Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Så det du säger är att valla inte har något effekt på glidet,bsnwg? Nej jag har inte läst hela avhandlingen men jag har läst väldigt mycket om vad människor i allmänhet delar med sig om gällande valla och det tyder på att Kuzmin inte har gjort sin forskning på ett neutralt sätt. Sicklingen är en optimering som jag är positiv till, men ute sluter inte valla som en den bästa optimeringen av glidet.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så det du säger är att valla inte har något effekt på glidet,bsnwg? Nej jag har inte läst hela avhandlingen men jag har läst väldigt mycket om vad människor i allmänhet delar med sig om gällande valla och det tyder på att Kuzmin inte har gjort sin forskning på ett neutralt sätt. Sicklingen är en optimering som jag är positiv till, men ute sluter inte valla som en den bästa optimeringen av glidet.

Nej Davidssoneddie, jag säger inte att valla inte har någon effekt på glidet. Jag säger att du bör läsa Kuzmins avhandling för det är den som visar att valla inte tillför något på ett skidbelag. Men det är inte stålsicklingen som ersätter vallan som många tror utan det är skidbelaget som gör det enligt Kuzmin. Stålsickling och rillning kan dock på ett snabbt och enkelt sätt optimera belaget utifrån före och väderlek.

 

"jag har läst väldigt mycket om vad människor i allmänhet delar med sig om gällande valla och det tyder på att Kuzmin inte har gjort sin forskning på ett neutralt sätt."

 

Väldigt konstigt påstående.Vad folk i gemen har för uppfattning och erfarenheter om valla har ju inget att göra med hur Kuzmins forskning gått till. Vilka är folk förresten? Väldigt många här på forum har ju positiva erfarenheter av att åka utan valla. Den här tråden startade ju tack vare positiva erfarenheter av vallafritt. 

 

Jag tycker att du läser avhandlingen Davidssoneddie och återkommer med kritik på den. Det blir lite som en Monty Python-sketch annars om vi ska kommentera rykten och hörsägen.

 

Hade du varit med i den klunga på 7-mila som blev ifrångliden av mig och min bror på stålsicklade skidor så kanske du kommit på andra tankar. Flera i klungan hade pulvervallade skidor men försvann bakom oss i alla nedförsbackar. När vi pratade med dem i matsalen efter loppet så lovade flera av dem att också sluta glidvalla då de blivit så övertygade av att se vårt fenomenala glid. Med det glidet jag uppnår behöver jag inte fundera över om valla skulle tillföra något. Det blir bara löjligt. 

 

 

 

 

 

http://www.peanizles.com/comics/2010-05-03-Hip_Hop_Time_Machine.gif

Link to comment
Share on other sites

Det är ju just den inställningen som du och många (sportbranchen) har att det måste vara krångligt och dyrt att åka skidor som är problemet. Visst kostar det att få stålsicklat men det är ju en behandling som håller mer än "runt hörnet" vilket är fallet för vallade skidor. Problemet är ju att det inte går att få sina skidor stålsicklade i sportbutiker. Alla kan ju inte åka till Enklaresport eller till Kuzmin Ski Technologi som vi i Karlstad kan göra.

Visst är det ju fritt fram att sälja konserverat gröt för hutlösa pengar men det gör ju knappast att vi får "Alla på snö" vilket skidförbundet och jag hoppas på. 

Var har jag skrivit att det måste vara dyrt och krångligt att åka skidor? Den ribban sätter man helt och hållet själv.

Min poäng är att det kostar pengar om du lämnar in skidorna för preparering oavsett om det är med eller utan valla.

Link to comment
Share on other sites

Var har jag skrivit att det måste vara dyrt och krångligt att åka skidor? Den ribban sätter man helt och hållet själv.

Min poäng är att det kostar pengar om du lämnar in skidorna för preparering oavsett om det är med eller utan valla.

