Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enligt den information som legat till grund så har jag iaf tolkat Skistart + Kuzmin som att vallan i säg inte har någon effekt på glidet.

Intrycket att valla inte ska behövas då den inte är märkbar verkar flera i denna tråden vara eniga om och ska man gå på vad skistart förespråkar så är det en sicklad skida med en bra struktur och vallan helt onödig.

 

Bästa glid tips:

Kuzmin: Stålsicklat + struktur

Skistart: Stålsicklat + struktur (+ glider nyhet för mig)

Pölder: Stenslipat + struktur + glider (+kingkong pulver)

Link to comment
Share on other sites

Enligt den information som legat till grund så har jag iaf tolkat Skistart + Kuzmin som att vallan i säg inte har någon effekt på glidet.

Intrycket att valla inte ska behövas då den inte är märkbar verkar flera i denna tråden vara eniga om och ska man gå på vad skistart förespråkar så är det en sicklad skida med en bra struktur och vallan helt onödig.

 

Bästa glid tips:

Kuzmin: Stålsicklat + struktur

Skistart: Stålsicklat + struktur (+ glider nyhet för mig)

Pölder: Stenslipat + struktur + glider (+kingkong pulver)

Skistart har nog alltid förespråkat stålsickel+rill+ toppning med pulver eller annan toppningsvalla, däremot hävdar de att de att den inte har nån större effekt efter ca 10km vill jag minnas. Har nog delat några klipp i den här tråden innan från skistart, de verkar duktiga och nyfikna dessutom preparerar de ju skidor åt duktiga åkare så de är nog inte helt ute och cyklar. De kan dessutom förklara varför de gör på ett visst, rätt eller fel, det får väl framtiden utvisa.

 

 

Link to comment
Share on other sites

När det gäller landslaget och Skimateria så är det väl främst 0,1 mm rillern det skrivs om.

 

Jag måste säga att även om jag upplevde Kuzminsickeln som en flopp så tycker jag det Skimateria håller på med i strukturväg är intressant.

Varmt välkommen igen i debatten Frazzi. JAG är speciellt glad att just du återkommit efter att dyrt och heligt lovat att inte uttala dig mer på denna tråd. Det är väl ytterligare ett faktum som tyder på att tråden är intressant och svår att vara borta från.

 

* Och mycket intressant att du som jag och landslaget i skidor tycker att det är intressant det Skimateria håller på med i strukturväg. Däremot har jag konstaterat att du nog inte är någon kandidat som ordförande i Kuzmins fanclub, även om det faktiskt var han som var FÖRST uppmärksammade oss på detta utmärkta alternativ till skidpreparering för många av oss.

 

* HUR testade du Kuzminsickeln när du tycker den var en flopp ? Jag själv har ju motsatt erfarenhet, jag tycker den fungerar UTMÄRKT för mig som motionär. Jag har ju numera åkt 25 Vasalopp/öppna spår stålsicklat, de flesta gångerna med Kuzmins sickel, med bästa tid 5.29 (vilket väl får anses ganska bra med min höga ålder och inte överdrivet tränande, så det kan ju inte ha glidit så dåligt)

 

* Men du Frazzi kanske inte är motionär som jag ? Vilket är din bästa tid/placering  på Vasalopp/öppet spår eller något annat mått på din kapacitet, t.ex. att du tillhör landslaget, är elitåkare i något mått ?

Jag frågar för att om du är elitåkare så behöver våra olika erfarenheter inte nödvändigtvis motsäga varandra. Elitåkare har helt andra möjligheter som inte vi motionärer kommer i närheten av.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ju ut som att tom. Frazzi inte vill kommentera mina kompletterande frågor så jag förutsätter att han som oss andra insett att stålsickling är ett perfekt alternativ för oss motionärer oberoende vad de påstår i din sportaffär (som givetvis vill att vi skall spendera mer pengar på glidvallor som i många fall tom ger sämre glid på Vasalopp etc)

 

