Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Concept2


MC Hammer

Recommended Posts

Får ju med benen sjukt mycket till skillnad från stakmaskin! Tror de e viktig med mycket benträning om man ska hålla hastigheten uppför! ;)

Ja du' date=' prova att staka med stela ben så får du se hur fort det går!

Gör ju lite "informella" tester på benen och de visar ingen avmattning trots avsaknad av så kallad benträning. ;)[/quote']

Haha! Men så mycket tar de ju inte på benen när man stakar... Man böjjer ju inte bena så speciellt mycket får då tappar man ju kraft! Är väl annat när man kör man lyfter fötterna för att komma extra högt upp..fast de e ju inte så jobbigt för benen de heller!!

 

Eller så e de jag som har teknik som en kratta! Vad vet jag ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Replies 416
  • Created
  • Last Reply
Haha! Men så mycket tar de ju inte på benen när man stakar... Man böjjer ju inte bena så speciellt mycket får då tappar man ju kraft! Är väl annat när man kör man lyfter fötterna för att komma extra högt upp..fast de e ju inte så jobbigt för benen de heller!!

 

Eller så e de jag som har teknik som en kratta! Vad vet jag ;)

Vet du inte det, att speciellt när man kör i motvind och när man ligger i rygg, är det viktigt att använda även benen i stakningen. ;)

 

Har nu provat en Concept2 roddmaskin men gjorde inget försök på 4 min för jag var så sliten och så vill jag inte skämma ut mig här heller. ;)

Men konstaterade i varje fall att det är mindre ansträngande att hålla samma hastighet på rodden jämfört med staken, för mig som nybörjare på roddmaskin.

Link to comment
Share on other sites

Haha! Men så mycket tar de ju inte på benen när man stakar... Man böjjer ju inte bena så speciellt mycket får då tappar man ju kraft! Är väl annat när man kör man lyfter fötterna för att komma extra högt upp..fast de e ju inte så jobbigt för benen de heller!!

 

Eller så e de jag som har teknik som en kratta! Vad vet jag ;)

Vet du inte det' date=' att speciellt när man kör i motvind och när man ligger i rygg, är det viktigt att använda även benen i stakningen. ;)

 

Har nu provat en Concept2 roddmaskin men gjorde inget försök på 4 min för jag var så sliten och så vill jag inte skämma ut mig här heller. ;)

Men konstaterade i varje fall att det är mindre ansträngande att hålla samma hastighet på rodden jämfört med staken, för mig som nybörjare på roddmaskin.[/quote']

hehe oki oki.. Nu får du göra ett 4 min test! Ska göra ett jag med..siktar på höga 1200m!

Link to comment
Share on other sites

Vasa och Globen:

 

Helgens utmaningstävling: 10 000 meter på Concept2:an! Personligen tycker jag ett test på 4 minuter är lite kort.

 

Jag ska försöka hinna ner ikväll och pumpa ur kroppen. Annars blir det på söndag kväll men då kommer jag fortfarande vara bakis...

Ja det ska jag försöka göra! :D

Kör du på rodd eller stakvarianten?

Link to comment
Share on other sites

Jag bangar den! Tar det lite längre fram! Känner mig inte alls i form..blir lugn kvällsjogg för min del!

 

Då ska ni få en tuff tid att slå.. Väntar spännande på era resultat! Hoppas de va rodd ni mena ?

Jag brukar hamna runt 3:18, (1000m) de gånger jag tävlat i inomhusrodd. Det räcker oftast för att hamna på pallen med den tiden så slår du den kan du starta en ny idrottskarriär. (OBS, jag tävlar i gubbklassen, mot eliten räcker INTE denna tiden långt).

 

För att klara en bra tid på roddmaskin skall man försöka hitta en fart som är precis under mjölksyratröskeln och köra järnet sista biten, drar man på sig syra för tidigt så är det kört.

Link to comment
Share on other sites

Jag bangar den! Tar det lite längre fram! Känner mig inte alls i form..blir lugn kvällsjogg för min del!

 

Då ska ni få en tuff tid att slå.. Väntar spännande på era resultat! Hoppas de va rodd ni mena ?

Jag brukar hamna runt 3:18' date=' (1000m) de gånger jag tävlat i inomhusrodd. Det räcker oftast för att hamna på pallen med den tiden så slår du den kan du starta en ny idrottskarriär. (OBS, jag tävlar i gubbklassen, mot eliten räcker INTE denna tiden långt).

 

För att klara en bra tid på roddmaskin skall man försöka hitta en fart som är precis under mjölksyratröskeln och köra järnet sista biten, drar man på sig syra för tidigt så är det kört.[/quote']

Fan MRT de låter jäkligt bra de !!! Hur många meter kommer du på 4 min i den farten ?!?

 

Vet att jag drog intervaller på rodd för typ 8 månader sen och då hamna jag på cqa 1050meter på 4 minuters intervaller... 1050m va snittet på 5 st 4 min intervaller..men borde väl ökat sen dess....

