Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Concept2


MC Hammer

Recommended Posts

  • Replies 416
  • Created
  • Last Reply
Hade varit gött och se vad ni har för pers på 2000m som är den officiella distansen och därför mest intressant att jämföra med. Själv har jag 6:44,1. För att det skall vara ännu mer intressant kan det vara bra att lägga till hur mycket man väger eftersom man tävlar i lättvikt och tungvikt i rodd. På sommaren är gränsen 72,5 kg och på vintern 75 kg. I rodd är det viktigt att vara så lång som möjligt och framförallt ha långa armar och ben för att kunna ro så fort som möjligt. På roddmaskin är även tyngden viktig jämfört med på vattnet eftersom man inte förflyttar sin egen kropp. (Lassi tex väger c:a 105 kg och är c:a 195 lång) Sjäv väger jag 72 kg och är 173 cm.
Link to comment
Share on other sites

Efter att ha rott ganska mycket så är det märkligt att jag inte kört något hårt 2000-meterslopp. Lite för kort då det känns onödigt att bränna allt på ca 7 minuter när man ska träna bortåt en timme.

 

Men. Jag måste ju testa, så framåt torsdag hoppas jag att jag något sånär har flåsen tillbaka efter två veckors träningsuppehåll (så blir det marathon på fredag).

 

Återkommer...

Link to comment
Share on other sites

Göllet!

-6:44 är en väldigt bra tid, att klara ett snittempo på 1:41 i 2000 meter är en stark prestation.

Har själv kört 1000 meter i samma tempo och då fick jag ta ut mig totalt.

 

Kommer inte försöka slå dig, men till er andra som skall göra ett försök har jag ett tips:

-Gå inte ut för hårt, det kommer att straffa sig. Lägg er i ett något "långsammare" tempo ex.vis 1:44-tempo (om ni orkar) och kasta in allt ni har när det återstår 2-300 meter.

Link to comment
Share on other sites

På roddmaskin är även tyngden viktig jämfört med på vattnet eftersom man inte förflyttar sin egen kropp. (Lassi tex väger c:a 105 kg och är c:a 195 lång) Sjäv väger jag 72 kg och är 173 cm.

Jag undrar lite vad du menar med att tyngden är viktig. Jag tänker så att för prestationsförmågan på roddmaskin har man nytta av att ha stor muskelmassa för att kunna utveckla hög effekt (anaerobt och aerobt). Däremot har man inga egentliga negativa effekter en hög vikt. Däremot i vanlig rodd får det viss betydelse eftersom vi trots allt måste förflytta kroppen. Viktens betydelse för prestationsförmågan måste dock anses vara liten även där jämfört med t.ex. löpning.

 

Förmodligen missförstått vad du menar.

Link to comment
Share on other sites

6,44 är ett väldigt bra resultat för en lättviktsroddare, även bland dem som tävlar.

 

Kolla tex på sidan 3/4 i den här resultatlistan.

 

http://www.svearodd.se/resultat_09/svea09_resultatlistan.pdf

 

Försökte förgäves hitta ngn länk som kunnat styrka det jag hörde för många år sedan av en duktig roddare; några holländska lättviktsroddare körde 2000m på concept2 med viktväst och gick under sina respektive rekord rejält.

 

Har gjort 6,39.5 med ca 82kg, men inte alls nyligen =)

Link to comment
Share on other sites

Försökte förgäves hitta ngn länk som kunnat styrka det jag hörde för många år sedan av en duktig roddare; några holländska lättviktsroddare körde 2000m på concept2 med viktväst och gick under sina respektive rekord rejält.

 

Har gjort 6,39.5 med ca 82kg, men inte alls nyligen =)

Ok. Låter spännande. Kan man tänka sig att man utnyttjar trögheten och rörelseenenergin i en större massa. Dvs när man givet den större kroppsmassa fart "vill" den fortsätta av sig själv bakåt och bidrar då till dragkraften. Kanske dags att tänka om och istället lägga på sig ett par kilo.

