Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarälvsbanan


bjorn12

Recommended Posts

kl 8 blir kanon!

Vilken km tid tror ni att vi orkar att hålla i 17 Mil ? 4 min/km ? 3,30min/km ?.

 

Om vi då startar i Karlstad kl 8 och håller ca 4 min/km + några små pauser vid kontrollerna på väg uppåt, så är vi i Uddeholm kl 14?. då räknar jag in totalt 20 min pauser på 85 km, kanske lite mycket men :P ?

 

Jag vet inte alls vad vi hade för km tider förra gången vi körde, men då åkte vi ju "bara" åt ena hållet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Påskgodis tackar jag ju inte nej till! ;-p..

 

Långfredagen hade varit prefekt, men kanske det går även på lördag..Måste avvakta några dagar dock, innan definitivt svar......

Vad gäller avfärd på morgonen tror jag nog vi borde ta hänsyn till väder och vind just denna dag, tror ni inte det? Kan faktiskt tänka mig att starta redan kl 07..Kunde ju ha en pannlampa med mig, om ni vill, utifall att? :-b

Hur vi än gör, så blir det väl motvind åt något håll, vilket kan påverka km-tiden en del tror jag! Så det här med km-tiden är nog lite lurig.

En hel del mat,fika,godis,tejp e t c lär behövas under "dagen",för den lär bli rätt lång =) även för de stjärnor som hade tänkt följa med och serva oss. Men dessa stjärnor är ju helt klart guld värda, under vår tur..

Jag hoppas bara mina armbågar och rygg håller hela vägen..

 

Ps:Ute och NJÖT av ett härligt 2-t skejtpass på skaren, i solen, i dag.Bara älskar skaråkning på åkrar,myrar och sjöar under denna årstid...Svårt att se mig själv på Klarälvsbanan om bara några veckor! Men tro inte att jag bangar!Helt klart vill jag ju med, om det går! =p ds

Link to comment
Share on other sites

Helt klart vill jag ju med, om det går! =p ds

Det finns väl inget som kan hindra deltagande i en 17-milatur på rullskidor? :)

 

 

Ja det där med kilometertiden är svårt men det skulle ju gå att säga att vi inte vänder tillbaka innan en viss tid. Sedan får väl folk se till att vara i tid däruppe och hellre vänta en halvtimme.

 

Finns lite diagram längre bak i tråden och i ett av loppen när vi körde på 5.30 var själva åktiden 4.50, mycket rastning där. Det var ni vi våldgästade lanthandeln i Olsäter. :D

Link to comment
Share on other sites

Påskgodis tackar jag ju inte nej till! ;-p..

 

Långfredagen hade varit prefekt, men kanske det går även på lördag..Måste avvakta några dagar dock, innan definitivt svar......

Vad gäller avfärd på morgonen tror jag nog vi borde ta hänsyn till väder och vind just denna dag, tror ni inte det? Kan faktiskt tänka mig att starta redan kl 07..Kunde ju ha en pannlampa med mig, om ni vill, utifall att? :-b

Hur vi än gör, så blir det väl motvind åt något håll, vilket kan påverka km-tiden en del tror jag! Så det här med km-tiden är nog lite lurig.

En hel del mat,fika,godis,tejp e t c lär behövas under "dagen",för den lär bli rätt lång =) även för de stjärnor som hade tänkt följa med och serva oss. Men dessa stjärnor är ju helt klart guld värda, under vår tur..

Jag hoppas bara mina armbågar och rygg håller hela vägen..

 

Ps:Ute och NJÖT av ett härligt 2-t skejtpass på skaren, i solen, i dag.Bara älskar skaråkning på åkrar,myrar och sjöar under denna årstid...Svårt att se mig själv på Klarälvsbanan om bara några veckor! Men tro inte att jag bangar!Helt klart vill jag ju med, om det går! =p ds

Fördelen med att starta 7 är väl att vi garanterat kommer i mål innan det blir mörkt, kanske tom åka hem. Nackdelen är att det blir väldigt tidigt för oss som åker långt och att det sannolikt är kallare på morgonen. Jo vinden har stor betydelse men vi borde kunna studera väderprognosen och ta hänsyn till det även om det givetvis är svårt att avgöra hur mkt vinden inverkar i verkligheten.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också kl 08.00 lät bra Vi lär väl ganska lätt hinna innan de blir mörkt eller? Och vinden är ju bara bra så vi får lite motstånd annars blir de ju för lätt ;)

 

Frågan är hur man ska ta sig hem... Antar att man är rätt slut ! Kanske kan lura ner någon som kan köra en hem !

