Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallatips VL 2013?


MattaP

Recommended Posts

  • Replies 245
  • Created
  • Last Reply
Klister i botten eller inte? Börjar bli dags för min del att lägga grund. Kan tillägga att jag egentligen bara bemästrar burkvallning och har bara använt klister en (1!) gång.

Att lägga Swix KR/KX 20 grönt grundklister är ingen konst,(rengör+sandpappra) sen kan du värma det lite med strykjärn/varmluftspistol/hårblås, se till att det är riktigt tunt (massera ut det med tummen), ställ ut skidorna i kylan en stund och täck sen klistret tunt med en grön eller blå valla som du haft i frysen, du kan sen värma ihop det hela med ett strykjärn (inte det som körs på glidytor)

 

-Håll koll på fästzonen och kladda inte utanför (särskilt inte bakom hälen)

Link to comment
Share on other sites

Nybörjarfråga:

 

Om klister ska användas som grund - Ska det då läggas på hela fästzonen inkl. zonen för burkvalla? Och sedan burka över alltihop.

 

Eller ska klistret endast läggas på klisterzonen? Hur långt ska man i så fall lägga burk? Bara till klisterzonens slut eller hela vägen ut till burk-zonen?

Link to comment
Share on other sites

Klister i botten eller inte? Börjar bli dags för min del att lägga grund. Kan tillägga att jag egentligen bara bemästrar burkvallning och har bara använt klister en (1!) gång.

Att lägga Swix KR/KX 20 grönt grundklister är ingen konst' date='(rengör+sandpappra) sen kan du värma det lite med strykjärn/varmluftspistol/hårblås, se till att det är riktigt tunt (massera ut det med tummen), ställ ut skidorna i kylan en stund och täck sen klistret tunt med en grön eller blå valla som du haft i frysen, du kan sen värma ihop det hela med ett strykjärn (inte det som körs på glidytor)

 

-Håll koll på fästzonen och kladda inte utanför (särskilt inte bakom hälen)[/quote']

Låter inte helt omöjligt, men då behöver jag vara rätt säker på att det verkligen behövs. Om jag kan värma in vanligt VG30 el. Liknande så kör jag gärna på det. Vad tror bi?

Link to comment
Share on other sites

Hmm dags o gägga ut nått klet på skidorna.

 

Får nog bli

 

grundwax/2-3 lager super gialla o sen blå extra 2-3 lager av de med. Stoppar nått kladdigt i fickan om det skiter sig totalt. Vad tror ni om det? Eller nä skiter i det kladdiga, det finns vallahjälp längs vägen.

Link to comment
Share on other sites

lagt glidet:

 

Skigo Grafit LF

Skigo Orange HF + några droppar swix HF8 (gammal rest)

Swix FC8 pulver

 

fästet tvekar jag.

lite inne på som MC Hammer att köra med burk. funderar ev. på klister

burk blir det tror det blir:

om jag kommer ha minus minst till oxberg, beror på prognos & dagsform/förmåga innan plusgraderna slår till.

Link to comment
Share on other sites

Ni som lägger klistergrund. Lägg Start Universial Wide. Det tål skräp bättre än både swix och Rodes viletta resp blåa klister. Har ni inte det kan ni blanda i lite silverklister eller flourpulver/sprayglid.
Link to comment
Share on other sites

Ni som lägger klistergrund. Lägg Start Universial Wide. Det tål skräp bättre än både swix och Rodes viletta resp blåa klister. Har ni inte det kan ni blanda i lite silverklister eller flourpulver/sprayglid.

Åkte på Lugnet i Falun idag. I skogen var det så mycket skräp i spåren att det var som att åka på barmark. Det luktade granris om skidorna när jag kom hem. Hade enbart Start Wide under skidorna och det fastnade faktiskt inte så mycket skräp trots att det var extremt. Hoppas verkligen att det inte ser ut så i Vasaloppspåret på söndag.

Link to comment
Share on other sites

@ tomol3: rekommenderar medhavd burk och kloss. I synnerhet om du känner ditt spann. Lät vallastationen lägga på i oxberg på VL 2011. Tunt i klisterzonen var min önskan. Klisterzonen men inte tunt blev resultatet. Hade bra glid innan men där tvärdog det. I Hökberg fick de skrapa bort allt. Det fina glidet återfick jag aldrig men det högg inte längre under skidorna i alla fall. Instämmer med MC Hammer om att det räcker med fäste till Hökberg.
Link to comment
Share on other sites

Ni som lägger klistergrund. Lägg Start Universial Wide. Det tål skräp bättre än både swix och Rodes viletta resp blåa klister. Har ni inte det kan ni blanda i lite silverklister eller flourpulver/sprayglid.

