressiv snö och mycket tips om klistergrund. Jag körde grundvax-vr40-vr40-v45-vr40 och hade fäste där det fanns spår. Kunde lagt på medhavd varmburk men fanns ungen anledning att stanna efter Oxberg. Det var ändå ett par plus och sol. Med lite nysnö under lördag och omfrästa spår tror jag på samma fästvalla, men byter v45 mot vr45, som jag inte hade i boxen.
Link to comment
Share on other sites

Peak glide, eller inte Peak glide...Det är frågan... Kuzmin och massa borstning och trix under. Primaterias slippapper lär det bli i vilket fall. Rill så småningom. Men Peak glide... Såg i en tråd att den gått bra på nysnö. Å andra sidan verkar den inte så vass om det blir några plus. Vad göra ? Tacksam för alla råd...

Har precis lagt på Peak glide och hoppas det kommer funka bra. Som du är inne på är det nog tveksam med den om det blir varmt. Men jag har inte så stor erfarenhet av den. Har iallafall garderat med ett par enbart sicklade och rillade.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...