Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Concept2


MC Hammer

Recommended Posts

  • Replies 416
  • Created
  • Last Reply
föresten Mollino vilket motstånd körde du maran på ? ja kör alltid på 10 vet ej varför kanske dax att prova någe annat..?

Jag brukar köra på 6 eller 7. Det beror på att om jag kör för tungt så tar musklerna slut långt innan konditionen. Så var det lite på maran i fredags trots att jag bara körde på 6an. Kör jag för tungt funkar heller inte andningen. Detta eftersom rodd-frekvensen blir lägre med ökat motstånd och andningen måste anpassas efter rodd-tagen (andas ut i endlägena) vilket helt enkelt innebär att jag inte kan andas så ofta som jag vill om jag kör med för tungt motstånd. För mig funkar egentligen bara riktigt tungt om jag ska maxa riktigt korta distanser. Men det är säkert en formsak, så med tiden kanske jag också "vrider på".

 

Angående om Concept 2 är högljudd. Nja, det susar rätt bra, men det är ett behagligt ljud. Det sägs att det ska påminna om brisen ute på vattnet när roddbåten forsar fram. Lite överdrivet kan jag tycka.

 

Dock är ljudet så pass högt att det faktiskt stör om man tittar på TV vilket medför att man måste vrida upp volymen markant.

 

Jag har också funderat på stakvarianten av C2 men gett upp den ganska snabbt. Tror helt enkelt inte att den är värd pengarna. Istället funderar jag på att snickra ihop en ställning för min roddmaskin som gör det möjligt att staka i den istället för att ro. En trissa i taket och en liten annordning på backen så ska det nog gå... Kanske ett projekt för mellandagarna. Någon skidåkning lär det ju under alla omständigheter inte bli i Stockholmsområdet som vädret nu ser ut...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är det någon som varit och testat eller använder mer kontinuerligt skidvarianten av Concept2, SkiErg?

 

Det kunde vara intressant att veta vad ni har för tider på t.ex 10000 meter.

Tänk på att använda handskar... :P

 

Den verkar finnas alternativt vara på ingång på en del gym.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat SkiErgen lite och den är ju en trevlig bekantskap.

Dock krävs bra handskar och bra stötdämpade skor/sulor.

 

Kan nog förmodligen uppfattas som mördarbackens onde kusin av en del.

 

 

Tider så här långt är...

 

10 km: 40.18 min - 10ans motstånd

 

30 km: 132 min (inkl. vattenpauser) - 10ans motstånd

 

Jag har lite svårare för att göra något bra på kortare sträckor.

 

 

Edit:

Jag kan tänka mig att denna apparat är något för Everest här på forumet för han verkar vara en segnötare om det nu gäller rullisar eller vanliga laggar. :P ;)

Link to comment
Share on other sites

Nice vasa! Då ligger du 1 ca 1 min före mig på milen när de gäller stakning :P Vet dock inte vad som går snabbast, riktiga skidor eller maskinen.. Ja hade 41.50 min på 10 km flak stakning!

Det finns helt enkelt ingen annan utväg än att du får ta dig till ett gym som har en SkiErg och prova. ;)

 

Ringer man Concept och frågar så talar de om vart det finns i närheten.

http://www.concept2.se

Link to comment
Share on other sites

Nice vasa! Då ligger du 1 ca 1 min före mig på milen när de gäller stakning :P Vet dock inte vad som går snabbast' date=' riktiga skidor eller maskinen.. Ja hade 41.50 min på 10 km flak stakning![/quote']

Det finns helt enkelt ingen annan utväg än att du får ta dig till ett gym som har en SkiErg och prova. ;)

 

Ringer man Concept och frågar så talar de om vart det finns i närheten.

http://www.concept2.se

jaha oki får göra de! ledig i hela veckan så en liten tripp skadar inte =)

Link to comment
Share on other sites

Har inte kört 4 minuters test på länge men körde ett i morse. Först lite blandad rodd som uppvärning och sedan laddade jag för ett 4 minuters pass.

 

Öppnade i ett lagom tempo, med 1130 som mål och det gick fint ända in till mitten av tredje minuten då kom klubban. Sänkte tempot lite för att hålla mig runt 1100, men klarade inte att hålla det på 4:e minuten, trots att jag sparade lite till en spurt de sista 20 sekunderna.

 

Jag landade åter igen på 1096m (mitt tidigare pers) så det blir till att nöta mer intervall påC2:an.

 

Jag har i alla fall förbättrat mig under hösten, min 5000m-tid till 19,57 och 2500m tid till 9,47 så det går frammåt!