Det är beklagansvärt att sportaffärer etc.inte kan erkänna detta enkla faktum rakt av (precis som många påpekat skulle de  ju ändå kunna argumentera med rätta att det absolut går att använda deras i princip onödiga produkter (för oss motionärer)  även på stålsicklade skidor). Det är dock uppmuntrande att om du googlar på "stålsickling" så får du en ganska klar bild av det jag påstår dvs att stålsickling är ett utmärkt ALTERNATIV för oss motionärer, Högst upp just nu ligger tråden: http://valla-skidor.se/2012/11/08/stalsickling-av-langdskidor/

Link to comment
Share on other sites

Det handlar fortfarande, för 111e gången om att sätta en struktur. Skistart och Axel vallar sen som vanligt. om det bara vore så att sporthandlare kunde börja erbjuda en stålsickel tillförsäljming vore allt utagerat och denna tråden kunde läggas till dinosaurierna då den ändå bara består av upprepningar
Link to comment
Share on other sites

Jag köper inte det du skriver Lars-Erik.

Varför försöker du motivera Motionären att inte optimera sitt glid till det maximala?  

Bara för att något duger för dig så är inte det en sanning för alla andra.

 

Alu stavar och Fiksfjälls skidor duger också åt motionären då????

 

Jag fattar inte dessa IDIOTIKSA argument och resonemang om att är du inte" topp 30" så kan du lika gärna skita i glidet för det spelar ändå ingen roll!!!

Skärpning säger jag!

Motivera motionären mot det mest optimala de kan uppnå istället.

 

Dels tycker jag att det är fel av dig att ner värdera något som helt uppenbarligen funkar då eliten åker på det.

Sen är det såna som du som dödar industrin och där med även utvecklingen i sporten.

Tycker du borde föregå med ett gott omdöme med din erfarenhet istället för att bete dig som ett TROLL.

 

Uppriktigt FÖRBANAD!    

Link to comment
Share on other sites

 Nu pratar vi iofs i cirklar. Och man måste ha klart för sig VAD respektive förespråkare pratar om.

 

Jo, vallaindustrin med sina frontsoldater (butikerna mm) förtjänar kritik.

 

Helt rätt enligt mig att nedvärdera vallaindustrin som lurar i motionärerna att de "måste" ha glidvalla PÅ TRÄNING/UT Å BARA ÅKA. - Som sagt vi måste inse vad man pratar om.

 

Lek med tanken att man förbjöd - på alla nivåer - glidvallning av belagen. Skulle det bli tråkigare sport om eliten åkte ngra sekunder långsammare per km...?

 

Ju ingen, vettig, som förnekar att glidvallning kan ge typ ngra sek. per km. - men att säga när en skida glider redigt bra, relativt, att det beror på glidvallan är väl bara löjligt; det torde främst bero på spann o struktur

 

Ska man som motionär optimera glidet ger nog en, eller helst 2 (eller 3, warm, universal, Cold)  stålsicklar, betydligt mer än vallor.

 

Men, de flesta skulle nog kunna ha bättre glid i många fören om de satsade på ett skidpar till istället för vallor alt. stålsicklar.

 

Med stålsicklarna kan man ju ändra strukturen, vilken är betydligt viktigare än valla. Betydligt smidigare - tycker iaf jag - att dra ngra drag med sickeln hemmavid än lämna in på stenslip inför strukturändring i skidan.

 

Jag vill upprepa vad jag skrivit många ggr; jag tycker det är direkt oseriöst av butikerna att prångla på motionärer diverse glidvallor o attribut och se ut som en fågelholk om ngn säger ngt om stålsickling alt. de säger att det inte är ngt bra typ.

 

Vidare säljer de gärna tejp - vilket såklart är en mkt bra produkt, men hur går det ihop med att de ofta ger intryck av att man i princip "måste" glidvalla, iaf med snabbglidvallor. - En tejpning lär ju i de allra flesta fören minska glidet betydligt mer än vad glidvallorna förbättrar detsamma.

 

Kan också tänka mig att många ggr lär en motionärs glidvallning försämra glidet (ofta pga för lite borstning)

Link to comment
Share on other sites

Om vi ändå reder i detta så kan jag väl säg att den som är helt Novis gällande skidor eller övrig sport överlag så blir den på lurade något som inte behövs.

Om en motionär som åkt skidor X antal år och som har 3 - par skidor hemma kliver in i en sport butik och ska utöka sin arsenal av skidor vet vad han/hon gör.

