Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Concept2


MC Hammer

Recommended Posts

  • Replies 416
  • Created
  • Last Reply

Hej,

 

Jag har gjort ett nytt test och kom fram till följande

 

4 minuter: 1090m (-6 mot tidigare 1096)

5000m: 21,36 (-36 sekunder mot tidigare 22,12)

 

Idag var det inte förkylning eller orken som tröt, det var pannbenet som var för tunnt.

Efter 4:an så var jag för all del trött, men besviken på att det inte gjort nog ont ;)

 

Vilade och drack efter 4:an och gick sedan på ett 5000m pass och även där var det pannbenet som svek till att börja med. "Det är jobbigt, ge dig..."

Det var nära att jag kroknade och gav upp efter 2500m för att det var så tråkigt, men då hoppade den lille "Wiljam" fram bakom höger öra, spankade mig och sade "skall du åka Vasaloppet framöver så kan du inte ge upp så fort det är lite tråkigt och framför allt efter 11 minuters slit...

 

Min träningskompis "Wiljam" hörs inne i mitt huvud ibland och han har antagit Gunde Svans röst från Calgary-OS, stafetten på sista sträckan när han dyker upp mitt på banan jagandes "Molle", "Kööör på nööö, du får vila sääänn"

 

Ähummm... Åter till ämnet.

Så jag har försämrat min sprint och förbättrat min medeldistans...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Gjorde en formtest, fast på 10000m som jag brukar göra när jag kollar min fysiska status.

En 4 minuters är väl ett sätt men tycker att en lite längre sträcka är mer visande ifall man pratar uthållighet. Gjorde iallafall nytt pb med 34.26. Det gav 1:43.3/500m i snitt. Låg de sista 6 min på 98-99% av Max HR. Vidrigt...........puhhhhhhhh

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ska under en period lägga lite mer fokus på styrka och explosivitet efter att ha försakat styrketräningen under vinterns vasaloppsträning. Så under 2-3 månader blir det stor styrkefokus innan rullskidorna plockas fram på allvar på försommaren.

 

Gjorde idag lite tester på gymmet för att ha något att jämföra med. Avslutade testerna med ett styrkeinspirerat roddtest nämligen max antal drag irad under 1:25-tempo på 10ans motstånd. Dvs valfri mjukstart och sen tempökning till under 1:25-tempo. Så fort det står 1:25 eller långsammare på displayen är testet avslutat. Gjorde idag 15 drag i slutet av ett 45 min styrkepass. Hoppas 40 drag ska vara genomförbart inom någon månad när man fått tillbaka lite power.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde testet i morse innan jobbet.

1070 meter och då var jag trött som en gammal sill efteråt. Hade man insett hur skön fosterställningen är hade man använt den mer.

 

Men det är okej, känner att det finns förbättringspotential om jag tränar.

 

Låg på 4:ans motstånd. Hade det kunnat bli annat resultat om jag kört på 7-8?

Link to comment
Share on other sites

Körde O'Neills test (C2) och Coopers test så här efter Vasaloppet.

 

C2 4 minuter: 1141 meter

Coopers 3000 m: 11:20 (motsvarar 60ml/kg/min och 5.0 l/min)

 

Ni som åker Vasan i led 2, vad har ni för syreupptag? Och vad har ni för maxstyrka på några relevanta styrkeövningar?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Går det att blåsa liv i en gammal tråd?

I vilket fall så är jag ny inom såväl längdskidor som här på forumet. (Ska köra vasan för första gången som ett led i en begynnande 40-årskris då Klassikern ska avverkas...) Hittade dock denna intressant tråd. För egen del står en egen Concept 2a i källaren och det är den som gjort att jag över huvud taget kommit igång med träningen. Så när nu diskussionen var igång kring C2 i denna tråd så tänkte jag haka på.

 

Många här använder roddmaskinen som komplement eller uppvärmningsövning inför den riktiga träningen. Flera av er tycks också tycka att det är rejält tråkigt med rodd för länge. Misstänker att det är något fel på mig för jag kör ofta tre-fyra timslånga pass i veckan enbart på roddmaskinen och tycker att det är kul!

 

Nu är jag rätt ny i den också. Har inte haft den i ett år ens, men på den tiden har jag förbättra kondisen väldigt markant.

Men varför orerar jag kring detta här och nu?

Jo, tänkte delge några erfarenheter.

 

1) Även jag erfar att det är mycket tyngre att komma upp på hög puls i roddmaskinen. Det går hyfsat till 85% men sista biten är mycket mycket jobbig. Nästan outhärdlig.

2) Prova gäran marathon. Jag har kört två. Det första slutade i kramp sista timmen och jag kom i mål på 3,5 timme. Försök två gick bättre och klockan stannade på 3:09 när de 42195 metrarna var avklarade.

