Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sundby fast för doping!


Bocken

Recommended Posts

  • Replies 586
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag läste i somras ca halva domen (ca 25 sidor), och då kom jag underfund med att nästan ingen journalist hade läst något över huvud taget!

Sedan kunde man se att egentligen hade läkarna närmast noll koll på hur höga nivåer som kunde uppmätas 1, 2, 3, osv timmar efter intag. 

Så var det ingen koll på vad det kunde betyda när dygnsdosen togs på ca 4-5 timmar.

 

Nu, efteråt, har ju Sundby gått igenom flera test, där man har kollat hur mycket som finns kvar efter 1, 2, 3, osv timmar. Så nu behöver han ingen läkare för att få rätt dos eller tillåten dos.

 

Sundby blev dålig (sämre) 1-2 dagar innan tävlingen i december, så han frågade läkaren vad han skulle göra. Sedan längre fram i december fick han ytterligare "problem" och blev tvungen att ta en antibiotikakur. Så det var verkligen en problematisk månad, och resultaten var mer eller mindre därefter.

 

Enligt min åsikt, så kunde inte Sundby göra mer än vad han gjorde. Vad skall man med en läkare till om man inte kan lita på honom?

 

Att Sundby blev fälld två gånger beror ju bara på att eftersom han trodde att det var lagligt "första" gången, så hade han gjort på samma sätt vid de andra tillfällen.

 

Det aktuella ämnet försvinner ju så snabbt ur kroppen, så att om urinprovet hade lämnats lite senare, typ en timme, så hade värdet kunnat ligga under 1000.

 

Att friska personer (skidåkare) tar mediciner är en helt annan sak, och naturligtvis helt förkastligt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är ju att fortfarande har det ju inte riktigt framkommit hur mycket o hur ofta det inhalerats de aktuella ämnena; varken hur det sett ut hos norska åkare, svenska, ryska, schweiziska, etc.

Värdena har inte framkommit mer än enstaka. Blodvärde däremot har ju varit mer uppe för belysning under 2000-talet

Link to comment
Share on other sites

Problemet är ju att fortfarande har det ju inte riktigt framkommit hur mycket o hur ofta det inhalerats de aktuella ämnena; varken hur det sett ut hos norska åkare, svenska, ryska, schweiziska, etc.

Värdena har inte framkommit mer än enstaka. Blodvärde däremot har ju varit mer uppe för belysning under 2000-talet

Nästa fråga blir ju vilken medicinkur som ger bäst blodvärde...och som man enligt läkare kan ta lite då och då när man känner sig hängig...

Link to comment
Share on other sites

Såg det tidigare idag, nu tycks han ha tagit små doser vid "förkylning". Antagligen är detta mera utbrett än vad man tror, att det puffas lite här och där vid förkylningar m.m.

Min granne sa för nån dag sen att han har ventoline utskrivet av läkare trots att han inte har diagnostiseras med astma, han sade sig ha lite nedsatt lungkapacitet och puffar vid förkylning. Nu lider knappast längdskids eliten av dålig lungkapacitet men det belyser att det säkert ar relativt lätt att få medicin.

En jobbar kompis som varit flitig Vasaloppsåkare med pers på strax över 5h, fick i våras också ventoline P.g.a lätt astma. Sade sig uppleva ett väldigt lyft på landsvägscykeln. Hur han använder sin medicin vet jag inte, men puffar han strax innan han åker iväg kanske han får ett lyft, men för dåligt påläst om långtidseffekterna så mer var jag inte.

 

Vi måste nog hålla isär dessa "söndagspuffare" som lindrar sin förkylning och Storförbrukarna som Sundby som uppenbarligen tar det i andra syften. Men var/hur den gränsen skall dras kan jag inte svara på.

 

Kan vara att jag har fel här men jag är inte sen att tänka om.

