Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Concept2


MC Hammer

Recommended Posts

Vasa: Igår körde jag upp displayen till 1:31 ett tiotal roddrag. Kommer du under 1:30?

På roddmaskin kom jag till 1:38 som snabbast så behöver nog träna där ser jag. :)

Och det är nog en vanesak även det här med Skiergen och uthållighet, men helt klart suger den på något konstigt vis musten ur kroppen...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 416
  • Created
  • Last Reply

Har inte kört roddis på länge men nu börjar gråsäsongen börja och det kan vara skönt att "kura" inne istället för att vara ute och grotta i mörkret.

 

Körde just ett 4-minuters test, 1104m, en ökning från 1098m sedan tidigare.

Förvånansvärt att jag inte klarade av att öka mer än så, med tanke på att jag kört så mycket mer konditionsträning mot tidigare...

Sedan kanske det inte är optimalt att köra en sådan test klockan 7:10 på morgonen, men...

 

/Rob

Link to comment
Share on other sites

Testade 10000 meter igår. Gick för sub 40 men efter hälften va jag helt helt slut och tog de väldigt lugnt sista 5k. Missade sub40 med typ 50 sekunder.. Inte så dåligt för att vara första gången. Får testa 4 min intervaller nästa gång.
Link to comment
Share on other sites

@Hillclimber: jag vilar 3 min mellan intervallen. Kan diskuteras om det är för långt, men det är ett recept påkommet av norska skidlandslaget (4+3)x4, sägs det...

 

Maxhastighet på roddmaskinen. Testade för första gången denna "disciplin" och kom "ner" till 1.27/500. Sen åkte jag jävlar i mig av C2an. Jag lyfte från sittplattan och sen blev pajjigt.

 

@Toxy. Bra där för att vara första milen. Häng i. Snart är du under 40!

Link to comment
Share on other sites

Testade 10000 meter igår. Gick för sub 40 men efter hälften va jag helt helt slut och tog de väldigt lugnt sista 5k. Missade sub40 med typ 50 sekunder.. Inte så dåligt för att vara första gången. Får testa 4 min intervaller nästa gång.

Skall också testa 10 000 inom kort. Kommer knappast att klara 40 min, kanske 43-44 om ens det. Fast än så länge åker jag ju rullskidor lite snabbare än du i alla fall:)

Link to comment
Share on other sites

Har läst att Magnus Samuelsson gjort 1.15 på 500 meters roddmaskin. Kan inte sluta fundera på vad han skulle kunna komma upp i för maxhastighet (om kedjan håller) :-)

 

Såhär skriver han på sin hemsida:

"Var föresten i Jönköping i torsdags och snackade med grabbarna på Concept träningsredskap då de stod som utställare på ett expo för brandförsvaret.

 

De hade satt upp en rad Concept rodd marskiner kopplade till en storbildsskärm så man kunde tävla mot varandra.

 

Alla resultat samlades i en dator så att man kunde bryta ned loppet i detalj.

 

När jag varit där ett tag så ville de att jag skulle prova ett 500 meters lopp.

 

Efter några minuters övertalning så satt man där och skulle prova.

 

Det kom genast en massa människor och kolla vad som hände.

 

Starten gick och vi satte fart, jag försökte att hålla mig lite lugn i början för att spara mig till de sista sega metrarna. Efter att äntligen tagit mig i mål så stod grabbarna på Concept och skrattade åt mig och de började slå i en bok efter någonting.

 

Den tid jag fått var 1 15 och det är ej bekräftat ännu men de tror att det var den snabbaste tid som någon i värden har rott 500 meter i en Concept 2 marskin.

 

Hur som haver lite varm blev man i alla fall."

Link to comment
Share on other sites

Har läst att Magnus Samuelsson gjort 1.15 på 500 meters roddmaskin. Kan inte sluta fundera på vad han skulle kunna komma upp i för maxhastighet (om kedjan håller) :-)

 

Såhär skriver han på sin hemsida:

"Var föresten i Jönköping i torsdags och snackade med grabbarna på Concept träningsredskap då de stod som utställare på ett expo för brandförsvaret.

 

De hade satt upp en rad Concept rodd marskiner kopplade till en storbildsskärm så man kunde tävla mot varandra.

 

Alla resultat samlades i en dator så att man kunde bryta ned loppet i detalj.

 

När jag varit där ett tag så ville de att jag skulle prova ett 500 meters lopp.

 

Efter några minuters övertalning så satt man där och skulle prova.

 

Det kom genast en massa människor och kolla vad som hände.

