Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Ursäkter hör inte hemma på detta forum Stefan, det har du väl märkt. Medlemmar har vid upprepade tillfällen kallats tillhöra vallaindustrin (förtal) allt för lättvindigt. Tycker inte såna anklagelser är ok bara för man har annan åsikt, alternativt inte dyrkar vissa medlemmar här på forumet. Som tidigare nämnts så finns det gått om upprepningar den senaste tiden från enstaka medlemmar, uppenbart bara för att få tråden att synas på diskussionslistan o hålla liv i tråden. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sista inlägget sen håller jag tyst här.

Jag tror på funktionen stålsicklat och de fördelar som de medför gent emot stenslipat.

Struktur är jag som de flesta inställd på att den är bland det viktigaste för att få skidan att gå bra.

Tryckpunkter och spann även det AoO för att få en skida att gå bra.

 

Jag tänker inte be omursäkt för att några av er individer blandar begrepp hej vilt och ger råd.

Motionär och motionär är ett väldigt brett område och frågan är nu vem man ska rekommendera sin tips till?

Är det ny börjaren(motionären) som åker 10 mil/ år eller till Motionären som åker 80 mil/år?

Jag anser att ska man ge sina råd till de motionärer som har ett syfte med sina skidåkning utöver motion så ska man alltid rekommendera de att uppnå de bästa skidor man kan ha under fötterna.

Inte ska Per-Gunnar 65 nöja sig med något som är "ok" om han nu tränat aktivt hela året för att göra sitt yttersta på VL.

Sen vad det bästa är har jag aldrig sagt, då jag själv inte sitter på något facit.

Är det så Lars-Erik att det bästa glidet upplevts med enbart sicklat så fine, säg det då.

Men att säga att det duger är fel indikation till de som vill ha bättre än övriga.  

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik: Jag är en motionär som tycker skidpreparering skall vara enkelt. Att åka på fabriksslipen går utmärkt tycker jag. Min erfarenhet av stålsickling är att det är tidskrävande och ganska jobbigt att göra själv och att strukturen som skapas av sickeln är sämre än en fabriksslip.

 

Jag har dock ett par sämre skidor som har en dålig struktur som går trögt i de flesta fören. Funderar på att sickla dem faktiskt den här vintern ifall min stålsickel fortfarande har någon skärpa kvar. Känns lite onödigt att kosta på en slip på de skidorna.

 

När det gäller elit så är det lite intressant att en som testat för Primateria skriver såhär: 

 

"Ska man slipa tävlingsskidor?

Ja det ska man! Skidorna får bättre glidegenskaper om de slipas med en struktur som är lämplig för det före de ska användas i."

http://bloggen.fi/vallnaf/2015/12/14/slipning-av-skidor/

Link to comment
Share on other sites

Varför så heta? Jag tror att de allra flesta av de som deltar/läser här på forumet är sansade och kloka människor som är fullt kapabla att bilda sig en egen uppfattning i detta ämne. Jag har min egen klara mening om vad som är bäst/ enklast, men jag är inte så insnöad att jag säger att den andra metoden inte funkar.

Bägge metoderna funkar. Jag har provat mig fram under några år. Ibland går det bäst med vallat och ibland med stålsicklat.

Ingen här behöver hålla med om det jag skriver och det är heller ingen idé att ni skäller på mig eftersom jag är en normalklok människa som är kapabel att fatta mina egna beslut.

Link to comment
Share on other sites

Jag har följt den här tråden länge, men en aspekt som jag (tror...) inte diskuterats är stålstickling inför vasaloppet.

 

I Stockholm finns ett ställe där man kan lämna in skidorna för en bra stenslip (Alewalds), men det finns ca 5000 åkare. I Sälen och Mora vet jag inte hur tillgången till duktiga spenslipare är. Men att det skulle finnas kapacitet för alla som åker under vinterveckan verkar otroligt.

