Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Charlotte Kalla


skidguru

Recommended Posts

  • Replies 241
  • Created
  • Last Reply

Haha nej, jag hoppas Marit får till en bra form i år hela vintern och att det blir en intressant säsong där ingen ensam åkare dominerar hela vintern. Klart jag hoppas på att Kalla kan ta höga placeringar men ffa i de viktiga loppen.

Men gissar att Marit haft lite sämre självförtroende pga de senaste sämre vintrarna och behöver en del positiva resultat i början på säsongen för att självförtroendet ska växa. Hon har ju bytt tränare ett par gånger men vad jag förstår så har hon tidigare (fr 2006) tränat väldigt mycket hög intesitetsträning men att kroppen svarade sämre än tidigare och att hon gått tillbaka till mer varierad träning med lite mer A1 och A2.

 

Om Kalla får till någon bra resultat i någon tidig VC tävling med pallplats så hoppas jag att hon tränar på bra sen och att hon inte behöver släppa på träningen för tidigt före OS.

Link to comment
Share on other sites

Att Astrid åker så bra som hon ändå gör är anmärkningsvärt med tanke på att hon bröt ryggen i somras....annars håller jag också på Marit som kanske efter ett år av lugnare träning kan få nytta av de hårda åren av träning hon haft tidigare i sin karriär....och Petter är alltid kungen...
Link to comment
Share on other sites

Björgen var bra i upptakten av förra säsongen också,sedan kollapsade hon resultatmässigt från det.

 

Björgen tränade fel för ett antal säsonger sedan.Den feleffekten kommer aldrig att kunna försvinna helt.Hon är ytterligt bräcklig formmässigt,och jag förväntar mig ingalunda att Björgen kommer att vara något allvarligt medaljhot när det drar ihop sig till Vancouver.Hon klarar inte lura kropp så långt in på säsongen..och har egentligen inte så gjort sedan överträningen drog musten ur henne.

Link to comment
Share on other sites

Att Astrid åker så bra som hon ändå gör är anmärkningsvärt med tanke på att hon bröt ryggen i somras....annars håller jag också på Marit som kanske efter ett år av lugnare träning kan få nytta av de hårda åren av träning hon haft tidigare i sin karriär....och Petter är alltid kungen...

ok det hade jag missat...

Link to comment
Share on other sites

Att Astrid åker så bra som hon ändå gör är anmärkningsvärt med tanke på att hon bröt ryggen i somras....annars håller jag också på Marit som kanske efter ett år av lugnare träning kan få nytta av de hårda åren av träning hon haft tidigare i sin karriär....och Petter är alltid kungen...

Håller med. Att Astrid kommer tillbaka så snabbt med tanke på denna skadan är otroligt.

Hon hade ju en annan skada året innan dessutom som hon också skulle komma tillbaka ifrån. Kommer inte på vilken skada/sjukdom det var då.

 

Å snart börjar VC, snart börjar hård prioritering av tid för familjeliv, egen träning, VCtittande och allt annat man vill/måste hinna med i livet ;).

Link to comment
Share on other sites

Petter Northug kommer självklart bli samma kung i Vancouver,såsom han var i Liberec.

 

Det finns ingen vilja hos motståndarna att göra något åt saken.Det kommer självklart bli nya lustempolopp,med den sedvanliga spurten..där Northug självklart kommer att vara helt omutlig.

 

Det har gått så långt nu att det inte ens är spännande med spurten längre vid ovanstående scenario.

 

Sverige kommer fortsätta att skida sitt lag som det vore 1948 och OS i San Moritz.Var och en för sig,och Södergren på plats fem.

 

Ingesson och Abrahamssson är inte den ledarduon som kommer att försöka sig på NÅGOT annat utanför de tidigare fastslagna ramarna.

 

Därför..Petter Northug.

 

Därför..Södergren UTAN OS medalj i sin sista chans till sådant lull lull.

 

 

Har alltid tyckt att Ingesson är en loser för övrigt.

Link to comment
Share on other sites

I senaste nummret av Ski&Board hyllas Ingesson riktigt ordetligt' date=' har är rejält omtyckt av damlaget. Han är ett bra tillskott som säkert kommer märkas den kommande vintern.[/quote']

Finns månne artikeln på internet?

Nä det har jag svårt att tänka mig. Är nog bara att läsa tidningen, som ju förövrigt samtliga klubbar inom svenska skidförbundet får automatiskt så det finns nog många tidningar ute. Finns ju många andra bra artiklar också såklart

Link to comment
Share on other sites

Och var någonstans uttryckte någon ett personligt intresse för din åsikt Boletus..särskilt när det gäller Ingesson?

 

En liten oneliner var allt du klara av.Det som hade varit intressant hade istället varit VARFÖR du tycker annorlunda.Det är så en debatt fungerar Boletus.

 

I övrigt så har du ju grava problem överhuvudtaget med att hålla dig till SAKdebatt Boletus.