 

Starten gick och vi satte fart, jag försökte att hålla mig lite lugn i början för att spara mig till de sista sega metrarna. Efter att äntligen tagit mig i mål så stod grabbarna på Concept och skrattade åt mig och de började slå i en bok efter någonting.

 

Den tid jag fått var 1 15 och det är ej bekräftat ännu men de tror att det var den snabbaste tid som någon i värden har rott 500 meter i en Concept 2 marskin.

 

Hur som haver lite varm blev man i alla fall."

Grymt bra givetvis men rekordet är 1.10

 

http://www.concept2.com/us/racing/records/all_records.asp

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på om det finns "bra och dåligt glid" på olika concept 2. Borde vara så tycker jag. Maskinen kan ju vara dålit skött vilket skulle kunna innebära att det blir tyngre att ro. Den som jag använder har ett jäkla gött glid. En annan som jag provade tyckte jag kändes bra mycke trögare (vilket naturligtvis inte innebär sämre träning men mentalt var det jobbigare för det var svårare att få upp samma hastighet).
Link to comment
Share on other sites

Testade 10000 meter igår. Gick för sub 40 men efter hälften va jag helt helt slut och tog de väldigt lugnt sista 5k. Missade sub40 med typ 50 sekunder.. Inte så dåligt för att vara första gången. Får testa 4 min intervaller nästa gång.

Skall också testa 10 000 inom kort. Kommer knappast att klara 40 min' date=' kanske 43-44 om ens det. Fast än så länge åker jag ju rullskidor lite snabbare än du i alla fall:)[/quote']

Du kommer nog alltid åka både rullskidor och skidor snabbare än mig. Mina stackars händer låter mig inte köra så ofta.. Kul att vara bättre än dig på något iaf ;) Nästa gång kommer jag klara sub40, måste bara vara lite mer taktisk ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på om det finns "bra och dåligt glid" på olika concept 2. Borde vara så tycker jag. Maskinen kan ju vara dålit skött vilket skulle kunna innebära att det blir tyngre att ro. Den som jag använder har ett jäkla gött glid. En annan som jag provade tyckte jag kändes bra mycke trögare (vilket naturligtvis inte innebär sämre träning men mentalt var det jobbigare för det var svårare att få upp samma hastighet).

FUnderade på samma sak igår jag också! Va uppe i sälen "Lindvallen" och tränade på SATS ... Körde uppvärmning på deras nya concept 2 roddmaskin! Va en jäkla skillnad kändes de som mot den gamla maskin jag drar på här i ludvika... VEt inte om de var mentalt för att den var ny men de kändes verkligen lättare... Körde som vanligt på MAX...

 

I och för sej är jag kanske mer tränad nu än förut ;) Dax att göra de där testerna snart! Gäller bara att klämma in det när man är fräsch nån gång!

Link to comment
Share on other sites

I och för sej är jag kanske mer tränad nu än förut ;) Dax att göra de där testerna snart! Gäller bara att klämma in det när man är fräsch nån gång!

Jaså du är tillbaka från badsemestern, det har som varit semester även på forumet i någon dag. ;)

 

Effektmätaren ska ju mäta uppbromsningen på "luftturbinen", så går det trögt borde den bromsa mer -> högre effekt = snabbare

Kanske någon som har direkt kunskap om maskinerna kan uttala sig?

 

Får redogöra för ett rekordförsök på -->SKIERGEN<-- som slutade i veritabel misär:

Började med 1:55,3 - 3000 meter - trodde jag skulle dö -> och så gör jag som jag brukar, slutar istället för att dra ner på tempot.

Försökte igen, denna gång 1:58,3 - 3750 meter - trodde jag skulle dö -> och så gör jag som jag brukar, slutar istället för att dra ner på tempot.

Sista gången gillt slutade med 2:01,6 - 10000 meter = 40:33 min

 

Så 40:33 än så länge denna säsong, förra året körde jag på 39:45 (1:59,3) så det är ju lite svagt då.

Men tror det är på gång och nu tittade jag på Clijsters vilket inte alls är illa, men får jag Wozniacki så är vi garanterat nere mot 39 jämt!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Provade idag Concept2 SkiErg maskinen för första gången och visste väl inte riktigt hur man skulle lägga upp det hela för att disponera sina krafter på ett bra sätt, provade 5000m och slutade på 20.57, det fanns mer att ge, men att ens sikta på de tider som är i top på den sträckan känns lika sannolikt som att kunna hoppa jämfota till månen. Jag fick ett snitt på 175watt, den som har rekord har ÖVER 300 watt!!! :(
Link to comment
Share on other sites

I och för sej är jag kanske mer tränad nu än förut ;) Dax att göra de där testerna snart! Gäller bara att klämma in det när man är fräsch nån gång!

