Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarälvsbanan


bjorn12

Recommended Posts

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Grattis och härligt jobbat! Inga tunga 3-eller 4:or idag mao? ;)

Tvåor. Men mina gamla ettor som jag hade som reservskidor blev utlånade i slutet:). Skulle jag göra om de vore det kanske som lagtempo med tävlingshjul och försöka klara under 7 timmar i totaltid. Eller kanske med tröga hjul över två dagar med långa fikapauser.

Link to comment
Share on other sites

Jag är grymt imponerad. Grattis alla ni som fullföljde detta kraftprov.Hur många var ni ?

Jag skulle gärna vilja vara med men med de tider ni redovisor blir jag ju avhängd direkt så jag får nog åka ensam.

 

Jag är övertygad om att ni skulle klara det jag allvarligt planerat men ännu inte genomfört och nu börjar det väl bli för sent. Som ni ju sett har jag åkt öppet spår två dar i rad vid fem tillfällen.

Min "idiotplan" har hela tiden varit att komlettera detta genom att först åka öppet spår, äta lite och komplettera utrustning bl.a. med ryggsäck och dricka, och starta en återfärd mot Sälen igen som väl kan fullbordas ett tag in på natten (denna sträcka gärna med lämplig serviceman i sällskap, det kan nog vara farligt att åka ensam i natten i detta tillstånd), vila några timmar i Sälen lagom till starten till öppet spår dag två och sedan åka öppet spår tillbaka till Mora. Totalt 27 mil på drygt 30 timmar. Det borde absolut gå Jag föreslår att ni i Klarälvsgänget genomför detta nästa år. Just ni klarar givetvis detta.

Tävlingen kan väl heta "The Lars-Erik adventure" så man får bli känd för något inom skidåkningen även fast när man inte åker så fort numera. Den som först genomför detta blir säkert uppmärksammad, nästan rikskändis.

Link to comment
Share on other sites

Jag är grymt imponerad. Grattis alla ni som fullföljde detta kraftprov.Hur många var ni ?

Jag skulle gärna vilja vara med men med de tider ni redovisor blir jag ju avhängd direkt så jag får nog åka ensam.

 

Jag är övertygad om att ni skulle klara det jag allvarligt planerat men ännu inte genomfört och nu börjar det väl bli för sent. Som ni ju sett har jag åkt öppet spår två dar i rad vid fem tillfällen.

Min "idiotplan" har hela tiden varit att komlettera detta genom att först åka öppet spår, äta lite och komplettera utrustning bl.a. med ryggsäck och dricka, och starta en återfärd mot Sälen igen som väl kan fullbordas ett tag in på natten (denna sträcka gärna med lämplig serviceman i sällskap, det kan nog vara farligt att åka ensam i natten i detta tillstånd), vila några timmar i Sälen lagom till starten till öppet spår dag två och sedan åka öppet spår tillbaka till Mora. Totalt 27 mil på drygt 30 timmar. Det borde absolut gå Jag föreslår att ni i Klarälvsgänget genomför detta nästa år. Just ni klarar givetvis detta.

Tävlingen kan väl heta "The Lars-Erik adventure" så man får bli känd för något inom skidåkningen även fast när man inte åker så fort numera. Den som först genomför detta blir säkert uppmärksammad, nästan rikskändis.

Du ska inte ge Everest sådana ideer!

Link to comment
Share on other sites

Jag är grymt imponerad. Grattis alla ni som fullföljde detta kraftprov.Hur många var ni ?

Jag skulle gärna vilja vara med men med de tider ni redovisor blir jag ju avhängd direkt så jag får nog åka ensam.

 

Jag är övertygad om att ni skulle klara det jag allvarligt planerat men ännu inte genomfört och nu börjar det väl bli för sent. Som ni ju sett har jag åkt öppet spår två dar i rad vid fem tillfällen.

Min "idiotplan" har hela tiden varit att komlettera detta genom att först åka öppet spår' date=' äta lite och komplettera utrustning bl.a. med ryggsäck och dricka, och starta en återfärd mot Sälen igen som väl kan fullbordas ett tag in på natten (denna sträcka gärna med lämplig serviceman i sällskap, det kan nog vara farligt att åka ensam i natten i detta tillstånd), vila några timmar i Sälen lagom till starten till öppet spår dag två och sedan åka öppet spår tillbaka till Mora. Totalt 27 mil på drygt 30 timmar. Det borde absolut gå Jag föreslår att ni i Klarälvsgänget genomför detta nästa år. Just ni klarar givetvis detta.

Tävlingen kan väl heta "The Lars-Erik adventure" så man får bli känd för något inom skidåkningen även fast när man inte åker så fort numera. Den som först genomför detta blir säkert uppmärksammad, nästan rikskändis.[/quote']

Du ska inte ge Everest sådana ideer!

