Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallatips VL 2013?


MattaP

Recommended Posts

  • Replies 245
  • Created
  • Last Reply
Hej på er!

Mitt första inlägg här på forumet, är det någon som har någon erfarenhet av fluider? jag var lite inne på om jag skulle toppa min vallning med skigos c105 fluid med tanke på att det kommer lite nysnö på lördagen men är väldigt osäker eftersom jag inte hunnit testa nå fluid än.

Grunden är HF80 och Swix FC8X pulver. Vad tror ni?

Jag har samma funderingar som du. Köpte en Skigo C105 Fluid på rean i onsdags. Hade funderingar på att använda den som topping vid lämpliga tillfälllen (samt till ev kortare lopp). Har dock förstått att den inte går så bra vid nysnö. Med frästa spår under natten till söndagen så är nog den risken begränsad trots eventuell nysnö under lördagen. Hoppas att någon med erfarenhet av C105 Fluiden som topping vid nuvarande väderprognos kan ge ett svar.

Link to comment
Share on other sites

Hej alla tilltänkta Vasaloppsåkare

Just inkommen efter en 20 km tur i Vasaloppsspåret från Mora skidstadion till Läde

Hur är det med spåren? Ja det är det absolut värsta skidföre jag upplevt under mina när 50 år som skidåkare, helt fyllt med skogens alla sorter av ris, barkbitar, barr m.m.

Låter som lite klagomål men det är det inte utan bara ett konstaterande. Därmed är förutsättningarna väldigt ovanliga. Man kommer att spåra om men det kan inte bli helt rena spår p.g.a. allt skräp som ändå finns kvar i snön.

Ja hur skall man då bete sig med vallningen?

Det finns 3 alternativ:

1. Man skippar fästvallan helt

2. Man lägger grundvax och en enorm mängd kallvalla, kanske 12 lager VR40 samt 4 lager VR45 om vi pratar om Swix.

3. Man vill ha en klistermix i fästet

Hur man skall valla är helt beroende på i vilket led man startar och under vilken tid man är ute i spåret.

...

Den klistermix jag testat idag bestod av ett tunt lager Swix skarklister KR30 i botten

Snabbt utvärmt med ett gammalt strykjärn, max 1 sek

Ett lager KR45 lagt ovan på detta och likadant snabbt utvärmt enl. ovan

Sedan kommer det som gör det över huvudtaget möjligt att använda klister

Ett tunt lager Rode -2 till +4 högflourklister utvärmt enligt ovan

Klart!

Detta högflourklister visar sig inte ta upp skräp som klister annars gör

...

Spåret är väldigt grovkornigt i snöstrukturen så ett bra fäste är att rekommendera för de som inte är topptränade på stakning.

..

Glidytorna har jag grovslipat med Primateria R-cut och sedan P-cut

Viktigare än högflour på glidytorna är strukturen

Man bör rilla upp en ganska grov struktur där

Vill man kan man ta en kloss med pulver och gnida in men den grova snöstrukturen kommer att bara efter någon mil helt ha raderat ut detta, även om man parafinerat och lagt pulver

Räkna med mycket vallarester i spåret som fastnar, därav rekommenderas en ren sicklad skida

...

Om någon har lite frågor kring spår och snö skall jag försöka rapportera idag (Fredag) och imorgon (Lördag)

..

Ha en god tur och håll humöret uppe

Link to comment
Share on other sites

Hej alla tilltänkta Vasaloppsåkare

Just inkommen efter en 20 km tur i Vasaloppsspåret från Mora skidstadion till Läde

Hur är det med spåren? Ja det är det absolut värsta skidföre jag upplevt under mina när 50 år som skidåkare, helt fyllt med skogens alla sorter av ris, barkbitar, barr m.m.

Låter som lite klagomål men det är det inte utan bara ett konstaterande. Därmed är förutsättningarna väldigt ovanliga. Man kommer att spåra om men det kan inte bli helt rena spår p.g.a. allt skräp som ändå finns kvar i snön.

Ja hur skall man då bete sig med vallningen?

Det finns 3 alternativ:

1. Man skippar fästvallan helt

2. Man lägger grundvax och en enorm mängd kallvalla, kanske 12 lager VR40 samt 4 lager VR45 om vi pratar om Swix.

3. Man vill ha en klistermix i fästet

Hur man skall valla är helt beroende på i vilket led man startar och under vilken tid man är ute i spåret.

...

Den klistermix jag testat idag bestod av ett tunt lager Swix skarklister KR30 i botten

Snabbt utvärmt med ett gammalt strykjärn, max 1 sek

Ett lager KR45 lagt ovan på detta och likadant snabbt utvärmt enl. ovan

Sedan kommer det som gör det över huvudtaget möjligt att använda klister

Ett tunt lager Rode -2 till +4 högflourklister utvärmt enligt ovan

Klart!

Detta högflourklister visar sig inte ta upp skräp som klister annars gör

...

Spåret är väldigt grovkornigt i snöstrukturen så ett bra fäste är att rekommendera för de som inte är topptränade på stakning.