Säljaren läser garanterat av personen för att göra ett så bra sälj som möjligt, och nybörjare faller alltid i fällan skulle jag säga.

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha fakta på hand (vilket majoriteten inte heller har i denna tråd) så skulle jag ändå inte råda Någon som tränar in för VL eller andra lopp oavsett ambitions nivå rådet att nöja sig med något för det duger.

Under träning, Fine, men när det ska till att presteras så är det maximal optimering som gäller.

 

Dessutom så tippar jag på att de sekunder Eliten tjänar på Glider är minuter hos motionären.

Link to comment
Share on other sites

herregud vad du gastar Davidssoneddie. Kallar folk för troll och rasar. Lugna dig.

Man kan fråga om du har något att tillföra än att bara rasa. Det finns nog få personer här som tror att en "glider" som du skriver, gör att man tjänar mintutrar.

 

För övrigt kan jag säga att jag håller på med enkla glidtester i Skidome och än så länge visar olika skidpar enorm skillnad på glid. Idag ska jag prova CH mot HF. Både med nyvallade belag och inkörda.

Link to comment
Share on other sites

Fluor och rätt struktur är bättre ju högre hastigheten är. Därför tycker antagligen många äldre motionärer att vallning inte tillför dem så mycket.

 

Och för att tillföra något "nytt" så kanske metallic cutting är något som inte diskuterats?

 

 

finns en hel serie av olika "How To Ski klipp" :)

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha fakta på hand (vilket majoriteten inte heller har i denna tråd) så skulle jag ändå inte råda Någon som tränar in för VL eller andra lopp oavsett ambitions nivå rådet att nöja sig med något för det duger.

Under träning, Fine, men när det ska till att presteras så är det maximal optimering som gäller.

 

Dessutom så tippar jag på att de sekunder Eliten tjänar på Glider är minuter hos motionären.

Bättre att motionären köper sig ett par rillverktyg, dyrare stavar och lär sig optimera sin fästvalla, innan den går på en massa HF-paraffiner, pulver, mm.

Gliders kommer rätt långt bort på slutet av en skidoptimering, men det verkar vara detta som många ser som viktigast.

Du trollar och gastar betydligt värre än Lars-Erik... Han tror på sin sak och du på din. Sansa dig.

 

Stålsickling och rillning ger(enligt min uppfattning) betydligt oftare bra skidor än när jag körde på stenslipat och HF-paraffin. Får man några repor/skador eller vill ändra sin struktur så är det lätt att fixa till det själv med en sickel.

Sen är det bara att paraffinera och pulvra på om man vill känna att man har gjort det yppersta inför tävling.

Link to comment
Share on other sites

Fluor och rätt struktur är bättre ju högre hastigheten är. Därför tycker antagligen många äldre motionärer att vallning inte tillför dem så mycket.

 

Och för att tillföra något "nytt" så kanske metallic cutting är något som inte diskuterats?

 

 

finns en hel serie av olika "How To Ski klipp" :)

Principen är väl ungefär densamma som vid stålsickling att skära fram en ny fräsch struktur istället för slipa fram en.

Link to comment
Share on other sites

Måste de va så svart och vit?

Börjar med skistarts filosofie om sicklar, de hävdar bestämt att man skall fortsätta glidvalla. Sickeln lägger bara en struktur som sedan glidvallas som vanligt för bästa glid.

 

Allt tjafs hit och dit är ju bara löjligt, måste vi hålla på motbevisa och tjafsa om självklarheter. ALLA vet väl att struktur ger förbättrat glid.

Om man sen inte vill valla skidan klart utan tycker att det räcker med sickling/strukturering så må de varaså då.

Vi kallar det för halvtaskigt glid för den som inte orkat valla klart! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag köper inte det du skriver Lars-Erik.

Varför försöker du motivera Motionären att inte optimera sitt glid till det maximala?  

Bara för att något duger för dig så är inte det en sanning för alla andra.

 

Alu stavar och Fiksfjälls skidor duger också åt motionären då????

 

Jag fattar inte dessa IDIOTIKSA argument och resonemang om att är du inte" topp 30" så kan du lika gärna skita i glidet för det spelar ändå ingen roll!!!

Skärpning säger jag!

Motivera motionären mot det mest optimala de kan uppnå istället.