Har givetvis redan tänkt tanken för ett bra tag sedan:) Mitt eventuella upplägg ser dock lite annorlunda ut. Jag vill gärna klara det på under 24 timmar och då blir det omöjligt att starta med Öppet Spår eftersom man då kommer att möta löparna på hemvägen. Istället tänkte jag mig start från Sälen 16,00 köra på ca 7 timmar, vända direkt, köra tillbaka på knappt 8 timmar i "god" tid till starten 7,00 och sedan starta som en "vanlig" ÖS-åkare med 9 timmar tillgodo. Tror dock att man med båda uppläggen helst behöver sanktion från VL. Det luriga är väl det blir extremt jobbiga och farliga om vädret inte är bra, tex hård kyla, snöfall, regn eller värme. Men givetvis får det gärna kallas "The Lars-Erik Adventure". Lars-Erik kan bli "spelande tränare" för det hela! Vi närmare eftertanke kanske också Lars-Eriks ursprungliga upplägg känns mänskligare.

Link to comment
Share on other sites

18,6 km/h i medelhastighet!! Mycket imponerande. Frågan är bara om ni inte har skrämt bort mig nu. Får nog hitta ett b-lag att åka ihop med :/

Det gick inte så fort, detta är ju exkl många långa stopp. Dessutom drog ju Vasa nästan hela vägen och det var fantastiskt väder, underlag och support.

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för en underbar dag ! Var otroligt kul igår !

Får se om man kan klippa ihop en film om detta äventyr av alla klipp man nu har på datorn, både från hjälmkameran och det vanliga filmkameran. Kommer upp en film under veckan här ;).

 

Väldigt kul att simmaren Anders Olsson tittade förbi i Uddeholm, det trodde jag inte när jag pratade med han i Torsdags. Det var nog bra att han drog iväg tidigare än oss för vi hade ändå inte hunnit med i hans tempo :P , jäklar va de gick!

Link to comment
Share on other sites

Var har ni ont idag? Själv är jag lite öm i axlarna, ryggen men även i benen och fötterna.

Du skulle kanske kört lite hårdare och på så sätt kunnat undvika dessa blessyrer? ;)

 

Har också en blåsa i vänsterhanden, annars går det bra.

Men är ju lite matt och extra hungrig.

Förresten känner jag nu att den där blåsan var lite värre än jag tänkt mig.

Klippte bort skinnet så nu svider det gott... :D

 

Under loppet kände jag någon sträcka mig lite öm över nacken samt att kontrollremmen tryckte i vänsterhanden när jag fuskade med påsättningen vid någon kontroll, förmodligen det som orsakade blåsan.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Tack alla för en underbar dag ! Var otroligt kul igår !

Får se om man kan klippa ihop en film om detta äventyr av alla klipp man nu har på datorn, både från hjälmkameran och det vanliga filmkameran. Kommer upp en film under veckan här ;).

 

Väldigt kul att simmaren Anders Olsson tittade förbi i Uddeholm, det trodde jag inte när jag pratade med han i Torsdags. Det var nog bra att han drog iväg tidigare än oss för vi hade ändå inte hunnit med i hans tempo :P , jäklar va de gick!

Ja det ska sägas att Andreas är den som får slita ondast på dessa turer eftersom han kör på Elpex 2or som är trögare än Swenors!!! :D

 

Filmerna är ju dessutom väldigt roliga att titta på i efterhand.

 

 

Sedan tänkte jag på det att den här turen var ju startskottet för MMGs satsning på Topp 10 i 2012 års Vasalopp!

Lätt att glömma bort uppe i alltihopa...

Link to comment
Share on other sites

Mitt längsta rullskidspass är avklarat!Tack alla för en riktigt trevlig och jobbig dag på fina Klarälvsbanan!!=)Hur trevligt som helst att göra en sån här sak, när alla är så positiva och vill 'hålla' ihop gruppen=) och vädret är perfekt!Hade nog fått det kämpigt på slutet om jag inte fått låna Everest rullisar!Hade förmodligen lite svårt att få i mig tillräckligt med energi på vägen hem och då behövdes det inte många tempoökningar för mig, för att jag skulle ta slut..Den s k "gummibandseffekten' i en klunga var nog inte vad jag behövde på vägen hem, på mina 2or..och gamla alutech..:-)Ska definitivt köpa nya rullskidor i alla fall...Tusen tack!

 

Upplevde inga problem eller att stavspetsar gick av!Det mesta flöt på hur bra som helst för oss de flesta av oss tror jag!!Mycket var på topp tack vare den underbara supportergrupp vi hade med oss HELA dagen!Ja de var grymma och alltid så positiva!Tack till er!även Björns12 glada tillrop på slutet, piggade upp!=)

 

 

 

Kul att det även dök upp fler, som inte var med på hela turen, men höll oss trevligt sällskap utmed banan..( 2 på Inlines och en på cykel..och Anders Ohlsson;-) Den sociala biten på denna tur gillade jag.=)

Måste säga att jag är mycket imponerad av Andreas87s kämpaglöd!=)

Vad gäller träningsvärk..hade ju lite problem med ryggen och rullskidor som drog snett :-) ända tills jag bytte.. men fick inte en enda blåsa och det som gjorde mest ont igår d v s fötterna, har gått över idag!!Har bara lite träningsvärk i ryggen och är hyfsade trött hela tiden!:-)

Link to comment
Share on other sites

otroligt inspirerande men 18kmh i snit känns lite övermäktigt för min del. Får nog försöka hita ett B-lag jag med som vill testa banan!

