Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallatips VL 2013?


MattaP

Recommended Posts

  • Replies 245
  • Created
  • Last Reply
Testade precis 20:00 nere vid starten och uppe vid 4-6km i i loppet (ovanför backen) över allt där det inte har blåst i snö är det glatta spår och svårt att få fäste med VR45, eller Skigos motsvarighet. Enda som funkade för mig var ett tunt tunt lager klister täckt med skigos HF röd sedan avslutande lager HF violett. Alltså väldigt likt Skigos eget tips: http://www.skigo.se/upload/general/documents/Vasaloppet2013.pdf

De fräser och drar nya spår så sent som möjligt, så det var väl dygnsgamla spår du körde i?

Link to comment
Share on other sites

Testade precis 20:00 nere vid starten och uppe vid 4-6km i i loppet (ovanför backen) över allt där det inte har blåst i snö är det glatta spår och svårt att få fäste med VR45' date=' eller Skigos motsvarighet. Enda som funkade för mig var ett tunt tunt lager klister täckt med skigos HF röd sedan avslutande lager HF violett. Alltså väldigt likt Skigos eget tips: http://www.skigo.se/upload/general/documents/Vasaloppet2013.pdf[/quote']

De fräser och drar nya spår så sent som möjligt, så det var väl dygnsgamla spår du körde i?

Precis vad jag vill höra. Kör enl skigos rekommendation, men med grundburk istf klister.

Link to comment
Share on other sites

...här har man väntat på prognoser och tips för fästet' date=' och så går strömmen! Hoppas det är tillfälligt, knöligt att valla utan ström. Befinner mig 7km norr om Sälens by, ngn annan som är i Sälen? Är setrömavbrott i byn?[/quote']

Ännu en fördel med stålsickel...ha, ha

 

...fästet gnuggar du väl in...

Så du stakar hela vägen? Grymt!

Link to comment
Share on other sites

Vallade så här: Kuzmin u rill rak 1.0 över hela. Julgran 0/-10 bak

Fäste: Toko base. Blå extra 1 lager. Två.lager Skigo hf röd i 0-zon. 3 lager VR 45 i pyramid. Täckt med 1 lager VR 40.

Grymt glid till Hökberg! Sen kändes det som röda burken sög. Inget större problem med barr i fästet. Jag hade fäste hela vägen. Jag hade inte lagt klistergrund en dag som denna.

Link to comment
Share on other sites

Har precis kollat spåren vid risbergskontrollen, har svårt att tro att någon skulle ha fäste här med burkvalla....men jag kan ha fel!

Skojar du? Den som inte får fäste där med burkvalla behöver lära sig valla. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hur blev spåren framåt dagen efter några tusen åkare, gick de sönder och blev sockriga ? I såna fall hade jag nog stannat och lagt på rode special gialla, ifall jag åkt.

Oh, ja! Jag startade i 8:an och körde in på 8:32 och efter Evertsberg var spåren växlande obefintliga eller sladdriga och vobbliga. Socker! ;)

 

Hörde från några 11-timmarsåkare att de hade dragit upp nya spår senare..

 

Jag körde på enbart Skigo HF Röd och hade bra fäste hela vägen! Glidet var inte så bra i de mjuka spåren men det berodde nog inte på fästvallan.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde Skigos vallatips och jag hade kanonfäste i uppförs- och nerförsbackar. ALLA gled förbi mig och jag tappade säker 2500 placeringar i nerförsbackarna..

Problemet var fästet som frös in, jag har pratat med 4 andra åkare som hade samma problem med den vallningen.

Surt men bara ta nya tag till nästa år

Link to comment
Share on other sites

Körde också denna variant i fäste, gick kanon tycker jag. Hade bra fäste hela vägen och helt ok glid också, va väl några som gled ifrån, men annars hade jag jämt o bättre glid än andra.

Jag körde Skigos vallatips och jag hade kanonfäste i uppförs- och nerförsbackar. ALLA gled förbi mig och jag tappade säker 2500 placeringar i nerförsbackarna..

Problemet var fästet som frös in, jag har pratat med 4 andra åkare som hade samma problem med den vallningen.

Surt men bara ta nya tag till nästa år

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som väldigt många hade dålig glid och att skidorna sög fast - för mig också - kan någon proffs kanske svara på varför? Jag tror inte att så många har lagt för tjock fästvalla. Min fästvalla låg tunnt men det sög ändå.

 

Några teorier proffsen? Var det något särskilt med föret som gjorde att vissa gled så dåligt?

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som väldigt många hade dålig glid och att skidorna sög fast - för mig också - kan någon proffs kanske svara på varför? Jag tror inte att så många har lagt för tjock fästvalla. Min fästvalla låg tunnt men det sög ändå.

 

Några teorier proffsen? Var det något särskilt med föret som gjorde att vissa gled så dåligt?

 

:-)

Jag tror att jättemånga la för tjockt OCH för långt med fästvalla.

I Mattias Svahns vallabod på svt så gjorde han tre saker om det behövdes mer glid:

* Skrapa bort fästvalla för att korta fästzonen

* Tog rotorborsten och borstade bort paraffin. Många borstar för dåligt.

* På SAMTLIGA som jag såg rillade han också.

 

Så på din egentliga fråga så tror jag att du kanske skulle ha rillat betydligt mer. Jag tror att det gör stor skillnad.

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Jag körde Skigos vallatips och jag hade kanonfäste i uppförs- och nerförsbackar. ALLA gled förbi mig och jag tappade säker 2500 placeringar i nerförsbackarna..

Problemet var fästet som frös in, jag har pratat med 4 andra åkare som hade samma problem med den vallningen.

