Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag antar att du kontaktat mig! :-)

Yes' date=' du sa att du skulle boka in mig. Bara jag slipper vänta till jättesent på kvällen med att få ut skidorna så siktar jag på det.[/quote']

Yes, vi har inte tagit in för mycket så det är inte så lång väntetid. Sen är det ju svårt att veta vem som döljer sig bakom nicket "Izkall"! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att du var förstagångsåkare och därför startar rätt långt bak. Första delen då du vill ha bättre glid är väl också då det är som svårast att verkligen utnyttja bra glid. Jag menar för trängseln som gör att det blir väldigt mycket spårbyten och krångel för att verkligen få valuta för din extra glidvalla. Om Enklaresport kan ta emot mina skidor på lördag kommer jag försöka få stålsickling' date=' borstning och rillning men that's it.[/quote']

Jag antar att du kontaktat mig! :-)

Såg på FB att du inte fick ställa ut på mässan med dina prylar, tror jag ska gå dit och fråga var man kan köpa stålsicklar och få hjälp med stålsickling... Tycker det är bedrövligt att de stora giganterna är så skraja för en liten sketen plåtbit, de har heller inte insett internets genomslagskraft precis som det tog flera år för skivbolagen att inse det. Lars-Eriks berättelse är ju ett klockrent exempel på detta, de visste vem han var, förmodligen från nätet men ändå beter de sig på det sättet med påföljd att de tappar ett gäng kunder helt i onödan.

 

VArför inte ta till sig av de rön som stålsicklingens renässans ändå inneburit för hur ett belag ska bearbetas för att uppnå bästa glid. Det är inte det samma som att man behöver sluta sälja valla. Det handlar om att rekommendera det som ger kunden bäst resultat och att ge alternativ precis som man brukar ha ett LF och ett HF alternativ, ge även ett vallningsalternativ för stålcisklade skidor. Eller säg rakt ut i rekommendationen att polerisckling av stenslipat belag kan vara att föredra ibland innan vallning.

Ingenting är svart eller vitt.

 

Pratade häromdagen lite med en av killarna i lokala butiken om varför rillning inte lyfts fram eftersom struktur är något som i princip alla är eniga om idag är viktigare eller lika viktigt som vallning. Tex har SWIX flera olika rillers i sitt utbud men det är svårt hatt hitta dem till försäljning (nu är de ju iofs också svindyra). Han berättade också hur vissa leverantörer ondgjorde sig över hur okunskapen och kritiken mot traditionell vallnig bredde ut sig på nätforum osv, som man bäddar får man ligga.

 

Så här tänker jag när det gäller glid något förenklat:

-Först skidan, hitta rätt skida som passar dig.

-Lär dig fästzonerna och att valla fäste optimalt för att inte stjäla glid. Det handlar inte bara om burk och klisterzon, i vissa fören kan man behöva lägga kortare och tunnare även med burk.

-Se till att ha ett jämnt och välborstat belag utan för mkt som bromsar. Repor är har jag märkt inte hela världen, det är värre med mikrohår och spån som bromsar.

-Se till att ha en struktur som passar för föret.

-Eventuellt toppa med valla .

 

Alla vallaproffs säger ju att det är så här, det verkar ju råda konsensus om detta. Men varför kan man inte i de flesta sportbutiker köpa ett rilljärn? Varför råder de flesta vallaleverantörer oss att köpa svindyra vallor men inte hur vi gör grunden rätt? Här finns tror jag en potentiell marknad som tex mer oberoende (utan bindingar i den traditionella skidbranschen)företag som RS Riller och Primateria(som ju också börjat tillverka fästvalla) plockat upp.

Undra om dessa företag är välkomna, Primateria tillverkar ju både ståliscklar, borstar, glidvalla och fästvalla så de har ju hela registret, men är ju inte med rätt klubb kanske...

Gissar att vissa uppstickare på vallamarknaden inte heller är välkomna, det handlar ju om att skydda sina intressen snarare än att värna kunden bästa.