Link to comment
Share on other sites

Fan MRT de låter jäkligt bra de !!! Hur många meter kommer du på 4 min i den farten ?!?

 

Vet att jag drog intervaller på rodd för typ 8 månader sen och då hamna jag på cqa 1050meter på 4 minuters intervaller... 1050m va snittet på 5 st 4 min intervaller..men borde väl ökat sen dess....

Det blir 1212 meter - 4 min i 1:39/500 (3:18/1000) - 361 watt

 

Här kan du sitta och räkna hela natten om du vill:

http://www.concept2.com/us/interactive/calculators/pacecalculator.asp

Link to comment
Share on other sites

Fan MRT de låter jäkligt bra de !!! Hur många meter kommer du på 4 min i den farten ?!?

 

Vet att jag drog intervaller på rodd för typ 8 månader sen och då hamna jag på cqa 1050meter på 4 minuters intervaller... 1050m va snittet på 5 st 4 min intervaller..men borde väl ökat sen dess....

I den farten kommer jag inte mycket längre, där brukar jag vara helt slut.

 

Kör 4x4-intervaller ibland, förra vintern klarade jag runt 1100m i snitt. Testade för några veckor sedan och klarade inte ens 2st i det tempot.

Link to comment
Share on other sites

Vasa och Globen:

 

Helgens utmaningstävling: 10 000 meter på Concept2:an! Personligen tycker jag ett test på 4 minuter är lite kort.

 

Jag ska försöka hinna ner ikväll och pumpa ur kroppen. Annars blir det på söndag kväll men då kommer jag fortfarande vara bakis...

Hej igen!

Jag får stå över idag och återkomma med en miltid på onsdag eller torsdag.

Då får jag lite tider att gå på också. ;)

Körde årets sista rullskidpass igår och det blev att jag åkte 6 mil, så är lite mör i axlar och ena handleden efter alla stavnedslag.

Och nu har jag just bytt 10 hjul, så tar det lite lugnt ikväll...

Link to comment
Share on other sites

10 hjul !?!

Bil x 2 + Släp x 1 = 10

 

Ja då har vi tiden 39:18 att gå på.

Har ju kört som bäst 39:45 i december ifjol på stakmaskinen.

Men det lär nog inte gå så värst mycket fortare nu innan man kommit igång för säsongen tror jag.

Det viktiga är inte hur många hjul utan hur många muttrar. Det kan bli 4x4 eller 4x5 per bil och det är ju en viss skillnad, speciellt om det är två bilar! Vad är det för stakmaskin ni talar om? Är det nåt ni har själva eller nåt som finns på gym?

Link to comment
Share on other sites

Det viktiga är inte hur många hjul utan hur många muttrar. Det kan bli 4x4 eller 4x5 per bil och det är ju en viss skillnad, speciellt om det är två bilar! Vad är det för stakmaskin ni talar om? Är det nåt ni har själva eller nåt som finns på gym?

Okej, 48 skruv, inte muttrar eller bult. :)

 

Stakmaskin:

http://www.skierg.com/

 

Roddmaskin:

http://www.concept2.com/us/default.asp

 

Tror du skulle kunna ha en sådan i Torsby om det är Sportlife-gymmet vid badhuset som du har skaffat gymkort till.

Och även roddmaskin med samma "motståndskassett" lär du då ha.

 

Det finns ju även andra alternativ men då blir det svårare att jämföra sig med andra...

Som kanske Thorax Trainer på Stjernegymnasiet?

Link to comment
Share on other sites

Ang. Skierg

 

Kör på 10an, så slipper man styrketräna. ;)

 

Vad har ni kommit upp i som snabbast på displayen om ni kör en spurt?

Har klarat 1:30 flera gånger men klarar ta mig sjutton inte klämma ner mig på 1:29.

 

Det anordnas ju 1000-meterstävling nu i november på Skierg, den som är snabbast kör 1000 meter på 3:02.3

10000 meter på 36:57.9, hemsk tid...

 

Även intressant vad ni som kör på roddmaskinen har haft som snabbast tid på displayen.

 

PS. Gruvar mig för miltestet, känns som man inte får luft och ska dö när det gått 7 km. DS.

Link to comment
Share on other sites

Beundransvärt att ni kan hålla igång på skiergen så länge.....

Jag har provat den en gång och blev helt slut efter 1 minut. Jag tänkte då att de här går inte, ja får sänka motståndet lite, den måste vara på max. Fatta hur förvånad jag blev när jag märkte att den var inställd på lågt motstånd......Hade jag fel teknik måntro? När jag åker skidor kan jag staka länge, ja staka ju för tusan i stort sett hela vasaloppet en gång. Och rodddmaskin Concept2 älskar jag å dra i längelänge.......Fan va ja älskar roddmaskinen. Den är riktigt tråkigt rolig.

 

Dags för ett maxat 4minuters-test snart för å kolla formen lite.

 

Vasa: Igår körde jag upp displayen till 1:31 ett tiotal roddrag. Kommer du under 1:30?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...