Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarälvsbanan


bjorn12

Recommended Posts

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

nu har jag skrivit i gravas gästbok och länkat hit, så om folk är intresserade att åka med oss en bit eller hela sträckan återstår att se :) . Vore kul med lite fler som hänger på !

Och jag har lagt in på Gravas Vasaloppgrupps Facebooksida. Nu får ni lova att vara snälla och inte staka ifrån de som eventuellt kommer. ;)

 

Åkte förresten på banan ikväll och det är nu sopat från ca 2,5 km norr om Kroppkärrssjön och till Ulvsby. Det går framåt.

Edited by TT
Link to comment
Share on other sites

Men tycker ju det skulle vara kul att testa s a s

och ju fler vi är' date=' detso roligare!

 

Kanske vi borde köra 17-mila-turen på 1:or? Vad tror ni om det? Fast det kanske inte blir någon match alls då? eller??? =)

 

I multisporten "snoddar" man ju varandra, d v s har en lina mellan varandra och den "starke" för stunden drar den/de som är lite tröttare...Kanske något för Vasa att fundera på..=) Vill du bli ångloket? ;-)[/quote']

Haha, vad är det här?

Tyckte det gick nog fort ifjol när MMG brakade rakt in i kentona och ett fordonshinder i närheten av Olsäter. Hur ska det då inte bli med 1or? :D

Själv har jag inga 1or och dessutom rullar det ofta lätt på Klarälvsbanan i jämförelse med många andra vägar, om man inte kör med kärvande kullager då...

Men det går ju att plocka med extraskidor i följebil, kanske rent utav bra om det blir något haveri.

 

Lovar att dra tåget om det inte dyker upp något bättre dragämne. ;)

 

Absolut att det är roligt ju fler som är med! :)

Har du som är med i Gravas Vasaloppsgrupp lagt in någon info där?

Finns ju flera 4,5-5,5-timmars Vasaåkare från Grava som borde vara intresserade.

Vet inte ens om Tomas och Nyllet äger ett par rullskidor...och bägge gick i under 500 på Vasan...;)

Link to comment
Share on other sites

Vet inte ens om Tomas och Nyllet äger ett par rullskidor...och bägge gick i under 500 på Vasan...;)

Har några här i trakten som "aldrig tränar" och ändå åker in på fina placeringar.

Men så är det ändå de som råkar se dom när de är ute och tränar. ;)

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Vet inte ens om Tomas och Nyllet äger ett par rullskidor...och bägge gick i under 500 på Vasan...;)

Har några här i trakten som "aldrig tränar" och ändå åker in på fina placeringar.

Men så är det ändå de som råkar se dom när de är ute och tränar. ;)

Dom killarna tränar ju relativt mycket...ligger säkert på 500-550 timmar/år...men som sagt inte rullskidor...;)

Link to comment
Share on other sites

Vet inte ens om Tomas och Nyllet äger ett par rullskidor...och bägge gick i under 500 på Vasan...;)

Har några här i trakten som "aldrig tränar" och ändå åker in på fina placeringar.

Men så är det ändå de som råkar se dom när de är ute och tränar. ;)

Dom killarna tränar ju relativt mycket...ligger säkert på 500-550 timmar/år...men som sagt inte rullskidor...;)

Det handlar ju om två topptränade multisportare som säkert har de fysiska förutsättningarna att vara ytterligare några hundra placeringar bättre med annat träningupplägg. Dvs mer skidor och rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Har några här i trakten som "aldrig tränar" och ändå åker in på fina placeringar.

Men så är det ändå de som råkar se dom när de är ute och tränar. ;)

Dom killarna tränar ju relativt mycket...ligger säkert på 500-550 timmar/år...men som sagt inte rullskidor...;)

Det handlar ju om två topptränade multisportare som säkert har de fysiska förutsättningarna att vara ytterligare några hundra placeringar bättre med annat träningupplägg. Dvs mer skidor och rullskidor.

Jo, jag vet det...

Men vill bara trycka på att man kan komma långt om man tränar allsidigt och är genom tränad som dessa herrar är...

Link to comment
Share on other sites

Lite mysko att Everest var så nära mig under precis hela loppet,men ändå rätt lustigt också! =) för jag hade ju inte världens bästa fäste heller..=p

 

Tror att Everest är rätt mycket bättre än mig, på just rullskidor!!! Så vi får väl se OM jag hänger med i erat (4-min)tempo =).Jag brukar ju säga till, om det går för fort i början.Eller så försöker jag hänga med en bit, men troligtvis inte hela vägen..Dagsformen kanske spelar roll, även denna dag..

 

?

