Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Du får hålla tummarna att snön smälter bort här, och när den gjort det så finns det nog mer en ett knappt 2km långt konstsnöspår i Luleå. Då har du nog också fått klart köket!

Sammanfattning av vad JAG TROR PÅ ger bra glid:

1 Rätt struktur, kan var stålsicklad eller stenslipad och i kombination med riller, eller stenslip i kombination med sickel osv.,

2 Få bort mikrohår för blank yta, går även att baka in i valla. När det är riktigt, riktigt kallt är det extra viktig att det blir riktigt blankt.

3 När det är varmare får man extra skjuts med flour.

 

Ha aldrig mjuka paraffiner på längre lopp, de drar åt sig smuts. Över huvud taget att valla med billiga parafinner tror jag inte på, förutom eventuellt när det är riktigt riktigt kallt och tävling, LF4.

 

Så det jag gör, är att borsta upp belaget till en blank yta med Primateriaborsten (finns säkert andra minst lika bra), och sedan även blå nylon, sedan på med HF80 eller Swix Marathon, sedan pulver. BWLF kanske. Men som sagt, jag vet inte riktigt om detta är optimalt, kanske bättre att köra pulver direkt på belaget, eller Kuzmins flourborste. Sedan så har vi flourfluider, Prime glide osv, har egentligen ingen åsikt om dom. Jag pratar enbart om längre lopp, för kortlopp är detta säkert jättebra med mjukare vallor och fluider på topp..

 

Det jag pratar om är det bästa glidet oavsett kostnad, för träning och upp till hyfsad nivå tror jag det optimala många gånger är helt ovallat, ju längre bak du är i Vasaloppsledet, desto skitigare blir det i spåret med blåbär, sportdryck, gammal fästvalla osv, är det skitigt är nog ovallat det absolut bästa.

Synd att ni inte kunde komma så att vi förutom några rejäla långpass fått testa lite bland annat lite mera seriösa tester beträffande den nya Kuzminborsten jag numera skaffat. Jag har prövat själv och jag tycker det känns mycket lovande men med er hjälp hade vi säkert kunnat få lite mer precis information om detta bara är en subjektiv känsla. Som ni säkert sett har vi numera fått rejält med snö även i Luleå så om snön smälter bort i FT så är det bara att komma för nytt besök i det alltid öppna och fullbelagda hotell oändligheten men där ni ändå alltid får plats. Hur ?

 

Skämt å sida, din analys hur man åstadkommer bra glid är mycket bra men du tar inte upp den punkt JAG tycker är allra viktigast:

0. att ha skidor med perfekt spann, säkert utmärkta fästzoner OCH att INTE lägga på för mycket fästvalla till att börja med (JAG tror tyvärr detta händer för många motionärer på Vasaloppet och då betyder det mindre om du har stålsicklat, stenslipat, pulvrat, eller trollat med knäna. Ligger fästvallan i är det omöjligt att ha superglid.

 

JAG håller givetvis även med dig i ditt självklara påpekande att förhållandana i Vasaloppsspåret är MYCKET OLIKA för de främsta och oss vanliga motionärer bland annat beträffande den viktiga faktorn hur smutsigt det är i spåret. Det anser jag kan vara en viktig orsak till att så många motionärer upplever samma som jag på Vasaloppet, och som i mitt fall dessutom redovisats i siffror ovan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fler stålsicklar på gång, nu en norsk variant (ursäkta om detta är gamla nyheter). Avtal med norska skidförbundet också!

 

Multicut

 

http://www.langrenn.com/staalsiklingen-multicut-klar-for-levering.5140468-1743.html

 

"Ole Kristian Sauge forteller om Multicut

Stålsikling av langrennski er et alternativ/supplement til steinsliping. Man fjerner gammelt sålemateriale, planer skien, utbedrer skader i sålen og tar ned struktur. Skisålen beholder glidegenskapene over lang tid og tar opp lite smuss/forurensning fra snøen."

Edited by Bettega
Link to comment
Share on other sites

Intressant det här med sickling - måste definitivt prova att fixa lite bättre glid (efter att ha blivit rejält om/frånåkt utför!).

 

Men allvarligt talat 3.499 kr för en stålsickel??? Alldeles oavsett "dobbel egg i "Hardmetall" som er polert med diamantpusseskive" låter det svindyrt. Räcker det inte alldeles utmärkt med en Kuzminsickel för 570 kr?

