Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Intressant.

 

Men hur går egentligen diskussionen kring valla på Vasaloppet? I VM-femmilar numera byter ju åkarna skidor flera gånger under loppet och man ser ju vilken skillnad det blir när dom får nya, fräscha skidor till skillnad från dem som inte väljer att byta. Så anser ni stålsicklare också att man tjänar lite sett över ett Vasaloppet om man har proffs-glidvallning än om man bara kör stålsicklat? Det är väl just vid 9 mil stålsicklingen verkligen borde ta ut sin rätt, även mot en proffsvallad skida?

 

Vad brukar proffsen köra för glidvallning i Vasaloppet som ska hålla bra och länge?

Just detta är väl ett ganska starkt argument för att glidvallningens fördelar avtar relativt snabbt. Mångas mening är väl att proffsvallade skidor glider markant bättre ett tag för att skillnaderna sedan ska avta. Efter ytterligare åkning är min upplevelse att stålsicklat glider bättre då dom inte samlar på sig någon smuts.

 

Vad yttersta eliten åker på får vi nog aldrig veta men däremot finns det väl någon här på forumet som varit väldigt högt upp i resultatlistan på VL. Typ 20-30 någonting. Dit kommer man inte om med dåligt glid.

 

Här finns lite samlade erfarenheter från ÖS när det gäller stålsicklat.

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7857

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Att luska upp belag som inte behöver vallas har de hållit på i minst 10 år, det har gjorts en massa försök att få Zera och även annat i belaget men tyvärr fungerar det inte. Nä lämna bort plasten och hitta ett helt nytt material som glider lätt på snön, nånting för de kunniga att lösa detta och bli rik.
Link to comment
Share on other sites

Mats och ni andra. Jo, grunden man hör hela tiden är ju att vallan drar åt sig smuts snabbt och därefter glider sämre mot en stålsicklad skida. Men just därför undrar jag för eliterna om dom verkligen tjänar på valla när det är 9 mil, att stålsickling är bra för en motionär har jag redan fått klart för mig.

 

Men frågan alltså: Tjänar den bäst glidvallade skidan för eliterna jämfört med den bästa stålsicklade skidan över 9 mil?

 

Edit: Jag förstår ju själv att om det fanns ett självklart svar att stålsicklat var bättre skulle dem väl köra på det. Men vad tror ni?

Edited by Izkall
Link to comment
Share on other sites

Jo jag förstår din fråga. Överväger det bättre glidet på slutet det lite sämre glidet i början. Men den frågan torde vara väldigt individuell och svår att svara på. Det finns ju en hel del psykologi i skidåkning och det är säkert knäckande att bli ifrångliden i börja av loppet. Då måste man verkligen lugnt kunna lita på att man glider ikapp på slutet. Men är det någon tävling det borde fungera på så är det VL. Det är ju inte ovanligt att någon kommer upp bakifrån och vinner. Detta kan ju till viss del bero på att glidet har förändrats åkarna emellan.

 

Det tycks också finnas en del indikationer på att pulvervalla håller längre på stålsicklade skidor eller att glidet i alla fall inte blir sämre än ovallade sicklade skidor. Men där antar jag att det finns en del att testa.

 

Det man måste komma ihåg är att elitåkarna är sponsrade och bland sponsorerna ingår så klart även vallafabrikanter. Man säger helt enkelt inte att sponsorns produkter är onödiga för då har man ingen sponsor längre. Vad dom sedan åker på är en annan sak.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Vem var det som hittade på att byta skidor under en tävl.(norrmännen?), såg det första gången i Holmenkollens 5 mil kommer inte håg när kanske 3 år sedan?, men när Anders S vann sina lopp där var det inte frågan om skidbyte sedan blev det på 3 milen bland damerna. Om det hade räckt att bara sikla utan byte????. Edited by theh
Link to comment
Share on other sites

Vem var det som hittade på att byta skidor under en tävl.(norrmännen?), såg det första gången i Holmenkollens 5 mil kommer inte håg när kanske 3 år sedan?, men när Anders S vann sina lopp där var det inte frågan om skidbyte sedan blev det på 3 milen bland damerna. Om det hade räckt att bara sikla utan byte????.