Jag är inte ett dugg varken imponerad av eller intresserar mig för dina olika personliga åsikter om mina inlägg..men noterar med ett leende att du verkar läsa mina små alster rigoröst.Fortsätt för all del med det om du vill,eller inte.Mig kvittar det..men vill du nödvändigtvis sänka debatt till rent personlig nivå så tänker jag självklart svara med samma mynt.

 

Det blir hur du vill ha det Boletus,men jag tänker inte lägga mig platt vare sig för dig..eller NÅGON annan här.Det verkar vara oerhört svårt för vissa individer att kunna ta in dessa fakta och denna tråden kommer högst troligen att bli väääldigt lång.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag läser vad du skriver eftersom du jobbar hårt med att förstöra detta forum. Lägger sig platt? Om du uttrycker en åsikt om att Ingesson är en loser, utan argumentation, så behöver jag inte argumentera emot. Det är bara typiskt troll-beteende.

 

Det här är är inget debattforum, med betoningen på debatt! Det är ett forum för skidintresserade. Du verkar inte ha fattat det. Vilket är tragiskt. Du tar varje svar på dina inlägg som en kastad handske som måste måste bemötas med hårda ord och tillmälen. Lång tråd? Vad vill du egentligen uppnå? Vill du vinna i "debatter"? Då tycker jag du ska söka dig till ett forum där det primära syftet är debatt.

 

Och eftersom du inte är intresserad av vad jag skriver och jag inte är intresserad av vad du skriver kan vi fortsättningsvis ignorera varandra.

Link to comment
Share on other sites

Helgens utropstecken är trots allt Marit Björgen som vann både fritt (i utklassingsstil) och klassiskt idag i Beitostölen i betydligt tuffare konkurrens än vad som var i Bruksvallarna.

I fritt vann hon med 52s för tvåan Steira och åkare som Johaug var 1,5 minut efter och Astrid jacobsen nästan två! Hoppas Kalla kan matcha detta nästa helg!

 

Kul att Marit verkar vara tillbaka i gammal god form, en skidåkerska som man alltid gillat skarpt..kommer nog bli många roliga dueller mellan henne och Kalla. Hon fick ju inte heller till det i Turin efter att fullständigt dominerat säsongen innan, blev kraven för svåra?

 

Northug verkar också ha tagit ytterligare ett steg i vinter med en seger(f) och en andraplats(k) i individuell start vilket inte varit hans grej innan..vem ska slå honom i vinter?

 

När man läser resultaten från Beito kan man inte låta bli att imponeras av den fruktansvärda toppbredd Norge har framförallt i klassiskt.

 

Tycker årets säsong ser mer intressant ut än på några år!

Jag som följer terränglöpning har sätt att Kalla har varit snabbare än Björgen.....

Björgen kom inte med i Norska laget som sprang NM för någon vecka sedan. Men Kalla platsar i Svenska laget..Där Sverige vann NM...

Link to comment
Share on other sites

Tja,ett sista genmäle är så klart på sin B.

 

När var Ingesson någonsin en vinnare på världsnivån?

Absolut och definitivt inte som åkare..jag minns han fortfarande från Lahtis stafetten.

 

Som tränare har det inte producerats något än av bestående medaljvärde.Juryn är så klart ute till viss del..än,men..tecknen är inte helt goda.

 

Ingesson och Abraham är lite för mycket velour och för dålig attack.De kommer troligen att bliva vid sin läst,med ny femteplats för Södergren som följd..och en eventuell niondeplats för kalla befarad.

 

För övrigt tycker jag att du har nått den fullständigt korrekta slutsatsen som du ger uttryck för din sista mening i inlägget.Jag är självklart PÅ.

Link to comment
Share on other sites

Gällande Björgen så fick hon inte till det i Turin av en enkel anledning.

Samma anledning som har varit allerstädes närvarande ända sedan dess.

 

Att hon inte fick till det i Turin var bara logiskt.Likaledes att hon inte fått till det någon bestående gång efter det också.

 

Förra säsongsupptakten såg hon också ut som guld,det visade sig vara det vanliga kattguldet senare.Samma utveckling denna säsong.Ni läste det av Växjöskidare först!

Link to comment
Share on other sites

Jag som följer terränglöpning har sätt att Kalla har varit snabbare än Björgen.....

Björgen kom inte med i Norska laget som sprang NM för någon vecka sedan. Men Kalla platsar i Svenska laget..Där Sverige vann NM...

Både Kalla och Björgen ska vad jag minns ha väldigt bra testvärden i syreupptag men minns inte de exakta värdena. Jag tror att det var ganska lika.

Vet du det?

Link to comment
Share on other sites

Jag som följer terränglöpning har sätt att Kalla har varit snabbare än Björgen.....

Björgen kom inte med i Norska laget som sprang NM för någon vecka sedan. Men Kalla platsar i Svenska laget..Där Sverige vann NM...

Och på herrsidan borde Kenenisa Bekele kunna ge Northug en bra match. Brukar slå alla Norrmän och Svenskar lätt på Terräng-VM. Bekele har ju också en grym spurt:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...