Link to comment
Share on other sites

Svindyr!

 

Har nu testat mina gamla Atomic som jag aldrig var nöjd med vad det gällde glidet. De blev alltid vita på belaget hur jag än gjorde med glidvallning, sickling och borstning.

Stålsicklade dom med Kuzmin och stålborstade inför denna säsongen. Inte en tillstymmelse till detta nu! Inget fel på glidet heller :)

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon (oberoende) med ingående kunskaper om metall/materiallära som kan förklara "kvalitetsskillnaden" mellan en supersickel och en "vanlig" sickel i nån sorts hårdmetall?

Borde ju hålla längre ...

Enklaresport skrev på sin Facebook ,tror jag det var att han hade fått in nya Kuzmin sicklar som var tillverkade i Sverige som höll bättre kvalité .

En bra början... nästa steg blir väl Primateria

 

edit...

 

jodå, från facebook...

 

"enklaresport vhd

den 28 november

200 sicklar och lite annat smått och gott kom in igår och vi blev positivt överraskade över vilket bett det var i de nya sicklarna. Det är samma modell som tidigare men själva tillverkningen sker i Sverige. Resultatet blir oerhört fint och avverkningen går jättefort. Lent och fint som bara attan. Made in Sweden!"

Edited by Åkarparen
Link to comment
Share on other sites

Det fungerar att slipa åtminstone Kuzmin-sicklar med samma fil från Biltema som man slipar rullholkarna med.

OBS att det är på den platta delen det fungerar att slipa.

Vilket gör att strukturen försvinner efterhand du slipar, men det är ju bra för att grov- eller skrotsickla. Om man är snål. ;)

Link to comment
Share on other sites

Fler stålsicklar på gång, nu en norsk variant (ursäkta om detta är gamla nyheter). Avtal med norska skidförbundet också!

 

Multicut

 

http://www.langrenn.com/staalsiklingen-multicut-klar-for-levering.5140468-1743.html

 

"Ole Kristian Sauge forteller om Multicut

Stålsikling av langrennski er et alternativ/supplement til steinsliping. Man fjerner gammelt sålemateriale, planer skien, utbedrer skader i sålen og tar ned struktur. Skisålen beholder glidegenskapene over lang tid og tar opp lite smuss/forurensning fra snøen."

Mycket intresasnt och väntat. Men JAG var naiv att tro att vallatillverkarna SJÄLVKLART direkt skulle ta till sig denna enkla "sanning", dvs att stålsickling är ett utmärkt alternativ/komplement speciellt för motionärer. Den som FÖRST gjort det och tillverkat och sålt egna sicklar och informerat hur de kunde användas både som ALTERNATIV till stenslipning/vallning och som ALTERNATIV/KOMPLEMENT till stenslipning skulle, anser jag, snabbt både vunnit marknadsandelar och anseende. Och dessutom fått kontroll även på denna variabel som ju visat sig vara så känslig, vilket inte minst diskussionerna på denna tråd visat.

 

* Hur länge dröjer det innan vallatillverkare själva tillverkar sicklar ?

* Hur länge dröjer det till sportaffärer kommer att informera om och sälja sicklar ?

 

Redan första året när jag klart förstod detta talade jag i bästa välmening en gång med Christer Majbäck om detta när han var och gjorde reklam på TeamSporia i Luleå och jag gissar att han idag ångrar att han inte lyssnade på mig och nu snarast väl får försöka sluta någon typ av avtal med Primateria eller annan sickeltillverkare.

 

Intressant även att denna nya sickeltillverkare har avtal med norska landslaget. Det tyder väl på att det är någon typ av motsvarighet till Primateria i Sverige som ju tillverkar dyrare ioch förhoppningsvis bättre sicklar och som har avtal med svenska landslaget. Även detta är ju en väntad utveckling, givetvis vill landslagen försäkra sig om att det inte sker någon utveckling i struktureringsbranchen som de inte har tillgång till.

