Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarälvsbanan


bjorn12

Recommended Posts

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag är sugen på att hänga med den här gången också men det vete katten om inte 17 mil är lite långt. Jag kör förmodligen upp Olsäter eller kanske Munkfors och vänder där, bara så att det blir längre än själva banan. Någon annan som är intresserad av detta mesiga upplägg? Vilken dag och tid har ni bestämt (orkar inte läsa hela tråden)? Edited by bjorn12
Link to comment
Share on other sites

En fråga till er som kan klarälvsbanan, är det en stakbana eller finns det partier där man måste börja med frånskjut och kanske även diagonal. Naturligtvis beror det mycket på skidåkaren men om ni talar från egna erfarenheter och förutsättningar! :)

 

Ska nämligen dit i sommar med en polare, göra en helg vid klarälvsbanan. Jag har dock en del problem med hälsenorna, vilket medför att jag inte kan diagonala eller köra frånskjut några längre sträckor.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Det behövs inga frånskjut eller någon diagonalåkning alls det är bar o stak.

Låter kanon! Ska bli kul och komma dit och testa banan faktiskt, vi må ha riktigt fina förutsättningar för längdskidåkning här hemma i Falun men rullskidåkningen är det lite sämre med, även om cykelbanan längs gamla Leksandsvägen har blivit ett riktigt bra alternativ!

 

Men de vore kul faktiskt att ha en ordentlig rullskidbana här i stan, speciellt när man ser att andra orter börjar få det, mycket vill ha mer! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer i alla fall att köra stakning med frånskjut en hel del tror jag! Men är du lika "stark" som de andra "grabbarna" då är det nog bara att staka på..

 

Känner mig rätt trygg i just den tekniken, vilket gör att man är ganska avslappnad när man kör med frånskjut. Men armarna får ju vila sig litet under tiden också :0 (Tror också att just jag bättre hänger med de/er andra, speciellt när det lutar lite uppför, när jag kör den stilen)Min kropp fixar inte att "bara" staka och det är rätt skönt att kunna variera åkstilen ibland..Speciellt under så lång tid som vi ska köra..Det finns dock inga branta backar där man måste diagonala, så det behöver man nog inte! Fast, jag anser att det lutar lite uppför på några ställen, i alla fall på hemvägen..;0

Link to comment
Share on other sites

Jag är sugen på att hänga med den här gången också men det vete katten om inte 17 mil är lite långt. Jag kör förmodligen upp Olsäter eller kanske Munkfors och vänder där, bara så att det blir längre än själva banan. Någon annan som är intresserad av detta mesiga upplägg? Vilken dag och tid har ni bestämt (orkar inte läsa hela tråden)?

Jag har tänkt åka med en bit. Antingen som du säger eller ansluta på hemvägen.

Link to comment
Share on other sites

Uppdaterar tråden med att 23 april (påskafton) klockan 8.00 startar vi i Karlstad vid Kroppkärrssjöns parkering vår 17 mil långa resa på rullskidor

Har säkert nämnts tidigare i tråden men frågar ändå:

 

Är det klassikt med 2or som det är tänkt att ni ska köra på?

 

Uppskattad kilometertid som ni tänkt att hålla?

Link to comment
Share on other sites

Uppdaterar tråden med att 23 april (påskafton) klockan 8.00 startar vi i Karlstad vid Kroppkärrssjöns parkering vår 17 mil långa resa på rullskidor

Har säkert nämnts tidigare i tråden men frågar ändå:

 

Är det klassikt med 2or som det är tänkt att ni ska köra på?

 

Uppskattad kilometertid som ni tänkt att hålla?

Rekommendationen är 2or men som Everest skrev är det inget krav.

 

Även farten har nog Everest lite bättre koll på, men det kan ju variera beroende på vind och temp och om det skulle vara fuktigt på banan.

Men det har inte varit några problem tidigare och det har varit en variation av åkare med då också.