Jag ställer gärna upp om det blir ett B-gäng (eller C-gäng). Jag höll 15,9 km/h i åktempo och 14,8 km/h inklusive pauser på de 94 km jag åkte. Körde ÖS på lite under 7 timmar i år.

Link to comment
Share on other sites

Var har ni ont idag? Själv är jag lite öm i axlarna' date=' ryggen men även i benen och fötterna.[/quote']

Du var väldigt välklädd igår, Björn! Hade ont under hälarna i slutet igår pga allt stakande. Idag har jag en liten blåsa i v hand annars känns det normalt.

Ja det var nog lite för tjockt, har inte vant mig av med vinterklädseln är men det var inte så många plusgrader på morgonen. I alla fall åkte vindjackan av i Forshaga men jag ville inte ta av mer pga ryggsäcksremmarna. Säcken värmer ju också en del men utan vätskekontroller på hemväg var den ju nödvändig.

Link to comment
Share on other sites

Var har ni ont idag? Själv är jag lite öm i axlarna' date=' ryggen men även i benen och fötterna.[/quote']

Du var väldigt välklädd igår, Björn! Hade ont under hälarna i slutet igår pga allt stakande. Idag har jag en liten blåsa i v hand annars känns det normalt.

Ja det var nog lite för tjockt, har inte vant mig av med vinterklädseln är men det var inte så många plusgrader på morgonen. I alla fall åkte vindjackan av i Forshaga men jag ville inte ta av mer pga ryggsäcksremmarna. Säcken värmer ju också en del men utan vätskekontroller på hemväg var den ju nödvändig.

Förlåt, uttryckte mig dåligt, tänkte mest på när du hejade på oss i slutet när du var ombytt i kostym. Kändes som om Erik Hamrén stod där och coachade oss, härligt, tack för supporten.

Link to comment
Share on other sites

mycket imponerad av er som körde 17 mil,otroligt strongt gjort.jag hänger på nästa gång ni kör 9 mil.hoppas det blir snart.

ja vi får väl börja planera när nästa tur blir :D .

 

Detta blir fasen bara värre och värre, i början när man körde 9 mil klarälvsbana så ville man inte ens titta åt rullskidorna på några dagar, men nu när vi kört 17 mil så är man lika sugen dagen efter :D .

 

NÅGOT stel i nedre ryggen dock... känns som jag blev +60 år från igår

Edited by Andreas87
Link to comment
Share on other sites

Förlåt, uttryckte mig dåligt, tänkte mest på när du hejade på oss i slutet när du var ombytt i kostym. Kändes som om Erik Hamrén stod där och coachade oss, härligt, tack för supporten.

Jag trodde det var Svennis som stod och hejade, med tanke på dialekten! :D

 

Lite bilder

 

http://www.forumbilder.se/images/a94201110023065a4.jpg

Farten under sista halvan av "loppet".

Runt 70 kilometer där det går som fortast är slakmotorna efter Forshaga där vi testade hur Everest höll ihop med dryga 15 mil i benen.

 

http://www.forumbilder.se/images/3342011100206a189.jpg

Som jämförelse fartkurva under vår första tur i juli ifjol.

 

http://www.forumbilder.se/images/4342011100256c2f0.jpg

Höjdkurva.

Det verkar vara en 90 meter i skillnad mellan Uddeholm och Karlstad.

 

http://www.forumbilder.se/images/7f420111003269465.jpg

Första stoppet i Forshaga efter två mils stakande.

 

http://www.forumbilder.se/images/5a42011100351092f.jpg

Skidor i massor och Everests kompis Per från Herrljunga.

Bäste Vasalöparen i startfältet.

 

http://www.forumbilder.se/images/4f42011100419af05.jpg

MMG i samspråk med herr och fru Inline.

 

http://www.forumbilder.se/images/a642011100513d978.jpg

Forumnestor bjorn12 intar styrkande dryck från de djupa skogarna norr om Torsby.

 

http://www.forumbilder.se/images/2042011100541dcc7.jpg

Dags för Team Exspirit att värva kompetent servicepersonal innan norskarna lägger beslag på dom.

 

http://www.forumbilder.se/images/5142011100611be52.jpg

I Uddeholm väntade Andreas kompis simmaren Anders Olsson på oss.

Han gav sig ut på en kort runda fram och tillbaka till Munkfors.

Där gick det undan så vi bestämde oss för att släppa i ett ganska tidigt skede.

 

http://www.forumbilder.se/images/eb42011100635f1fc.jpg

Här susar vi in under målportalen i Karlstad.

 

http://www.forumbilder.se/images/9242011100702bd9e.jpg

Analys efter färden.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...