 

Om man utgår från premissen att det är bra att jämna till belaget inför tävling, så har man att välja på stenslip eller stålstickling. Fördelen med stenslip är att (om den är rätt inställd och slipstenarna är nya) så kan man får till en jämn yta och många olika strukturer. Med borste och annat så ska det väl inte vara problem med "mikrohår" heller. Fördelen med stålsickel är att det går att göra precis innan loppet när man vet väderförhållandena och det går betydligt fortare och fler kan göra det.

 

Stålstickling har här en stor fördel. Jag har svårt att tänka mig att alla bra stenslipar i Sverige har kapacitet för vasaloppet. Men med stålsicklar så kan allas skidor få till ett fint, platt belag med lämplig struktur. Sen får alla som vill glidvalla ovanpå! Själv tror jag det är onödigt utifrån mina kemikunskaper.

 

Det borde vara ett problem för allmänheten som åker några tiotals mil med sina skidor innan vinterveckan, att de skrapar belaget lite i skräpet och smutsen som brukar vara i de motionsspår som är tillgängliga runt om i landet. Om de/vi inte fixar beläget med stenslip/stålsickel innan vasaloppet och låter någon lägga på valla på den dåliga ytan så kryper "mikrohåren" och revorna fram efter några mil och glidet blir onödigt dåligt i slutet av loppet.

 

Sen kan man åka på förra säsongens slip/sickling/fabriksslip fram till nästa lopp. När man tränar kan det inte vara så viktigt med bra glid. Snarare tvärt om!

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte att jag skulle fixa till mina skidor hos Alewalds efter förra säsongen, så jag lämnade in dem för slipning. Men tänkte inte på att jag lämnade in mina kallskidor när det var plusgrader ute. Så nu har jag en plusstruktur på mina tänkta minusskidor.

Menar du att lägger en slip som funkar för temperaturen som råder den dag man lämnar in skidan? Då gäller det att planera minsann.

Min erfarenhet är annars att de slipar vad man kommer överens om, tex en lite kallare struktur som man kan lägga en grövre rill på vid behov.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju vad hela tråden ursprungligen startats för, som namnet på den indikerar

 

Jag har tröttnat på den här tråden, då ämnet är uttjatat, då det har vänts och vridits ur alla synvinklar, så därför kan jag inte förstå varför davidssoneddie hetsar upp sig något enormt mot Lars-Erik. Jag har inte uppfattat honom som någon besserwisser utan han har på sitt vetenskapliga sätt framlagt det han tror på. Sen är det upp till var och en om man vill testa det här med stålsickling. (jag gjorde ett test för tre år sedan, men blev inte övertygad)

 

Olle; var det ställen i Sälen eller Moraområdet, dit man kunde lämna in skidor för stålsickling du efterlyste ? Jag har en arbetskamrat, som kör stålsicklat och hon ville ha tips på ett ställe i Sälenområdet. Jag tipsade om vår forummedlem i Vagnhärad, men han var osäker om han kunde fixa det till VL, då han skulle åka loppet själv. Finns det någon annan i Sälenområdet, som stålsicklar ?

Link to comment
Share on other sites

Alltså, det jag menade var kapacitet inför vasaloppet. Det var kanske otydligt.

 

Och när det gäller min stenslip på Alewalds så var det mest så att jag glömde säga till att jag ville ha en kallstruktur. Och det var plusgrader ute, så de utgick från att jag skulle ha varmstruktur. Jag fattar att de kunde ha slipat kallstruktur om jag hade sagt till...

 

Det är ju lite av det problemet som jag ville belysa. Att kapaciteten på Alewalds inte kan täcka upp alla 5000 åkare (och deras ibland flera par skidor) då man behöver lämna in så nära inpå som möjligt. Dels för att man vill ha en nyslipad skida inför vasaloppet, men också för att väderprognosen kan ändras.