Link to comment
Share on other sites

På roddmaskin är även tyngden viktig jämfört med på vattnet eftersom man inte förflyttar sin egen kropp. (Lassi tex väger c:a 105 kg och är c:a 195 lång) Sjäv väger jag 72 kg och är 173 cm.

Jag undrar lite vad du menar med att tyngden är viktig. Jag tänker så att för prestationsförmågan på roddmaskin har man nytta av att ha stor muskelmassa för att kunna utveckla hög effekt (anaerobt och aerobt). Däremot har man inga egentliga negativa effekter en hög vikt. Däremot i vanlig rodd får det viss betydelse eftersom vi trots allt måste förflytta kroppen. Viktens betydelse för prestationsförmågan måste dock anses vara liten även där jämfört med t.ex. löpning.

 

Förmodligen missförstått vad du menar.

Uttryckte mig nog otydligt, men jag menade ungefär samma sak som du skrivit.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte riktigt med i tankarna om viktens påverkan?

 

Jag tror att jag inser att luftmotståndet kan vara en faktor som hänger ihop med storleken (tyngden). Alltså tyngre för en större person.

Vid rodd ska man fram och tillbaka relativt infästningen på maskinen/sitsen och då måste väl vikten kosta extra kraft? Varje rörelse är en acceleration som kostar kraft.

Vid rodd på vatten så är konstant fart enbart en kostnad av att övervinna luftmotstånd och vattenmotstånd, så det är ingen annan rörelse som kostar mer energi än vid roddmaskin.

Detta resonemang ger att det är tyngre för den stora personen!

 

Så var är det positivt med stor vikt?

Nu tänker jag mig en 150 cm person med rejält axelparti/rygg etc. jämför med 190 cm person med jämförbart axelparti/rygg. Mer kraft/muskler per kg på den korta personen alltså.

 

Ligger fördelen av storlek i att man arbetar en längre sträcka i varje tag (mer ben och armlängd än vikt alltså)?

Betyder det i så fall att långa personer har fördel i stakning?

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte riktigt med i tankarna om viktens påverkan?

 

Jag tror att jag inser att luftmotståndet kan vara en faktor som hänger ihop med storleken (tyngden). Alltså tyngre för en större person.

Vid rodd ska man fram och tillbaka relativt infästningen på maskinen/sitsen och då måste väl vikten kosta extra kraft? Varje rörelse är en acceleration som kostar kraft.

Vid rodd på vatten så är konstant fart enbart en kostnad av att övervinna luftmotstånd och vattenmotstånd, så det är ingen annan rörelse som kostar mer energi än vid roddmaskin.

Detta resonemang ger att det är tyngre för den stora personen!

 

Så var är det positivt med stor vikt?

Nu tänker jag mig en 150 cm person med rejält axelparti/rygg etc. jämför med 190 cm person med jämförbart axelparti/rygg. Mer kraft/muskler per kg på den korta personen alltså.

 

Ligger fördelen av storlek i att man arbetar en längre sträcka i varje tag (mer ben och armlängd än vikt alltså)?

Betyder det i så fall att långa personer har fördel i stakning?

Roligt att någon annan också tycer att det är märkligt att en extra vikt skulle vara en fördel. Känns ju motsägande. Jag tänkte i mitt första inlägg rent arbetsfysiologist utifrån principen att förmågan att utveckla ett högt syreupptag i liter/min är större hos en stor person med mycket muskelmassa och att detta i högre utsträckning är viktigt vid roddmaskin jmf med vanlig rodd där också syreupptaget per kilo kroppsvikt får viss betydelse men långt ifrån lika stor som vid arbeten där man bär upp kroppsvikten.

 

Men, det Rogerhär tillförde var att det dessutom kan finnas en fördel i att ha en extravikt i form av t.ex. en väst på sig (vi saknar en ref) Det är här det blir knepigt. En extravikt skulle ju i andra sammanhang (löpning, skidåkning) inte på något sätt bättra på prestationsförmågan i utvecklad effekt eller hur stort syreupptag men utvecklar (vare sig i liter/min eller ml/kg och min). Vad är det då som den extra vikten bidrar med?

