Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Om jag har förstått det hela rätt så mäter Björn varvtider. Är det så? Isf känns det som ett väldigt trubbigt sätt att mäta glid. Det borde bara kunna dras väldigt generella slutsatser av ett sånt test.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om jag har förstått det hela rätt så mäter Björn varvtider. Är det så? Isf känns det som ett väldigt trubbigt sätt att mäta glid. Det borde bara kunna dras väldigt generella slutsatser av ett sånt test.

Då får du nog läsa bättre. Han beskriver ju väldigt tydligt vilken metod han använder i ena tråden.

Link to comment
Share on other sites

Då får du nog läsa bättre. Han beskriver ju väldigt tydligt vilken metod han använder i ena tråden.

" tre kraftiga stavtag" ja det får nog tas med stor nypa salt. Du kan aldrig applicera exakt samma kraft varje gång. Hur vet man att inte nån har åkt i spåret med klister och för mjukt spann mellan hans varv? Men okej... Hans tester visar möjligen åt samma håll. Gott nog.

 

 

Finns det nån länk till den omtalade swix glidtest som blev så bespottad?

Link to comment
Share on other sites

Zebord, du har gjort 12 inlägg på forumet och de 9 senaste är alla i denna tråd (tror t.o.m att alla 12 är i denna tråd). Alla med någon form av "instick" på Lars-Erik. "Vaknat på del sida", "Ömma bautanaglar", "Förtal" osv. Du menar också att tråden hela tiden plockas upp bara för att synas och att det bara är en massa upprepningar. Ändå är du återkommande skribent. 

 

Jag vet inte Zebord, men någon som aldrig kommer med några egna analyser/teorier om trådens huvuddiskussion utan enbart skriver inlägg av ovan nämnda slag tillför ingenting. Man kan fundera på om syftet är att provocera fram svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart, dessutom under ett nick som inte avslöjar vem som döljer sig bakom. Jag får nog Googla lite på vad det kallas................

 

I Lars-Eriks fall har det ett antal gånger gått så långt att han fått mottagit hotfulla telefonsamtal från anonyma fegisar, han har offentligt, inför publik, hånats och här i forumet kallats både troll och annat. Med det i bakhuvudet och att vi vet att personer från branschen, under "falsk flagg", uttalat sig märkligt är på forumet är det inte konstigt med en viss misstänksamhet. Framförallt från personer som på intet sätt skyltar med vem hen är. Som tur är är dessa i en kraftig minoritet och hittills har diskussionerna både varit livfulla, intressanta och befriade från dåligt språkbruk och personangrepp.

 

Det vore intressant om du själv utvecklade dina tankar om trådens huvudbudskap. Jag har förstått att du sicklat med Kuzmin men vad tänker du kring resultatet. Är det en bra preppareringsmetod för gemena man (typsiska VL åkaren)? Vad anser du om glidvallor och industrins förhållningssätt till stålsickling/stenslip och glidvallans betydelse?  Du kanske t.o.m kan avslöja lite mer om dig själv, vad du heter, var du bor osv?

tusen tack Stefan,detta inlägg var mycket viktigt för mig. Det är obehagligt att ha någon anonym som använder alla sina inlägg som,med Stefans ord, instick mot mig personligen och inte mot mitt enkla budskap. Ändå mer obehagligt blir det ju när ze bord faktiskt uppger att hen i princip helt själv preparera sina skidor enligt det ALTERNATIV jag pläderar för. Kan inte du zebord förstå mig lite och kontakta mig själv och tala om vad du vill åstadkomma, jag lovar att aldrig avslöja din identitet. Då skulle jag känna mig tryggare.
Link to comment
Share on other sites

Att synligt kontrollera smutsupptag på ett grafitbelag är i princip omöjligt, tror inte att det går att få ett säkert utlåtande bara genom att jämföra tvättrasorna för resp behandlingsmetod. Om man har skidor med transparent belag, vitt eller gult, kan man ställa skidorna bredvid varandra och jämföra och sedan fota skidorna som bevis på den ena eller andra metodens förträfflighet. I mitt test 2009 kunde jag ej se någon större skillnad i smutsupptag mellan de båda metoderna, så jag kan inte förorda någon utifrån detta test.
Ett utmärkt tillfälle hade varit årets VL och stålsickla ena skidan och glidvalla den andra på ett transparent belag. Det hade då varit ganska lätt att med blotta ögat se vilken behandlingsmetod som tog upp minst/mest smuts.