 

Skidmacken och vallaservice.nu sicklar fö i Sälen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tröttnat på den här tråden, då ämnet är uttjatat, då det har vänts och vridits ur alla synvinklar, så därför kan jag inte förstå varför davidssoneddie hetsar upp sig något enormt mot Lars-Erik. Jag har inte uppfattat honom som någon besserwisser utan han har på sitt vetenskapliga sätt framlagt det han tror på. Sen är det upp till var och en om man vill testa det här med stålsickling. (jag gjorde ett test för tre år sedan, men blev inte övertygad)

 

Olle; var det ställen i Sälen eller Moraområdet, dit man kunde lämna in skidor för stålsickling du efterlyste ? Jag har en arbetskamrat, som kör stålsicklat och hon ville ha tips på ett ställe i Sälenområdet. Jag tipsade om vår forummedlem i Vagnhärad, men han var osäker om han kunde fixa det till VL, då han skulle åka loppet själv. Finns det någon annan i Sälenområdet, som stålsicklar ?

http://www.skistart.com/swe/vinter/skidverkstan/uppmatning-strukturering-hotbox-och-professionell-bedomning-av-era-skidor.html

Link to comment
Share on other sites

Det är en bussresa med logi i Ungärde skola, Lima och utflykt till Mångsbodarna lördag och ett besök i tältet vid startplatsen, som står på programmet. Det är väl traditionell glid o fästvallning, som erbjuds i tältet, så det får nog bli detta i stället för "Kuzminsicklat".

ps. Skistart ligger i Älvdalen och utan bil är det svårt att ta sig dit.

Link to comment
Share on other sites

Sista inlägget sen håller jag tyst här.

Jag tror på funktionen stålsicklat och de fördelar som de medför gent emot stenslipat.

Struktur är jag som de flesta inställd på att den är bland det viktigaste för att få skidan att gå bra.

Tryckpunkter och spann även det AoO för att få en skida att gå bra.

 

Jag tänker inte be omursäkt för att några av er individer blandar begrepp hej vilt och ger råd.

Motionär och motionär är ett väldigt brett område och frågan är nu vem man ska rekommendera sin tips till?

Är det ny börjaren(motionären) som åker 10 mil/ år eller till Motionären som åker 80 mil/år?

Jag anser att ska man ge sina råd till de motionärer som har ett syfte med sina skidåkning utöver motion så ska man alltid rekommendera de att uppnå de bästa skidor man kan ha under fötterna.

Inte ska Per-Gunnar 65 nöja sig med något som är "ok" om han nu tränat aktivt hela året för att göra sitt yttersta på VL.

Sen vad det bästa är har jag aldrig sagt, då jag själv inte sitter på något facit.

Är det så Lars-Erik att det bästa glidet upplevts med enbart sicklat så fine, säg det då.

Men att säga att det duger är fel indikation till de som vill ha bättre än övriga.

 

Tänkt på att sansa dig lite kanske?

Sista inlägget sen håller jag tyst här.

Jag tror på funktionen stålsicklat och de fördelar som de medför gent emot stenslipat.

Struktur är jag som de flesta inställd på att den är bland det viktigaste för att få skidan att gå bra.

Tryckpunkter och spann även det AoO för att få en skida att gå bra.

 

Jag tänker inte be omursäkt för att några av er individer blandar begrepp hej vilt och ger råd.

Motionär och motionär är ett väldigt brett område och frågan är nu vem man ska rekommendera sin tips till?

Är det ny börjaren(motionären) som åker 10 mil/ år eller till Motionären som åker 80 mil/år?

Jag anser att ska man ge sina råd till de motionärer som har ett syfte med sina skidåkning utöver motion så ska man alltid rekommendera de att uppnå de bästa skidor man kan ha under fötterna.

Inte ska Per-Gunnar 65 nöja sig med något som är "ok" om han nu tränat aktivt hela året för att göra sitt yttersta på VL.

Sen vad det bästa är har jag aldrig sagt, då jag själv inte sitter på något facit.

Är det så Lars-Erik att det bästa glidet upplevts med enbart sicklat så fine, säg det då.

Men att säga att det duger är fel indikation till de som vill ha bättre än övriga.