 

Min ide var att det helt enkelt blir ett bättre fundament för kraftutveckling för armarna. Hur skulle detta fungera? Om man tänker sig en person med mycket klen bål/ryggmuskulatur men med stora och starka armar. Denna skulle vara begränsad av att han inte kan hålla emot med ryggen när han drar hårt med armarna. Om personen fick ett stabiliserande stöd fram på bröstet skulle han dock kunna utveckla mer effekt med armarna. Vad vikten gör här är att den kan ge det stödet eftersom den ger en kraft i form av rörelseenergi när man tryckt på med benen som verkar bakåt och alltså utgör det fundament som saknas.

 

Eftersom mer arbete utförs med den extravikten måste rimligen syreupptaget vid en viss utvecklad effekt förstås ökar. Vitsen blir dock att man kan utveckla högre effekt med vikten eftersom flaskhalsen bålstabilitet kan vidgas.

 

Nåt sånt!?

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte riktigt med i tankarna om viktens påverkan?

 

Jag tror att jag inser att luftmotståndet kan vara en faktor som hänger ihop med storleken (tyngden). Alltså tyngre för en större person.

Vid rodd ska man fram och tillbaka relativt infästningen på maskinen/sitsen och då måste väl vikten kosta extra kraft? Varje rörelse är en acceleration som kostar kraft.

Vid rodd på vatten så är konstant fart enbart en kostnad av att övervinna luftmotstånd och vattenmotstånd' date=' så det är ingen annan rörelse som kostar mer energi än vid roddmaskin.

Detta resonemang ger att det är tyngre för den stora personen!

 

Så var är det positivt med stor vikt?

Nu tänker jag mig en 150 cm person med rejält axelparti/rygg etc. jämför med 190 cm person med jämförbart axelparti/rygg. Mer kraft/muskler per kg på den korta personen alltså.

 

Ligger fördelen av storlek i att man arbetar en längre sträcka i varje tag (mer ben och armlängd än vikt alltså)?

Betyder det i så fall att långa personer har fördel i stakning?[/quote']

Roligt att någon annan också tycer att det är märkligt att en extra vikt skulle vara en fördel. Känns ju motsägande. Jag tänkte i mitt första inlägg rent arbetsfysiologist utifrån principen att förmågan att utveckla ett högt syreupptag i liter/min är större hos en stor person med mycket muskelmassa och att detta i högre utsträckning är viktigt vid roddmaskin jmf med vanlig rodd där också syreupptaget per kilo kroppsvikt får viss betydelse men långt ifrån lika stor som vid arbeten där man bär upp kroppsvikten.

 

Men, det Rogerhär tillförde var att det dessutom kan finnas en fördel i att ha en extravikt i form av t.ex. en väst på sig (vi saknar en ref) Det är här det blir knepigt. En extravikt skulle ju i andra sammanhang (löpning, skidåkning) inte på något sätt bättra på prestationsförmågan i utvecklad effekt eller hur stort syreupptag men utvecklar (vare sig i liter/min eller ml/kg och min). Vad är det då som den extra vikten bidrar med?

 

Min ide var att det helt enkelt blir ett bättre fundament för kraftutveckling för armarna. Hur skulle detta fungera? Om man tänker sig en person med mycket klen bål/ryggmuskulatur men med stora och starka armar. Denna skulle vara begränsad av att han inte kan hålla emot med ryggen när han drar hårt med armarna. Om personen fick ett stabiliserande stöd fram på bröstet skulle han dock kunna utveckla mer effekt med armarna. Vad vikten gör här är att den kan ge det stödet eftersom den ger en kraft i form av rörelseenergi när man tryckt på med benen som verkar bakåt och alltså utgör det fundament som saknas.

 

Eftersom mer arbete utförs med den extravikten måste rimligen syreupptaget vid en viss utvecklad effekt förstås ökar. Vitsen blir dock att man kan utveckla högre effekt med vikten eftersom flaskhalsen bålstabilitet kan vidgas.

