Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Det är ung den tid jag lägger på att förbättra glidet totalt/säsong; stryk på paraffin, gnid ut och borsta, tar max 2 min/skida. Sen undrar jag hur man ser att en skidåkare paraffinvallat eller stålsicklat ?

Så avgörande för om jag skall välja stålsicklat eller glidvallat är inte tid och besvär utan vilket som ger bäst glid. Upp till bevis !

(undrar hur de preparerar i svenska vallabussen. :ph34r:)

Du fortsätter att förvåna mig Volevodin. :huh: Du har absolut genom åren rekord i att hitta argument mot stålsickling UTAN ATT SJÄLV PRÖVA. Varför, jag frågar mig varför ? Ditt nya relord i tid att glidvalla skidor tror jag inte ens Tony Pölder håller med om. Jag har en del nya frågor som intresserar mig och säkert vissa andra också

a) vilket parafin använder du när du utför din rekordsnabba parafinering+borstning ?

b)hur fördelar du de två minuterna mellan borstning och parafinering ?

c) Varför prövar du INTE SJÄLV stålsickling när du har så starka åsikter i frågan ?

d) känner du Tony Pölder personligen ? och nicken Figge 35 och Davidssoneddie ?

 

Beträffande svenska vallabussen: Jag har själv fått förmånen att besöka bussen och fått en förnämlig demonstration. Jag är extremt imponerad av deras stora kunnighet och noggrannhet. Bland annat har varje åkare 10-20 par skidor med perfekt spann och struktur för olika förhållanden. Och givetvis har de tillgång till "alla" vallor och strukturverktyg som finns på marknaden. Och tillgång till teståkare som testar de olika alternativen inför olika lopp. Men precis hur de använder dessa möjligheter i olika lägen vet nog bara de själva av olika skäl. Jag konsataterar bara att detta INTE är en situation som kan jämföras med den vi typiska motionärer (som du och jag Volevodin) ställs inför. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

a) LF eller HF-kloss beroende på före

b. Påstrykning, snabbdrag med strykjärnet, korka ut, borsta 15 sek/moment= 1 min/skida

c) Oberoende testresultat saknas dvs gjorda av dem som varken företräder stålsicklings- eller vallaindustrin

d) Känner inte Tony Pölder mer än då jag träffat honom i affären eller på klubbträffar, men han har inte påverkat

    mig på något sätt i den här frågan, övriga nick vet jag inget om.

 

Att efterfråga testresultat från oberoende testare är inte argument mot stålsickling - visar det sig att metoden håller

måttet blir det en stor framgång för metoden. Men jag kan tänka mig att varken stålsicklings- och vallaindustrin är

intresserade av att en sådan undersökning genomförs, ifall någon av sidorna skulle "förlora".

Link to comment
Share on other sites

Just Davidssoneddie tror jag inte är TP.

Du fortsätter att förvåna mig Volevodin. :huh: Du har absolut genom åren rekord i att hitta argument mot stålsickling UTAN ATT SJÄLV PRÖVA. Varför, jag frågar mig varför ? Ditt nya relord i tid att glidvalla skidor tror jag inte ens Tony Pölder håller med om. Jag har en del nya frågor som intresserar mig och säkert vissa andra också

a) vilket parafin använder du när du utför din rekordsnabba parafinering+borstning ?

b)hur fördelar du de två minuterna mellan borstning och parafinering ?

c) Varför prövar du INTE SJÄLV stålsickling när du har så starka åsikter i frågan ?

d) känner du Tony Pölder personligen ? och nicken Figge 35 och Davidssoneddie ?

 

Beträffande svenska vallabussen: Jag har själv fått förmånen att besöka bussen och fått en förnämlig demonstration. Jag är extremt imponerad av deras stora kunnighet och noggrannhet. Bland annat har varje åkare 10-20 par skidor med perfekt spann och struktur för olika förhållanden. Och givetvis har de tillgång till "alla" vallor och strukturverktyg som finns på marknaden. Och tillgång till teståkare som testar de olika alternativen inför olika lopp. Men precis hur de använder dessa möjligheter i olika lägen vet nog bara de själva av olika skäl. Jag konsataterar bara att detta INTE är en situation som kan jämföras med den vi typiska motionärer (som du och jag Volevodin) ställs inför.

 

Link to comment
Share on other sites

a) LF eller HF-kloss beroende på före

b. Påstrykning, snabbdrag med strykjärnet, korka ut, borsta 15 sek/moment= 1 min/skida

c) Oberoende testresultat saknas dvs gjorda av dem som varken företräder stålsicklings- eller vallaindustrin

d) Känner inte Tony Pölder mer än då jag träffat honom i affären eller på klubbträffar, men han har inte påverkat

    mig på något sätt i den här frågan, övriga nick vet jag inget om.

 

Att efterfråga testresultat från oberoende testare är inte argument mot stålsickling - visar det sig att metoden håller

måttet blir det en stor framgång för metoden. Men jag kan tänka mig att varken stålsicklings- och vallaindustrin är

intresserade av att en sådan undersökning genomförs, ifall någon av sidorna skulle "förlora".