 

Bra att det var sista. Gör vad du vill och tror på. Sten eller kniv. Det har dock inget med vanligt hyfs att göra.
Link to comment
Share on other sites

All toppning av glidet medför att smutsupptaget blir lite högre, jmf med stålsicklade skidor av bra kvalitet, så det är inte alls säkert att man vinner på att toppa en skida inför ett långlopp och speciellt inte längre bak i fältet. Alltså när vi pratar om en stålsicklad skida. Dock kan man ju förstås lämna in skidan/göra rent skidan själv, en bit in i loppet. Dock tveksamt på om det är så mycket till vinst det är förstås en salig kompott då vi pratar om pengar, tid, miljö. Jag toppade mina skidor till senaste Vasaloppet men upplevde att jag hade som allra bäst då jag gjorde rent skidorna med vallaväck i Hökberg. Det tog dock 1-2 km innan de stack iväg ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag köper inte det du skriver Lars-Erik.

Varför försöker du motivera Motionären att inte optimera sitt glid till det maximala?

Bara för att något duger för dig så är inte det en sanning för alla andra.

 

Alu stavar och Fiksfjälls skidor duger också åt motionären då????

 

Jag fattar inte dessa IDIOTIKSA argument och resonemang om att är du inte" topp 30" så kan du lika gärna skita i glidet för det spelar ändå ingen roll!!!

Skärpning säger jag!

Motivera motionären mot det mest optimala de kan uppnå istället.

 

Dels tycker jag att det är fel av dig att ner värdera något som helt uppenbarligen funkar då eliten åker på det.

Sen är det såna som du som dödar industrin och där med även utvecklingen i sporten.

Tycker du borde föregå med ett gott omdöme med din erfarenhet istället för att bete dig som ett TROLL.

 

Uppriktigt FÖRBANAD!

 

Tusen tack alla ni som direkt på detta forum, via telefonsamtal, sms, email och direkt gett

mig ert stöd efter detta personliga nästan hotfulla påhopp. Dessutom har uppenbarligen Davidssoneddie

helt missförstått att jag bara förespråkar ett ALTERNATIV jag anser kan hjälpa många motionärer

i deras jakt på optimalt glid PÅ Vasalopp och träning. Efter att jag gjorde mitt inlägg 26 October

har ju just du gjort flest inlägg (30 styck) utan att jag inte tycker det klart framgår vad du vill åstadkomma

men om detta var ditt huvudsyfte så förstår jag

Link to comment
Share on other sites

Det ser ju ut som att tom. Frazzi inte vill kommentera mina kompletterande frågor så jag förutsätter att han som oss andra insett att stålsickling är ett perfekt alternativ för oss motionärer oberoende vad de påstår i din sportaffär (som givetvis vill att vi skall spendera mer pengar på glidvallor som i många fall tom ger sämre glid på Vasalopp etc)

 

Det är beklagansvärt att sportaffärer etc.inte kan erkänna detta enkla faktum rakt av (precis som många påpekat skulle de  ju ändå kunna argumentera med rätta att det absolut går att använda deras i princip onödiga produkter (för oss motionärer)  även på stålsicklade skidor). Det är dock uppmuntrande att om du googlar på "stålsickling" så får du en ganska klar bild av det jag påstår dvs att stålsickling är ett utmärkt ALTERNATIV för oss motionärer, Högst upp just nu ligger tråden: http://valla-skidor.se/2012/11/08/stalsickling-av-langdskidor/

Kanske denna typ av provocerande inlägg (där TS svarar sig själv) som gör att en del blir besviken även på TS. I debatten har ordet troll använts, rätt eller fel? Troll enligt wikipedia "Internettroll, oftast bara kallade troll, är personer som skriver på internetfora och liknande (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart. Ordet är internetslang." 

Link to comment
Share on other sites

Kanske denna typ av provocerande inlägg (där TS svarar sig själv) som gör att en del blir besviken även på TS. I debatten har ordet troll använts, rätt eller fel? Troll enligt wikipedia "Internettroll, oftast bara kallade troll, är personer som skriver på internetfora och liknande (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart. Ordet är internetslang." 