Tror nog alla är överens om att man kan toppa med pulver eller fluider och få ett kortvarigt bättre glid (oavsett valla eller inte i botten). Som man ser i dessa skidbytestävlingar är de klart bättre direkt efter bytet, men efter några km brukar man inte sen någon skillnad längre.

Link to comment
Share on other sites

Vem var det som hittade på att byta skidor under en tävl.(norrmännen?), såg det första gången i Holmenkollens 5 mil kommer inte håg när kanske 3 år sedan?, men när Anders S vann sina lopp där var det inte frågan om skidbyte sedan blev det på 3 milen bland damerna. Om det hade räckt att bara sikla utan byte????.

Det ingår väl i själva tävlingen att skidbyte är tillåtet? Annars har det väl totalförbud att byta mer än en skida om den skulle gå sönder. Det lär visst ha hänt att en Vasloppsvinnare blivit diskad efter avslöjat skidbyte.

 

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=406&grupp=4261 Hela programmet från vetenskapens värld.

 

/Mats

Edited by senmathal
Link to comment
Share on other sites

Mats och ni andra. Jo, grunden man hör hela tiden är ju att vallan drar åt sig smuts snabbt och därefter glider sämre mot en stålsicklad skida. Men just därför undrar jag för eliterna om dom verkligen tjänar på valla när det är 9 mil, att stålsickling är bra för en motionär har jag redan fått klart för mig.

 

Men frågan alltså: Tjänar den bäst glidvallade skidan för eliterna jämfört med den bästa stålsicklade skidan över 9 mil?

 

Edit: Jag förstår ju själv att om det fanns ett självklart svar att stålsicklat var bättre skulle dem väl köra på det. Men vad tror ni?

Flera toppåkare kör på stålsicklat och toppat med högfluor.

Svårt att veta vad alla kör på men jag vet att Martin Bratt (Mora-kille) kör enbart på stålsicklat och bara borstat och rillat. Han kom på plats 217 förra året och kör likadant på söndag. Så att det funkar tillräckligt bra för väldigt många är väl inget snack om saken.

Rible kom förbi och jag frestade förstås honom med sickeln men Tony skrek i telefonen till Rible:

-Låt honom inte sätta kniven i skidorna!! ;-)

I övrigt en mycket spännande dag med många skidforum-möten och jag kan förstås inte skriva ut vilka Ni är då jag inte vet om det är okey!

Link to comment
Share on other sites

Tjenare Niclas,

 

Jag och min polare kom förbi Enklaresport på lördagsförmiddagen och fick sicklat, borstat och rillat. Dessutom fick vi en liten instruktion å lite gött tjöt. Problemet är att det blev skit! Fick ju bromsa i varenda backe för att inte köra på de framför ;-) Jag upplevde att jag hade bättre glid än så gott som alla kring mig. Körde KB30 täckt med "Blå extra" och även fästet var ok utan att suga glid. PB med 2h!

 

Beställning på prylar kommer!

Mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

Ja tänk att alla stålsicklare ska förstöra spåren med sitt plogande varenda backe :) Kul att höra några med bra glid i VL. Jag tycker att det verkar ha varit si och så med glidet i söndags då man läser en del trådar. Verkar gälla både de som åkt på glidvallade och sicklade skidor. Själv äkte jag ÖS måndag.

 

/Mats

Edited by senmathal
Link to comment
Share on other sites

Tjenare Niclas,

 

Jag och min polare kom förbi Enklaresport på lördagsförmiddagen och fick sicklat, borstat och rillat. Dessutom fick vi en liten instruktion å lite gött tjöt. Problemet är att det blev skit! Fick ju bromsa i varenda backe för att inte köra på de framför ;-) Jag upplevde att jag hade bättre glid än så gott som alla kring mig. Körde KB30 täckt med "Blå extra" och även fästet var ok utan att suga glid. PB med 2h!

 

Beställning på prylar kommer!

