Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Concept2


MC Hammer

Recommended Posts

Jag körde på 4 i rodd. De ska väl inte spela någon roll vilket motstånd man har? Kör man på lätt så måste man ju dra mer för att komma lika långt som med tyngre motstånd. typ..

Okej, motståndet är alltså snarare som växelarna på en cykel än extra friktion som gör det trögare utan att påverka på annat sätt. Kul, då kan man ju jämföra sin pass på ett mycket bättre sett (och dessutom har jag inte 4 steg kvar när jag redan nästa spyr :D)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 416
  • Created
  • Last Reply
Stämmer att motståndet inte spelar någon roll. Testade det härom kvällen. Körde max på 1:an på skierg:en och kom inte under 2:00 min/500 meter. Eldade sedan upp på 10:an och drog lätt ner den en bra bit under 2. Jag tror precis som någon skrev att det gäller att hitta en optimal inställning speciellt vid intervaller. Precis som med spinning så skall man ju inte lägga på alltförmycket tyngt om man skall få upp pulsen ordentligt. Drar man på sig syra i alltför stor utsträckningen redan från början så är man ju körd.
Link to comment
Share on other sites

Stämmer att motståndet inte spelar någon roll. Testade det härom kvällen. Körde max på 1:an på skierg:en och kom inte under 2:00 min/500 meter. Eldade sedan upp på 10:an och drog lätt ner den en bra bit under 2. Jag tror precis som någon skrev att det gäller att hitta en optimal inställning speciellt vid intervaller. Precis som med spinning så skall man ju inte lägga på alltförmycket tyngt om man skall få upp pulsen ordentligt. Drar man på sig syra i alltför stor utsträckningen redan från början så är man ju körd.

Men borde inte det bli jobbigare på 10:an, eller spelar det verkligen ingen roll vilket motstånd du har? Upplevde att det var enklare på t.ex. 6:an på 10an när ja drog 10 000m...

Link to comment
Share on other sites

Stämmer att motståndet inte spelar någon roll. Testade det härom kvällen. Körde max på 1:an på skierg:en och kom inte under 2:00 min/500 meter. Eldade sedan upp på 10:an och drog lätt ner den en bra bit under 2. Jag tror precis som någon skrev att det gäller att hitta en optimal inställning speciellt vid intervaller. Precis som med spinning så skall man ju inte lägga på alltförmycket tyngt om man skall få upp pulsen ordentligt. Drar man på sig syra i alltför stor utsträckningen redan från början så är man ju körd.

Men borde inte det bli jobbigare på 10:an' date=' eller spelar det verkligen ingen roll vilket motstånd du har? Upplevde att det var enklare på t.ex. 6:an på 10an när ja drog 10 000m...[/quote']

Skall ner ikväll på gymmet och skall då verkligen testa det! Då jag torrstakade i skiergen för någon dag sedan så testade jag som sagt lite olika motstånd. Då jag körde på 1:an med 52 drag per minut så hamnade jag på en 500 m tid på 2:10. När jag sedan gick upp i motstånd så orkade jag ju självklart inte hålla 52 drag per minut utan snarare 40-45. Fastän jag höjde motståndet och sänkte draghastigheten så minskade min 500 m tid till under 2 minuter. Men som sagt skall kolla upp det ordentligt ikväll så jag inte fumlade med olika draglängder och sånt. Återkommer med en rapport!

Link to comment
Share on other sites

Stämmer att motståndet inte spelar någon roll. Testade det härom kvällen. Körde max på 1:an på skierg:en och kom inte under 2:00 min/500 meter. Eldade sedan upp på 10:an och drog lätt ner den en bra bit under 2. Jag tror precis som någon skrev att det gäller att hitta en optimal inställning speciellt vid intervaller. Precis som med spinning så skall man ju inte lägga på alltförmycket tyngt om man skall få upp pulsen ordentligt. Drar man på sig syra i alltför stor utsträckningen redan från början så är man ju körd.

Men borde inte det bli jobbigare på 10:an' date=' eller spelar det verkligen ingen roll vilket motstånd du har? Upplevde att det var enklare på t.ex. 6:an på 10an när ja drog 10 000m...[/quote']

Skall ner ikväll på gymmet och skall då verkligen testa det! Då jag torrstakade i skiergen för någon dag sedan så testade jag som sagt lite olika motstånd. Då jag körde på 1:an med 52 drag per minut så hamnade jag på en 500 m tid på 2:10. När jag sedan gick upp i motstånd så orkade jag ju självklart inte hålla 52 drag per minut utan snarare 40-45. Fastän jag höjde motståndet och sänkte draghastigheten så minskade min 500 m tid till under 2 minuter. Men som sagt skall kolla upp det ordentligt ikväll så jag inte fumlade med olika draglängder och sånt. Återkommer med en rapport!