Link to comment
Share on other sites

Såg det tidigare idag, nu tycks han ha tagit små doser vid "förkylning". Antagligen är detta mera utbrett än vad man tror, att det puffas lite här och där vid förkylningar m.m.

Min granne sa för nån dag sen att han har ventoline utskrivet av läkare trots att han inte har diagnostiseras med astma, han sade sig ha lite nedsatt lungkapacitet och puffar vid förkylning. Nu lider knappast längdskids eliten av dålig lungkapacitet men det belyser att det säkert ar relativt lätt att få medicin.

En jobbar kompis som varit flitig Vasaloppsåkare med pers på strax över 5h, fick i våras också ventoline P.g.a lätt astma. Sade sig uppleva ett väldigt lyft på landsvägscykeln. Hur han använder sin medicin vet jag inte, men puffar han strax innan han åker iväg kanske han får ett lyft, men för dåligt påläst om långtidseffekterna så mer var jag inte.

 

Vi måste nog hålla isär dessa "söndagspuffare" som lindrar sin förkylning och Storförbrukarna som Sundby som uppenbarligen tar det i andra syften. Men var/hur den gränsen skall dras kan jag inte svara på.

 

Kan vara att jag har fel här men jag är inte sen att tänka om.

Eftersom effekterna av detta puffande är känt i skidvärlden är det väl inte så överaskande att även vissa åkare från andra nationer hängt på det norska "dopningsundret", lagligt (än så länge) eller olagligt (som i Sundbyfallet). Vi kan här heller inte undanjta att det kan gälla svenska åkare.

 

Självklart måste vi särskilja "söndagspuffare" :mellow: ( som vill lindra förkylning), "icke-astma puffare" :( (typ Jouhag) och rena fuskare :ph34r:  (t.ex. Sundby som ju fälldes). Men eftersom nu detta blivit känt så kan vi väl förvänta oss en ny kategori i vinter "Vasaloppspuffare" :huh: , dvs även löpare som tom kan klassifiseras som motionärer som puffar för att skaffa sig fördelar i loppet (typ som Johaug gör ). I varje fall tänker inte jag "puffa på" på detta som jag tycker förkastliga sätt. Däremot kommer ni ändå bergsäkert att få se mig puffa på duktigt i spåret utan att "puffa på" före loppet :wub:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte man skall försvara Manificat - tycker han är jämförbar med Johaug ang "puffandet"

 

Ja, Lars-Erik, du kan säkert "puffa på" ute i spåret, det är ju tillåtet tex genom att hålla i framförvarandes stav. :)

 

ps. det var kanske dumt att jag inte begärde att få mer Airomir (salbultamol) utskrivet, då det verkar vara på modet

att "puffa" lite här och var - det hade kanske fått fart på "gubben" :wacko:

Link to comment
Share on other sites

En jobbar kompis som varit flitig Vasaloppsåkare med pers på strax över 5h, fick i våras också ventoline P.g.a lätt astma. Sade sig uppleva ett väldigt lyft på landsvägscykeln. 

 

Jeg tror hverken din kompis eller Manificat får noen målbar atletisk effekt av slik bruk. Det eneste er at det reduserer en luftveisirritasjon som ellers ville gjort prestasjonen verre.

 

Hvor grensen skal gå kan man godt undre seg over, men noen andre har heldigvis undret seg over det før. WADA sine grenseverdier er basert på forskning. Det kunne godt ha vært mer av den forskningen, spesielt på anabol effekt av veldig høye doser, men jeg stoler på at den forskningen som fins har gitt WADA et godt grunnlag.

 

I følge WADAs regler er det ikke fusk å ta astmamedisin mot luftveisirritasjoner, selv om man ikke har astmadiagnose. Så kan man kanskje mene det er moralsk fusk selv om det ikke er teknisk fusk, men da mener jeg at man ikke har veldig gode argumenter.