Mvh Mats

:-D

Sade jag inte åt Er att planera Era utförslöpor? ;-)

Alla återkopplingar på de skidor jag har gjort gör mig fullständigt övertygad om att det är viktigt att sickla tillräckligt så ingen stenslipning ligger kvar. En enda kund har "klagat" på att glidet endast bara var ok men spannet var för mjukt och sambon hade samtidigt superglid på samma behandling. Det vore ju kul att se bilder på de skidor där de som sicklat själva och är missnöjda. Skulle tippa att det är stora och ganska kraftiga vita/gråa partier. "Madbear" hade ju sicklat själv men han skickade jag ju tillbaka för att sickla mera. Så han sicklade ju helt själv men jag rillade och sen borstade jag säkert. Och han blev toknöjd. Så visst påverkar felaktigt fäste men jag tycker mig ändå se ett tydligt mönster. Skall man köra utan glidvalla så gäller det att sickla bort all stenslipning och speciellt om det är isiga spår och förstås nysnö i spåren.

Link to comment
Share on other sites

MattaP

Så är det säkert. Många undviker ju klister vid träning och är kanske lie ovan om dom lägger det själv. Jag åkte som sagt ÖS måndag och hade lagt klister som grund. Märkte dock att jag inte fick det riktigt så tunt som det var tänkt. Dessutom lade jag det lite för långt fram och det straffade sig direkt. Jag hade märkbart sämre glid än de flesta. En bit in i loppet skrapade jag bort klistret 5 cm framtill och det blev genast bättre. Andra halvan av loppet började det glida bättre än för dom runt mig. För glidet var det Kuzmin U och borstat som gällde, ingen valla och ingen rillning.

 

/Mats

Edited by senmathal
Link to comment
Share on other sites

Tjenare Niclas' date='

 

Jag och min polare kom förbi Enklaresport på lördagsförmiddagen och fick sicklat, borstat och rillat. Dessutom fick vi en liten instruktion å lite gött tjöt. Problemet är att det blev skit! Fick ju bromsa i varenda backe för att inte köra på de framför ;-) Jag upplevde att jag hade bättre glid än så gott som alla kring mig. Körde KB30 täckt med "Blå extra" och även fästet var ok utan att suga glid. PB med 2h!

 

Beställning på prylar kommer!

Mvh Mats[/quote']

:-D

Sade jag inte åt Er att planera Era utförslöpor? ;-)

Alla återkopplingar på de skidor jag har gjort gör mig fullständigt övertygad om att det är viktigt att sickla tillräckligt så ingen stenslipning ligger kvar. En enda kund har "klagat" på att glidet endast bara var ok men spannet var för mjukt och sambon hade samtidigt superglid på samma behandling. Det vore ju kul att se bilder på de skidor där de som sicklat själva och är missnöjda. Skulle tippa att det är stora och ganska kraftiga vita/gråa partier. "Madbear" hade ju sicklat själv men han skickade jag ju tillbaka för att sickla mera. Så han sicklade ju helt själv men jag rillade och sen borstade jag säkert. Och han blev toknöjd. Så visst påverkar felaktigt fäste men jag tycker mig ändå se ett tydligt mönster. Skall man köra utan glidvalla så gäller det att sickla bort all stenslipning och speciellt om det är isiga spår och förstås nysnö i spåren.

Om det inte finns något vitt eller grått efter 9 mil har man sicklat tillräckligt då? På mina skidor finns inget grått eller vitt efter ÖS. Men så gled dom fantastiskt bra särskilt mot slutet men så har det varit i fyra år med sicklat. Däremot har jag varje år blivit märkbart frångliden i början, i år delvis beroende på fästvallan men tror inte det är hela sanningen. Finns det något att göra för att få ett konkurrenskraftigt glid redan från början?

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

För mig gled det inte så bra som jag hade hoppats, men knappast mycket sämre än många. Oftast rätt likvärdigt vad andra hade ändå. Tvivlar dock på att det var sicklingen som var dålig, utan jag har inte koll på mitt spann riktigt och för andra gången någonsin körde jag klistergrund. Vet att jag nämnde att jag skulle gå på enbart burk men efter allas snack om att klister verkligen skulle vara nödvändigt provade jag. Rätt bra fäste hela vägen men jag tror det kan ha sugit lite glid.
Link to comment
Share on other sites

Om det inte finns något vitt eller grått efter 9 mil har man sicklat tillräckligt då? På mina skidor finns inget grått eller vitt efter ÖS. Men så gled dom fantastiskt bra särskilt mot slutet men så har det varit i fyra år med sicklat. Däremot har jag varje år blivit märkbart frångliden i början, i år delvis beroende på fästvallan men tror inte det är hela sanningen. Finns det något att göra för att få ett konkurrenskraftigt glid redan från början?