Blir inte Start wide lite mjukt? Valde mellan Chola ( outsider) och Rode violet (ledare). Wide hade jag inte en tanke på...

Link to comment
Share on other sites

Ni som lägger klistergrund. Lägg Start Universial Wide. Det tål skräp bättre än både swix och Rodes viletta resp blåa klister. Har ni inte det kan ni blanda i lite silverklister eller flourpulver/sprayglid.

Blir inte Start wide lite mjukt? Valde mellan Chola ( outsider) och Rode violet (ledare). Wide hade jag inte en tanke på...

Du kan kombinera. Lägger du chola ska det vara så lite att det ska vara svårt att klossa ut över hela fästzonen. Men för burktäck räcker det nog Start Universial. Det brukar sitta bra om det värms in. Ifjol satt det kanon. Rode Violett tycker jag är en grym skräpsamlare så täck det noga.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen. För mig har det iof funkat bra i bodarna, tidigare. Första året lossade bindningarna irfån skidorna o då fick jag låna nya i Hökberg. Sist valla jag om i evertsberg o det funka bra men i hökberg var det sådär. Dock ingen kö alla ville väl få hjälp i SVT boden. Men ska ta en funderare om jag ska släpa med lite eget gotta. Lycka till allihop.
Link to comment
Share on other sites

glid:

grafit LF X2

BWLF X2

Pölder HF kloss X2

Borstat mycket noga.... ;)

 

Fäste:

Swix basewax

Vr40 3X

Vr45 2X

Vr60 1X

Vr 45 2X

Vr 40 X1

 

Kommer troligtvis åka på ca 8 timmar, så jag hinner få det lite kallare igen. Vet inte om det funkar men känns bra iaf!

 

kommentera gärna mitt val av VR60 i mitten!

 

kommer ha en burk rode viola multi och rode viola klister med mig. vad tror ni om det?

Link to comment
Share on other sites

glid:

grafit LF X2

BWLF X2

Pölder HF kloss X2

Borstat mycket noga.... ;)

 

Fäste:

Swix basewax

Vr40 3X

Vr45 2X

Vr60 1X

Vr 45 2X

Vr 40 X1

 

Kommer troligtvis åka på ca 8 timmar, så jag hinner få det lite kallare igen. Vet inte om det funkar men känns bra iaf!

 

kommentera gärna mitt val av VR60 i mitten!

 

kommer ha en burk rode viola multi och rode viola klister med mig. vad tror ni om det?

I min värld låter 9 lager fästvalla + basewax som på tok för mycket valla. Hoppas du lade tunt. Plogar du väldigt mycket? Men vad vet jag en vasa kanske sliter extremt på fästet? Jag är ju grön på vasan.

Link to comment
Share on other sites

kommer ha en burk rode viola multi och rode viola klister med mig. vad tror ni om det?

Jag skulle ha taget med mig en varmare valla en multigrade. Om du inte får fäste på slutet på vallan du har på skidorna så kommer antagligen inte multigrade ge fäste.

 

Viola klister tror jag är väldigt svårt att lägga på skidorna utomhus utan värme. Gäller också samma sak med klister som med burk. Om du behöver ny valla så behöver du antagligen något mjukare. Något universal klister eller rött tror jag är bättre.

 

Om jag skulle åka, vara rädd för dårligt fäste och tro att jag skulle stanna för att valla om så skulle jag ta med mig några fler vallor eftersom det skulle vara väldigt irriterande att behöva valla om och märka att burken man har med sig inte fungerar.

Link to comment
Share on other sites

kommer ha en burk rode viola multi och rode viola klister med mig. vad tror ni om det?

Jag skulle ha taget med mig en varmare valla en multigrade. Om du inte får fäste på slutet på vallan du har på skidorna så kommer antagligen inte multigrade ge fäste.

 

Viola klister tror jag är väldigt svårt att lägga på skidorna utomhus utan värme. Gäller också samma sak med klister som med burk. Om du behöver ny valla så behöver du antagligen något mjukare. Något universal klister eller rött tror jag är bättre.