 

Til sammenligning mener (eller kanskje mest av alt håper) jeg Sundby ikke begikk moralsk fusk, selv om han begikk teknisk fusk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror hverken din kompis eller Manificat får noen målbar atletisk effekt av slik bruk. Det eneste er at det reduserer en luftveisirritasjon som ellers ville gjort prestasjonen verre.

 

Hvor grensen skal gå kan man godt undre seg over, men noen andre har heldigvis undret seg over det før. WADA sine grenseverdier er basert på forskning. Det kunne godt ha vært mer av den forskningen, spesielt på anabol effekt av veldig høye doser, men jeg stoler på at den forskningen som fins har gitt WADA et godt grunnlag.

 

I følge WADAs regler er det ikke fusk å ta astmamedisin mot luftveisirritasjoner, selv om man ikke har astmadiagnose. Så kan man kanskje mene det er moralsk fusk selv om det ikke er teknisk fusk, men da mener jeg at man ikke har veldig gode argumenter.

 

Til sammenligning mener (eller kanskje mest av alt håper) jeg Sundby ikke begikk moralsk fusk, selv om han begikk teknisk fusk.

Bra sammanfattat, däremot tycker jag det är uppenbart (ja i mina ögon) att Sundby och hans läkare begått både moraliskt och tekniskt fusk. Dom visste exakt var den högt satta dopningsgränsen låg och dom överträdde den. 

 

Resten av puffarna, Johaug och övriga aktuella norrmän, Manificat och ev andra nationer befinner sig i gråzon under dopningsgränsen och den tycker jag inte man ska fördöma så kategoriskt som vissa här. Det är just det som är grejen med en gråzon - att den kan diskuteras. 

Link to comment
Share on other sites

Et par interessante artikler fra NRK.

 

https://www.nrk.no/sport/xl/_-stemmer-ikkje-med-verkelegheita-1.13171166

 

https://www.nrk.no/sport/sundby-snur-om-dopingdommen_-_-det-er-hundre-prosent-mitt-ansvar-1.13170919

 

Bra av Sundby å vise faktisk åpenhet i motsetning til skiforbundet og deres tildekkende PR-teknikker.

Förstår inte alls vad du tycker är bra av Sundby?!

 

Först skyllde han allt på skidförbundet/läkaren och fick så tillbaka miljonen som var del av dopningsstraffet. 

Nu långt efteråt, säger han att han själv har allt ansvar - men han behåller miljonen samt anser inte att han gjort något fel, och förnekar att han varit dopad. 

 

"Det har ofte blitt referert til at eg har teke eit forbode stoff, og det stemmer jo ikkje. Eg har teke ein astmamedisin som er lovleg å bruke av absolutt alle. Det har også blitt sagt at eg har fått i meg for mykje av dette stoffet, og det stemmer heller ikkje."

 

Detta är motsatsen till bra av Sundby, enligt mig. 

Link to comment
Share on other sites

Et par interessante artikler fra NRK.

 

https://www.nrk.no/sport/xl/_-stemmer-ikkje-med-verkelegheita-1.13171166

 

https://www.nrk.no/sport/sundby-snur-om-dopingdommen_-_-det-er-hundre-prosent-mitt-ansvar-1.13170919

 

Bra av Sundby å vise faktisk åpenhet i motsetning til skiforbundet og deres tildekkende PR-teknikker.

Han fortsätter att förneka att han gjort något fel, är det bra?

Link to comment
Share on other sites

Jag läste att Sundby talar om att han hade sin bästa säsong någonsin efter han slutade med nebulisatorn. Däremot säger han såklart inget om hur mycket ventolin han tog efter han åkte dit vid dopingtestet i.e. tagit den senaste säsongen. Detta är irriterande.

 

Det är bara så tydligt att man vet att man gjort fel när man medvetet utelämnar information. Som i början när Sundby blev uthängd i media försökte man dölja det faktum att man också medicinerat friska åkare. EN OSKYLDIG HADE LAGT ALLA KORT PÅ BORDET FÖR ATT RENTVÅ SIG, vilket man uppenbarligen inte gör här.