 

Tyvärr blev det ju inga test med Rotebrostakaren och SuperMaria beträffande Kuzmins nya superborste. Jag har just nu mitt ena Vasaloppspar skidor preparerade på detta sätt och jag tycker de går kanonbra men har ännu inget att jämföra med. Jag har nu åkt drygt 50 km. på dem med samma preparering och har ännu ingen känsla att de tappar i glid. Eftersom denna borste även ger fluor så kan man ju eljest vara misstänksam att det kan bli som med vallar dvs att de EVENTUELLT tappar superglidet efter viss sträcka.

* har någon av er någon erfarenhet av denna borste ? Eller någon väl underbyggd hypotes vad som borde hända ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en snabb fråga till alla er som stålsicklar. Jag har också hoppat på tåget nu och sicklat med kuzmin och ska snart ge mig ut och testa. Men det som jag undrar är hur länge sicklingen håller innan man måste sickla om skidorna.

Är det längd man åker på dom eller hur länge sedan man sickalde skidorna som spelar roll?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en snabb fråga till alla er som stålsicklar. Jag har också hoppat på tåget nu och sicklat med kuzmin och ska snart ge mig ut och testa. Men det som jag undrar är hur länge sicklingen håller innan man måste sickla om skidorna.

Är det längd man åker på dom eller hur länge sedan man sickalde skidorna som spelar roll?

Som du såg på mitt första inlägg på denna tråd så åkte jag båda öppna spåren och Vasaloppet på samma sickling (totalt 27 mil) utan att förmärka någon större försämring i skidglid så jag håller med föregående talare att man inte behöver sickla så ofta. Jag själv åker ju c:a 100 mil på två par före öppet spår och börjar säsongen med att åka på den enkla sickling jag gör som sommarförvaring. Därefter sicklar jag lite mer noggrannt + borstar noggrannt efter si så där 10-20 åkta mil men sen sicklar jag inte lite mer seriöst förrän inför Öppet spår (och då låter jag ibland experterna Kuzmin eller Enklaresport ) göra det. Mellen detta drar något enstaka drag med sickeln vid några tilfällen inför träningspass. Jag använder mellan detta stålborsten eller roternde borsten vid några fler tillfällen. Jag tycker mig hela tiden se att jag har en yta på skidorna som ser mycket fräsch ut och som vid detta ytliga påseende inte alls är så olika den jag kan åstadkomma med att valla på stenslipning på traditionellt vis. Det är denna ytliga okularbesiktning som främst avgör om jag jag skall bättra på borstningen/sicklingen. Det kanske låter otroligt enkelt men i varje fall för mig på min nivå fungerar det utmärkt och absolut inte sämre än under den tid jag spenderade lång tid med glidvallning (ibland i sju lager enligt de instruktioner jag då hade)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har på olika sätt (här på forum, via email, telefon, press) uppmanats att göra någon typ av NY SAMMANFATTNING av denna mastodonttråd. Jag skall göra det annorlunda än tidigare. Jag föreslår att ni först läser mitt absolut första inlägg och sedan skall jag bara uttala mig om det som kan läsas på Vasaloppets resultatsidor och endast i två fall citera speciellt trovärdiga personer på skidforum (Niklas och Björn). Ni som följt debatten på skidforum förstår säkert varför jag valt att inte göra någon egen analys eller rekommendation denna gång.

Anm 1: Denna tråd borde nog numera döpas om till ”18 Vasalopp/öppna spår på två par skidor”. Mina resultat har då variit:

2006: Öppna spåren 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41

2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31

2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38

Medalj vid två av tillfällena

2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33

2010: Öppna spåren 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47

2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48

2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37

Anm 2: Jag har nu totalt åkt 39 Vasalopp och 15 öppna spår, totalt 54 lopp, så jag påstår att jag har mycket att jämföra med.

Betaffande mina tider från Evertsberg och till mål på Vasaloppet 2001-2005 (med Zeravallade skidor av ”elitvallare”) och 2006-2012 (stålsicklade, några gånger av ”elitsicklare” (Enklaresport, Kuzmin)

Enligt inlägg från Niklas:

 

Statistik år för år (placering i Evertsberg - slutplacering):

2001: 2791-2588=203

2002: 3120-3073=47

2003: 3137-2908=229

2004: 3628-3468=160

2005: 4104-4080=24

 

Genomsnittlig slutplacering: 3223,4

Genomsnittligt avancemang från Evertsberg: 132,6 placeringar

 

 

Motsvarande statistik för åren med stålsicklade skidor:

 

2006: 3151-2779=372

2007: 3104-2871=233

2008: 3263-3157=106

2009: 4112-3599=513

2010: 4607-4045=562

2011: 5056-4518=538

2012: 5652-5568=84

 

Genomsnittlig slutplacering 2006-2010: 3290,2

Genomsnittligt avancemang från Evertsberg 2006-2010: 357,2 placeringar

 

Genomsnittlig slutplacering 2006-2012: 3791

Genomsnittligt avancemang från Evertsberg 2006-2012: 344 placeringar

Niklas skrev om detta: Mellantider i Evertsberg finns sparade från 2001 och framåt, och jämför man t ex 2001-2005 (stenslipade glidytor) mot 2006-2010 (stålsicklade glidytor) så är det slående att Lars-Eriks genomsnittliga slutplaceringar är väldigt lika, vilket borde innebära ungefär lika bra motstånd, men genomsnittliga upphämtningen från Evertsberg till Mora ökar ändå från 133 till 357 placeringar efter övergång till stålsicklade belag. Slutsatser får väl var och en dra själv, men min egen högst personliga dito blir att Lars-Erik ser ut att ha ganska bra fog för sina s lutsatser att han tycker att de stålsicklade skidparen glidit minst lika bra trots nästan helt obefintligt "underhåll" av glidytorna.

Och Björn skrev följande: Tycker att det är en väldigt tydlig trend. Det blev ett hack nedåt i placeringarna när L-E började köra stålsicklat. Trenden mot sämre placeringar (vilket ju är naturligt i hans ålder) bröts 2006 och det tog 5 år innan han var nere på samma nivå igen. Annars skulle man kunna hävda att det är lättare att ta placeringar ju långsammare man åker, eftersom det är tätare mellan åkarna då. Men det resonemanget stämmer ju inte när L-E har rört sig i samma placeringsintervall med båda metoderna - utom att han varit ca 5 år äldre under stålsicklingsperioden.

Link to comment
Share on other sites

"Ett inlägg säger mer än 120 sidor"

 

Jag har lite undringar bara

 

Du tog många fler placeringar mot slutet men slutplaceringen är ungefär samma, betyder det att hokuspokus-ceran faktiskt gjorde nytta i början? Eller är det för lite statestik för att säkerställa?

 

Varför går stålsicklade skidor bättre? Är det smutsen som vallan tar upp? Är det microhåren som kommer fram när vallan nötts bort?

Men om nu vallan nötts bort så snabbt som vissa säger varför fastnar smutsen då? Är det ojämnheterna/microhåren som tar upp smutsen?

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu testat stålsicklat och är mkt positivt överraskad, speciellt i natursnö och -1-4

Däremot i konstsnö och -10 o kallare så var det inte så bra, där gick vallat bättre.

(bara känsla, inga riktiga tester)

 

Jag funderar på, att enbart se på Vasaloppet som värdemätare blir inte riktigt hela sanningen, om man nu inte bara är ute efter det förstås.

 

Dels så varierar temperaturen rätt mkt ifrån start till mål, spec. om man håller på länge och då stämmer inte kallvallan man har på som är bra i starten med hur varmt det är på slutet?

 

Det fungerar kanske bättre på totalen med stålsicklat för att det inte gör lika mkt att det avviker ifrån "idealtemp" som vallat gör.

 

Dels så är jmfr bara hur många platser man "vann" på slutet, det skulle vara intressant att höra hur tendensen var i början, tappar man-förlorar man där med stålsicklat?

 

Kan det vara så att vallat för kallt vinner i början och stålsicklat i varmare temp vinner på slutet? Sicklat ger ju en struktur som blir som en rillning som också funkar bättre i lite mindre kallt?

Link to comment
Share on other sites

Stålsicklade för första gången inför ÖS Måndag 2012, sedan försvann snön på hemmaplan så det är först nu jag har haft möjlighet att riktigt känna efter hur det fungerar.

 

Vad jag gillar bäst är att skidorna alltid är klara för en tur i spåren! :) Eftersom jag även kör med tejp så är det bara att åka!

Sen märker jag tydligt tendensen med att skidorna går bättre ju längre jag kör.

I början kan jag tycka att "alla andra glider bättre" men mot slutet blir det tvärtom.