 

Men du menar att så länge det inte finns något oberoende test så är en stenslipad och vallad skida bättre. Vad gäller framgång för metoden så har den redan stor framgång. Nordens största skidförsäljare stålsicklar skidorna och det kan man väl kalla för framgång. Och som du förstår är det inte TP det är frågan om utan Skistart. Och till skillnad från TP finns Skistart i ett område som fortfarande oftast har snö på vintern och kan testa.  http://www.langd.se/skistart-staalsicklar-med-framgaang.5784428-86106.html

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Men du menar att så länge det inte finns något oberoende test så är en stenslipad och vallad skida bättre. Vad gäller framgång för metoden så har den redan stor framgång. Nordens största skidförsäljare stålsicklar skidorna och det kan man väl kalla för framgång. Och som du förstår är det inte TP det är frågan om utan Skistart. Och till skillnad från TP finns Skistart i ett område som fortfarande oftast har snö på vintern och kan testa. http://www.langd.se/skistart-staalsicklar-med-framgaang.5784428-86106.html

 

/Mats

Som skidförsäljare är sickling oslagbart. Du slipper binda kapital i dyra maskiner och kan ta bra betalt för manuellt arbete. Jag tror business caset på en slipmaskin är rätt dåligt. Dessutom ligger det i tiden och är populärt. Jag tror inte man ska dra så stora växlar på att ett vinstdrivande bolag möter efterfrågan på marknaden (dom äger ju dessutom detta skidforum och hänger väl med i debatten). Det är troligare att Lars-erik har aktier eller är avlönad av skistart för att göra PR än att skogsvaktarn är TP.

 

Lars-erik kanske är den verklige huvudmannen bakom skistart med agendan att ta över världen medelst sickling.

Link to comment
Share on other sites

Som skidförsäljare är sickling oslagbart. Du slipper binda kapital i dyra maskiner och kan ta bra betalt för manuellt arbete. Jag tror business caset på en slipmaskin är rätt dåligt. Dessutom ligger det i tiden och är populärt. Jag tror inte man ska dra så stora växlar på att ett vinstdrivande bolag möter efterfrågan på marknaden (dom äger ju dessutom detta skidforum och hänger väl med i debatten). Det är troligare att Lars-erik har aktier eller är avlönad av skistart för att göra PR än att skogsvaktarn är TP.

Lars-erik kanske är den verklige huvudmannen bakom skistart med agendan att ta över världen medelst sickling.

Fast dom som tjänar mest på Lars-Eriks korståg är hans kompis kuzmin och skimateria.

Link to comment
Share on other sites

Ah, spännande Skogsvakt.

 

Kan du inte övertala TP att delta här på skidforum - EJ under pseudonym - i diskussionerna. Jag är övertygad om att han har oerhört mkt att bidra med, inte minst ang. stålsickling osv.

 

Och som ju påpekats, av TP själv vid tillfälle så insiktsfullt, det står inte mellan stålsickling o vallning; det "står i huvudsak mellan" stålsickling och stenslip" - MEN även de båda går väl i viss mån att kombinera; väl iaf stenslip först och sedan ev. komplettering med /viss/ stålsickling.

Link to comment
Share on other sites

Men du menar att så länge det inte finns något oberoende test så är en stenslipad och vallad skida bättre. Vad gäller framgång för metoden så har den redan stor framgång. Nordens största skidförsäljare stålsicklar skidorna och det kan man väl kalla för framgång. Och som du förstår är det inte TP det är frågan om utan Skistart. Och till skillnad från TP finns Skistart i ett område som fortfarande oftast har snö på vintern och kan testa.  http://www.langd.se/skistart-staalsicklar-med-framgaang.5784428-86106.html

 

/Mats

Nej, det menar jag inte utan jag är neutral då jag inte fått se några neutrala test för båda metoderna. Nu tror jag inte det kommer att bli av då det plöjts ner enorma belopp i vallningsindustrin och den sidan har mest att förlora på ett neutralt test.

Skulle stålsicklat ge bättre glid än glidvallat skulle säkert vallaindustrin ha invändningar mot testet, för mycket pengar står på spel och skulle stålsicklingssidan förlora skulle säkert invändningar komma därifrån, men troligen inte så massiva. Så det kanske är ett önsketänkande att det går att få till oberoende tester av båda metoderna. <_<

Link to comment
Share on other sites

Nej, det menar jag inte utan jag är neutral då jag inte fått se några neutrala test för båda metoderna. Nu tror jag inte det kommer att bli av då det plöjts ner enorma belopp i vallningsindustrin och den sidan har mest att förlora på ett neutralt test.

Skulle stålsicklat ge bättre glid än glidvallat skulle säkert vallaindustrin ha invändningar mot testet, för mycket pengar står på spel och skulle stålsicklingssidan förlora skulle säkert invändningar komma därifrån, men troligen inte så massiva. Så det kanske är ett önsketänkande att det går att få till oberoende tester av båda metoderna. <_<

Fast det borde vara ju vara sickeltillverkare mot stensliptillverkare. Valla är ju alltid frivilligt. Vem orkar valla för träning (som gärna får vara trögt). Men som Carl A säger så funkar metoderna bra tillsammans.