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också kl 08.00 lät bra Vi lär väl ganska lätt hinna innan de blir mörkt eller? Och vinden är ju bara bra så vi får lite motstånd annars blir de ju för lätt ;)

 

Frågan är hur man ska ta sig hem... Antar att man är rätt slut ! Kanske kan lura ner någon som kan köra en hem !

Har ju aldrig kört banan. Är den vindkänslig dvs går i öppna landskap eller går den mest i skogen kanske t.o.m delvis "nedsänkt" som en del banvallar gör? Jo köra hem på kvällen blir nog jobbigt/farligt kanske skulle ta husvagnen fast den är ju grymt trist att köra med.

Link to comment
Share on other sites

Sannolikheten är nog större att vi får motvind på hemvägen men å andra sidan tjänar vi 60 höjdmeter då. Brukar ofta vara motvind på tillbakavägen när man är i Ulvsby och vänder.

 

Går en del i öppet landskap men det är väl mest några kilometrar under sista milen det är över åkrar så inte så farligt ändå.

Där brukar det vara bra att rycka om man vill köra ifrån globen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Fredag - jobb

 

Lördag - Ja

 

Söndag jobb

 

Men som sagt kan ju ev gå att lösa både FRE och SÖN ... Men Lördagen är solklar...

 

 

Ja har vi 15 timmar på oss så hinner vi ju ta 3 vändor ! 25.5 mil ;) Men runt 10 timmar lär väl räcka för 17 mil :D ?

 

 

 

 

Vi startar alltså i Karlstad! Lär åka jäkligt tidigt med andra ord från Ludvika... Hur gör alla andra som åker längre ? Bor i karlstad eller något ?

Har du ett jobb Globen? Jag trodde du var skidåkare på heltid!

Link to comment
Share on other sites

Ska vi sätta klockan 8 som starttid?

För det borde väl räcka?

 

Sedan vet jag inte om vi vågar sätta en exakt tid för de som eventuellt ansluter i Uddeholm?

Ni tuffingar ska inte ta hänsyn till oss som eventuellt hänger på en bit. Vi får anpassa oss. Jag är dessutom mer inne på att åka med en bit med utgångspunkt från Karlstad och sen vända på lämplig plats. Men som jag tidigare skrivit så är min medverkan så här tidigt på säsongen högst osäker.

Link to comment
Share on other sites

Fredag - jobb

 

Lördag - Ja

 

Söndag jobb

 

Men som sagt kan ju ev gå att lösa både FRE och SÖN ... Men Lördagen är solklar...

 

 

Ja har vi 15 timmar på oss så hinner vi ju ta 3 vändor ! 25.5 mil ;) Men runt 10 timmar lär väl räcka för 17 mil :D ?

 

 

 

 

Vi startar alltså i Karlstad! Lär åka jäkligt tidigt med andra ord från Ludvika... Hur gör alla andra som åker längre ? Bor i karlstad eller något ?

Har du ett jobb Globen? Jag trodde du var skidåkare på heltid!

Hehe ja jag måste ju jobba annars har jag inte råd med alla dyra skidsaker :D Men satsar ju på att bli sponsrad i teamet som ska starta sen :P

 

 

Hade också kunnat sova över om jag inte jobbade dagen efter! I och för sej börjar jag inte förrens 10.00 ! Så det kanske är ett alternativ ändå! Annars är de ju skjuss hem som gäller!

Edited by globe86
Link to comment
Share on other sites

Andreas87 du får väl förbereda "farsan" på att jag är med så han gör plats i bilen :D

ja om farsan har golfen så är det ju fällbart baksäte i den så då blir det ju som att ligga i en riktig ambulans (globulans) :D .

 

Det är nog jag som får åka ambulans(Blohmulans) den 23e april , hemma med halsont och har haft den senaste veckan :( . Bra att det kom nu iofs än i slutet av april !

Edited by Andreas87
Link to comment
Share on other sites

Andreas87 du får väl förbereda "farsan" på att jag är med så han gör plats i bilen :D

Tjena!

Det är på G med en sådan här:

 

http://www.forumbilder.se/images/321201144937Pf0a7.jpg

Vasa ska få designa golvets firmabilar i framtiden :)

Hehe, det var öppet mål. Kunde inte låta bli. :)

 

Andreas, tror att du hinner krya på dig innan. :)

 

För min del tror jag det imorgon blir sista turen på snö för denna säsong.

