Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallatips VL 2013?


MattaP

Recommended Posts

Lutar åt det för mig också. Sen behöver man nog ha med en riktigt varm burk om det blir glatt i solbackarna. Men om allt är söndersaxat så kan man ju strunta i mjukare burk. Svårt att få fäste i det där lösa sockret ändå...
Har inte vallat med klister och äger ingen tub.

Sprayer är sågade i tidigare trådar pga att det ska sitta i 30 min innan man kan köra vidare. Om det nu riskerar att bli klisterföre nämn ett klister att ha med i midjeväskan.

Lutar annars åt VR45 från start... 2 dagar kvar innan det är dags att börja putsa på skidorna :)

Samma här (som prognosen ser ut nu).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 245
  • Created
  • Last Reply

klistergrund går bort som det ser ut nu, lutar mot Rode multigrade toppat med Rode super, ev tvärt om ordning på dessa.

 

Nån som har koll på om fästvallan slits ut mycket fortare om man lägger en mjukare innan en hårdare? Annars gör man ju tvärt om för att öka på slitstyrkan lite

 

Har lilte halvdålig koll på vilken hårdhet man ska lägga på glidet, låt säga att det blir -5, ska man då gå på tex HF7 eller tjänar man på att lägga en något hårdare valla, tex Star HA8?

Link to comment
Share on other sites

Hmpf' date=' om man inte har MOO-3 utan bara de andra då? ; )[/quote']

Då gäller det som står längst ner, alt microfiber på LAGER 2 etc....

eftersom microfiber saknar smältadditiv styr du hårdheten på vallningen med det paraffin du korkar in det i, till skillnad mot MOO-3 som redan har additiv som bestämmer hårdheten på vallningen.

Är det någon skillnad på att använda X2 istället för H2 för att toppa Microfibern enligt alt 2 (har bara X-klossarna att tillgå...)?

Inte någon större skillnad i det prognostiserade vädret så det går bra med x 2

Link to comment
Share on other sites

Grund/super/multigrade/super i så fall. Alltid blå burk på grunden för styrka och sen dagens valla kanske topp på det om man inte vill att det ska frysa i starten.

klistergrund går bort som det ser ut nu, lutar mot Rode multigrade toppat med Rode super, ev tvärt om ordning på dessa.

 

Nån som har koll på om fästvallan slits ut mycket fortare om man lägger en mjukare innan en hårdare? Annars gör man ju tvärt om för att öka på slitstyrkan lite

 

Har lilte halvdålig koll på vilken hårdhet man ska lägga på glidet, låt säga att det blir -5, ska man då gå på tex HF7 eller tjänar man på att lägga en något hårdare valla, tex Star HA8?

Link to comment
Share on other sites

Preliminärt vallatips från Ski-go.

 

http://www.skigo.se/upload/general/documents/Prel.%20Vasaloppet2013.pdf

 

Vad tror ni?

Verkar väl ändå ganska vettigt, förutom att klistergrunden kanske inte behövs? Jag hade tänkt mig följande:

 

1. Grundwax

2. 2-3 lager HF Röd (som i länken)

3. 2-3 lager VR40 eller VR45

 

Alltså typ samma med undantag för grunden. Och då vet jag ju inte ens hur spåret ser ut.

Link to comment
Share on other sites

De föreslog ju burkgrund på ÖS söndag, men klister på ÖS måndag. Kan vara för att burk inte funkade? de flesta verkar ju tappat fäste helt efter halva ÖS-loppen.

 

Är inte så taggad på att åka hela loppet med bakhalt och lutar därför mot klistergrund om det inte visar sig att det ska snöa lördag eller söndag.

Link to comment
Share on other sites

Om det snöar på lördag och inte söndag kan det bli klistergrund iaf. Vasan är ju lite speciell med omfräsning av spåren natten innan loppet.

Även om de fräser om så omvandlas väl inte snön? Det kommer fortfarande finnas en del nysnö blandat med den redan omvandlade snön vilket borde påverka glider negativt om man lägger klistergrund!?

Link to comment
Share on other sites

enl väderprognosen -10/-2 87%/62%

grund: Black Vasa

LAGER 2: H3/X3 alt T3/X3

MOO-3

 

alt microfiber på LAGER 2 och krita H2 eller T2 tunnt o korka/borsta på topp för kylan i inledningen

Hmpf' date=' om man inte har MOO-3 utan bara de andra då? ; )[/quote']

Då gäller det som står längst ner, alt microfiber på LAGER 2 etc....

eftersom microfiber saknar smältadditiv styr du hårdheten på vallningen med det paraffin du korkar in det i, till skillnad mot MOO-3 som redan har additiv som bestämmer hårdheten på vallningen.