 

EDIT: jag skulle gårna se ett jämförande test mellan kuzmin och primateria så man vet vilken sickeltillverkare som är bäst.

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite sugen på att börja stålsickla mina skidor. Vad ska jag börja med? Vilken sickel är en bra början?

 

Billigast och enklast är om du köper en Kuzmin universal skulle jag säga. En fin stålborste behöver du med. Sen är du hemma.

Vill du gå all in från början hade jag köpt skimaterias alla tre sicklar. Det blir dock dyrt och lite i överkant om skidintresset och plånboken inte är väldigt stort. Finns mängder med filmer på youtube hur du sicklar.

 

En annan lösning som ev blir bättre är att du köper dig en stenslip.

Link to comment
Share on other sites

Ganska onödig kommentar kan jag tycka precis som detta med "Lars Eriks korståg". Det finns ingen på detta forum som har så gott uppförande som Lars-Erik. Trots att han har fått utstå rena hot genom åren har han alltid uppfört sig schyst även mot sina motståndare.

 

/Mats

Instämmer!
Link to comment
Share on other sites

Kolla om Lars-erik kan ge dig kompispris på sicklar.

Jag har inte för ett ögonblick trott att Lars-Erik propagerat för stålsickling för ekonomisk vinning utan som jag skrev tidigare att han vill dela med sig till andra något han tror på. :)  Att som användare ha kontakt med tillverkare är positivt för båda parter, det hjälper till att utveckla produkten till gagn för skidsporten.

Jag själv har funderat på att kontakta något mindre skidmärke tex Yoko/Kahru och höra om de är intresserade av att

titta på mina gamla Elanskidor för att se om det skulle hjälpa till att få fram "isskidor"

Link to comment
Share on other sites

Fast det borde vara ju vara sickeltillverkare mot stensliptillverkare.

 

.

Det är en intressant infallsvinkel speciellt som vad jag förstått stålsicklare även rillar. Kommer ni ihåg vad Ivo Niskanen vann sina 15 km på för metod, pulver direkt på stenslipen. I det läget kan det vara tänkbart att stålsicklade och pulvrade skidor skulle ge ett likvärdigt resultat.

I så fall har vi kommit till ett läge, där stålsickling är ett alternativ till stenslipning och 400 kr/stenslipning tjänar man snabbt in kostnaden för stålsickeln.

De som är övertygade "paraffinare" fortsätter som vanligt utan att behöva lämna in skidorna för slipning och övertygade "stålsicklare" fortsätter som vanligt med enbart sickling kompletterat med rillning såvida det inte redan finns inbyggt i sickeln.

Link to comment
Share on other sites

Ganska onödig kommentar kan jag tycka precis som detta med "Lars Eriks korståg". Det finns ingen på detta forum som har så gott uppförande som Lars-Erik. Trots att han har fått utstå rena hot genom åren har han alltid uppfört sig schyst även mot sina motståndare.

 

/Mats

Lite onödig kanske, men då LE ifrågasatte Volevodins agenda genom att fråga ”d) känner du Tony Pölder personligen ? och nicken Figge 35 och Davidssoneddie?” så tycker jag det är nödvändigt att påminna honom om hans egen agenda som vän till Kuzmin för balansens skull. Om dom även har en kommersiell relation vet jag inget om. Men gott uppförande avslöjar inte det. Källkritik är viktigt.

 

En innovatör som vill förändra en bransch måste driva opinion. Kuzmin m fl är säkerligen mycket tacksamma att LE tagit på sig den rollen.

Link to comment
Share on other sites

Det är en intressant infallsvinkel speciellt som vad jag förstått stålsicklare även rillar. Kommer ni ihåg vad Ivo Niskanen vann sina 15 km på för metod, pulver direkt på stenslipen. I det läget kan det vara tänkbart att stålsicklade och pulvrade skidor skulle ge ett likvärdigt resultat.

I så fall har vi kommit till ett läge, där stålsickling är ett alternativ till stenslipning och 400 kr/stenslipning tjänar man snabbt in kostnaden för stålsickeln.

De som är övertygade "paraffinare" fortsätter som vanligt utan att behöva lämna in skidorna för slipning och övertygade "stålsicklare" fortsätter som vanligt med enbart sickling kompletterat med rillning såvida det inte redan finns inbyggt i sickeln.

Håller med, sickling är ett mycket prisvärt alternativ till stenslip. Dock bra att också planslipa med jämna mellanrum. Vid speciella tillfällen kan man lägga på valla (glid och fäst) såklart för det lilla extra. Kuzmin har visat att han vid ett tillfälle lyckats förbättra glidet med typ 3% på en ospecad fabriksslip genom att sickla med kuzmin plus. Undrar om en stenslipfabrikör kan förbättra glidet med 3% under några omständigheter på en sicklad skida?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...