 

Om jag skulle åka' date=' vara rädd för dårligt fäste och tro att jag skulle stanna för att valla om så skulle jag ta med mig några fler vallor eftersom det skulle vara väldigt irriterande att behöva valla om och märka att burken man har med sig inte fungerar.[/quote']

bra poäng. ska jag ta med vr 60 och rode rossa klister istället? tror inte det blir så varmt som för rossa. Rode multigrad klister kanske? eller swix k21n?

Link to comment
Share on other sites

Peak glide, eller inte Peak glide...Det är frågan... Kuzmin och massa borstning och trix under. Primaterias slippapper lär det bli i vilket fall. Rill så småningom. Men Peak glide... Såg i en tråd att den gått bra på nysnö. Å andra sidan verkar den inte så vass om det blir några plus. Vad göra ? Tacksam för alla råd...

Har nu preparerat två par skidor inför loppet. Bägge har Kuzmin + borstning + rak 1mm rill (+ julgran bak)

Ett av paren har dessutom Peak Glide L1 på. Tänkte köra lite tester imorgon eftermiddag/kväll och sedan välja. Planen är att lägga burkfäste på bägge dessa.

Tänkte också testa köra ett tredje (lånat) lite hårdare par med Kuzmin + borstning + rak 1mm rill (+ julgran bak) med klistergrund (guruwax Extrem 39 cold) och täcka med burk (guruwax Hallgeir) som jag körde på förra året. Hade då grymt bett utan ifrys och ändå ok glid.Skulle vilja veta hur det går fast med lite styvare "klisterskidor".

Link to comment
Share on other sites

And the winner is....

 

Kuzmin U, Peak glide, rak 1mm+skrå 0/-6 fram o bak, men löst fram och så hårt jag kunde bak.

Chola/Start wide 50-50 som grund. Lägger resten av fästet imorgon.

Panikändring imorgon i vallaboden på St Mikael? Osannolikt, men inte otänkbart...

Over and out!

Link to comment
Share on other sites

Någon undrade varför FC7 och inte FC8 ? Men erfarenhet är (kört 2 lopp på 7:an o 1 på 8:an) att FC7 behåller glidet i stort sett hela loppet medan FC8 ger lika bra glid, men det håller inte lika länge. (fast 2011 dog ju skidorna mot slutet, men det berodde nog inte på vallningen, då samma skedde på skejtvasan på fredagen fast värre då)

 

Det stora problemet i år blir nog skräpet i spåret. Igår körde jag hemmavid i Småland med klister (tunt universal invärmt + Vauhti silver plus), perfekt fäste o glid några 100 m till jag kom in i skogen, där fastnade barr o skräp så det knappt gick att åka. Efter en bra runda på en golfbana var det 6 km genom skogen och det gick inte att åka i spåret, fick köra bredvid där folk hade gått.

Såg på väderprognosen att det skulle komma lite snö, frågan är hur det påverkar skräpet i spåret och om det kommer ner mer under natten.

Nu är jag inte på plats, men jag skulle nog lagt på grundvax + kallvalla, normalt brukar det bli 7-8 lager. Ett år körde jag på Vauhtis gröna specialvalla -2-20 som grund och det fungerade bra i 6-7 mil, men sög på slutet, men då var det finkornig snö. Normalt sett använder jag alltid Vauhtis grundvax, finns två varianter en för finkornig och en för grov snö, troligen skulle jag valt den sistnämnda.

Håll koll på vallastestares nästa rapport och vänta med fästvallningen till lördag em el kväll, då läget kanske klarnat en del. Bor ni i Mora är det läge att besöka John,s sport och få de olika vallafabrikanternas tips inför morgondagen.

Lycka till, i år stannar jag i TV-soffan på söndag. :)

Link to comment
Share on other sites

Ps.

Någon funderade på Rode super gialla. Den körde jag på i ett lopp i Storebro i söndags. Den fungerade superbra, bra fäste utan att ta på glidet, men då var det inget barr i spåret, så jag vet ej om den samlar skräp under skidorna, därför lite tveksam till den.:/

Link to comment
Share on other sites

La klistergrund. 1 lager Kx20, 1 lager lila rode kliste. Täckte med 3 lager VR 45 och ett lager VR40. Första gången jag lagt klister. Är ganska nöjd med resultatet. La betydligt kortare än min uppmätta klisterzon som kändes alldeles för nära min kallvalla zon.Hoppas inte det blev för tjockt. VR 45 och VR50 i midjeväskan.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...