 

Dels tycker jag att det är fel av dig att ner värdera något som helt uppenbarligen funkar då eliten åker på det.

Sen är det såna som du som dödar industrin och där med även utvecklingen i sporten.

Tycker du borde föregå med ett gott omdöme med din erfarenhet istället för att bete dig som ett TROLL.

 

Uppriktigt FÖRBANAD!    

 

Är borta från forumet några dagar och missar årets snedtändning!

 

Du säger att Lars-Eriks argument är idiotiska och kallar honom Troll. Sedan menar du att han skall motivera motionären mot att uppnå det mest optimala istället. Vet inte om du missat 99% av Lars-Eriks argument men i min värld är det väl precis det han gör. Visst, han säger inte att motionären skall skaffa sig 25-30 par skidor med olika spann för olika fören, anställa en serviceman, köpa alla på marknaden förekommande HF vallor och pulver för att uppnå det optimala. För det är väl där någonstans det optimala ligger, eller?

 

Eller kan det vara så att de flesta motionärer har 1 par skidor, begränsad kunskap om vallning och är mest intresserad av att åka skidor för att det är kul?

Om du för egen del strävar efter att få till ett så bra glid som möjligt är du nog väldigt lik de flesta av oss här på forumet. Vi är motionärer med en ganska bra kunskap om vallning, utrustning och träning och alla vill vi få till ett så bra glid som möjligt. Några av oss, Lars-Erik inkluderat, har t.o.m testat, analyserat och diskuterat detta i flera år och bildat oss en uppfattning. Min och Lars-Eriks uppfattning harmoniserar inte med din, men gör det per automatik våra argument till idiotiska  och att vi därmed är Troll? Jag tycker dessutom att det är Fischer skidor man ska ha men inte heller den insikten delas av alla. 

 

Det måste vara frustrerande att söka det optimala. Vad nu det optimala är. För egen del har jag hittat en metod som ger ett så pass bra glid att jag anser det är "good enough". Det lilla extra det eventuellt skulle ge att "optimera" med pulver anser jag inte är värt tid eller pengar och det påverkar helt enkelt inte min prestation eller upplevelse. Om du tycker annorlunda har jag inga som helst problem med det och kommer vara sig kalla dina argument för idiotiska eller påstå att du är ett troll.

 

Jag anser att en ursäkt från din sida, gentemot Lars-Erik, är vad som minst kan förväntas.  

Link to comment
Share on other sites

Ja huvva vad folk tar i.

 

Börjar likna diskussionerna kring flyktingpolitiken på sociala medier och vi som  diskuterar hur man fördelaktigast ska behandla fyra meter hårdplast!!!!!

 

På min långpromenad i skogen i helgen så lyssnade jag på Jesper Rönndahls sommarprat från 2014 där han beskriver fenomenet "Besserwissern" och samtidigt erkänner att han själv är en. Ja hela programmet handlar om hur han hela livet har varit en besserwisser och de komplikationer som kan uppstå när man alltid vet att man har rätt, eller försöker dölja att man inte har rätt. Dessa besserwissrar återfinns i alla diskussionsforum på nätet enligt Rönndahl. 

 

Jaha är man själv en då? Ja troligtvis. Varför ger man sig annars in i såna här diskussioner. Men vill man övertyga eller överbevisa sin egen tes mot meningsmotståndaren bör det väl det ske med bra argument, vetenskapliga eller empiriska eller kanske bara sina egna upplevelser.

 

Den här tråden startades ju av Lars-Erik i ett gott syfte tycker jag. Jag håller med honom till 100 % att det bästa för skidsporten och folkhälsan vore att man kunde få ett slut på all hysteri kring alla vallaprodukter man påstås måste ha för att kunna åka längdskidor. Några burkar valla, några klister och en stålsickel räcker nog till de flesta. Jag vet många som fått ett toppenglid bara av att sickla och inte gjort något mer och det är min egen erfarenhet också även om jag drar några drag med Xrillern ibland oavsett om jag vet att det blir bättre eller inte. Jag har personligen svårt att se att valla överhuvud taget skulle tillföra något på glidet, på kort eller lång sikt, med mina erfarenheter med stålsicklat på tävlingar. Precis som Leonid Kuzmins forskning visar. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...