Stämmer bra! Jag frågade vad det skulle kosta mig att få ställa ut och en av killarna skruvade på sig och sade sen att det kunde han säga direkt att det kommer att bli nej. De övriga sponsorerna kommer att säga nej. Och visst är det bra att det lyfts upp att skidorna, spannet och strukturen betyder mer än man förut trott. I övrigt är jag för partisk men Ni vet ju var jag står. Man kan dock diskutera om det är helt okey att man inte upplyser om att man faktiskt inte behöver "mätta" belagen otaliga ggr och skydda belagen mm

Link to comment
Share on other sites

Jag tror snart att jag skickar en länk med den här tråden till Janne Josefsson. "Tiotusentals skidåkare luras av tillverkare och Vasaloppsorganistationen att varje år att köpa skidvalla för miljoner helt i onödan" Gissa om parafinmaffian skulle skruva på sig om uppdrag granskning knackade på. Det handlar ju faktiskt inte om det ena eller andra glider en aning bättre utan om att man säljer paraffin på en ren lögn. Den om att belaget skulle suga i sig mängder med valla. Och denna lögn känner man naturligtvis till. En lögn som en driven journalist lätt skulle få dementerad med hjälp av någon forskare på området.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag tror snart att jag skickar en länk med den här tråden till Janne Josefsson. "Tiotusentals skidåkare luras av tillverkare och Vasaloppsorganistationen att varje år att köpa skidvalla för miljoner helt i onödan" Gissa om parafinmaffian skulle skruva på sig om uppdrag granskning knackade på. Det handlar ju faktiskt inte om det ena eller andra glider en aning bättre utan om att man säljer paraffin på en ren lögn. Den om att belaget skulle suga i sig mängder med valla. Och denna lögn känner man naturligtvis till. En lögn som en driven journalist lätt skulle få dementerad med hjälp av någon forskare på området.

 

/Mats

Små mängder är väl också mängder?

Link to comment
Share on other sites

Så det att alla landslags valla team verkar glidvalla skidor är en konspiration eller lögn?

 

Jag har inte läst alla de senaste inläggen men det är väl fortfarande väldigt få som inte tror att perfekt glidvallade skidor glider bättre än stålsicklade skidor?

 

Jag tycker också att det är viktigt att märka sig skillnaden mellan att något fungerar och att en ofta förenklad förklaring för varför det ska fungerar är fel. Några porer som suger åt sig valla verkar inte existera men forumets belag expert säger ju i alla fall att en del valla kan reagera i belagets amorfa soner.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror snart att jag skickar en länk med den här tråden till Janne Josefsson. "Tiotusentals skidåkare luras av tillverkare och Vasaloppsorganistationen att varje år att köpa skidvalla för miljoner helt i onödan" Gissa om parafinmaffian skulle skruva på sig om uppdrag granskning knackade på. Det handlar ju faktiskt inte om det ena eller andra glider en aning bättre utan om att man säljer paraffin på en ren lögn. Den om att belaget skulle suga i sig mängder med valla. Och denna lögn känner man naturligtvis till. En lögn som en driven journalist lätt skulle få dementerad med hjälp av någon forskare på området.

 

/Mats

Plus gjorde ett inslag med Kuzmin vs. vallatillverkare för två år sedan eller vad det var.

Link to comment
Share on other sites

Så det att alla landslags valla team verkar glidvalla skidor är en konspiration eller lögn?

 

Jag har inte läst alla de senaste inläggen men det är väl fortfarande väldigt få som inte tror att perfekt glidvallade skidor glider bättre än stålsicklade skidor?

 

Jag tycker också att det är viktigt att märka sig skillnaden mellan att något fungerar och att en ofta förenklad förklaring för varför det ska fungerar är fel. Några porer som suger åt sig valla verkar inte existera men forumets belag expert säger ju i alla fall att en del valla kan reagera i belagets amorfa soner.

Tror inte att nån säger emot dig...

Link to comment
Share on other sites

Så det att alla landslags valla team verkar glidvalla skidor är en konspiration eller lögn?

 

Jag har inte läst alla de senaste inläggen men det är väl fortfarande väldigt få som inte tror att perfekt glidvallade skidor glider bättre än stålsicklade skidor?

 

Jag tycker också att det är viktigt att märka sig skillnaden mellan att något fungerar och att en ofta förenklad förklaring för varför det ska fungerar är fel. Några porer som suger åt sig valla verkar inte existera men forumets belag expert säger ju i alla fall att en del valla kan reagera i belagets amorfa soner.

Tror inte att nån säger emot dig...

Senmathal också? Han skriver ju tex att de sälger vala på en ren lögn och att det är vilseledande marknadsföring.

Link to comment
Share on other sites

Så det att alla landslags valla team verkar glidvalla skidor är en konspiration eller lögn?

 

Jag har inte läst alla de senaste inläggen men det är väl fortfarande väldigt få som inte tror att perfekt glidvallade skidor glider bättre än stålsicklade skidor?

