Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallatips VL 2013?


MattaP

Recommended Posts

  • Replies 245
  • Created
  • Last Reply
Samma fundering som ett tidigare inlägg.

Om ni bara lägger klistergrund, lägger ni då i hela burkzonen och täcker med burk

eller kör ni bara i klisterzonen?

Jag lägger klistergrund framför hälen och nästan fram till burkzonen - stannar 2-4 cm innan sträcket fram.

Link to comment
Share on other sites

Samma fundering som ett tidigare inlägg.

Om ni bara lägger klistergrund' date=' lägger ni då i hela burkzonen och täcker med burk

eller kör ni bara i klisterzonen?[/quote']

Jag lägger klistergrund framför hälen och nästan fram till burkzonen - stannar 2-4 cm innan sträcket fram.

Samma här, men det som går över vanliga klisterzonen ska vara verkligen supertunt. Värmer och skrapar, skrapar igen...

Link to comment
Share on other sites

Samma fundering som ett tidigare inlägg.

Om ni bara lägger klistergrund' date=' lägger ni då i hela burkzonen och täcker med burk

eller kör ni bara i klisterzonen?[/quote']

Jag lägger klistergrund framför hälen och nästan fram till burkzonen - stannar 2-4 cm innan sträcket fram.

Samma här, men det som går över vanliga klisterzonen ska vara verkligen supertunt. Värmer och skrapar, skrapar igen...

Tack för snabbt svar!

Link to comment
Share on other sites

Körde ÖS i måndags (5.15)

 

Start HF80

Skigo C105

Rill: Fiskben fram och bak, rak 1mm fram (red creek)

 

Fäste: Start Tejp (+5 - 20)

 

Fantastiskt glid och fäste (under hela loppet)

 

Rekommenderar verkligen att köra på tejp. Säkert och bra alternativ (så länge det inte är nysnö)

Link to comment
Share on other sites

Åh, denna ångest.... Nu hotar dom med snöstorm ikväll/natt över Dalafjällen, med upp till 15 cm snö...

Jag åker till Sälen om 3 timmar och har ingen möjlighet efter det att ändra mitt fästvallaval.

 

Som det ser ut nu lutar det åt lövtunn klistergrund, täckt med Skigos rådande vallatips, men dumpar det ner snö inatt är jag inte så sugen på att ha något klister alls.

Link to comment
Share on other sites

Körde ÖS i måndags (5.15)

 

Start HF80

Skigo C105

Rill: Fiskben fram och bak, rak 1mm fram (red creek)

 

Fäste: Start Tejp (+5 - 20)

 

Fantastiskt glid och fäste (under hela loppet)

 

Rekommenderar verkligen att köra på tejp. Säkert och bra alternativ (så länge det inte är nysnö)

Eller massor med barr i spåret. Då måste den täckas!

Link to comment
Share on other sites

VALLA TIPS

 

Inför Vasaloppet 2013

 

Gällande för söndag 03.03.2013.

 

Detta vallatips är baserat på väderleksprognoser och testing.

 

TEMPERATURPROGNOS:

 

Sälen

 

kl. 08.00

 

-4ºC

 

Smågan

 

kl. 09.00

 

-4ºC

 

Evertsberg

 

kl. 10.00

 

-4ºC

 

Oxberg

Oxberg

 

kl. 12.00

kl. 14.00

 

-1ºC

0ºC

 

Mora

Mora

 

kl. 14.00

kl. 16.00

 

+1ºC

0ºC

 

STRUKTUR:

Stenslipade skidor: Fin till medium. Kom ihåg att rill ovanpå stenslip ofta ger bättre glid.

Swix Rilljärn: 0,75 mm (vals som präglar en rätt struktur) (T423/T406).

 

GLID

Innan glidvallningen påbörjas rengör skidan med Glid vax remover I84 för optimalt glid.

 

Alternativ 1:

 

Värm in LF6, låt kallna. Värm in en gång till, efter avkylning sickla av med plexisickel och borsta med Swix brons- eller stålborste.