Bröt en nedåtgående trend:)

2008 24 min före

2009 2 min efter

2010 4 min efter

2011 1 min före

 

Tror inte det är stor skillnad på skidor och rullskidor på tvåor. Men som sagt vi skall ju inte tävla utan njuta och genomföra. Börjar vi tävla så finns det stor risk att vi inte klarar det alls.

Link to comment
Share on other sites

Tjena grabbar!(och ev.tjejer naturligtvis) får meddela att jag kommer ner till kristinehamn till påskhelgen MEN kan tyvärr inte få ledigt från fru å barn på lördagen när ni ska åka :( men ska prova att åka lite på banan på söndegen eventuellt(hoppas mina fiberglass hinner komma :D ) inte hela men tänkte prova en bit och sen vända :)

Kommer dock ner i Juli en vecka och då ska jag banne mig försöka åka hela :)

Lycka till alla tappra som ska åka :)

PS nån som har tips på att övertala en fru? :D

Edited by golvet
Link to comment
Share on other sites

Bjud på lite choklad och lite (mycket) vin. När det har gått en stund så ger du henne blommor och för in samtalet på den stora fördelen för din virilitet att åka en långtur på rullskidor. Har inte provat men teoretiskt kan det funka ;) Edited by jola61
Link to comment
Share on other sites

Ja är det några som tvekar att komma pga. oförstående samboende så får ni skicka dom till Bergvik alternativt Mitt i City med ett välfyllt betalkort under tiden vi stakar...

he he he kanske vasa har nån gammal skattkista nergrävd i trakterna runt bergvik ? :D

nä men jag har en förstående fru,grejen är att hon gör klassikern och har vättern och vansbro kvar och vi ska ha racercykeln med till kristinehamn..... och med tre små barn finns det bara tid med en hårdtränande förälder i familjen då den andra måste ta barnen :)

Men min tid kommer! fast först efter vansbrosimmet..... :D

Link to comment
Share on other sites

Kommer ni köra i ett svep? eller kommer det finnas tid för några längre raster på vägen?

Hur pass bra i form behöver man vara för att hänga med?

 

Låter som en väldigt trevlig "utflykt" faktiskt.

Klart det blir en trevlig utflykt. Tyvärr hinner vi nog inte med några längre mysiga raster på något fik (lite synd egentligen - jag gillar verkligen det - men det är lite för långt att åka och det måste finnas marginal för ev missöden), men givetvis så hinner vi med energipauser, toalettbestyr, utrustningsjustering mm. Tror man skall kunna köra VL på ca 7 timmar annars blir det tufft att klara 17 mil i sträck inom rimlig tid även utan att dra ngt. Eller vad säger ni andra? Men för att klara en väg och få del av hela banan så räcker det säkerligen med lägre kapacitet framförallt på hemvägen. Ett annat alternativ är att köra 50- 80% av banan, sedan ta en rejäl paus med andra som är trötta (kan bli jag också) och sen hänga på hem igen. Alla är välkomna!

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Kommer ni köra i ett svep? eller kommer det finnas tid för några längre raster på vägen?

Hur pass bra i form behöver man vara för att hänga med?

 

Låter som en väldigt trevlig "utflykt" faktiskt.

Klart det blir en trevlig utflykt. Tyvärr hinner vi nog inte med några längre mysiga raster på något fik (lite synd egentligen - jag gillar verkligen det - men det är lite för långt att åka och det måste finnas marginal för ev missöden)' date=' men givetvis så hinner vi med energipauser, toalettbestyr, utrustningsjustering mm. Tror man skall kunna köra VL på ca 7 timmar annars blir det tufft att klara 17 mil i sträck inom rimlig tid även utan att dra ngt. Eller vad säger ni andra? Men för att klara en väg och få del av hela banan så räcker det säkerligen med lägre kapacitet framförallt på hemvägen. Ett annat alternativ är att köra 50- 80% av banan, sedan ta en rejäl paus med andra som är trötta (kan bli jag också) och sen hänga på hem igen. Alla är välkomna![/quote']

Jag åkte på 7 timmar förra året, iår fick jag ställa in pga. Sjukdom och för mycket jobb.

Men ska försöka hårdsatsa till 2012. Börjar med gb-varvet. Så det får bli att jag hoppar eran resa i påsk.

Det blir väl fler gånger, I höst kanske?

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är jag allt för otränad för att följa med denna gång. Men om det blir nån fler tur under året ska jag göra ett försök. Bodde i Karlstad 97-99 (Nordbystudentbostäder vid laserkliniken) och har länge velat åka tillbaka. Får försöka slå två flugor i en smäll, hälsa på stan och passa på attt träna lite samtidigt.

 

Jag önskar er alla en riktigt trevlig tur :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...