 

Zebord, du har gjort 12 inlägg på forumet och de 9 senaste är alla i denna tråd (tror t.o.m att alla 12 är i denna tråd). Alla med någon form av "instick" på Lars-Erik. "Vaknat på del sida", "Ömma bautanaglar", "Förtal" osv. Du menar också att tråden hela tiden plockas upp bara för att synas och att det bara är en massa upprepningar. Ändå är du återkommande skribent. 

Jag vet inte Zebord, men någon som aldrig kommer med några egna analyser/teorier om trådens huvuddiskussion utan enbart skriver inlägg av ovan nämnda slag tillför ingenting. Man kan fundera på om syftet är att provocera fram svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart, dessutom under ett nick som inte avslöjar vem som döljer sig bakom. Jag får nog Googla lite på vad det kallas................

 

I Lars-Eriks fall har det ett antal gånger gått så långt att han fått mottagit hotfulla telefonsamtal från anonyma fegisar, han har offentligt, inför publik, hånats och här i forumet kallats både troll och annat. Med det i bakhuvudet och att vi vet att personer från branschen, under "falsk flagg", uttalat sig märkligt är på forumet är det inte konstigt med en viss misstänksamhet. Framförallt från personer som på intet sätt skyltar med vem hen är. Som tur är är dessa i en kraftig minoritet och hittills har diskussionerna både varit livfulla, intressanta och befriade från dåligt språkbruk och personangrepp.

 

Det vore intressant om du själv utvecklade dina tankar om trådens huvudbudskap. Jag har förstått att du sicklat med Kuzmin men vad tänker du kring resultatet. Är det en bra preppareringsmetod för gemena man (typsiska VL åkaren)? Vad anser du om glidvallor och industrins förhållningssätt till stålsickling/stenslip och glidvallans betydelse?  Du kanske t.o.m kan avslöja lite mer om dig själv, vad du heter, var du bor osv?

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik,

Om du tog mitt inlägg som hotfullt så ber jag naturligtvis om ursäkt för det är inte på något sätt OK att du ska känna dig hotad av mig.

Jag håller med dig på många ställen och anser personligen att du har en bra poäng i mycket gällande sickling.

Jag uppskattar även dina genomförda lopp och sakframställan av hur de upplevts.

 

Men,Jag upplever inte att du förespråkar ett alternativ. Jag upplever att du säger att detta är sanningen och att detta är det ända sättet till bra glid.

plockar man bort faktorn Motionär och Elit, så skulle du fortfarande rekommendera detta som det bästa, så har jag uppfattat dig.

 

Jag ställde en enkel fråga men fick inget svar av dig om det bästa glidet du haft var enbart stålsicklat?

 

 

 

Sen tycker jag det är anmärkningsvärt att flera tar åt sig kritik som kommer från en "No body" som mig, och även verkar tycka att mina (med fleras) inlägg inte bidrar till tråden. Vi är här för att ta del och komma med infallsvinklar ur vårt perspektiv.

 

Sen om någon vill veta mer om mig så lämnar jag gärna ut både namn och start nr på VL när detta är satt så ni kon komma och diskutera detta vidare i Bergaby  den 6:e Mars.

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik,

Om du tog mitt inlägg som hotfullt så ber jag naturligtvis om ursäkt för det är inte på något sätt OK att du ska känna dig hotad av mig.

Jag håller med dig på många ställen och anser personligen att du har en bra poäng i mycket gällande sickling.

Jag uppskattar även dina genomförda lopp och sakframställan av hur de upplevts.

 

Men,Jag upplever inte att du förespråkar ett alternativ. Jag upplever att du säger att detta är sanningen och att detta är det ända sättet till bra glid.

plockar man bort faktorn Motionär och Elit, så skulle du fortfarande rekommendera detta som det bästa, så har jag uppfattat dig.

 

Jag ställde en enkel fråga men fick inget svar av dig om det bästa glidet du haft var enbart stålsicklat?

 

 

 

Sen tycker jag det är anmärkningsvärt att flera tar åt sig kritik som kommer från en "No body" som mig, och även verkar tycka att mina (med fleras) inlägg inte bidrar till tråden. Vi är här för att ta del och komma med infallsvinklar ur vårt perspektiv.