Och min poäng är att så skulle det inte behöva vara. Att vidhålla att längdskidor måste mättas och vallas med femtio olika glidvallor gör ju att längdskidporten blir mycket dyrare och får ju idag närmast ses som en idrott för de högre socialklasserna. Jag har inte alls något politiskt syfte med min argumentation utan en ser på detta ur folkhälsosynpunkt och som föreningsmänniska som vill ha många på skidor. Jag har väldigt svårt att förlika mig med att det ska kosta 2000 kr/vinter för något som inte behövs och skrämmer bort folk från längdskidåkningen. Sen finn det ju säkert de som med glädje betalar dessa summor och gärna ser sporten som lite exklusiv. Att idrotta har ju idag tyvärr blivit en indikation på social klass.

 

Att lämna in sina skidor till Kuzmin Ski Technologi kostar 350 kr exl. moms och då har du ett par skidor som funkar hela vintern minst. Köper du en sickel för 500-600 kr så har du hela skidans livslängd.

Link to comment
Share on other sites

Snwg, varför röra till det mer än vad som behövs? Kör du ovallat så hoppas jag de flesta förstår att det är rent belag du åker på.

Att grunda sina kunskaper på vad avhandling från ett få tal studier är helt upp till varje individ.

Om det krävs ett ny sicklat belag för att optimera glid verkar det också råda delade meningar om. Flera tycks hävda att deras skidor går bättre med tiden eller att andras tycks mattas av.

Är det en inslitnings fas på sicklade skidor?

Jag får inte ihop mattematiken då flera anser att enbart eliten kan tjäna på vallan då motionärens motor är sämre och behov av lättare förutsättningar.

Varför skulle inte valla vara en riktigt bra topping på sicklingen?

Hur förändras skidans egenskaper pga material avfall/Belag minskning?

 

Sen har du detta med material sport, skidåkning är svin dyrt och vill man ha det bästa så kostar det. Det är så i de flesta sporter.

Link to comment
Share on other sites

Ni får ursäkta att jag är lite trollig och ifråga sätter detta ämne hela tiden.

Jag tycker att detta ämne är en väldigt het potatis som berör så många fler faktorer än enbart glid.

 

Jag nämnde detta för några veckosen om tryckpunkts förändringar på skidan pga material minskning bla.

Hur förändras fästzonens längd övertid?

Någon som gjort några kontrollmätningar för att se om att man sicklar skidan jämt och inte avverkar mer belag på vissa ställen som kan medföra framtida problem?

 

 

Hur ofta sicklar ni era skidor?

Link to comment
Share on other sites

Och min poäng är att så skulle det inte behöva vara. Att vidhålla att längdskidor måste mättas och vallas med femtio olika glidvallor gör ju att längdskidporten blir mycket dyrare och får ju idag närmast ses som en idrott för de högre socialklasserna. Jag har inte alls något politiskt syfte med min argumentation utan en ser på detta ur folkhälsosynpunkt och som föreningsmänniska som vill ha många på skidor. Jag har väldigt svårt att förlika mig med att det ska kosta 2000 kr/vinter för något som inte behövs och skrämmer bort folk från längdskidåkningen. Sen finn det ju säkert de som med glädje betalar dessa summor och gärna ser sporten som lite exklusiv. Att idrotta har ju idag tyvärr blivit en indikation på social klass.

 

Att lämna in sina skidor till Kuzmin Ski Technologi kostar 350 kr exl. moms och då har du ett par skidor som funkar hela vintern minst. Köper du en sickel för 500-600 kr så har du hela skidans livslängd.

Men varför är det så hemskt att lämna skidorna till XXL att få dom vallade för 495kr om Kuzmin tar 437kr för att inte valla dom? Jag tror att även de flesta stålsicklare preparerar sina skidor några nånger per år tex inför tävling aningen genom att sickla upp, borsta och rilla skidorna eller åtminstone ta bort gammal fästvalla som spritt sig till glidzonerna. Lämnar du in skidorna för att göra det är det i första hand persontiden du betalar för och den verkar inte skilja sig så mycket mellan vallning och sickling och därmed är kostnaden i stort sett lika och inget att bli upprörd över. Det är ju ingen som tvingar en att lämna in skidorna för preparering.