Tyvärr är korruption en självklarhet vid för mycket makt. Norge är helt enkelt too Big to fail och kommer nog komma undan alldelese för billigt med detta.

Link to comment
Share on other sites

 

 

"Det har ofte blitt referert til at eg har teke eit forbode stoff, og det stemmer jo ikkje. Eg har teke ein astmamedisin som er lovleg å bruke av absolutt alle. Det har også blitt sagt at eg har fått i meg for mykje av dette stoffet, og det stemmer heller ikkje."

 

Jag rycker ut en mening från Sundbys uttalande, som jag tycker säger en hel del om astmakulturen i Norge.

"som er lovleg å bruke av absolutt alle"

 

Man kan tolka det så att det är tillåtet för alla att använda astmamedicin även de som inte har diagnosen astma.

Link to comment
Share on other sites

Jag rycker ut en mening från Sundbys uttalande, som jag tycker säger en hel del om astmakulturen i Norge.

"som er lovleg å bruke av absolutt alle"

 

Man kan tolka det så att det är tillåtet för alla att använda astmamedicin även de som inte har diagnosen astma.

Ja men det är ju också tillåtet enligt dopningsreglerna. 

Däremot är Sundbys doser inte tillåtna och han borde erkänna det, det här jävla förnekandet tycker jag talar för att han inte är en särskilt trovärdig och bra person. 

 

Åkare som tar astmamedicin under gränsvärdet utan diagnos är en helt annan fråga, moraliskt, läkaretiskt, etc. Men det känns som om Sundby gärna vill blandas ihop med "alle" andra åkare och försvinna "i mängden", trots att det är just han som är dömd för dopning och ingen annan (norrman). Nu får dom andra norrmännen lida för att blandas ihop med Sundby istället. 

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju inget försvar faktiskt. För att behöva de nivåer av astmamedicin (Ventolin) som Sundby tog måste man vara så sjuk att det inte går att tävla åtminstone inte vara i toppskiktet på en konditionstävling. Man borde då vara sängliggande typ.

 

Har man använt så mycket medicin och tävlar och dessutom får bra tävlingsresultat är det självklart att man tagit mer medicin än man haft sjukbehov av. Man har alltså inte varit allvarligt sjuk.

 

Eftersom jag antar att inte toppidrottsläkare och toppidrottsutövare är dum i huvet måste det alltså vara i prestationshöjande syfte man överdoserar. 

 

Eftersom gränsvärdena är satta så att det motsvarar dosering till en allvarligt sjuk person betyder det alltså att en topppresterande med dessa värden medicin i kroppen därmed har dopat sig.

Link to comment
Share on other sites

Anrell dyker upp som en skadeglad gam och ska börja picka i likdelarna. Däremellan är han tyst: det är inte vackert. Johaug har ju inte tagit den här förbjudna substansen (eller någon annan vad vi vet; bortsett från diskussionen om astmamedicin..) tidigare och därför kan inte hennes resultat ha påverkats.

Link to comment
Share on other sites

Anrell dyker upp som en skadeglad gam och ska börja picka i likdelarna. Däremellan är han tyst: det är inte vackert. Johaug har ju inte tagit den här förbjudna substansen (eller någon annan vad vi vet; bortsett från diskussionen om astmamedicin..) tidigare och därför kan inte hennes resultat ha påverkats.

Vet vi det säkert?

Link to comment
Share on other sites

Oskyldig till motsatsen bevisats. Vi får anta att Johaug inte tagit något liknande medel tidigare.

Anta och anta. Jag antar att sannolikheten att någon har dopat sig tidigare ökar enormt när en person väl fastnat i en dopingkontroll. Så det är inget konstigt att spekulera kring det, i ett forum som detta. 

 

Men visst, jag tycker också att Anrell verkar vara patetisk och desperat efter uppmärksamhet. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...