Link to comment
Share on other sites

tusen tack Stefan,detta inlägg var mycket viktigt för mig. Det är obehagligt att ha någon anonym som använder alla sina inlägg som,med Stefans ord, instick mot mig personligen och inte mot mitt enkla budskap. Ändå mer obehagligt blir det ju när ze bord faktiskt uppger att hen i princip helt själv preparera sina skidor enligt det ALTERNATIV jag pläderar för. Kan inte du zebord förstå mig lite och kontakta mig själv och tala om vad du vill åstadkomma, jag lovar att aldrig avslöja din identitet. Då skulle jag känna mig tryggare.

Kan inte du och Stefan acceptera att folk är anonym på ett forum tycker jag ni kan starta en facebookgrupp, bjuda in dom som ni gillar o diskutera vidare där ( då slipper ni anonymiteten). Jag avslutade ett inlägg med fd fan o menade det. De tester du medverkat till och länkar du lagt in har varit mycket läsvärda. Jag håller med Stefan S om att jag inte bidrar med något speciellt på detta forum, jag är på forumet framförallt för att läsa och inhämta kunskap då jag inte har lika mycket kunskap som andra att delge. Jag har ju surnat till 2 ggr på dig. Första gången var när du svarade Kretiochpleti på ett i mitt tycke otrevligt sätt. När jag påtalade detta kastade du dig över mot mig och antydde att jag skulle ha något samröre med vallaindustrin,  vi käbblade därefter kring detta i några inlägg/instick. Andra gången när du uppfattade Davidssoneddies inlägg som hotfult??? Visst var han irriterad men snälla....  Ska man tycka det var hotfullt kanske jag borde känna obehag över att Stefan Sand ville veta vad jag heter och var jag bor?  och över att du vill veta min identitet (känner inget obehag). De 9 inlägg/instick som Stefan och du räknat ihop hamnar alltså alla inom käbblet kring dessa två händelser. Jag kommer inte uppfylla ditt önskemål om att jag ska kontakta dig. Facebookgrupp är ett 100% seriöst tips om du upplever det som obehagligt, känner dig otrygg när någon kan vara anonym och kritisera dig för vad du skriver. 

Link to comment
Share on other sites

God Jul alla,

många "tråkiga" inlägg att läsa.

Dock enkelt att hoppa över dom.

 

Jag gör ett försök att få lite tips.

 

Är i Sälen och har skapligt med tid, då man ser lingon

där man normalt stakar.

 

På höstlovet köpte jag på kraftig utförsäljning ett

par Fischer Classic Vasa RCR.

 

Har stålsicklat en hel del förut men bott i ett varmt land och är nu

tillbaka i Sverige.

 

Har läst enklaresports instruktion, den är bra men önskar ändå synpunkter.

 

Har nedan grejor.

Kuzmin + - och U

Reed Creek N.045 fin handstålborste

Reed Creek maskinbortstar Hård Brun och fin grå Nylon.

Reed Creek Millers, rak och typ julgran

 

Tänkte göra enligt nedan.

 

Sickla av med +en

 

Avsluta med universal

 

Borsta för hand 3 gånger fel håll och 5 åt rätt

 

Maskinborsta med brun sedan nylon

 

Avsluta med rillning senare när snön kommit

 

Synpunkter på ovan?

Samt hur och hur mycket maskinborstar man?

 

Undrar även gällande rugga upp fästzonen, gör ni alla

enbart längsled samt i hela zonen?

 

Med vänlig hälsning, Mr Flowerbeach.

Link to comment
Share on other sites

God fortsättning flowerbeach

 

Jag tycker inte att du ska krångla till det. Följande video från Kuzmin Ski Technology tycker jag visar hur enkelt man kan göra det.