Jag har grundat med grafit och ska lägga något HF-paraffin imorgon, har bara pulver från Racewax o inga paraffin. Menar du att MF ska va som lager 2, alltså efter grunden (grafiten) och inte efter ett HF-paraffin? : O

 

Hade tänkt

Grafit

HF-Paraffin (ski-go blandning)

Racewaxpulver (MF?)

 

Fel?

Link to comment
Share on other sites

Håller värmen/kylomslagen i sig som det ser ut att att göra så tror jag en bra kompromiss mellan myrarna och sträckan mellan Tennäng - Hökberg blir att köra KB20 grundsprayklister vilket kan läggas på hur tunnt som helst och sen bygga med lämplig burk, motsvarande skigos preliminära förslag.
Link to comment
Share on other sites

Sliter det verklige så mycket då? Jag tyckte att det mesta hängde med in i mål ifjol. Sandpapper och värme på basen så tror jag inte att det släpper. Jag kommer köra på Tokos basvax.
Sugen på att lägga Toko Basewax, och dryga ut med lite KR20 för episk slitstyrka... ;) Någon som har erfarenhet?
Link to comment
Share on other sites

Sliter det verklige så mycket då? Jag tyckte att det mesta hängde med in i mål ifjol. Sandpapper och värme på basen så tror jag inte att det släpper. Jag kommer köra på Tokos basvax.
Sugen på att lägga Toko Basewax' date=' och dryga ut med lite KR20 för episk slitstyrka... ;) Någon som har erfarenhet?[/quote']

Nä, det gör det kanske inte, heh. Fast ifjol hade jag KR20 + 30 täckt med Vr45 och 40. Det var borta i risberg, inte helt men hade riktigt dåligt fäste hela vägen sen. Klisterlagrena var väldigt tunna!

Link to comment
Share on other sites

Svar till Lars-Erik och Knappen:

 

Ja jag åker i år. Har halkan bak till 6:an efter några år av soffpotatisande.

Kommer till startområdet förmodligen från ca 12-13-tiden på lördag och jag ska bo mycket nära starten.

Kör K-sicklat. Det är dels pga bekvämlighetsfaktorn och att jag tycker att det verkar vara säkraste/enklaste sättet för en motionärsåkare att iaf inte råka ut för apglid på slutet. 2010 då jag åkte på stenslipat med glider och pulver så var jag i oxberg när täten hade 1km kvar och jag hade gott om kräm kvar i armarna. Säkert medaljläge m.a.o. men glidet tvärdog och jag missade medaljen det året. Grått bakom hälarna kunde konstateras. Vid förra årets ös var jag alltså inte så tränad (inte nu heller) men belagen var iaf helt ok hela vägen efter Enklaresports kärlek till dem. Denna gång tänkte jag testa att sickla själv.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att jag hade KR 30 som bas(det är jag säker på) sen Skigo xc lila och VR 40.

Sliter det verklige så mycket då? Jag tyckte att det mesta hängde med in i mål ifjol. Sandpapper och värme på basen så tror jag inte att det släpper. Jag kommer köra på Tokos basvax.
Sugen på att lägga Toko Basewax' date=' och dryga ut med lite KR20 för episk slitstyrka... ;) Någon som har erfarenhet?[/quote']

Nä, det gör det kanske inte, heh. Fast ifjol hade jag KR20 + 30 täckt med Vr45 och 40. Det var borta i risberg, inte helt men hade riktigt dåligt fäste hela vägen sen. Klisterlagrena var väldigt tunna!

Link to comment
Share on other sites

Kommer det att slita mer eller mindre än förra året?

 

Jag bottnade med VG35 då och upplevde inget farligt slitage, hade fint fäste hela vägen. Men jag vallar bara sista klisterzonen så det kanske är ännu viktigare om man vallar hela fästzonen?

Borde väl inte vara lika aggresivt. Nu visar det ju inte särskilt stora temperaturomslag dagarna innan, och även lite nysnö i luften!

Link to comment
Share on other sites

Föret i årets VL är inte samma som förra då det riskerade att töa bort ner till is-botten av spåren med följd att de la på mycket konstsnö, klistergrund + burk fungerade för många 2012.

 

Det som har varit problemet på loppen i år är att många vallat burk efter morgontemperaturen och sedan fått uppleva att inte ha med sig nog mjuka vallor ut i spåret för förbättringar i dagstemperaturer på flera plusgrader.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...