 

Nåt sånt!?

Ställer frågan igen. Kan det vara en rimligt att tänka så? Någon annan som funderat?

Link to comment
Share on other sites

Här var något

 

http://www.concept2.com/us/interactive/calculators/weight_adjustment.asp

 

skriften pekar dock inte på att vikten i sig bidrar till högre effekt, utan bara ett konstaterande att en tyngre person genererar mer kraft. Jag skulle gissa att högre vikt resulterar i högre rörelseenergi till förhållandevis liten kostnad (rullfriktion)

Link to comment
Share on other sites

I måndags lovade jag Göllet att återkomma efter att ha kört 2000-meterslopp. Det blev finalen på ett styrketräningspass som blev lite för hört för att prestera riktigt bra i rodden. 7:11 blev det (lite besviken). Hade hoppats på att gå under 7, men det får bli en annan gång...

 

Anmärkningsvärt var att jag hade ganske långt kvar till min maxpuls. Toppade runt 170 och jag har maxpuls runt 185.

 

Slutligen vikten. Jag är en tungviktare på 90 pannor (som för knappt år sedan var farligt nära 100 när jag ändrade livsstil och köpte roddmaskinen och nu ska jag köra klassikern...)

 

Får se hur det går med marathon-rodden imorgon. Känner mig ganska sliten nu efter att ha tränat varje dag i denna vecka.

 

Åtekommer... kanske

Link to comment
Share on other sites

Jag blev ju utmanad på rodd-mara härom dagen av "Globe86". Har precis avslutat plågan och sitter skakandes och halvt spyfärdig och knackar dessa rader.

 

Nådde inte riktigt målsättningen att gå under 3 timmar, utan landade på 3:03:27. Förvisso personligt rekord på distansen (min tredje rodd-mara) med tre minuter...

 

Shit va jag är trött...

Link to comment
Share on other sites

FY F*N de va de Jäv*igaste jag gjort i hela mitt liv! Marathon rodd 4.2 mil tid 3 timmar 34 min! Fick lov att resa mig upp första gången efter 55 min hade så fruktanvärt ont i arselet! sammanlagt vart de nog omkirng 10 resningar... förlora mycket tid där... Men man lär väl vänja bakdelen har bara rott 30 min i streck som längst förut!

 

Tack för utmaningen Mollino! du lär ha en rumpa av stål!

 

Föresten vad käka du under loppet ? jag tröck i mig 3 bananer , 1 gainomax, 1 choklad bar och 1.5 liter vatten... är de för mycket ? har ingen erfarenhet av långlopp detta är de längsta jag någonsin tränat!

Link to comment
Share on other sites

Ja rackarns. Ett roddmarathon är ingen lek...

 

Känner igen din erfarenhet från min första. Det tog också runt 3,5 timme. Många stopp och kramp i vaderna sista milen. Var tvungen att ta paus nästan varje kilometer.

 

Andra gången 3:06, ingen kramp och höll hyfsat distansen ut. Därför satsade jag nu, i min tredje mara på under 3. Tänkte köra 2:00 tempo och ta hyfsat rejäl paus varje mil. Tredje milen skulle jag tillåta ett långsammare tempo och fjärde skulle gå på vilja. Nu gick det rejält sämre under tredje milen och hade det inte varit för att vi utmanat varandra så hade jag gett upp efter 25 mil. Sen stannade klockan till slut som sagt på 3:03:27.

 

Angående käk. Jag tryckte inte i mig mer än en banan och en energi-bar samtidigt som jag drack ca två liter vatten. Kände att det var i underkant, men jag var nära att spy vid en mil kvar och fick inte i mig mer. Undrar om gainomax gör så mycket nytta under själva loppet. Jag brukar ta det efteråt, men å andra sidan är jag ganska ny inom konditions- och styrketräning så jag har inte något vidare koll.

 

Nu blir det en lite lugnare träningsvecka (för mycket jobb igen) men inom en tvåveckorsperiod så ska jag försöka återkomma med en halvmara... Hoppas någon är sugen på att köra en ni också...