3) Vill du träna magen. Gå ner lite extra i draget så att du nästan hamnar liggandes. När du sedan ska upp blir det nästan som en crunch. På 10.000 meter kommer du att göra ca 600 crunches!

4) Gjorde mitt första O'Neils test nu ikväll. 1143 meter kom jag in på. Har noterat att man även ska ange startled och för min del blir det 10. Som sagt. Jag är rookie.

 

Till sist. Är det någon som har tips på kompletterande styrkeövningar jämte rodden som utvecklar skidåkningen?

 

Mvh

Mollino

Link to comment
Share on other sites

. Misstänker att det är något fel på mig för jag kör ofta tre-fyra timslånga pass i veckan enbart på roddmaskinen och tycker att det är kul!

Det tror jag också! ;)

Måste instämma där också, (men snarast ett positivt fel i så fall)

Själv kör jag ibland intervaller på C2:an på gymet. brukar köra typ 8-10 x 3min i A3+ fart. Det är fruktansvärt plågsamt men riktigt bra träning för syreupptaget då hela kroppen får jobba. Men att köra i distansfart går inte mer än tio minuter sen blir jag så fruktansvärt uttråkad, tittar du på tv eller film eller nåt till dina distanspass? annars förstår jag inte hur du kan stå ut.

Link to comment
Share on other sites

Under marathons och halvmaror brukar jag kolla på film eller fotbollsmatcher. Det får dock inte vara för mentalt krävande underhållning eftersom jag av någon anledning inte kan ta in intrycken när pulsen stiger i takt med att smärtan och krampen kommer.

Eftersom jag har min egen maskin så är jag på gång att skaffa en liten anläggning och sedan köpa programmet RowPro. Med den kan man koppla upp sig mot andra roddare världen över och kära race på den olypmiska distansen 2000m. Allting animerat. Så med projektor och duk kan jag alltså sitta i min källare och se mitt egna race mot roddare världen över on-line.

Eftersom jag inte provat det kan jag egentligen inte uttala mig om det, men det verkar motivationshöjande.

Link to comment
Share on other sites

Under marathons och halvmaror brukar jag kolla på film eller fotbollsmatcher. Det får dock inte vara för mentalt krävande underhållning eftersom jag av någon anledning inte kan ta in intrycken när pulsen stiger i takt med att smärtan och krampen kommer.

Eftersom jag har min egen maskin så är jag på gång att skaffa en liten anläggning och sedan köpa programmet RowPro. Med den kan man koppla upp sig mot andra roddare världen över och kära race på den olypmiska distansen 2000m. Allting animerat. Så med projektor och duk kan jag alltså sitta i min källare och se mitt egna race mot roddare världen över on-line.

Eftersom jag inte provat det kan jag egentligen inte uttala mig om det, men det verkar motivationshöjande.

coolt!!

Link to comment
Share on other sites

Under marathons och halvmaror brukar jag kolla på film eller fotbollsmatcher. Det får dock inte vara för mentalt krävande underhållning eftersom jag av någon anledning inte kan ta in intrycken när pulsen stiger i takt med att smärtan och krampen kommer.

Eftersom jag har min egen maskin så är jag på gång att skaffa en liten anläggning och sedan köpa programmet RowPro. Med den kan man koppla upp sig mot andra roddare världen över och kära race på den olypmiska distansen 2000m. Allting animerat. Så med projektor och duk kan jag alltså sitta i min källare och se mitt egna race mot roddare världen över on-line.

Eftersom jag inte provat det kan jag egentligen inte uttala mig om det, men det verkar motivationshöjande.

Var får man tag på en C2 billigt och vad kostar det isåfall?

Link to comment
Share on other sites

Går det att blåsa liv i en gammal tråd?

I vilket fall så är jag ny inom såväl längdskidor som här på forumet. (Ska köra vasan för första gången som ett led i en begynnande 40-årskris då Klassikern ska avverkas...) Hittade dock denna intressant tråd. För egen del står en egen Concept 2a i källaren och det är den som gjort att jag över huvud taget kommit igång med träningen. Så när nu diskussionen var igång kring C2 i denna tråd så tänkte jag haka på.

 

Många här använder roddmaskinen som komplement eller uppvärmningsövning inför den riktiga träningen. Flera av er tycks också tycka att det är rejält tråkigt med rodd för länge. Misstänker att det är något fel på mig för jag kör ofta tre-fyra timslånga pass i veckan enbart på roddmaskinen och tycker att det är kul!

 

Nu är jag rätt ny i den också. Har inte haft den i ett år ens, men på den tiden har jag förbättra kondisen väldigt markant.