 

 

Vad gäller dina två riller så är det notervärt tycker jag att julgransmönstret också är en rak riller men ger illusionen av att vara som en julgran.

 

Sen har jag lärt mig av Leonid att man inte ska använda sandpapper i fästet överhuvudtaget. Oavsett om man har vanlig fästvalla eller tejp och i synnerhet om man använder tejp. Tänkt dig att få fast ett klistermärke på en yta. Hur vill du ha ytan, jo så slät som möjligt. När du har sicklat så har du en så slät och fin yta som du kan få.

 

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker personligen att det är en kuzminmyt om att inte rugga fästzonen. min valla sitter iaf bättre om jag ruggar den innan. Men kuzmin kanske har annan valla än jag? Han driver ju nån antiswixkampanj så han kanske inte kör swix som jag. Finns ingen annanstans instruktioner om att skippa rugga.

 

Kuzmin var i framkant när det gällde stålsickling och all heder åt det. Jag sicklar själv med hans prylar. Men det gör honom inte automatiskt till en skidguru och alltiallovetare. Hans stavhandtag eller flourborstar blev knappast nån större hit tex.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker personligen att det är en kuzminmyt om att inte rugga fästzonen. min valla sitter iaf bättre om jag ruggar den innan. Men kuzmin kanske har annan valla än jag? Han driver ju nån antiswixkampanj så han kanske inte kör swix som jag. Finns ingen annanstans instruktioner om att skippa rugga.

Kuzmin var i framkant när det gällde stålsickling och all heder åt det. Jag sicklar själv med hans prylar. Men det gör honom inte automatiskt till en skidguru och alltiallovetare. Hans stavhandtag eller flourborstar blev knappast nån större hit tex.

Trodde det var SWIX som drev en anti-Kuzminkampanj. :)

 

Nej det fanns ju inga instruktioner om att skippa glidvallning heller före Kuzmins avhandling. Rugga på du Skogsvakt.

Link to comment
Share on other sites

Anomymitet är upp till varje individ. Sen kan jag tycka att klara man inte av att bil kritiserad på det som man tror på så ska man hålla det för sig själv.

 

Fortfarande inte svart på min fråga Lars-Erik?

 

Ang fästet så skulle det inte alls förvåna mig om fästet sitter bra på o ruggat då det enbart har en effekt på nedersta lagret och den valla som drasut på glidyta ligger ovanpå den.

Link to comment
Share on other sites

God fortsättning flowerbeach

 

Jag tycker inte att du ska krångla till det. Följande video från Kuzmin Ski Technology tycker jag visar hur enkelt man kan göra det.

 

 

Vad gäller dina två riller så är det notervärt tycker jag att julgransmönstret också är en rak riller men ger illusionen av att vara som en julgran.

 

Sen har jag lärt mig av Leonid att man inte ska använda sandpapper i fästet överhuvudtaget. Oavsett om man har vanlig fästvalla eller tejp och i synnerhet om man använder tejp. Tänkt dig att få fast ett klistermärke på en yta. Hur vill du ha ytan, jo så slät som möjligt. När du har sicklat så har du en så slät och fin yta som du kan få.

 

Lycka till

Tackar, yes mycket enklare. Gör nog en kombination av detta och enklaresports instruktion.

 

Ha det bra och be för mera snö.

Link to comment
Share on other sites

Tackar, yes mycket enklare. Gör nog en kombination av detta och enklaresports instruktion.

 

Ha det bra och be för mera snö.

Klok slutsats flowerbeach. Det som jag beskrev på första sidan i denna tråd var en sensation för mig. JAG var nog den störste tvivlaren att detta verkligen kunde fungera innan detta hände efter att ha åkt 32 Vasalopp på superpulvrade skidor etc.)Och det var just Kuzmin som sicklade skidorna åt mig denna gång. Då fanns ju bara universalsickeln så mina 5.29 och 5.50 på båda öppna spåren (som 61 åring) gjordes med bara denna sickel +noggrann borstning. Detta är det bästa glid jag någonsin upplevt trots numera 42 genomförda Vasalopp + 19 öppna spår. Jag åkte verkligen alla tre loppen samma år utan att röra glidytorna, och Vasaloppet tom med klarad medalj.  Vid senare tillfällen har just Enklaresport hjälpt mig några gånger med mycket bra resultat. Så ditt val vilka du skall lära dig av är speciellt bra som jag ser det.