Link to comment
Share on other sites

Men varför är det så hemskt att lämna skidorna till XXL att få dom vallade för 495kr om Kuzmin tar 437kr för att inte valla dom? Jag tror att även de flesta stålsicklare preparerar sina skidor några nånger per år tex inför tävling aningen genom att sickla upp, borsta och rilla skidorna eller åtminstone ta bort gammal fästvalla som spritt sig till glidzonerna. Lämnar du in skidorna för att göra det är det i första hand persontiden du betalar för och den verkar inte skilja sig så mycket mellan vallning och sickling och därmed är kostnaden i stort sett lika och inget att bli upprörd över. Det är ju ingen som tvingar en att lämna in skidorna för preparering.

Jag for faktiskt med felaktiga prisuppgifter i mitt tidigare inlägg. Kuzmin Ski Technologi tar 350 kr inkl. moms och ett par skidhållare ingår då i priset.

 

Då får man ett par skidor som håller hela vintern till skillnad på förslaget på XXL med mumbo-jumbo behandlingar för 2000 kr/vinter. Visst får man betala artur för att någon gör tjänsten åt en men den här tjejen får ju lika eller snarare bättre behandlade skidor för 350 kr.

 

Dessutom är det fult att ljuga. Det står att XXL är proffs på skidor och när jag förra året frågade hur deras behandlingar fungerade så pratade de om mättning, porer och annat trams. Jag visade Kuzmins avhandling i telefonen och frågade dem om de visste hur polyeten uppför sig så gjorde de inte det. Då kan man ju inte kalla sig proffs. Men de är proffsiga att ta betalt.

 

Jag har sicklat så många skidor nu de senaste åren och tävlat själv på det så för mig är det ingen tvekan om att detta är en enklare, mer miljövänligare och bättre alternativ till glidvalla. Ingen av de jag sicklat åt har varit missnöjda utan tvärtom väldigt nöjda. Många är lite skamsna och känner sig lurade att de gått på den här vallabluffen. Det var jag också i början men det har gått över. Tyvärr gör det inte det hos alla  :)

Link to comment
Share on other sites

Ni får ursäkta att jag är lite trollig och ifråga sätter detta ämne hela tiden.

Jag tycker att detta ämne är en väldigt het potatis som berör så många fler faktorer än enbart glid.

 

Jag nämnde detta för några veckosen om tryckpunkts förändringar på skidan pga material minskning bla.

Hur förändras fästzonens längd övertid?

Någon som gjort några kontrollmätningar för att se om att man sicklar skidan jämt och inte avverkar mer belag på vissa ställen som kan medföra framtida problem?

 

 

Hur ofta sicklar ni era skidor?

http://www.kuzmin.se/docs/presentationwhytowax_sv-en.pdf :

 

Ski base density 1,0 mg/mm

 

Waste weight 2812 mg Waste volume 2,812 cm3 2812 mm3 

 

Treated surface length 1830 mm

 

Treated surface breadth 40 mm

 

Surface skim thickness 0,038415 mm

 

Så mycket (0,0384 mm) går bort vid första stålsicklingen på ca. 15 minuter. Ska man fräscha upp, då tar man bort bara ca. 0,001 mm.

 

Till skillnad mot stenslipen som är mycket mer aggressiv och ger väl i genomsnitt ca 10 slipningar/skida.

 

Sickla behöver man ju bara göra var 30-50 mil ca så det blir inte ofta.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte lätt att veta vad man skall tro på i frågan om stålsickling, stenslip , valla etc. Vi är nog många som är offer för den komplexitet detta är där ingen lyckas med att på ett övertygande sätt bevisa vad som är rätt, eller för den delen vad som är bäst, mest effektivt, prisvärt etc. Stenslipning och traditionell glidvallning utgör en norm där ”bevisbördan” dessvärre naturligt hamnar hos det som anses icke konventionellt. Detta trots att ingen inom vallaindustrin lyckas att med någon seriositet påvisa sina fördelar. Kanske just för att det är svårt att påvisa och kvantifiera.