 

/Mats

Jag körde stålsicklat (Kuzmin Universal) och hade bra glid redan från start.

Kollade i utförspartierna och tyckte jag gled relativt sett bra.

Men hade 2 lager Start HF80 + pulver Swix FC7 på topp om det hade någon betydelse?

Skidorna var svarta och fina även efter målgång.

Dessutom hade jag stenslipat precis innan så alla läger gjorde en bra deal denna gång. :)

Link to comment
Share on other sites

Tjenare Niclas' date='

 

Jag och min polare kom förbi Enklaresport på lördagsförmiddagen och fick sicklat, borstat och rillat. Dessutom fick vi en liten instruktion å lite gött tjöt. Problemet är att det blev skit! Fick ju bromsa i varenda backe för att inte köra på de framför ;-) Jag upplevde att jag hade bättre glid än så gott som alla kring mig. Körde KB30 täckt med "Blå extra" och även fästet var ok utan att suga glid. PB med 2h!

 

Beställning på prylar kommer!

Mvh Mats[/quote']

:-D

Sade jag inte åt Er att planera Era utförslöpor? ;-)

Alla återkopplingar på de skidor jag har gjort gör mig fullständigt övertygad om att det är viktigt att sickla tillräckligt så ingen stenslipning ligger kvar. En enda kund har "klagat" på att glidet endast bara var ok men spannet var för mjukt och sambon hade samtidigt superglid på samma behandling. Det vore ju kul att se bilder på de skidor där de som sicklat själva och är missnöjda. Skulle tippa att det är stora och ganska kraftiga vita/gråa partier. "Madbear" hade ju sicklat själv men han skickade jag ju tillbaka för att sickla mera. Så han sicklade ju helt själv men jag rillade och sen borstade jag säkert. Och han blev toknöjd. Så visst påverkar felaktigt fäste men jag tycker mig ändå se ett tydligt mönster. Skall man köra utan glidvalla så gäller det att sickla bort all stenslipning och speciellt om det är isiga spår och förstås nysnö i spåren.

Om det inte finns något vitt eller grått efter 9 mil har man sicklat tillräckligt då? På mina skidor finns inget grått eller vitt efter ÖS. Men så gled dom fantastiskt bra särskilt mot slutet men så har det varit i fyra år med sicklat. Däremot har jag varje år blivit märkbart frångliden i början, i år delvis beroende på fästvallan men tror inte det är hela sanningen. Finns det något att göra för att få ett konkurrenskraftigt glid redan från början?

 

/Mats

Då skall sicklingen absolut räcka. Då spelar jag ut mitt sista kort att du borstar för dåligt. Vid kallföre och nysnö så ställs det högre krav på sicklingen och borstningen. Då vill man ha en så hård och fin yta som möjligt. När det blir varmare så är det inte lika viktigt med borstningen. Men givetvis så spelar fästet en viktig roll men då borde det även varit sämre på slutet, även bortslitning av dästvalla inkluderat. Jag borstar ganska ordentligt och som jag förstått så hade det stora flertalet, av dem som jag sicklade till, kanonglid, jämfört med andra, redan från start.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag borstar ju bara för hand och man får ju så klart nöta ganska länge innan man kommer upp i den nivå maskinborstning ger. Fästvallan satt i stort kvar ganska bra efter loppet, Rode blå klister och Rode burkvalla som dom själva rekommenderade för måndag. Normalt borde väl klistret sugit lite mer på slutet med tanke på nysnön.

 

När det gäller diskussionen valla eller sicklat verkar det som om det finns allt från toppglid till riktigt dåligt glid i båda lägren. Detta är väl en indikation på att det är måna faktorer som spelar roll men att det går att få bra glid med båda metoderna och kanske främst stålsicklat och vallat. Det jag tror minst på särskilt i slutet av loppet är stenslipat och vallar. Där borde det tappa i glid när vallan börjar nötas bort. Det skulle vara kull att få titta under ett gäng skidor efter loppet och sedan höra vad man preparerat med.