 

Att jag blivit så övertygad att stålsickling är ett utmärkt ALTERNATIV främst för oss motionärer beror inte bara på min egen erfarenhet utan även på de erfarenheter och tester som redovisats av medlemmar på detta forum och annars (se t.ex. den rapport som sammanställdes av mig själv, Stefan Sand och Niklas Grip, Björns omfattande testserier, Primaterias tester, etc.) och den kunskap jag förvärvat (bl.a. som opponent för Licavhandling och medlem i betygsnämnd för doktorsavhandling om skidglid, deltagare i många diskussioner vid Uppsala universitet (med Sture Hogmark, Ronnie Lööf, Mats Larson, etc) som så småningom utvecklades till Primateria (nuvarande Skimateria), biträdande handledare till doktorand som arbetar med skidglidrelaterad forskning, etc.)

 

Trots detta är jag försiktig och alltid använder ordet ALTERNATIV i min rekommendation eftersom jag givetvis är medveten om att det finns andra sätt att preparera skidorna som  andra tycker ger bättre glid (t.ex. kombinera stålsicklingen med glidvalla, stenslipa + borsta superbra, stenslipa+borsta+glidvalla, etc.). I alla fall kan prepareringen kombineras med Rillning, speciellt när det är varmare än t.ex. -6, speciellt runt nollan,  tror jag detta är mycket viktigt.

 

Till Davidssoneddie: Beträffande din första mening hänvisar jag bara till Stefan Sands kommentarer. Jag hoppas det ovanstående också delvis besvarar din fråga. Möjligen har ordet ALTERNATIV misstolkats av dig.? Och därför tolkar du det felaktigt som att jag argumenterar för att "tillräckligt bra" duger. Du skrev någonstans att du är "nobody". Helt fel för mig. JAG respekterar ALLA medmänniskor lika mycket. Det ligger nog i generna, jag kommer ju från mycket små förhållanden (lilla Svanabyn) och fick tidigt lära mig detta som nu i vida kretsar gjort att jag kallas "folkets professor" Just därför är din svidande kritik mot mig pers(s)onligen (troll, urförbannad på mig, etc) lika kännbar som att någon känd professor framfört den. Tack i varje fall att du i inlägg bad om ursäkt och accepterat vara min "vän".

Link to comment
Share on other sites

Trött jag blir. I senaste vasalöparn står det bara skit om stålsickling. Bla får swix vd okristiskt uttrycka sig att stålsickling är ett svårt hantverk som bara är en liten nischgrej i sverige. Han har nog missat att tex en av som stora näthandlarna skistart ägnar sig åt stålsickling. Det str även skit som att sommarförvara skidorna med skyddsparaffin och i avsnittet om att åka utan glidvalla nämns inte stålsickling. Synd! Som sagt hundra ggr tidigare är stålsicköing utmärkt alternativ att hemmavis sätta egen struktur och få fram ett nytt fräscht belag utan mikrohår.

 

Rengör och stålsickla glidytorna ofta och man har kanonglid. Jag tror inte då många har en stenslip hemma. Sen lägger jg alltid en blå rex paraffin efter för det blir en sån blank och len yta.

Link to comment
Share on other sites

Vasalöparen är nog mest ett annonsblad, hur många av Vasaloppets sponsorer säljer stålsicklar eller

säljer såna struktureringar?

Eftersom det tar lite tid att räkna så långt får ni svaret av mig... NOLL st.

Tyvärr så kommer det nog inte skrivas något positivt i Vasalöparen så länge ingen

som håller på med stålsickling går in och blir stor sponsor till VL.

Den är inte vidare objektiv.

Link to comment
Share on other sites

Andra gången när du uppfattade Davidssoneddies inlägg som hotfult??? Visst var han irriterad men snälla....