 

Hoppas ni ursäktar för upprepningar, men jag tror att man ibland måste separera parametrar som glidvallning eller ej mot diskussionen om stenslipning vs stålsickling. Jag tror alla inser att glidvallning har en viss positiv effekt men frågan är väl snarare HUR mycket detta påverkar glidet i förhållande till parametrar som skidan, struktur och fästvalla. I alla fall på min Led3-nivå.

 

Kanske ännu mer intressant (för mig) är hur man skall förhålla sig till prepareringsmetoderna stenslipning eller stålsickling.  Jag tycker att det ibland i detta forum tas för givet att om man skall åka utan glidvalla så är det stålsickling som gäller. Men varför? Frågan är i viss mån retorisk. Jag är givetvis införstådd i argument som ex. mikrohår. Och jag tror också att mikrohår har en betydande effekt för glidet. En, som jag tycker, av de mest seriösa aktörer alla kategorier är Skimateria som fokuserar mycket kring hur man gör släta ytor utan ojämnheter (bortsett från struktur som är på ett mer ”makroperkspetiv” nivå). Men om man (som Kuzmin och Skimateria anvisar) ska efterbehandla en stålsicklad yta med stålborstning för att få bort mikrohår så borde väl detta fungera lika bra på en stenslipad yta? Blir resultatet så annorlunda då? Det är väl så proffsen gör ?

 

OM man då får en jämförbar yta kan jag tycka att stenslipning borde vara en enklare metod för en amatör. Man lämnar in skidorna och kan välja en struktur som passar det före man vill optimera skidparet för. Huruvida man sen vallar skidan blir då en separat fråga. Eller tänker jag helt fel ?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Är det någon kunnig kuzminsicklare som kan svara mig?

Har just köpt ett par nya Atomic Redster med belag varm upp till minus 6 grader. Jag har sicklat skidor förut o varit nöjd med glidet. Tänkte att jag även skulle sickla dessa nya skidor.

Min fråga;  På skidornas belag satt en film som man tog bort och där det stod " READY TO BRUSH". Tror ni att jag kan borsta direkt, strunta i sicklingen o därefter rilla? Belaget ser ju väldigt fint ut och har en svag struktur.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Är det någon kunnig kuzminsicklare som kan svara mig?

Har just köpt ett par nya Atomic Redster med belag varm upp till minus 6 grader. Jag har sicklat skidor förut o varit nöjd med glidet. Tänkte att jag även skulle sickla dessa nya skidor.

Min fråga;  På skidornas belag satt en film som man tog bort och där det stod " READY TO BRUSH". Tror ni att jag kan borsta direkt, strunta i sicklingen o därefter rilla? Belaget ser ju väldigt fint ut och har en svag struktur.

Det är ju bara att åka och testa! Är du nöjd med glidet så kör och annars överväg att preparera det på något sätt!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Är det någon kunnig kuzminsicklare som kan svara mig?

Har just köpt ett par nya Atomic Redster med belag varm upp till minus 6 grader. Jag har sicklat skidor förut o varit nöjd med glidet. Tänkte att jag även skulle sickla dessa nya skidor.

Min fråga;  På skidornas belag satt en film som man tog bort och där det stod " READY TO BRUSH". Tror ni att jag kan borsta direkt, strunta i sicklingen o därefter rilla? Belaget ser ju väldigt fint ut och har en svag struktur.

JA! Krångla inte till det. Åk på belaget som det är från fabriken.

Link to comment
Share on other sites

Tack också AndEdb. Såg  inte ditt svar först men nu är det ju iaf två som tror det duger med att köra på skidor direkt från fabriken. Ska leta i forumet o se om ämnet diskuterats förut. Kan väl inte bara vara jag övervägt att bara ta skidorna o lägga på fästvalla o köra så länge belaget ser bra ut.

Link to comment
Share on other sites

angående djupet på en sickling; är väl knappast så att man styr hur djupt sickeln skär i belaget med handen, på annat sätt än att man försöker hålla ett jämnt tryck med sickeln mot belaget.