Surt men bara ta nya tag till nästa år

Helt otroligt. Jag körde på SkiGo's tips med undantag för att jag inte hade fullängd på klistret. XC Blå som grund framför och bakom. Lite, lite Rode Violett överst som backvalla också.

 

Fästet kändes lite slipprigt flourigt så, precis lagom. Absolut inget sug i relativa termer. Klart det gick lite trögare i kallsnön, men inte mer än naturligt. En enda person gled om mig på hela loppet. Han var väldigt mycket tyngre än mig dock. Dessutom tror jag att jag tog det krönet lite dåligt. I merparten av alla nedförslöpor hade jag vulgärt bra driv. Lite segare in mot Mora, men fortfarande känslan av bättre glid än alla andra.

 

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med SkiGo's rekommendation. Det är tveksamt om jag vågat lägga HF Violett annars...

 

Led fyra. 5.42.

Link to comment
Share on other sites

Jag gick på:

 

Fäste: toko bas, tre lager v40, tv vr45 sen ett tunt lager star 2 till2 på startgärdet.

 

Glid: grafit, bwlf, hf80 toppat med skigo c105 pulver.

 

Rillat med 1mm rak.

 

Hade bra skidor. Bergfäste i backen blev rädd att det inte skulle glida. Men hade fint glid i solen, första halvan och i skuggan andra halvan. Fästet bra dock inte i solbackarna andra halvan.

Link to comment
Share on other sites

Jag är SJUKT nöjd med mina skidor,

 

Glid: lila LF som grund, sen Start HF80, FC7+FC8 pulver på det och noggrann borstning för hand. Rak 2.0mm rill över hela skidan med extra tryck på bakre delen där körde jag ett par ggr.

 

Fäste Toko grundvax, tre lager blå extra lite kortare för varje, tre lager VR45 i pyramid, tunt med VR40 på det.

 

Hade GRYMT glid iallafall jämfört med de jag åkte med (startade i led 5 i mål på 6:19), en person tror jag gled om på hela loppet (av de jag såg). Fick flera kommentarer av de jag gled om. Sista milen något sämre men fortfarande lika bra som de runtomkring och då var det ju sockrigt och inga spår.

 

Fästet fungerade bra fram till Oxberg typ, lite fäste hade jag även till hökberg sen stakade jag. Så länge jag gjorde rätt fungerade skidorna, nu var ju orken i diagonalen lite si och så igår så jag tappade ändå uppför men det var INTE skidornas fel...

Link to comment
Share on other sites

Experter!

Vad gjorde jag för fel?

Hade Start BWLF i botten och Swix HF8 uppe på det. Borde inte det funkat hyfsat?

Det gjorde det inte. Tror inte jag gled förbi någon enda person i myrbackarna. Folk gled förbi mig till höger o vänster.

MEN

på slutet i några få isiga backar hade jag extremglid och forsade förbi alla!

 

Fäste hade jag blå extra toppat med viloett (v45) och det funkade bra hela vägen.

Hade ändå bara lagt fäste på klisterzonen.

Link to comment
Share on other sites

Experter!

Vad gjorde jag för fel?

Hade Start BWLF i botten och Swix HF8 uppe på det. Borde inte det funkat hyfsat?

Det gjorde det inte. Tror inte jag gled förbi någon enda person i myrbackarna. Folk gled förbi mig till höger o vänster.

MEN

på slutet i några få isiga backar hade jag extremglid och forsade förbi alla!

 

Fäste hade jag blå extra toppat med viloett (v45) och det funkade bra hela vägen.

Hade ändå bara lagt fäste på klisterzonen.

Hur hade du borstat och rillat?

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Experter!

Vad gjorde jag för fel?

Hade Start BWLF i botten och Swix HF8 uppe på det. Borde inte det funkat hyfsat?

Det gjorde det inte. Tror inte jag gled förbi någon enda person i myrbackarna. Folk gled förbi mig till höger o vänster.

MEN

på slutet i några få isiga backar hade jag extremglid och forsade förbi alla!

 

Fäste hade jag blå extra toppat med viloett (v45) och det funkade bra hela vägen.

Hade ändå bara lagt fäste på klisterzonen.

Hur hade du borstat och rillat?

 

/TV-åkaren :)

Alternativt totalt fel skidtyp utifrån det före som var. Jag kan tänka mig att en riktig kallföresskida gick uselt igår. Då spelar det ingen roll hur man preppar.

Link to comment
Share on other sites

Experter!

Vad gjorde jag för fel?

Hade Start BWLF i botten och Swix HF8 uppe på det. Borde inte det funkat hyfsat?

Det gjorde det inte. Tror inte jag gled förbi någon enda person i myrbackarna. Folk gled förbi mig till höger o vänster.

MEN

på slutet i några få isiga backar hade jag extremglid och forsade förbi alla!

 

Fäste hade jag blå extra toppat med viloett (v45) och det funkade bra hela vägen.

Hade ändå bara lagt fäste på klisterzonen.

Precis samma som för mig. Folk gled förbi på båda sidor frånsett de få backar i slutet där det fanns lite is i botten, då var det jag som hade glidet. Sugigt glid hela resan förutom isbackarna och mellan spåren uppe på myrarna.

 

Jag körde Swix blå CH i botten och två lager Swix Marathon på det. Sicklade noggrannt och borstade med nylonborste. Det här med rillning är bara något jag läst om här, men ju mer jag läser ju mer inser jag att det kanske är något som man borde studera lite mer och lära sig. Fästet var jag nöjd med, körde Toko bas och sedan Swix blå extra och på toppen VR50.

 

Startade för övrigt i led 7 och masade mig i mål på 8,26 efter en långt ifrån behaglig VL-debut i närmast obefintliga spår.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...