Det var ett flertal kraftuttryck, utropstecken och ord med stora bokstäver där, och allt riktat mot Lars-Erik personligen, så jag tyckte också det var väldigt otrevlig ton i det inlägget och sånt kan kännas väldigt obehagligt när det är riktat mot en själv, men det har han ju bett om ursäkt för så nog ältat om just det inlägget, men mindre sånt och mer konstruktiva diskussioner/debatt/kritik i fortsättningen tack!  :) Sånt brukar höra till allmänt hyfs på de flesta internetforum, och det blir även mer intressanta inlägg om man håller sig till sakfrågan.

 

Jag missade det mesta av turbulensen p g a jobb och julrusch, men ville ha detta sagt i alla fall. Kram på er alla, lycka till i skidspåren i vinter och välkomna med fler sakliga argument för eller emot olika sätt att få fart på skidorna.   :)

Link to comment
Share on other sites

Trött jag blir. I senaste vasalöparn står det bara skit om stålsickling. Bla får swix vd okristiskt uttrycka sig att stålsickling är ett svårt hantverk som bara är en liten nischgrej i sverige. Han har nog missat att tex en av som stora näthandlarna skistart ägnar sig åt stålsickling. Det str även skit som att sommarförvara skidorna med skyddsparaffin och i avsnittet om att åka utan glidvalla nämns inte stålsickling. Synd! Som sagt hundra ggr tidigare är stålsicköing utmärkt alternativ att hemmavis sätta egen struktur och få fram ett nytt fräscht belag utan mikrohår.

Rengör och stålsickla glidytorna ofta och man har kanonglid. Jag tror inte då många har en stenslip hemma. Sen lägger jg alltid en blå rex paraffin efter för det blir en sån blank och len yta.

 

Hej, då jag är lite nyfiken två frågor.

 

Du skriver rengör ofta, hur gör du det? Med vallaväck över hela skidan?

 

Rex blå, lägger du alltid på det efter Stålsicklingen?

Sicklar och borstar du sedan?

 

/Flowerbeach

Link to comment
Share on other sites

Hej, då jag är lite nyfiken två frågor.

Du skriver rengör ofta, hur gör du det? Med vallaväck över hela skidan?

Rex blå, lägger du alltid på det efter Stålsicklingen?

Sicklar och borstar du sedan?

/Flowerbeach

Jag rengör mina glidytor efter varje pass med en glidecleaner.

Självklart vallar jag EFTER stålsickling. Blå rex går utmärkt i alla minusgrader.

Noggrant sicklat och borstat efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Har varit elit åkare, men slutat på grund av att jag föddes för länge sedan, men fortfarande sköter om skidor att de glider bra på alla fören. Gör man inte det blir det jobbigt att hänga med när det går fort på tävlingarna. På marknaden finns material att behandla skidorna till super glid och det är ett måste för att vara med på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Jag rengör mina glidytor efter varje pass med en glidecleaner.

Självklart vallar jag EFTER stålsickling. Blå rex går utmärkt i alla minusgrader.

Noggrant sicklat och borstat efteråt.

 

Man kan säga att du är en kombination av stålsicklare och glidvallare, som ersatt stenslipningen med stålsickling. I stället för att förorda en ena eller andra metodens förträfflighet, så har du KOMBINERAT dem ! :)

 

Så nu kan vi sluta att käbbla om vilket som är bäst - Skogsvakt har knäckt koden ! :rolleyes:

 

Ps. Detta är ingen ironi utan jag menar det på fullt allvar, tycker skogsvakt gjort ett smart val !

Link to comment
Share on other sites

Har varit elit åkare, men slutat på grund av att jag föddes för länge sedan, men fortfarande sköter om skidor att de glider bra på alla fören. Gör man inte det blir det jobbigt att hänga med när det går fort på tävlingarna. På marknaden finns material att behandla skidorna till super glid och det är ett måste för att vara med på toppen.

 

Ok då vet vi!  Alltid bra med någon som har svaret så slipper vi gå i villfarelsen av våra egna simpla erfarenheter.

 

/Mts

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...