Link to comment
Share on other sites

Imponerade insatser!

 

Jag har kört som mest 1-timmespass på roddmaskinen och man blir onekligen öm i bakändan, samt seg i låren/benen.

 

Men det värsta är kanske tristessen. Helt klart vore det lättare om det satt en bredvid och rodde.

Tittar ni på TV eller lyssnar på något? T.ex ett skid- eller cykellopp är inte fel.

Link to comment
Share on other sites

haha jo det var verkligen ingen lek... Var samma för mig hade jag inte utmanat hade jag gett upp redan efter 1 timme... Var nästan gråtfärdig mitt i loppet alltså haha!

 

Det var en rikigt förbättring mellan första och andra loppet för dig Mollino... får se hur de går för mig! får bli en halvmara för mig nästa gång också... tror de går bättre då :D Lär ladda några veckor psykiskt för en helmara alltså !

 

Oki oki då käkade jag betydligt mera...´kanske för mycket helt enkelt.. =) ne jag vet inte om gainomax hinner ut i kroppen men de e ju kolhydrater så ja antar att de borde bli lite energi men ja vet faktiskt inte..gott va de i alla fall haha...

 

Jadu Vasa.... Jag satt åt fel håll så jag såg ej tv.en och musiken va väldigt låg... till en början satt jag och spanade in brudarna men när segheten kom satt jag mest och irriterade mig på folk :D De där med negativa tankar och trötthet stämmer då in på mig... Nästa gång blir de dock mp3 spelare med GRYM musik sänker nog tiden ett antal minuter =).. Hade aldrig tagit mig igenom om de ej va för forumet... satt och tänkte att jag skulle fan inte skriva att ja avbröt skiten! =) Nu är de dn tur VASA och köra! återkom med resultat !

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju tidigare i denna tråd angivit mina vanor kring rodden, men eftersom det var några inlägg bort så har jag full förståelse för om den inte ligger så långt fram på "näthinnorna".

 

Jag har ju alltså en C2 hemma nere i min källare och sitter och blickar in i en bergvärmeanläggning under roddpassen. Man kan ju verkligen fråga sig om jag dels är frisk, dels helt befriad från socialt liv när jag frivilligt sätter mig där i tre timmar en fredagkväll och plågar mig.

 

Under mina längre pass brukar jag dock förflytta åbäket till ett TV-rum och "avnjuter" (?) filmer eller sportsändningar under passen. På så sätt blir det lite mer uthärdligt.

 

Men normala pass (ca 45-60 minuter) kör jag alltså nere i källare, men då med musik.

 

Vill också passa på att skryta lite med att meddela forumet att jag under fredagens mara passerade magiska 1.000.000 meter på min maskin (som köptes i februari). Ytterligare en fantastisk klubb att gå med i med andra ord...

Link to comment
Share on other sites

haha jo det var verkligen ingen lek... Var samma för mig hade jag inte utmanat hade jag gett upp redan efter 1 timme... Var nästan gråtfärdig mitt i loppet alltså haha!

Jadu Vasa.... Jag satt åt fel håll så jag såg ej tv.en och musiken va väldigt låg... till en början satt jag och spanade in brudarna men när segheten kom satt jag mest och irriterade mig på folk :D De där med negativa tankar och trötthet stämmer då in på mig... Nästa gång blir de dock mp3 spelare med GRYM musik sänker nog tiden ett antal minuter =).. Hade aldrig tagit mig igenom om de ej va för forumet... satt och tänkte att jag skulle fan inte skriva att ja avbröt skiten! =) Nu är de dn tur VASA och köra! återkom med resultat !

Ja, fast det blir stakning i sådana fall.

Och i vinter om det är något trevligt skidlopp som varar en stund.

Jag har stått i 2,5 timmar som mest på min specialstakare och det blir ganska långsamt.

 

Concept2, är den högljudd? Är lite nojig mot sådana vinande ljud som kommer och går, hellre då ett konstant sus.

Jag funderar ju på en sådan fast stakversionen då.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...