 

Enklare sport och eventuellt andra som hjälper folk med sickling, märker ni av om antalet som vågar testa ökar från år till år och huruvida inställning börjar förändras? Blir ni lika ofta idiotförklarade nu som man blev för några år sedan då man förde stålsickling på tal.

 

/Mats

Edited by senmathal
Link to comment
Share on other sites

Jag bokade tid hos enklaresport, för någon månad sedan för att få Kuzminbehandlade skidor inför min debut på VL. I mitt sällskap fanns ytterligare två debutanter som också, efter mycket information och entusiasm från min sida, valde att boka tid hos Niclas. Väl i Mora ville ytterligare tre personer i sällskapet lämna in sina skidor... Attans, jag ville ju ensam kunna nyttja informationen man skaffat sig i denna tråd för att kunna glida ifrån mina reskamrater ;). Skämt åsido, så var det såklart kul att samtliga i gänget hakade på.

 

Och. Med tider mellan 6.46 - till 10.55 var samtliga i sextetten nöjda med glidet. Fem av oss upplevde att vi hade superglid under hela loppet. Det var nästan oförskämt. Jag hade flera stycken som jag gled förbi i hög hastighet som frågade mig vad jag hade underst på skidorna... Lite kul att kunna svara "belag" :). Den sjätte personen i vårt sällskap upplevde inte riktigt samma "superglid". Däremot kunde han trampa på bäst uppför, så att fästet/spannet påverkat glidet på dennes skidor torde inte vara omöjligt.

 

Tack Niclas för ett fint jobb trots vår sena ankomst...

Edited by velpelle
Link to comment
Share on other sites

Ja jag borstar ju bara för hand och man får ju så klart nöta ganska länge innan man kommer upp i den nivå maskinborstning ger. Fästvallan satt i stort kvar ganska bra efter loppet, Rode blå klister och Rode burkvalla som dom själva rekommenderade för måndag. Normalt borde väl klistret sugit lite mer på slutet med tanke på nysnön.

 

När det gäller diskussionen valla eller sicklat verkar det som om det finns allt från toppglid till riktigt dåligt glid i båda lägren. Detta är väl en indikation på att det är måna faktorer som spelar roll men att det går att få bra glid med båda metoderna och kanske främst stålsicklat och vallat. Det jag tror minst på särskilt i slutet av loppet är stenslipat och vallar. Där borde det tappa i glid när vallan börjar nötas bort. Det skulle vara kull att få titta under ett gäng skidor efter loppet och sedan höra vad man preparerat med.

 

Enklare sport och eventuellt andra som hjälper folk med sickling, märker ni av om antalet som vågar testa ökar från år till år och huruvida inställning börjar förändras? Blir ni lika ofta idiotförklarade nu som man blev för några år sedan då man förde stålsickling på tal.

 

/Mats

Hej! Det är faktiskt som natt och dag nu men det beror lite grand på vilka personerna har pratat med. Det är ju faktiskt inte alla som litar blint på en försäljare (inte jag heller!) :-0 I början var det faktiskt övervägande högutbildade, som förstod sig på den lite krångliga avhandlingen, som traskade ned i butiken och ville ha sina skidor sicklade. Men nu är det förstås mycket mer allmänt då det börjar bli spritt. I början så fnystes det lite ibland då några gick förbi marknadsståndet men jag har i det stora hela blivit bra behandlad. Lars-Erik däremot fick ju anonyma telefonsamtal, där han i princip blev hotad, i början. Och skall jag var ärlig så är det när vallatillverkare kört med riktigt fula knep som det blev mer drag på stålsicklingen. Vad var det Bert Karlsson sade? Det finns ingen dålig reklam? :-0

Link to comment
Share on other sites

Jag bokade tid hos enklaresport, för någon månad sedan för att få Kuzminbehandlade skidor inför min debut på VL. I mitt sällskap fanns ytterligare två debutanter som också, efter mycket information och entusiasm från min sida, valde att boka tid hos Niclas. Väl i Mora ville ytterligare tre personer i sällskapet lämna in sina skidor... Attans, jag ville ju ensam kunna nyttja informationen man skaffat sig i denna tråd för att kunna glida ifrån mina reskamrater ;). Skämt åsido, så var det såklart kul att samtliga i gänget hakade på.