Oki, ser fram emot den rapporten!

Borde iofs ligga något i att det inte borde spela någon roll för när man kollar på online listorna så får man använda vilket motstånd som helst. Vilket gör att då borde alla motstånd vara likvärdiga...

Link to comment
Share on other sites

På Concept2.se kan man läsa följande:

"Inställning av motståndet

På sidan av fläkthjulet finns ett reglage som styr flödet av luft in till fläkthjulet. Ju högre siffra desto större luftflöde vilket ger ett högre motstånd.

 

Ur prestationssynpunkt spelar det ingen roll vilket motstånd du väljer. Man kan jämföra det med en cykel-växel. Ju högre växel desto längre kommer man på varje tag men det blir också trögare/tyngre och svårare att dra in handtaget med samma hastighet.

 

Vid stort motstånd bromsas fläkthjulet upp mer mellan varje årtag och det blir svårare att accelerera under draget. Vid en lätt inställning bromsas fläkthjulet mindre mellan årtagen och dess fart bibehålls. Det blir således också lättare att accelerera upp fläkthjulet till en hög fart med en lätt inställning. Monitorn tar dock hänsyn till detta eftersom den mäter inbromsningen mellan varje årtag. Därför ger den ett korrekt värde på displayen på utvecklat arbete, oavsett inställning.

 

Generellt kan man säga att en lätt inställning gynnar mindre, lättare personer som föredrar en hög aktivitet och hög frekvens. En tyngre inställning är att förorda om man är stor, tung och stark och har en hög kraftinsats i varje årtag."

 

 

På andra forum har fått uppfattningen av att nämnde Lassi kör på 4-5 någonstans och han får man beteckna som ganska stor och stark med god teknik. Han kör dessutom ifrån de allra flesta av oss utan att förta sig...

 

För egen del brukar jag köra på ungefär 3 och dra 25-30 spm med en hastighet på 2:00-2:10/500m. Intervalltempo kring 1:50 funkar bra men då får frekvensen gå upp mot 35. Jag brukar hålla på mellan 30 min och halvmarathon.

De få gånger jag vill köra fortare skruvar jag upp till 4-5. Mer än så behöver jag aldrig.

 

Jag tycker mest att tekniken blir usel och det sliter ont i kroppen att köra på 6-10.

 

Därmed vill jag inte påstå att jag är någon expert på området, men jag vill delge mina erfarenheter.

 

Massor av information finns att hitta på den brittiska hemsidan och dess forum.

 

Liknelsen med cykeln tycker jag är ganska bra. Hur många är det som skickar i tyngsta växeln och tycker att det är speciellt kul. Sedan finns det ett problem med liknelsen. Utan vettig teknik lyckas man inte fånga frihjulet snabbt nog utan går tomt en del av draget.

Link to comment
Share on other sites

Japp nu är det testat och det är precis som ericsson säger. Skillnade i acceleration på fläkthjulet är slående då man varierat motståndet. En annan sak som slog mig då jag stod och svättades är hur man väljer att stå vid maskinen. Om man väljer att stå tight så blir det mer mage för man kan niga mer i "stavtaget" medans om man står längre ifrån blir det mer armar. En annan sak som garanterat påverkar hur fort man kör är längden på personen som stakar. De är betydligt lättare att erhålla ett bättre resultat om man är lång, speciellt om man inte riktigt orkar accelera svänghjulet ordentligt.
Link to comment
Share on other sites

500m' date=' 1:40,4, motstånd: 10, Skierg

Skall putsas...[/quote']

Bra tid där!

Vad kommer du upp i på mätaren om du drar allt du har?

 

Globen, är det inte dags nu att skaffa dig en egen stakmaskin? ;)

Om du ska hänga med...

Menar du watt? Ska göra ett test på 1000m idag... återkommer

Link to comment
Share on other sites

500m' date=' 1:40,4, motstånd: 10, Skierg

Skall putsas...[/quote']

Bra tid där!

Vad kommer du upp i på mätaren om du drar allt du har?

 

Globen, är det inte dags nu att skaffa dig en egen stakmaskin? ;)

Om du ska hänga med...

Menar du watt? Ska göra ett test på 1000m idag... återkommer

Tänkte som speedzone angav ett inlägg upp i tid, själv har jag haft 1:30 på mätaren med 10an.

