Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Charlotte Kalla


skidguru

Recommended Posts

skidguru har en poäng' date=' är man bra i skidåkning så är man också duktig i terränglöpning, se bara oskar svärd eller ett flertal landslags orienterare.[/quote']

Hade keyaner och etioper mfl i första hand varit elitskidåkare och i andra hand löpare hade dom säkert kunnat vara med i Vancouver.

Jo, det är självklart att de som tränar olika uthållighetsidrotter vanligtvis är "bra" i båda. Problemet är ju att en del skidåkare är långt ifrån lika bra i klassikt som i skate, platt som kuperat, långt/kort osv. Att då dra några slutsatser om formen via resultat i terränglöpning verkar ändå lite långsökt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 241
  • Created
  • Last Reply

I sportsändningarna från Bruksvallarna såg det inte helt 100 ut i Charlotte Kallas åkning, hon verkade lite stressad i åkningen, det var inte det där enorma flytet som vi sett tidigare. Men hon kommer säkert, det var ju första tävlingen. Anna Haags åkning imponerade på mig, fint flyt och timing.

Sen tror jag inte man kan dra för stora växlar av varken herr- eller damloppet vad gäller tidsdifferenserna - de som skulle vara i toppen fanns där också.

 

Tror att Beitostölen ger mer indikation var olika åkare befinner sig formmässigt.

Link to comment
Share on other sites

Kalla har ju ingen super teknik i skate...men en bra motor...

Hon kan lyfta sig par snäpp till i skate åkningen...

Sant, men hennes åkstil är väldigt effektiv om det är hårda spår. Det är när det blir mjukt som hennes kraftfulla åkning med bra motor inte riktigt fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Kalla har ju ingen super teknik i skate...men en bra motor...

Hon kan lyfta sig par snäpp till i skate åkningen...

Sant' date=' men hennes åkstil är väldigt effektiv om det är hårda spår. Det är när det blir mjukt som hennes kraftfulla åkning med bra motor inte riktigt fungerar.[/quote']

E inte själva grejen med bra teknink att den ska vara väldigt effektiv?? ;)

Link to comment
Share on other sites

Idag var väl Kalla och övriga laget grymt. Coolt!

Håller med, superkul. Och jag har har ju redan sedan tidigare gått med i Charlotte Kallas fanclub (tack skåningen för att du mailade mig hur man gick till väga).

 

Idag åker jag till Kazakhstan men hoppas höra av mig i någon form till er skidforumvänner.

Det sägs att det just nu är upp emot - 40 grader i Astana. BURR. Så det kanske blir nytt rekordförsök i löpning på hotellrum.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Eller Anna Olsson + Kalla, men jag hoppas och tror att det avgörs under de veckor som är kvar och inte av historiska faktorer. Men uttagning till en sprintstafett kan bli svår eftersom det är återhämtning efter maximal prestation och press som är avgörande. Kalla är sannolikt väldigt underskattad här och oavsett detta går det nog extremt bra under helgen i alla fall. Tror i alla fall att damernas sprintstafett är en av Sveriges bästa guldchanser alla kategorier under OS. Det är den enda disciplin där Sverige har verklig bredd och där konkurrensen inte ser mördande ut.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...