 

Angående frånspark så är det gott att göra lite "kickar" emellanåt så inte fötterna domnar bort. :)

 

Edit: La till reklam om turen i signaturen...

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Jaha, hur lägger ni upp sista veckan? :)

Jag maler nog på som vanligt och tar ett par dagar fritt före.

Kolhydratladdning och liknande är jag skeptisk mot...

 

Och vad tänkte ni ta med och äta (extra)?

Funderar själv på sådana bullar man får på Vasaloppet.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Jaha, hur lägger ni upp sista veckan? :)

Jag maler nog på som vanligt och tar ett par dagar fritt före.

Kolhydratladdning och liknande är jag skeptisk mot...

 

Och vad tänkte ni ta med och äta (extra)?

Funderar själv på sådana bullar man får på Vasaloppet.

det blir nog samma här, köra på som vanligt och tar nog 2 dar ledigt innan eller nått.

Funderar på å ta med mig typ kanel gifflar å äta under färden. Och sen kanske ha nå pasta och köttfärsås i en mat termos i bilen och äta av det när vi kommer upp till Uddeholm. :)

 

Kanske slinker ner en pizza på fredag kvällen innan också :D

Link to comment
Share on other sites

Uppdaterar tråden med att 23 april (påskafton) klockan 8.00 startar vi i Karlstad vid Kroppkärrssjöns parkering vår 17 mil långa resa på rullskidor

Har säkert nämnts tidigare i tråden men frågar ändå:

 

Är det klassikt med 2or som det är tänkt att ni ska köra på?

 

Uppskattad kilometertid som ni tänkt att hålla?

Rekommendationen är 2or men som Everest skrev är det inget krav.

 

Även farten har nog Everest lite bättre koll på' date=' men det kan ju variera beroende på vind och temp och om det skulle vara fuktigt på banan.

Men det har inte varit några problem tidigare och det har varit en variation av åkare med då också.

 

Angående frånspark så är det gott att göra lite "kickar" emellanåt så inte fötterna domnar bort. :)

 

Edit: La till reklam om turen i signaturen...[/quote']

Klart du skall med Mekis, vi kan samåka ihop! Du åker ju lika fort/långsamt som jag så det skall inte vara några problem att hänga med.

 

Tror vi bör hålla 16 till ca 17 i snitt när vi rullar, då blir körtiden ca 10 - 10,5 timmar. Sen blir det säkert ca 1 timme paus totalt. Vilotiden är lätt att underskatta och blir längre desto fler vi är. Totaltiden blir då 11 till 12 timmar så att vi är tillbaka mellan 7 och 8 på kvällen. 16 till 17 km/h är hyfsat tempo om man tränar själv men i en grupp där man bara drar 10 - 20% är det rätt lugnt men självklart blir det jobbigt mot slutet, men så blir det för alla och det är ju meningen. Tricket för att klara av det hela är som jag ser det att hålla ner tempot i början, hjälpas åt med dragjobbet och inte ta för mkt och långa pauser i mitten.

Link to comment
Share on other sites

Jaha' date=' hur lägger ni upp sista veckan? :)

Jag maler nog på som vanligt och tar ett par dagar fritt före.

Kolhydratladdning och liknande är jag skeptisk mot...

 

Och vad tänkte ni ta med och äta (extra)?

Funderar själv på sådana bullar man får på Vasaloppet.[/quote']

det blir nog samma här, köra på som vanligt och tar nog 2 dar ledigt innan eller nått.

Funderar på å ta med mig typ kanel gifflar å äta under färden. Och sen kanske ha nå pasta och köttfärsås i en mat termos i bilen och äta av det när vi kommer upp till Uddeholm. :)

 

Kanske slinker ner en pizza på fredag kvällen innan också :D

Inge speciell uppladdning, men givetvis lite lugnare de sista dagarna. Kör på sportdryck, kexchocklad och bananer.

Link to comment
Share on other sites

10 mil på tvåor idag tog 5,50 dvs lite över 17 i snitt, ca 68% pulsnivå. Med draghjälp, flackare bana och mindre vind så skall inte 17 i snitt vara omöjligt även på en betydligt längre sträcka.