Avsluta med Swix blå nylon poleringsborste.

Alternativ 2 - racing:

 

Värm in DHF104 Hvit Marathon (alt. HF6), låt kallna. Värm in en gång till, efter avkylning sickla av med plexisickel och borsta med Swix brons- eller stålborste.

Lägg på Cera F FC7 (kallcera). Använda vallajärn på ca. 160°C. Dra järnet snabbt över belaget. Vänta därefter i ca. 5 minuter och borsta upp Cera F pulvret (inte bort) med en hästhårs- eller vildsvinsborste. Dra med järnet snabbt en gång till. Vänta i ca. 10 min. och borsta bort från belaget med en hästhårs- eller vildsvinsborste.

Avsluta med Swix blå nylon poleringsborste.

FÄSTE

 

Startled 1-5:

 

Rugga fästzonen med slippapper #100 (Swix T330 el. T0011).

Värm inn ett lager VG35 grundvalla och låt skidan kallna.

Värm inn ett lager V40 Blå Extra och låt skidan kallna.

Lägg på 2-3 lager V40 Blå Extra. Korka lätt mellan varje lager.

Lägg på 3 lager VR45 Violett. Korka lätt mellan varje lager.

Startled 6 och senare start:

 

Rugga fästzonen med slippapper #100 (Swix T330 el. T0011).

Värm inn ett lager VG35 grundvalla och låt skidan kallna.

Värm inn ett lager V40 Blå Extra och låt skidan kallna.

Lägg på 2-3 lager V40 Blå Extra. Korka lätt mellan varje lager.

Täck med 3 lager VR50 Violett. Korka lätt mellan varje lager.

Ta med VR55N, för justeringar under vägen om temperaturen blir varmare enn prognosen. Kom även ihåg kork och en god skrapa (till exempel T86).

 

Medtag mjukare valla, VR50, på färden mot Mora. Kom även ihåg kork och en god skrapa (till exempel T85).

 

LYCKA TILL!

 

Vasaloppets hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

Testade nyss spåren vid Mångsbodarna. Varmt, soligt, blåsigt. Lite nysnö, men spåren blir snabbt blanka i värmen. Klister täckt av burk gav bra fäste, men vissa tendenser till ifrysning. Vissa åkare fick fäste med mjuk burk, vissa fick det inte. Tyvärr blir det nog lite andra förhållanden i morgon Kl 10.
Link to comment
Share on other sites

Jag har lite vallaångest och undrar lite hur det kommer bli med skräp i spåren eftersom det blåser en hel del just nu (i Mora i alla fall).

 

Vi körde StafettVasan i fredags och det var katastrofalt mycket skräp (min sträcka mellan Mångsbodarna och Evertsberg var nästan omöjlig att köra i spåren).

 

Jag lade på burkvalla (Skigo HF Röd) och inget klister i botten då men skulle med facit i hand nästan hellre kört ovallat och saxat i backarna för jag hade inget glid pga allt skräp!? Det sög och högg hela tiden...

 

De fräser väl om hela sträckan på kvällen innan antar jag, men det har ju inte lugnat ner sig än så det finns väl risk för mycket skräp ändå...

Link to comment
Share on other sites

...här har man väntat på prognoser och tips för fästet, och så går strömmen! Hoppas det är tillfälligt, knöligt att valla utan ström. Befinner mig 7km norr om Sälens by, ngn annan som är i Sälen? Är setrömavbrott i byn?

Ännu en fördel med stålsickel...ha, ha

 

...fästet gnuggar du väl in...

Link to comment
Share on other sites

Testade precis 20:00 nere vid starten och uppe vid 4-6km i i loppet (ovanför backen) över allt där det inte har blåst i snö är det glatta spår och svårt att få fäste med VR45, eller Skigos motsvarighet. Enda som funkade för mig var ett tunt tunt lager klister täckt med skigos HF röd sedan avslutande lager HF violett. Alltså väldigt likt Skigos eget tips: http://www.skigo.se/upload/general/documents/Vasaloppet2013.pdf
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...