De skulle köra med pistmaskin här ikväll men blir det varmt och dessutom lite regn framöver lär det smälta fort.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Körde banan från Forshaga centrum och norrut förbi Deje (till Edebyvägen) tur och retur (25km) idag. Sopat men väldigt blött bitvis med smältvatten som rinner över banan. Blöt och sandig ända till midjan... Norr om där jag vände är banan täckt av snö och is. Vi får hoppas att det hinner töa och torka upp.
Link to comment
Share on other sites

Körde banan från Forshaga centrum och norrut förbi Deje (till Edebyvägen) tur och retur (25km) idag. Sopat men väldigt blött bitvis med smältvatten som rinner över banan. Blöt och sandig ända till midjan... Norr om där jag vände är banan täckt av snö och is. Vi får hoppas att det hinner töa och torka upp.

Om 10-dygns prognoserna stämmer lär det garanterat hinna smälta och torka upp. Skall bli +15 och sol nästa helg. Hoppas bara banan hinner sopas också. Åkte ju Norefjellsrennet igår som sista snöpass. Lite fascinerande att det var problem snötillgången, delvis barmark och avkortad bana i norska fjällen på 1000 m höjd men problem med för mkt snö och is för rullskidor på 100 m höjd i "södra" Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Om 10-dygns prognoserna stämmer lär det garanterat hinna smälta och torka upp. Skall bli +15 och sol nästa helg. Hoppas bara banan hinner sopas också. Åkte ju Norefjellsrennet igår som sista snöpass. Lite fascinerande att det var problem snötillgången, delvis barmark och avkortad bana i norska fjällen på 1000 m höjd men problem med för mkt snö och is för rullskidor på 100 m höjd i "södra" Sverige.

Ja nu kan det nog bli lite ketchupeffekt, det som är kvar av snö och is är nog ganska mört.

 

Gårdagens lopp var väl en liten lätt uppladdning inför det riktiga kraftprovet då? ;)

Link to comment
Share on other sites

Om 10-dygns prognoserna stämmer lär det garanterat hinna smälta och torka upp. Skall bli +15 och sol nästa helg. Hoppas bara banan hinner sopas också. Åkte ju Norefjellsrennet igår som sista snöpass. Lite fascinerande att det var problem snötillgången' date=' delvis barmark och avkortad bana i norska fjällen på 1000 m höjd men problem med för mkt snö och is för rullskidor på 100 m höjd i "södra" Sverige.[/quote']

Ja nu kan det nog bli lite ketchupeffekt, det som är kvar av snö och is är nog ganska mört.

 

Gårdagens lopp var väl en liten lätt uppladdning inför det riktiga kraftprovet då? ;)

17 mil rullskidor kan nog bli minst lika jobbigt även om pulsnivån förhoppningsvis blir lite lägre och det nog blir aningens mindre saxning:)

Link to comment
Share on other sites

Kommer bli grymt jobbigt med 17 mil!. var ute å körde långpass idag med rullskidorna, och problemet med armbågen har kommit igen! varenda gång jag åker rullskidor... Typ tennisarmbåge. Vad ska man göra åt detta?

 

har typ ett skydd som jag kör med nu som ger mera värme och stöd åt armbågen, det blir bättre med detta skydd men inte bra, efter typ 2 timmar så kommer smärtan.

Än är det inte så illa så att man är tvungen att sluta å staka , men det blir väl antagligen problem under 17 mila turen kan ja tänka mig.. Men i mål ska jag! om jag så ska krypa i mål... :D

Link to comment
Share on other sites

Fin inställning Andreas! :D Min handled lär inte palla mer än 2 mil men jag ska fan i mål jag också :D

haha ja fin inställning du med Niklas :D. man får aldrig ge upp!

Har du provat Exels fjädrande rullholkar?

Vet inte om de håller för din "tungstakning" men kanske inte vore fel att prova.

Är ju inte bra att gå på och få något totalt permanent. :(

Link to comment
Share on other sites

Fin inställning Andreas! :D Min handled lär inte palla mer än 2 mil men jag ska fan i mål jag också :D

haha ja fin inställning du med Niklas :D. man får aldrig ge upp!

Har du provat Exels fjädrande rullholkar?

Vet inte om de håller för din "tungstakning" men kanske inte vore fel att prova.

Är ju inte bra att gå på och få något totalt permanent. :(

Nej jag har inte gjort det, man kanske skulle testa det! Får köpa på mig ett par å testa nu i veckan :) .

Kan kontinuerlig idrottsmassage hjälpa? har hört att det kan fungera. Får inte ni problem med armbågarna? Jag tror jag stakar väldigt konstigt med vänsterarmen :( .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...