En liten lätt uppvärmning då. ;)

 

Hur gör vi med stopp?

 

På uppvägen känns det väl lite tidigt med Ulvsby (10 km) men å andra sidan kan det ju vara bra om det är något materialproblem eller så i början.

Ett alternativ där som vi inte kört är ju Forshaga (20 km)

Sedan har vi:

Deje - kiosken (30 km)

Olsäter (45 km)

Munkfors (60 km)

Råda - parkeringen (80 km)

Uddeholm (85 km)

 

Vi kanske hoppar Råda i varje fall?

 

Pulsklocka?

Hur länge håller batterierna på 305an?

Funderar på att ta med en skogs-GPS på första halvan.

 

Helosansalva!?

Fick detta tips av en granne.

Skulle tydligen fungera väldigt bra mot blåsor när det börjar bli varmt ute.

Är det någon som provat?

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

10 mil på tvåor idag tog 5' date='50 dvs lite över 17 i snitt, ca 68% pulsnivå. Med draghjälp, flackare bana och mindre vind så skall inte 17 i snitt vara omöjligt även på en betydligt längre sträcka.[/quote']

En liten lätt uppvärmning då. ;)

 

Hur gör vi med stopp?

 

På uppvägen känns det väl lite tidigt med Ulvsby (10 km) men å andra sidan kan det ju vara bra om det är något materialproblem eller så i början.

Ett alternativ där som vi inte kört är ju Forshaga (20 km)

Sedan har vi:

Deje - kiosken (30 km)

Olsäter (45 km)

Munkfors (60 km)

Råda - parkeringen (80 km)

Uddeholm (85 km)

 

Vi kanske hoppar Råda i varje fall?

 

Pulsklocka?

Hur länge håller batterierna på 305an?

Funderar på att ta med en skogs-GPS på första halvan.

 

Helosansalva!?

Fick detta tips av en granne.

Skulle tydligen fungera väldigt bra mot blåsor när det börjar bli varmt ute.

Är det någon som provat?

Låter som lite mkt stopp men det beror ju på hur länge vi stannar. Sen kommer det säkert att tillkomma lite fler ändå.

En hyfsat ny 305 räcker ca 12 timmar i varmt väder.

Är nog mer inne på Compeed eller motsvarande.

Link to comment
Share on other sites

10 mil på tvåor idag tog 5' date='50 dvs lite över 17 i snitt, ca 68% pulsnivå. Med draghjälp, flackare bana och mindre vind så skall inte 17 i snitt vara omöjligt även på en betydligt längre sträcka.[/quote']

En liten lätt uppvärmning då. ;)

 

Hur gör vi med stopp?

 

På uppvägen känns det väl lite tidigt med Ulvsby (10 km) men å andra sidan kan det ju vara bra om det är något materialproblem eller så i början.

Ett alternativ där som vi inte kört är ju Forshaga (20 km)

Sedan har vi:

Deje - kiosken (30 km)

Olsäter (45 km)

Munkfors (60 km)

Råda - parkeringen (80 km)

Uddeholm (85 km)

 

Vi kanske hoppar Råda i varje fall?

 

Pulsklocka?

Hur länge håller batterierna på 305an?

Funderar på att ta med en skogs-GPS på första halvan.

 

Helosansalva!?

Fick detta tips av en granne.

Skulle tydligen fungera väldigt bra mot blåsor när det börjar bli varmt ute.

Är det någon som provat?

tkr det låter bra, vi kan ju prata ihop oss lite hur vi gör på morgonen, så dom som har bilarna vet vart dom ska stanna.

Link to comment
Share on other sites

tkr det låter bra, vi kan ju prata ihop oss lite hur vi gör på morgonen, så dom som har bilarna vet vart dom ska stanna.

En viktig tidig paus är att ta av en massa kläder. Om prognoserna stämmer går det från ca +5 på morgonen till uppåt 20 grader och då blir det svårt att optimera klädseln för hela racet. Redan vid 10-tiden eller kanske från början är det nog dags för kortbyxor.