 

/Rob

Link to comment
Share on other sites

Vore intressant att även se era tider som ni gjort på vasan, sam vilket led ni startar i.

Skall åka första gången nu i Mars, startar just nu sist, men tanken är att försöka seeda upp mig.

Inspirerad av den här tråden testade jag formen i veckan på gymmets concept maskin. Blev 6,34 på 2000m (1.38,7/500m) och 2h 48min 29 sek på marathon dist (1.59,9 i snitt/500m). Gick ut lite hårt på den långa, sista 40 min var fruktansvärda.. armarna värst (baken sedan länge bortdomnad).

Link to comment
Share on other sites

För att få bort lite för mycket julskinka, brysselkål och julmust så fick jag ta ett test på 10000 meter idag med SkiErgen med målsättning under 40 minuter.

 

 

SkiErg - 10000 meter

 

39.45,6 (1.59,2/500)

 

Jag körde på 10ans motstånd och låg på 39 drag/minut i genomsnitt.

 

Tempot under vägs såg ut enligt följande:

2000m 1.58,6

4000m 1.59,1

6000m 1.58,9

8000m 1.59,7

10000m 1.59,9

 

 

Nu får nog nästa målsättning bli en mara vad det lider...

Link to comment
Share on other sites

Rea eller mara? Det var frågan, och svaret blev mara...

 

SkiErg - 42195 meter

 

3:02.23,6 (2.09,6/500) inkl. stopp.

 

Jag körde på 10ans motstånd och låg på 35 drag/minut i snitt inkl. stopp.

Utan stopp medräknat är det nog närmare 37.

 

Nu sitter jag med värk i skulderbladen/axlarna och lite problem att sträcka ut fingrarna, men det är sånt man får ta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...
40:31 på gårdagens mil. Pulsen låg fint kring 150-155 de första 8 km men mot slutet vara jag uppe i 165!

 

1000m: 3:46

2000m:

2500m: 9:22; 9:22

5000m:

10000m: 43:50 ; 42:52; 40:31

Mara: ??

 

//B

Jag ser att du har frågetecken på Maran.

Då får du göra slag i saken och ro den innan maj månads utgång.

http://www.concept2.se/default.asp?svrodd=visakategori&kategori=Maratonlopp&id=170

Link to comment
Share on other sites

Maran väntar jag nog med ett tag till. Jag vet inte om jag fixar att vara på gymmet och ta ut mig så fullständigt (om jag överhuvudtaget skulle klara av maran). Folk skulle nog tycka att jag är en idiot och jag har svårt att inte ta intryck av det... Fick man sällskap av några andra "idioter" så känns det som en inte helt främmande utmaning!

 

Det kanske kan bli en halvmara innan månadens slut... Någon som antar den utmaningen?

 

//B

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Hehe låter bra de där... Vasa hur långt kommer du på roddmaskin på 4 min?! Har du provat de.. Ska snart göra ett formtest på de har ja tänkt..''

 

Va de mitt skrämsel SMS som gjorde att du drog en Mara :D ?

Har inte provat det tyvärr, vore roligt att prova om jag kommer förbi en sådan.

 

Ja nog var det du som lurade in mig i denna mara! :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe låter bra de där... Vasa hur långt kommer du på roddmaskin på 4 min?! Har du provat de.. Ska snart göra ett formtest på de har ja tänkt..''

 

Va de mitt skrämsel SMS som gjorde att du drog en Mara :D ?

Har inte provat det tyvärr' date=' vore roligt att prova om jag kommer förbi en sådan.

 

Ja nog var det du som lurade in mig i denna mara! :D[/quote']

Ja de tycker ja du ska göra..eller nej strunta i det! Är inte värt smärtan i röva!

 

Hehe oki oki låter bra! Håller på att formtoppa mig inför söndag nu ;) Men hur jag gör är hemlighetsstämplat :D

 

Däremot e intervaller på rodden riktigt effektiva! Och man slipper röv ont! Får ju med benen sjukt mycket till skillnad från stakmaskin! Tror de e viktig med mycket benträning om man ska hålla hastigheten uppför! ;)

Link to comment
Share on other sites

Får ju med benen sjukt mycket till skillnad från stakmaskin! Tror de e viktig med mycket benträning om man ska hålla hastigheten uppför! ;)

Ja du, prova att staka med stela ben så får du se hur fort det går!

Gör ju lite "informella" tester på benen och de visar ingen avmattning trots avsaknad av så kallad benträning. ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...