..

Glidytorna har jag grovslipat med Primateria R-cut och sedan P-cut

Viktigare än högflour på glidytorna är strukturen

Man bör rilla upp en ganska grov struktur där

Vill man kan man ta en kloss med pulver och gnida in men den grova snöstrukturen kommer att bara efter någon mil helt ha raderat ut detta, även om man parafinerat och lagt pulver

Räkna med mycket vallarester i spåret som fastnar, därav rekommenderas en ren sicklad skida

...

Om någon har lite frågor kring spår och snö skall jag försöka rapportera idag (Fredag) och imorgon (Lördag)

..

Ha en god tur och håll humöret uppe

..och där kom vallapaniken som jag minns ifrån ifjol! Tack för skön rapport, även om det inte gör livet enklare precis :-) SWIX' vallatips var rena drömmen i förhållande till detta :-)

Link to comment
Share on other sites

Skigo har lagt ut sitt vallatips uppdaterat nu kl 12:

http://skigo.se/upload/general/documents/Vasaloppet2013.pdf

 

Senast uppdaterad: 2013-03-01 12.00

Väderprognos: -5 vid start +1 som varmast under dagen. Uppehåll och delvis sol.

Glidvalla alt 1 (HF): LF Grafit i botten. Sedan HF Orange. Toppa med C105 pulver

Glidvalla alt 2 (LF): LF Grafit i botten. Sedan LF Orange.

 

Fästvalla:

Rugga noga, Värm in tunnt HF Violett klister, låt kylas därefter ett lager XC Blå burk -3/-10 .

Sedan 2 lager HF Röd burk +1/-3, ej full längd, korta in 5 cm fram och bak på fäst zonen

därefter lägg 2 lager -HF Violett 2/- 15 burk på toppen

Link to comment
Share on other sites

Om man nu väljer att INTE grunda med klister, vilken av grundvax VG30 (grovkornig) eller VG35 (finkornig) ska man smälta in i botten? Swix rekommenderar VG35 (för åkare led 5 och senare). Men i vallatipset ovan pratas om grovkorning snö. Kanske inte spelar någon roll om det är så mycket skit i spåren? Vad grundar du med?
Link to comment
Share on other sites

Usch, blir nog till att köra strutsen och köra VG35-grund för mig då skidorna ska stå i värme på vasaloppståget vågar jag inte ha kliser inblandat då.

 

Funkade kanon förra året trots allt. V40 hade jag tänkt värma ett lager efter det så där jag och swix eniga. Har ingen VR45, så får se vad jag ska skicka på som sista lager.

Link to comment
Share on other sites

Det var väldigt skitigt i spåren för två år sen när vi testade på lördagen mellan skidstadion och Eldris. Upplevde inte att det var lika illa på loppet sen (plats precis över 4000), men då är man ju trött också och har mest fokus på att komma i mål...
Link to comment
Share on other sites

tackar för all bra info & idéer!

 

Känns som mina minnen från 2008 kommer att upprepa sig.

Dock blir det nog inte äppelmos hela vägen denna gång, kanske från Evertsberg :-)

provade då att lägga klister i botten.

fick massiva underfrysningar... (säkert för tjockt säkert & för lite täckning)

 

Skigo rekomenderar HF violett, kanske kan funka?

Vad har ni för erfarenheter av detta? Funkar den bra?

 

 

jag står i starled 6.

Link to comment
Share on other sites

Som någon kombination av swix och skigos rekommendationer funderar jag nu på (startled 6):

 

-Tunt lager violett klister invärmt (antagligen HF)

-Ca 2 lager V40 blå extra

-4-5 lager v45 violett eller kanske rode multigrade violett

 

Kan det funka utifrån prognoserna?

Link to comment
Share on other sites

Jag startar också i startled 6 och funderar på om man bara ska köra på burk eller om man ska grunda lite med klister som Swix rekommenderar. Vad tror ni? Nu är jag inte så erfaren som vallare, men borde det inte fastna mer barr och skit i fästzonen om man har klister med i blandningen?'
Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Jag tänkte återkomma imorgon Lördag för då vet jag vad de gör med spåren.

Känner en del av dem som kör så det kan vara klokt att avvakta lite för något rejält måste

göras med spårningen. Tyvärr är det ganska tunt med snö också de sista milen.

Vinden blir tydligen 5-9 m/sek och det är ganska friskt det.

Idag är det väldigt blåsigt här i Mora, lite mera lä är det i skogen men problemet är att när skräpet åker över den preparerade ytan så stannar det kvar i spåren.

Har aldrig under mina år här sett något värre.

Mellan spåren är det något bättre.

Men vi får avvakta och se.

Link to comment
Share on other sites

Är halvvägs uppe i startbacken och testar just nu, det är finare kornstorlek än vad man tänker sig när man ser till natursnön runt omkring. Mycket skräp i spåren, det krävs ganska mycket burk på klistergrunden för att det inte ska fastna. Både swix och skigos vallatips känns rimliga med det vi testat, med kompensation för dagens varmare temp.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...