 

Testa gärna! varför inte ha ett par stålsicklade skidor som alltid är redo att ge sig ut! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
"Ett inlägg säger mer än 120 sidor"

 

Jag har lite undringar bara

 

Du tog många fler placeringar mot slutet men slutplaceringen är ungefär samma, betyder det att hokuspokus-ceran faktiskt gjorde nytta i början? Eller är det för lite statestik för att säkerställa?

 

Varför går stålsicklade skidor bättre? Är det smutsen som vallan tar upp? Är det microhåren som kommer fram när vallan nötts bort?

Men om nu vallan nötts bort så snabbt som vissa säger varför fastnar smutsen då? Är det ojämnheterna/microhåren som tar upp smutsen?

Jättebra fråga som jag själv funderat på, men inte har något riktigt bra svar på. Eftersom ju all valla man lagt dit skall borstas bort så borde ju t.ex. "hopuspokus-zeran" som du säger inte få någon större effekt. Men det har den ju uppenbarligen så något lite måste ju finnas kvar. Åtminstone viss sträcka, Kuzmin hävdar ju att denna effekt är mycket kortvarig medan andra t.ex. här på skidforum menar att den räcker ganska långt.

 

Det vita som ni ser bakom klacken på vallade skidor är väl mikrohår som kommit fram om jag förstått allting rätt, och de bromsar.

 

Min egen känsla att även i början under Vasaloppet så har jag INTE sämre glid än de omkring mig även direkt uppe på myrarna (i första backen spelar ju detta inte någon roll) men känslan att jag har bättre kommer först senare, speciellt från Oxberg och hem.

 

Och tack Apelsin och 2slow för mycket intressanta kommentarer. Stålsickling är kanske mest suveränt på träningsskidorna för vanliga motionärerna. Alltid bra glid på detta sätt att mäta och praktiskt taget utan underhåll.

 

Hälsoaspekten som ju debatterats på skidforum har ju nu börjat komma fram i rampljuset och enligt uppgift tom. uppmärksammats på TV. Visst är det så ?'

T.ex landslagsvallarnas mycket dåliga värden trots skyddsmasker har det ju tom forskats om. Så kära motionärer, OM ni tänker fortsätta att envisas med att glidvalla köp er en rejäl skyddsmask speciellt om ni inte har bra ventilation. Mycket av detta hittar ni lätt på nätet, och många av dessa länkar finns på Kuzminsaiten

http://www.facebook.com/pages/Kuzmin-Ski-Technology-AB/177000155701067

Link to comment
Share on other sites

Har väl sagts - hoppas jag - ngra ggr, men tål nog att upprepas;

 

Jag vill hävda att det är /nära nog/ oseriöst av handlare att inte nämna ngt om stålsickling/ inte känna till metoden till köpare, eller i vart fall 80% av köparna som väl är hyffsade motionärer eller långsammare. Istället säljer de på dem om inte en massa så iaf en del valla med tillbehör.

 

Ngn som tycker jag är fel ute när jag säger att nog en hel del motionärer får sämre glid av den vallning de lyckas åstadkomma jfrt med helt obehandlade belag, dvs bara stenslipen från butik. Detta då de väl inte borstar ur belagen, strukturen ordenligt. Och definitivt skulle nog många av dessa inte helt lyckade vallare få klart bättre glid med stålsickling, som de i många fall iofs kanske inte bör/vill göra själva. - Bara en enkel bronsborste elikn kan nog vara det bästa för väldigt många.

 

Betänk oxå tidsaspekten med glidvallning vs. stålsicklat för ovan nämnda skidåkare.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ibland fått problem vid nysnö speciellt om sicklingen har några mil på nacken, jag har då torrklossat in lite parafin med gott resultat.

Nysnö betyder lite mer krävande förhållande och det ställer då högre krav på att man fått bort stenslipningen. Det är rätt lätt att se om man fortfarande får gråvita fläckar. Eftersom det försvinner så lite belag då man stålsicklar så kanske det krävs några ggr för att verkligen komma ned så att det blir helt stålsicklat. Om du sicklar vidare så kommer du bli nöjd. Kallt och nysnö är annars där stålsicklat går relativt bäst.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ibland fått problem vid nysnö speciellt om sicklingen har några mil på nacken' date=' jag har då torrklossat in lite parafin med gott resultat.[/quote']

Nysnö betyder lite mer krävande förhållande och det ställer då högre krav på att man fått bort stenslipningen. Det är rätt lätt att se om man fortfarande får gråvita fläckar. Eftersom det försvinner så lite belag då man stålsicklar så kanske det krävs några ggr för att verkligen komma ned så att det blir helt stålsicklat. Om du sicklar vidare så kommer du bli nöjd. Kallt och nysnö är annars där stålsicklat går relativt bäst.

