Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Concept2


MC Hammer

Recommended Posts

  • Replies 416
  • Created
  • Last Reply
Vill ni tävla i roddmaskin så kan ni testa den här tävlingen:

 

http://www.rodd.se/my_documents/Halmstad%20Idoor%20Challenge_Inbjudan_2009_02%20Rev.pdf

Har aldrig varit med på eller sett en roddtävling så det skulle varit intressant men jag skall till tunneln då istället. Men är verkligen distansen bara 1000 resp 2000 m. Om jag tolkade förra årets resultatlista rätt så kör man ett kval ( om det behövs) och sedan ev A eller B-final. Känns väldigt kort!

Link to comment
Share on other sites

Roddmaskinstävlingarna vänder sig i första hand till roddare därav att man tävlar 2000m som är den distans man tävlar i rodd med undantag för vissa flodtävlingar. Tidigare så rodde man 2500 m eftersom det går fortare att ro på maskin än vad det gör på vattnet men nu har man återgått till 2000 m. Under säsongen tror jag att det kommer arrangeras tre stycken tävlingar till i Sverige: Vänersborg, Landskrona och Waxholm. Men det går även att tävla utomlands t ex i Danmark där rodd är en stor sport:

 

http://rodd.se/my_documents/EuroSlideOpen2009.pdf

Link to comment
Share on other sites

Roddmaskinstävlingarna vänder sig i första hand till roddare därav att man tävlar 2000m som är den distans man tävlar i rodd med undantag för vissa flodtävlingar.

Det låter förvisso rimligt det du säger, för att inte säga en självklarhet. Saken är väl dock den att roddmaskin är en hyfsat vedertagen träningsmetod även utanför roddkretsar (vilket bland annat märks på detta forum) och då ror man ofta lite längre distanser. Tillika, om man går in på Concept2.com och kollar vilka sträckor man kan man kan jämföra sig med andra roddare, så är 2/3 av stäckorna längre än 2000 meter.

 

Men. Är det tävling så är det och då är det självklart att tävlingsförhållanden ska gälla. (Nej, jag är inte bitter... :) )

Link to comment
Share on other sites

Roddmaskinstävlingarna vänder sig i första hand till roddare därav att man tävlar 2000m som är den distans man tävlar i rodd med undantag för vissa flodtävlingar.

Det låter förvisso rimligt det du säger' date=' för att inte säga en självklarhet. Saken är väl dock den att roddmaskin är en hyfsat vedertagen träningsmetod även utanför roddkretsar (vilket bland annat märks på detta forum) och då ror man ofta lite längre distanser. Tillika, om man går in på Concept2.com och kollar vilka sträckor man kan man kan jämföra sig med andra roddare, så är 2/3 av stäckorna längre än 2000 meter.

 

Men. Är det tävling så är det och då är det självklart att tävlingsförhållanden ska gälla. (Nej, jag är inte bitter... :) )[/quote']

Annars kan du ju alltid ro 5000 m själv för att jämföra dig med övriga roddare i världen för det är den distansen man testar sig på under vintersäsongen utöver 2000m loppen:

 

http://www.rodd.se/default.asp?svrodd=visakategori&kategori=Testrutiner%20och%20testresultat&id=71&avd=y&link=Elit

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte läst alla inlägg här, det var rätt många men måste hålla med om att roddmaskinen är grymt bra att köra intervaller på. Jag brukar köra 1 km på tid, och sedan köra några set styrka för att sedan återgå till roddmaskinen och 1 ny km osv. 3.24 min är min bästa notering.

 

Har man psyke eller vill träna det kan man göra som ett par klubbkompisar till mig, köra ett marathon på roddmaskin. Tror de höll på i ganska exakt 3 timmar..

Link to comment
Share on other sites

Körde 5*4 min och vilade i mellan så länge som fläkten i maskin snurra..fick ett snitt på 1045 meter... nån annan som vill utamana =) ? Ska snart dra 4 minutran igen då ska ja hamna över 1300 meter !

Jag gissar att 1300 meter är lite väl högt uppsatt mål om du kör intervaller på 1045 meter. Men du får gärna motbevisa mej. Jag drar iväg nu å kör lite intervaller. Återkommer med resultat.

 

/maserik

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar att 1300 meter är lite väl högt uppsatt mål om du kör intervaller på 1045 meter. Men du får gärna motbevisa mej. Jag drar iväg nu å kör lite intervaller. Återkommer med resultat.

 

 

Nej då drog 1130 på första försöket i intervall passet och de fanns mer krut att ge :D

Link to comment
Share on other sites

ä bidde inga intervaller. Kände för att köra ett långpass. Det blev 2mil !!! hehehe... Lite ont i baken , annars gick de bra. Inget rasande tempo, ville hålla nere pulsen. Det är nog min A1fart men jag vet inte riktigt hur hög min puls bör hålla då. Min notering blev 1h35min på motstånd 5. Men det var ingen maxning. Det blir 845 meter i snitt för varje 4minutare.

 

Angående längden på roddare...

Det känns som långa ben och armar är bra egenskaper för rodd. Jag själv är 183cm och har långa armar och ben så jag borde i så fall ha bra förutsättningar.

Link to comment
Share on other sites

Tränar själv roddmaskin i Kungälvs roddklubb och jag blir imponerad av siffrorna jag ser. För det första undrar jag hur "maserik" klarade 2 timmar på roddmaskinen. Konditionsmässigt är det inga större problem att ro i 2 timmar, men hur klara baken ett sånt långt pass? Brukar stå ut 30-40 minuter.... max, sen måste jag av detta tortyrredskap.

 

Inom roddsporten anordnas tävlingar i inomhusrodd på vintrarna. Jag har själv varit med och i en sådan tävling klarade jag av ett tempo som motsvarar 1200 meter på 4 minuter. Det motsvarar ca. 1:40 tempo på 500 meter. Om "globe86" har en kompis som klarar 1324 meter på 4 minuter så gissar jag att denna kompis är en hårt satsande elitroddare.

1324 meter på 4 minuter ger ett snittempo på 1:30/500 meter. Lassi Karonens svenska rekord på 2000 meter roddes i 1:27 tempo.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan... De låter konstigt kanske men han är absolut ingen elitroddare... Han brukar visserligen värma upp på rodden och köra nåt pass ibland... Han tränar väl 4-5 pass i veckan efter jobbet mest "crossfit" se crossfit.com... De störiga är att han festar varje helg också! tycks inte bita på träningen konstigt nog.. Då menar ja inte en öl utan en flaska mintu!

 

Lassi Karonens rekord som du nämde är det satt på roddmaskin eller riktigt rodd ?

Link to comment
Share on other sites

Ja, låter sjukt bra 1324 meter om han dessutom inte ror så ofta......

 

Jag har kollat upp tiden för Karonens svenska rekord och det stämmer med 1:27 tempo för hans notering blev 5:45 på 2000meter.

 

Sista halvtimmen på min 2milarn var lite jobbigt, och som sagt framför allt för baken. Men de ä kul å plågas ibland. De gör inge om de gör lite ont, de ska kännas att man håller på.

Link to comment
Share on other sites

Det är med sorg jag inte kunna ro på ett tag (för mycket jobb) och har därmed också varit ifrån forumet. Men nu ser det bättre ut så till veckoslutet ska jag knäcka ett marathon (skriver det här så att jag sätter lite press på mig själv). Kul om någon annan kunde anta utmaningen så blir det lite tävling...

Innan dess blir det två-tre intervallpass (4x4min). Allt i avsaknad av såväl snö som rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...