Men varför orerar jag kring detta här och nu?

Jo, tänkte delge några erfarenheter.

 

1) Även jag erfar att det är mycket tyngre att komma upp på hög puls i roddmaskinen. Det går hyfsat till 85% men sista biten är mycket mycket jobbig. Nästan outhärdlig.

2) Prova gäran marathon. Jag har kört två. Det första slutade i kramp sista timmen och jag kom i mål på 3,5 timme. Försök två gick bättre och klockan stannade på 3:09 när de 42195 metrarna var avklarade.

3) Vill du träna magen. Gå ner lite extra i draget så att du nästan hamnar liggandes. När du sedan ska upp blir det nästan som en crunch. På 10.000 meter kommer du att göra ca 600 crunches!

4) Gjorde mitt första O'Neils test nu ikväll. 1143 meter kom jag in på. Har noterat att man även ska ange startled och för min del blir det 10. Som sagt. Jag är rookie.

 

Till sist. Är det någon som har tips på kompletterande styrkeövningar jämte rodden som utvecklar skidåkningen?

 

Mvh

Mollino

Många tycker jag är udda som ibland åker långa rullskidspass, så jag tror inte du behöver vara orolig för att de kommer män i vita rockar och sätter på dig en tröja som knäpps där bak. På hösten i mörker och snöslask så är det dock inte så kul eller hälsosamt med rullskidor heller. Så för att hålla uppe träningen och vikten nere så har jag också som mål att klara en C2-maraton i höst. I absolut bästa fall under 3,10 men jag är iof nöjd om jag klarar det mentalt överhuvudtaget. Har en så länge som mest kört 10 000 m och med knapp nöd under 40 min. Brukar lyssna på musik eller radion i mobilen men speciellt roligt är det ju inte möjligen med undantag för Fisketävlingen:)

Link to comment
Share on other sites

Kör man inte ett maxpass kan jag rekommendera att ladda hem sommarpratarna från www.sr.se. De finns i arkiv flera år tillbaka och tar ca 30-40 minuter att lyssna på (musiken är borttagen av upphosrättsliga skäl). Men åtminstone jag fixar inte att ta in de dom säger om jag maxar...

 

Var man får tag på en C2 billigt? Svårt.

 

Själv köpte jag min på blocket, men så värst billigt var det inte. Efter att ha missat några stycken då jag kört lite hard-ball så insåg jag att det är ett jäkla tryck på andrahandsmarknaden på dess apparater - de går direkt när de kommer ut. Men för min del innebar den relativt höga kostnaden (10 papp, vilket ändå var nästan halva priset) att jag känt mig tvungen att köra hårt på den (jag måste sälja den om den står oanvänd i en månad). Så från att ha varit en fullständigt otränad soffpotatis som närmade mig ett deciton i vikt, så är jag nu 8 månader senare 10 kilo lättare och sprang Lidingöloppet på 3:04 med endast 3,5 mil i benen. Men så har jag också snart rott en miljon meter på denna tid. Så för mig funkar verkligen rodden som allsidig träningsform.

 

Everest. För att mentalt fixa ett marathon så tänk dig lite att du kör ett långlopp. Kliv upp efter en timma och ta en vätskepaus. Käka en banan efter två osv. Men tänk dock på att inte ta särskilt långa pauser, då nollställs räkneverket. Du kan lätt undvika det genom att ta något enstaka roddtag minst en gång i minuten under din paus, så att distansen räknas upp.

 

Berätta gärna hur det gick.

/ Mollino

Link to comment
Share on other sites

Det var en begagnad jag gav 10.000 för (modell D). Har följt "prisutvecklingen" på blocket och har du en jäkla tur kan du få den för runt 7. Är den billigare är det förmodligen en tidig modell (säkert inget fel på de heller, men dels kan maskinen vara lite sliten, dels kanske det blir svårare med reservdelar, men detta är min gissning och därmed obekräftade uppgifter).

 

Modell D och E har en monitor som du kan koppla till datorn. Tror inte att det går med tidigare modeller. Kan därmed dels tanka över alla pass till datorn och ladda upp på Concept2.com för att följa utvecklingen, dels koppla upp maskinen mot internet via RowPro och köra racen jag pratade om tidigare.

 

Visst finns det andra märken som säkert är bra också och som då är billigare.Tunturi gör en bra grejer har jag hört. Men C2-an är på något vis bransch-standard varpå det blir mycket lättare att jämföra sig. Man kommer liksom med i C2-familjen med utmaningar på nätet och allt. Rekommenderar därför starkt just C2. Det är mitt dyraste idrottsredskap jag köpt, men jag ångrar det inte.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...