Jag tycker också att stålsickling fungerar allra bäst utan annan komplettering (än borstning FÖRSTÅSS) när det är kallt. När det är varmare tror jag kompletterande rillning får allt större betydelse. Nära noll rillar jag alltid med grov Riller (RS Riller).

Viktig fråga till Enklaresport (och andra): Strukturen som sickeln ger är ju viktig (för att ta bort kontaktyta) men när sickeln bärjar bli slö borde ju detta fungera sämre, eller ? JAG tycker mig märka denna effekt men är inte säker.

Jag har inte sett något ungefärligt värde på hur många sicklingr man kan göra utan att denna effekt börjar märkas. DU ha ju sicklat massor med skidor så min konkreta fråga är ungefär hur många sicklingar du menar man kan göra med i stort sett samma effekt (du kan förutsätta att alla fyra eggarna används lika mycket)

Link to comment
Share on other sites

Jag har ibland fått problem vid nysnö speciellt om sicklingen har några mil på nacken' date=' jag har då torrklossat in lite parafin med gott resultat.[/quote']

Nysnö betyder lite mer krävande förhållande och det ställer då högre krav på att man fått bort stenslipningen. Det är rätt lätt att se om man fortfarande får gråvita fläckar. Eftersom det försvinner så lite belag då man stålsicklar så kanske det krävs några ggr för att verkligen komma ned så att det blir helt stålsicklat. Om du sicklar vidare så kommer du bli nöjd. Kallt och nysnö är annars där stålsicklat går relativt bäst.

Jag tycker också att stålsickling fungerar allra bäst utan annan komplettering (än borstning FÖRSTÅSS) när det är kallt. När det är varmare tror jag kompletterande rillning får allt större betydelse. Nära noll rillar jag alltid med grov Riller (RS Riller).

Viktig fråga till Enklaresport (och andra): Strukturen som sickeln ger är ju viktig (för att ta bort kontaktyta) men när sickeln bärjar bli slö borde ju detta fungera sämre, eller ? JAG tycker mig märka denna effekt men är inte säker.

Jag har inte sett något ungefärligt värde på hur många sicklingr man kan göra utan att denna effekt börjar märkas. DU ha ju sicklat massor med skidor så min konkreta fråga är ungefär hur många sicklingar du menar man kan göra med i stort sett samma effekt (du kan förutsätta att alla fyra eggarna används lika mycket)

Sorry, missade din fråga. Har faktiskt fullt upp med att sickla så det är klart att jag har massor av erfarenhet kring när sickeln börjar bli sämre. Dock så har jag svårt att tro att själva strukturen borde bli så mycket annorlunda då sickeln blir slöare utan mer att den tar sämre och det i sig gör ju så att ytan inte blir lika len. Och frågan är mer komplex än man kanske tror för att belagen är så olika och det gör att på vissa belag så kan man utan problem sickla typ 10 par skidor (grundsicklingar) utan att skärpan försämras så mycket men på andra belag så kanske det handlar om 2-3 grundsicklingar innan man märker av en markant förändring. Dock så brukar den sickeln gå bättre igen på andra skidor men man måste alltså ha ganska nya sicklar till "tuffa"skidor. Men då man "bara" refreshar så tar man ju inte lika mycket men håller man på väldigt mycket på varje skida som då dessutom kanske är lite extra jobbig. Den skidan du köpte av mig nu - Slegar X-Platinum, är lite halvjobbig iofs. Typ ungefär i mitten men har man alldeles för lättsicklad skida så brukar det betyda att de går lite sämre då det är riktigt kallt. Dock alltid bättre än en vallad skida vid riktigt kallföre. Smart säljknep va? Att sälja en skida som äter sicklar? ;-) Nä, skämtar bara. Den går någonstans i mitten i fråga om det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...