Jaså du är tillbaka från badsemestern' date=' det har som varit semester även på forumet i någon dag. ;)

 

Effektmätaren ska ju mäta uppbromsningen på "luftturbinen", så går det trögt borde den bromsa mer -> högre effekt = snabbare

Kanske någon som har direkt kunskap om maskinerna kan uttala sig?

 

Får redogöra för ett rekordförsök som slutade i veritabel misär:

Började med 1:55,3 - 3000 meter - trodde jag skulle dö -> och så gör jag som jag brukar, slutar istället för att dra ner på tempot.

Försökte igen, denna gång 1:58,3 - 3750 meter - trodde jag skulle dö -> och så gör jag som jag brukar, slutar istället för att dra ner på tempot.

Sista gången gillt slutade med 2:01,6 - 10000 meter = 40:33 min

 

Så 40:33 än så länge denna säsong, förra året körde jag på 39:45 (1:59,3) så det är ju lite svagt då.

Men tror det är på gång och nu tittade jag på Clijsters vilket inte alls är illa, men får jag Wozniacki så är vi garanterat nere mot 39 jämt!!! :D[/quote']

Javisst nu är jag tillbaka så semestern är slut nu ;)

 

Pratar du skidmaskin eller roddmaskin nu?!

Link to comment
Share on other sites

Har läst att Magnus Samuelsson gjort 1.15 på 500 meters roddmaskin. Kan inte sluta fundera på vad han skulle kunna komma upp i för maxhastighet (om kedjan håller) :-)

 

Såhär skriver han på sin hemsida:

"Var föresten i Jönköping i torsdags och snackade med grabbarna på Concept träningsredskap då de stod som utställare på ett expo för brandförsvaret.

 

De hade satt upp en rad Concept rodd marskiner kopplade till en storbildsskärm så man kunde tävla mot varandra.

 

Alla resultat samlades i en dator så att man kunde bryta ned loppet i detalj.

 

När jag varit där ett tag så ville de att jag skulle prova ett 500 meters lopp.

 

Efter några minuters övertalning så satt man där och skulle prova.

 

Det kom genast en massa människor och kolla vad som hände.

 

Starten gick och vi satte fart' date=' jag försökte att hålla mig lite lugn i början för att spara mig till de sista sega metrarna. Efter att äntligen tagit mig i mål så stod grabbarna på Concept och skrattade åt mig och de började slå i en bok efter någonting.

 

Den tid jag fått var 1 15 och det är ej bekräftat ännu men de tror att det var den snabbaste tid som någon i värden har rott 500 meter i en Concept 2 marskin.

 

Hur som haver lite varm blev man i alla fall."[/quote']

Grymt bra givetvis men rekordet är 1.10

 

http://www.concept2.com/us/racing/records/all_records.asp

Förstod nästan det, känns som att en duktig (sprint)roddare skulle ha bättre chans att slå världsrekord på roddmaskin. Bara för att han är stark och lite uthållig skulle han ju inte slå Emil Jönsson på 500 m stakning. Teknik också! :-)

Link to comment
Share on other sites

I och för sej är jag kanske mer tränad nu än förut ;) Dax att göra de där testerna snart! Gäller bara att klämma in det när man är fräsch nån gång!

Jaså du är tillbaka från badsemestern' date=' det har som varit semester även på forumet i någon dag. ;)

 

Effektmätaren ska ju mäta uppbromsningen på "luftturbinen", så går det trögt borde den bromsa mer -> högre effekt = snabbare

Kanske någon som har direkt kunskap om maskinerna kan uttala sig?

 

Får redogöra för ett rekordförsök på -->SKIERGEN<-- som slutade i veritabel misär:

Började med 1:55,3 - 3000 meter - trodde jag skulle dö -> och så gör jag som jag brukar, slutar istället för att dra ner på tempot.

Försökte igen, denna gång 1:58,3 - 3750 meter - trodde jag skulle dö -> och så gör jag som jag brukar, slutar istället för att dra ner på tempot.

Sista gången gillt slutade med 2:01,6 - 10000 meter = 40:33 min

 

Så 40:33 än så länge denna säsong, förra året körde jag på 39:45 (1:59,3) så det är ju lite svagt då.

Men tror det är på gång och nu tittade jag på Clijsters vilket inte alls är illa, men får jag Wozniacki så är vi garanterat nere mot 39 jämt!!! :D[/quote']

Om du kollar på Anna Haag, vad får du då?