 

Men visst, har man ojämnt tryck med sickeln mot belaget borde det kunna bli lite "vågigt". - har iofs inte upplevt det som ett problem, och jag har nog sicklat riktigt mycket.

 

Men det är en relevant frågeställning tycker jag. - Nog borde det kunna påverka glidet, iaf pyttelite.

 

Här borde väl en stenslip vara bättre på att det är ett helt jämnt tryck med stenen mot belaget.

Link to comment
Share on other sites

angående djupet på en sickling; är väl knappast så att man styr hur djupt sickeln skär i belaget med handen, på annat sätt än att man försöker hålla ett jämnt tryck med sickeln mot belaget.

 

Men visst, har man ojämnt tryck med sickeln mot belaget borde det kunna bli lite "vågigt". - har iofs inte upplevt det som ett problem, och jag har nog sicklat riktigt mycket.

 

Men det är en relevant frågeställning tycker jag. - Nog borde det kunna påverka glidet, iaf pyttelite.

 

Här borde väl en stenslip vara bättre på att det är ett helt jämnt tryck med stenen mot belaget.

Det viktigaste är att belaget är plant på tryckzonerna, det du kan göra med sickeln som jag inte tror stenslipen klarar av är att man avslutar med korta tag och jobbar sig baköver skidan med kortare tag, du får då en bruten struktur. Samma gäller rillningen.

Det är minimalt med belag man tar bort vid sickling, de sicklar jag använt tar inte mkt även om man tar i ordentligt men visst kan det variera något från tag till tag, man bör ju även sickla av fästzonerna.

Link to comment
Share on other sites

angående djupet på en sickling; är väl knappast så att man styr hur djupt sickeln skär i belaget med handen, på annat sätt än att man försöker hålla ett jämnt tryck med sickeln mot belaget.

 

Men visst, har man ojämnt tryck med sickeln mot belaget borde det kunna bli lite "vågigt". - har iofs inte upplevt det som ett problem, och jag har nog sicklat riktigt mycket.

 

Men det är en relevant frågeställning tycker jag. - Nog borde det kunna påverka glidet, iaf pyttelite.

 

Här borde väl en stenslip vara bättre på att det är ett helt jämnt tryck med stenen mot belaget.

 

 

Jag har sicklat en mängd skidor som varit stenslipade och sett ut som mer eller mindre "orgeltramp". Ofta väldigt avverkade i båda ändar av skidan. Som Stefan Sand skrev tidigare så håller random sportbutiksslipare troligtvis ingen högre kvalitet.

 

Jag fixar mycket hellre till mina egna skidor snabbt och enkelt med stålsickeln i förrådet på 5 min.

 

Som svar till Davidssoneddies funderingar så har Kuzmin vägt avverkat material i sina beräkningar.

 

Angående 0.001mm. Det är samma mätningsprincip som med första sicklingen som tar ca 0.038 mm.

Efter några träningspass får man lite repor mm och vill fräscha upp belaget. Oftast redan efter 2-3 drag får man fram en jämn och fräsch yta. Vägning av samlad spill ger mindre än 0.001 mm tjockleks minskning.

Link to comment
Share on other sites

Men hallå!

Vägning säger ju inget om hur material bortfall på belaget, det indikerar enbart på minskad vikt på totalen.

Belagsdelen utgör en väldigt lite del av totalvikten på skidan.

Om jag förstår dig rätt så är 0.001mm en procentuell minsking i förhållande till vikten som avverkats?

 

En riktig kontrollmätning där man har X antal fasta punkter bör mätas för att få ett mer exakt resultat.

Att mäta via vikt vore ju som att limma på ett belag på en 10x10cm stålbalk och hyvla av allt så för du förmodligen ett resultat som visar 0.000001 i material förlust.

 

Jag har anmält mig till testgruppen på Vasaski och hoppas verkligen jag kommer med som en av de som får prova detta.

För om det är så bra som alla tycks säga så kommer mina skidor gå som tåget i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...