 

Och. Med tider mellan 6.46 - till 10.55 var samtliga i sextetten nöjda med glidet. Fem av oss upplevde att vi hade superglid under hela loppet. Det var nästan oförskämt. Jag hade flera stycken som jag gled förbi i hög hastighet som frågade mig vad jag hade underst på skidorna... Lite kul att kunna svara "belag" :). Den sjätte personen i vårt sällskap upplevde inte riktigt samma "superglid". Däremot kunde han trampa på bäst uppför, så att fästet/spannet påverkat glidet på dennes skidor torde inte vara omöjligt.

 

Tack Niclas för ett fint jobb trots vår sena ankomst...

Ha ha, tack så mycket! Jag är ju rätt säker på att jag "gnällde" på att en av Er körde på CR, var det kanske den skidan som gick sämst eller var det helt enkelt så att spannet var helt avgörande?

Link to comment
Share on other sites

Jag bokade tid hos enklaresport' date=' för någon månad sedan för att få Kuzminbehandlade skidor inför min debut på VL. I mitt sällskap fanns ytterligare två debutanter som också, efter mycket information och entusiasm från min sida, valde att boka tid hos Niclas. Väl i Mora ville ytterligare tre personer i sällskapet lämna in sina skidor... Attans, jag ville ju ensam kunna nyttja informationen man skaffat sig i denna tråd för att kunna glida ifrån mina reskamrater ;). Skämt åsido, så var det såklart kul att samtliga i gänget hakade på.

 

Och. Med tider mellan 6.46 - till 10.55 var samtliga i sextetten nöjda med glidet. Fem av oss upplevde att vi hade superglid under hela loppet. Det var nästan oförskämt. Jag hade flera stycken som jag gled förbi i hög hastighet som frågade mig vad jag hade underst på skidorna... Lite kul att kunna svara "belag" :). Den sjätte personen i vårt sällskap upplevde inte riktigt samma "superglid". Däremot kunde han trampa på bäst uppför, så att fästet/spannet påverkat glidet på dennes skidor torde inte vara omöjligt.

 

Tack Niclas för ett fint jobb trots vår sena ankomst...[/quote']

Ha ha, tack så mycket! Jag är ju rätt säker på att jag "gnällde" på att en av Er körde på CR, var det kanske den skidan som gick sämst eller var det helt enkelt så att spannet var helt avgörande?

Det verkar ju som att du gjort ett fantastiskt jobb Niklas. "Alla" du sicklat åt ser ju ut att ha haft superglid, i många fall tom. mycket bättre än det jag själv rapporterat om. Jag tror att detta år blev det genombrottsår jag trodde säkert det skulle komma redan året efter att jag själv åkte tre Vasalopp på samma sicklade skidor. Jag tyckte redan då att det var uppenbart att detta var ett nytt, enkelt, billigt, säkert och miljömässigt bra ALTERNATIV för oss motionärer. Numera är ju stämningen helt annorlunda, jag vet inte hur många jag träffat i Mora som kommit fram och sagt: är det inte Lars-Erik från skidforum ? Och sett mycket glada och positiva ut. Och i alla fall varit mycket positiv och kamratlig med mig. Så var det INTE första året när jag som sagt tom. fick anonyma telefonsamtal som var så otrevliga, nästan hotfulla, att jag övervägde att inte uttala mig mer. Tack alla skidvänner, både ni som vallar och ni som föredrar att preparera glidytorna med stålsickling ev. kombinerat med valla, jag har verkligen fått en stor upprättelse av er alla.

Det gäller även i anslutning till den ojusta behandling jag fick vid Skigos bord av den storskrattande försäljaren , där jag verkligen blev förnedrad. Men tusen tack ni alla på tråden som i samtliga fall givit mig ert entydiga stöd. Det har känts mycket bra. Tusen tack.

Och tack Niklas att du hjälper oss att sickla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...