Link to comment
Share on other sites

Har läst att Magnus Samuelsson gjort 1.15 på 500 meters roddmaskin. Kan inte sluta fundera på vad han skulle kunna komma upp i för maxhastighet (om kedjan håller) :-)

 

Såhär skriver han på sin hemsida:

"Var föresten i Jönköping i torsdags och snackade med grabbarna på Concept träningsredskap då de stod som utställare på ett expo för brandförsvaret.

 

De hade satt upp en rad Concept rodd marskiner kopplade till en storbildsskärm så man kunde tävla mot varandra.

 

Alla resultat samlades i en dator så att man kunde bryta ned loppet i detalj.

 

När jag varit där ett tag så ville de att jag skulle prova ett 500 meters lopp.

 

Efter några minuters övertalning så satt man där och skulle prova.

 

Det kom genast en massa människor och kolla vad som hände.

 

Starten gick och vi satte fart' date=' jag försökte att hålla mig lite lugn i början för att spara mig till de sista sega metrarna. Efter att äntligen tagit mig i mål så stod grabbarna på Concept och skrattade åt mig och de började slå i en bok efter någonting.

 

Den tid jag fått var 1 15 och det är ej bekräftat ännu men de tror att det var den snabbaste tid som någon i värden har rott 500 meter i en Concept 2 marskin.

 

Hur som haver lite varm blev man i alla fall."[/quote']

Grymt bra givetvis men rekordet är 1.10

 

http://www.concept2.com/us/racing/records/all_records.asp

Förstod nästan det, känns som att en duktig (sprint)roddare skulle ha bättre chans att slå världsrekord på roddmaskin. Bara för att han är stark och lite uthållig skulle han ju inte slå Emil Jönsson på 500 m stakning. Teknik också! :-)

Jag tror dessutom storleken har stor betydelse :D. Magnus Samuelsson måste flytta 130 kg kroppshydda för att ro 500 meter, i en maskin däremot är den parametern borttagen vilket ger stor fördel för tunga personer jämfört med verklig rodd.

Link to comment
Share on other sites

Etter middag stak e mil, säger vi här i Värmland...

 

Om du kollar på Anna Haag, vad får du då?

Provade Sandra Hansson idag, är ganska jämbördiga -sinsemellan- tror jag.

 

Resultat - Skierg:

10000 meter - tid: 39:29.6 - hastighet: 1:58.4/500m - frekvens: 42/min - motstånd: 10

Link to comment
Share on other sites

Etter middag stak e mil, säger vi här i Värmland...

 

Om du kollar på Anna Haag, vad får du då?

Provade Sandra Hansson idag, är ganska jämbördiga tror jag.

 

Resultat - Skierg:

10000 meter - tid: 39:29.6 - hastighet: 1:58.4/500m - frekvens: 42/min - motstånd: 10

Som du redan vet är du garanterat helt fullkomligt chanslös mot Sandra/Anna på rullskidor och skidor. Men därmed inte sagt att du inte kan köra VL på 4,55 och slå både mig och diverse Globar och det är ju inte illa:)

Link to comment
Share on other sites

Etter middag stak e mil' date=' säger vi här i Värmland...

 

Om du kollar på Anna Haag, vad får du då?

Provade Sandra Hansson idag, är ganska jämbördiga tror jag.

 

Resultat - Skierg:

10000 meter - tid: 39:29.6 - hastighet: 1:58.4/500m - frekvens: 42/min - motstånd: 10

Som du redan vet är du garanterat helt fullkomligt chanslös mot Sandra/Anna på rullskidor och skidor. Men därmed inte sagt att du inte kan köra VL på 4,55 och slå både mig och diverse Globar och det är ju inte illa:)

Jaha du tänkte så, ja riktigt så stursk att jag jämför mig med de har jag inte blivit. :D

Utan det var nog mer att titta på (ögonfägnad) när jag stakar, idag blev det inspelat från Vasaloppet och då var ju Sandra Hansson med och i den farten hade jag nog haft det tufft. ;)

Igår blev det tennis, annars är det inte fel med cykel och Roberto Vacchi som "tjatar".

Värsta att se på är sprint då man blir sur när de går i mål och får vila...

 

Som jag skrivit tidigare så tycker jag du ska prova Skiergen, borde passa som hand i handske! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
1000 meter 3:16,5. Får nog bli lite intervaller i fortsättningen så ska jag nog kunna förbättra ett gäng sekunder.

Ursäkta om jag frågar någon nån redan sagt (vill minnas det men hittar inte) men är det 10a som gäller vid formtest eller hur gör ni?

 

Har börjar dra lite lätt i en maskin på gymmet så jag är sugen på att se vad jag kan göra (men väntar nog ett par pass till då jag nästa spydde efter 5 min på 6an (visserligen efter 26min på 85-90% på löpbandet innan men i alla fall...)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...