 

Sen om någon vill veta mer om mig så lämnar jag gärna ut både namn och start nr på VL när detta är satt så ni kon komma och diskutera detta vidare i Bergaby  den 6:e Mars.

Vet inte om du menar att jag är en av dem som tagit åt sig av kritik från dig. Kan säga att det har jag inte gjort och heller inte tyckt att du inte bidrar i tråden. Det var ett inlägg jag reagerade på där jag tyckte du fick en snedtändning och menade att du kunde be om ursäkt för de påståenden du förde fram. Annars har jag inga invändningar mot dina inlägg, även om jag inte alltid delar din uppfattning men det hör ju liksom till i en diskussion.

 

Vad gäller "nick" så är det många som skriver under pseudnoym. Vissa är ganska lätta att koppla till ett verkligt namn. Ditt eget är ju inte direkt svårt att "knäcka". Andra "nick" kan man behöva lite tid att koppla ett namn till.

Sedan har jag inga problem med att en del väljer att vara anonyma, det kan finnas sina randiga och rutiga skäl till det, men jag kan inte alltid ta en anonym på samma allvar som en som tydligt talat om vem hen är. 

 

Det är emellanåt svårt att uttrycka sig kristallklart i text. Man skriver något som av en annan läsare uppfattas på ett annat sätt än avsett. Det enklaste sättet att reda ut sådant är en ursäkt och/eller som du nu gjort, förklara vad man egentligen menade. 

 

Just nu känns dock avsaknanden snö som en större fråga än glidvalla eller inte :)

Link to comment
Share on other sites

Zebord, du har gjort 12 inlägg på forumet och de 9 senaste är alla i denna tråd (tror t.o.m att alla 12 är i denna tråd). Alla med någon form av "instick" på Lars-Erik. "Vaknat på del sida", "Ömma bautanaglar", "Förtal" osv. Du menar också att tråden hela tiden plockas upp bara för att synas och att det bara är en massa upprepningar. Ändå är du återkommande skribent. 

Jag vet inte Zebord, men någon som aldrig kommer med några egna analyser/teorier om trådens huvuddiskussion utan enbart skriver inlägg av ovan nämnda slag tillför ingenting. Man kan fundera på om syftet är att provocera fram svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart, dessutom under ett nick som inte avslöjar vem som döljer sig bakom. Jag får nog Googla lite på vad det kallas................

 

I Lars-Eriks fall har det ett antal gånger gått så långt att han fått mottagit hotfulla telefonsamtal från anonyma fegisar, han har offentligt, inför publik, hånats och här i forumet kallats både troll och annat. Med det i bakhuvudet och att vi vet att personer från branschen, under "falsk flagg", uttalat sig märkligt är på forumet är det inte konstigt med en viss misstänksamhet. Framförallt från personer som på intet sätt skyltar med vem hen är. Som tur är är dessa i en kraftig minoritet och hittills har diskussionerna både varit livfulla, intressanta och befriade från dåligt språkbruk och personangrepp.

 

Det vore intressant om du själv utvecklade dina tankar om trådens huvudbudskap. Jag har förstått att du sicklat med Kuzmin men vad tänker du kring resultatet. Är det en bra preppareringsmetod för gemena man (typsiska VL åkaren)? Vad anser du om glidvallor och industrins förhållningssätt till stålsickling/stenslip och glidvallans betydelse?  Du kanske t.o.m kan avslöja lite mer om dig själv, vad du heter, var du bor osv?