 

Du ska under 3:02.3 (rekordet på Skierg) då på 1000 meter? ;)

Link to comment
Share on other sites

Fan gott Vasa, bra tryck där,

Ja men tror du drar förbi mig ganska omgående. Brände gött i armarna sista 100 meterna.

 

är du med i skierg intl sprint competition?

Nej har inte registrerat mig i den. Tänkte putsa din tid där på 1000 också ;) men var lite mör efter 500-hundringen så jag la av efter en halvminut.

Med tanke på 1:40 på femhundra borde du kunna gå under 3:30 på tusingen?

Link to comment
Share on other sites

Nu vart jag uppe och drog igen, skrev ju av fel verifieringskod så får gå tillbaka igen sen... Klar förbättring... Var uppe igen men koden vill inte fungera...

 

Typ: Concept2 Skierg

Distans: 1000 meter

Tid: 3:22.9 min

Effekt (snitt): 335 watt

 

Sek Meter Stak/min

37,9 200m 71

39,7 400m 62

42,1 600m 53

41,6 800m 52

41,6 1000m 53

 

Går nog ut lite för hårt, kanske ska försöka hålla jämnare tempo...

 

 

http://www.concept2.com/sranking03/get_wrankings.asp

Link to comment
Share on other sites

Typ: Concept2 Skierg

Distans: 1000 meter

Tid: 3:22.9 min

 

Sek Meter Stak/min

37,9 200m 71

39,7 400m 62

42,1 600m 53

41,6 800m 52

41,6 1000m 53

 

Går nog ut lite för hårt, kanske ska försöka hålla jämnare tempo...

Ja tror det, du måste gå riktigt hårt i början för att va snabbast första 200-hundringen i och med att det tar ett tag att få upp hastigheten.

 

Bra tid och bra putsning av den förra tiden annars! :)

Link to comment
Share on other sites

Jo ja slet på bra ibörjan men med lite planerande så ska det nog gå... Tror jag gillar 500m mer, 1000 är långt.. :) Kommer nya drag i veckan. Vilka sträckor satsar du på Vasa?

Ja 1000 är långt, 2000 ska vara värst och 2500 ännu värre, sedan blir det lättare... ...menar de som är väldiga på roddmaskinen.

 

Nja, "satsar" egentligen på Vasaloppet så det blir mest att man kanske ror ett pass på 3 x 5000 meter som ersättning för rullskidor/längdskidor. Annars är väl den distans som jag försökt mig på några gånger för att gå en bra tid 10000 meter, men har lite problem då med att jag efter 20 minuter blir väldigt torr i munnen och ger upp...

Egentligen borde man väl försöka köra mer intervall men är lite för lat för det.

Nu får man väl försöka sig på 1000 meter då ;) , som även är lite officiell Skierg-distans.

 

Blir det inte varken rullskid- eller längdskidföre nu under några veckor blir det tvunget med marathon för att ersätta långpassen.

 

Ni kör väl rullskidor hela vintern i Skåne så det inte behövs några sådana långpass på Skiergen?

Link to comment
Share on other sites

Jo ja slet på bra ibörjan men med lite planerande så ska det nog gå... Tror jag gillar 500m mer' date=' 1000 är långt.. :) Kommer nya drag i veckan. Vilka sträckor satsar du på Vasa?[/quote']

Ja 1000 är långt, 2000 ska vara värst och 2500 ännu värre, sedan blir det lättare... ...menar de som är väldiga på roddmaskinen.

 

Nja, "satsar" egentligen på Vasaloppet så det blir mest att man kanske ror ett pass på 3 x 5000 meter som ersättning för rullskidor/längdskidor. Annars är väl den distans som jag försökt mig på några gånger för att gå en bra tid 10000 meter, men har lite problem då med att jag efter 20 minuter blir väldigt torr i munnen och ger upp...

Egentligen borde man väl försöka köra mer intervall men är lite för lat för det.

Nu får man väl försöka sig på 1000 meter då ;) , som även är lite officiell Skierg-distans.

 

Blir det inte varken rullskid- eller längdskidföre nu under några veckor blir det tvunget med marathon för att ersätta långpassen.

 

Ni kör väl rullskidor hela vintern i Skåne så det inte behövs några sådana långpass på Skiergen?

Låter sunt Vasa... Bara att köra på, kul och se lite tider. Jo vi kör hårt på rullskidorna här nere i Skåne, de kan man i princip rulla på hela vintern... Men man börjar längta efter snön nu.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...