Link to comment
Share on other sites

Back in the Game ! 17 mil i helgen alltså! dax att trimma till kroppen efter ett par veckors misär :P

 

Man kanske ska vara hård och starta i kortbrallor ;) en liten fråga! Hur gör ni efter loppet med mat? Jag har nog fixat så jag får skjuss hem i alla fall! Vågar inte köra själv efter!

Link to comment
Share on other sites

Back in the Game ! 17 mil i helgen alltså! dax att trimma till kroppen efter ett par veckors misär :P

 

Man kanske ska vara hård och starta i kortbrallor ;) en liten fråga! Hur gör ni efter loppet med mat? Jag har nog fixat så jag får skjuss hem i alla fall! Vågar inte köra själv efter!

Jag vet inte, kanske kunde vi äta på McDonalds? Ligger inte långt från målet.

Det lär ju smaka i varje fall. :)

 

Hård och hård, frågan är ju vad du har på dig i mål när du börjar i shorts? ;)

Tittade på Vasaloppet och där var det en som hade kortärmat i Mångsbodarna...

Link to comment
Share on other sites

Hej och hå! Även om jag inte är så aktiv i denna tråd, läser jag på och instämmer i det mesta av det ni skriver=)

 

Körde rätt mycket rullskidor förra veckan och fick problem med ryggen. Inte bra!...Vet inte hur jag ska "ladda" upp denna vecka, men måste nog ta det lite lugnare och fokusera på ryggträning, kanske..Kanske kör med lite för korta stavar..(mycket troligt)..Ska testa några cm längre, under ngt pass denna vecka..

 

Tror också det blir en varm dag, enligt yr.no ser det ju ut som att vi får medvind upp och lite motvind hem..Tror att om jag ska jag orka hela vägen,lär jag lägga mig bakom någon av er andra..=) Körde ett långpass förra veckan på 2ans hjul och tyckte jag både hade bra fart och puls, så jag hoppas den farten går att hålla även med er..;-b

 

Kör nog med russin,bananer och gifflar i massor. Har även en hel hög av vitargos gel,liquid och bars, som blev över efter vinterns bravader i spåren..=)..Ev tar jag nog även med en pastasallad och äter litet av den uppe i Uddeholm..

Vad gäller vätska, hoppas jag det går bra att man har "ett par" flaskor att lägga i någons bil..Önskade man vågade köra med camelback, men risken är stor att man drar på sig rätt mycket skavsår..Kommer ändå att köra mer korta byxor, mycket vaselin och tejp..Skavsårk känns lite onödigt att behöva dra på sig..Mitt problem blir förmodligen ryggen..

Bredvid McDonalds ligger ju även en pizzeria..(nära rondellen)Kanske vi kunde dra dit efteråt? Tror att en pizza ganska lätt går ned i min mage, efter en heldag på banvallen. Men egentligen spelar det ingen roll..Allt är nog gott, efteråt....=)

Ja det var allt för nu, grabbar! :-)

Link to comment
Share on other sites

Back in the Game ! 17 mil i helgen alltså! dax att trimma till kroppen efter ett par veckors misär :P

 

Man kanske ska vara hård och starta i kortbrallor ;) en liten fråga! Hur gör ni efter loppet med mat? Jag har nog fixat så jag får skjuss hem i alla fall! Vågar inte köra själv efter!

Nu är prognosen lite ändrat. Regn på fredag men i gengäld en varmare natt/morgon.

Link to comment
Share on other sites

Bredvid McDonalds ligger ju även en pizzeria..(nära rondellen)Kanske vi kunde dra dit efteråt? Tror att en pizza ganska lätt går ned i min mage, efter en heldag på banvallen.

Ja det låter fint! :)

 

Angående plats för vätska och grejer (stavar, rullskidor osv.) så är det väl för tillfället två följebilar, så det borde gå finemang...

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...