1.Nästan alla av dessa nio inlägg handlar om en "ordväxling" där inte någon part var särskilt gullig med den andre. 2. Jag. är väl ett av flera troll här på forumet. 3. Jag plockar inte upp tråden igen med gamla synpunkter när den ramlat ut från listan av aktuella diskussioner, viss skillnad anser jag. 4. Stålsicklar alltid mina skidor, dessa glidvallas ALDRIG. Jag tävlar inte. Tycker skidorna går lent o fint och överväger inte att börja glidvalla mina egna skidor. Har STORA barn som tävlar. Deras skidor sicklas och toppas, oftast med nonamekloss (kostar mindre än en vanlig hf-valla kostar). Jo dom går bättre med toppning på de distanser de tävlar. Vid nyköp av skidor så stålsicklar  jag ner fabriksstrukturen lite grann, därefter testas skidan med tävlingsvallning. Går skidan dåligt sicklas fabriksstrukturen bort så Kuzminsickeln står för hela strukturen i skidan. Går skidan ff dåligt så säljes skidan och ny införskaffas. Väldigt ofta brukar skidan gå bra redan efter steg 1. Upplever ofta att det fabrikat vi handlar har en aning grov fabriksstruktur som behöver hyvlas ner. Har tidigare lämnas in skidor på stenslip men aldrig känt att jag fått tillbaka en skida som går bättre. 5. Jag kommer inte lämna ut min adress eller mitt namn då jag är på ett forum där det finns fullt med folk som är innehavare av sylvassa stålsicklar ;)

 God Jul!

Link to comment
Share on other sites

För en som är kunnig och intresserad av sitt glid är bara stålsicklat ett alternativ bland andra, som kan testas och jämföras med glidvallade skidor.

 

För personer som varken har tid eller intresse för att få optimalt glid är stålsicklat ett klart alternativ. Ingen fundering på glidet, bara köra. Det är ung samma personer, som skaffar sig skintecskidor, ja nu finns det ju tom skidor med både fixat glid o fäste.

 

Allmänt kan sägas att om man har kommit fram till något som man tror på till 100 %, så är det väldigt svårt att "gå över till andra sidan" och testa om ens ideér håller. Likaväl som stålsickling utvecklats med nya sicklar och möjlighet till struktur, så har ju även vallan, slipning, rillning, hotbox, gallium m m utvecklats på glidvallasidan, så bör ju båda sidor testa varandras metoder för att behålla sin övertygelse. Allt är inte gjutet i sten en gång för alla.

 

Kan det ha varit något i den stilen davidssoneddie, som fick dig att övereagera ? Men nu har du bett om ursäkt och jag tycker då att du skall vara välkommen tillbaka på banan och betrakta det som en parentes.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar om nån annan stålsicklare har gjort några glidtester i nån tunnel eller skidhall. Mina tester visar att i hallen i Gbg har smutsupptaget enorm negativ påverkan på glidet. Spelar ingen roll om jag kör ovallat, hf paraffin eller ett hårt ch paraffin. Det är alltid så att skidan tappar väldigt mycket glid och det redan efter 100m.

 

Jag gissar snön i Skidome är extremt smutsig. Hur upplever ni andra Torsbytunnel tex?

 

Vad har Lars-Erik för pers(s)onliga upplevelser av smuts upptagning valla kontra ovallat. Nu menar jag alltså enbart frågeställningen om glidvalla tar upp mer smuts än stålsicklat.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar om nån annan stålsicklare har gjort några glidtester i nån tunnel eller skidhall. Mina tester visar att i hallen i Gbg har smutsupptaget enorm negativ påverkan på glidet. Spelar ingen roll om jag kör ovallat, hf paraffin eller ett hårt ch paraffin. Det är alltid så att skidan tappar väldigt mycket glid och det redan efter 100m.

 

Jag gissar snön i Skidome är extremt smutsig. Hur upplever ni andra Torsbytunnel tex?

 

Vad har Lars-Erik för pers(s)onliga upplevelser av smuts upptagning valla kontra ovallat. Nu menar jag alltså enbart frågeställningen om glidvalla tar upp mer smuts än stålsicklat.

Kolla Björns glidtesttrådar från Torsbytunneln.

http://www.skidforum.se/index.php/topic/9847-bj%C3%B6rnglid-i-tunneln-2/?hl=bj%C3%B6rnglid

http://www.skidforum.se/index.php/topic/4727-bj%C3%B6rnglid-i-tunneln/?hl=bj%C3%B6rnglid

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...