 

Jag tycker också att det är viktigt att märka sig skillnaden mellan att något fungerar och att en ofta förenklad förklaring för varför det ska fungerar är fel. Några porer som suger åt sig valla verkar inte existera men forumets belag expert säger ju i alla fall att en del valla kan reagera i belagets amorfa soner.

Tror inte att nån säger emot dig...

Senmathal också? Han skriver ju tex att de sälger vala på en ren lögn och att det är vilseledande marknadsföring.

Det får semanthal själv svara på.

 

Men även om ditt påstående är riktigt i sak, så innebär ju inte det att vallatillverkare/skidhandlare ändå i viss mån ägnar sig åt vilseledande markandsföring.

 

Du lär inte behöva leta länge förrän du hittar nån som predikar om de oändliga mättningarnas lov och hur skidbelaget är poröst i en mening som inte stämmer.

 

Du lär inte behöva leta länge för att hitta nån som på allvar menar att man lätt förstör belagen med stålsickeln (däremot hör man sällan nån prata om risken med att bränna belag trots att det finns betydligt fler trådar om det än söndersicklade belag).

 

Pölder påstår att man kan tjäna 1-1,5 timme i Vasaloppet med stenslip och pulver vilket är helt uppenbart vilseledande.

Link to comment
Share on other sites

Så det att alla landslags valla team verkar glidvalla skidor är en konspiration eller lögn?

 

Jag har inte läst alla de senaste inläggen men det är väl fortfarande väldigt få som inte tror att perfekt glidvallade skidor glider bättre än stålsicklade skidor?

 

Jag tycker också att det är viktigt att märka sig skillnaden mellan att något fungerar och att en ofta förenklad förklaring för varför det ska fungerar är fel. Några porer som suger åt sig valla verkar inte existera men forumets belag expert säger ju i alla fall att en del valla kan reagera i belagets amorfa soner.

 

2:20 säger han nåt om vallateamen.

 

Det vi får höra är ju att strukturen är så viktig för proffs, det har jag hört under många sändningar.

Och att svenskarna inte hittade rätt struktur under VM, det kanske betyder att strukturen är viktigare än vallning?

Link to comment
Share on other sites

Så det att alla landslags valla team verkar glidvalla skidor är en konspiration eller lögn?

 

Jag har inte läst alla de senaste inläggen men det är väl fortfarande väldigt få som inte tror att perfekt glidvallade skidor glider bättre än stålsicklade skidor?

 

Jag tycker också att det är viktigt att märka sig skillnaden mellan att något fungerar och att en ofta förenklad förklaring för varför det ska fungerar är fel. Några porer som suger åt sig valla verkar inte existera men forumets belag expert säger ju i alla fall att en del valla kan reagera i belagets amorfa soner.

Tror inte att nån säger emot dig...

Senmathal också? Han skriver ju tex att de sälger valla på en ren lögn och att det är vilseledande marknadsföring.

Det jag menar är ren lögn är att belaget skulle behöva mättas flera gånger när dom skall grundprepareras. Vad jag förstått kan belaget suga åt sig en minimal mängd valla varför ett lager räcker mer än väl. Lögnen enligt min mening är att man skulle behöva parraffinera gång på gång. Sedan är det fullt möjligt att en vallad skida glider bättre ett tag, men hur länge. Många som åker VL på enbart sicklade skidor upplever att dess glider bättre mot slutet. Att skidorna glider bättre när man lägger många lager beror sannolikt på att man skrapat bort mer microhår mellan varven. Det vill säga samma effekt som stålsicklingen ger. Bra stålsicklade skidor blir ju inte heller vita.

 

Nu vet jag inte om det fortfarande hävdas att vallan syddar belaget från slitage och hindrar det från att torka ut. Men att tro att det efter allt sicklande och borstande minimla lagret relativt mjuka paraffinet skulle skydda belaget torde väl ingen längre tro på. Att modern belag skulle torka ut utan valla är ju inte heller sant.

 

I Vaslopps tältet i Mora talade en man som presenterades som VL vallningsansvarige. Han hävdade att det vita som kom fram på skidorna berodde på för dålig grundpreparering. Jag hävdar att han har fel eftersom mina och många andras sicklade och ovallade skidor inte blir vita. Jag gissar att den mannen, vad han nu hette har nära sambarbete med VL:s vallasponsor.

 

Att sedan landslagen med sina gigantiska resurser och kunskaper får till bra glid med valla har jag inget behov att förneka även om just det kanske inte handlar om grundparaffineringen. Men hur många vasaloppsåkare har landslagets vallateam med sig. Sedan verkar det väl mer och mer som att det handlar om att hitta rätt kombination av strukturer i belaget för det sista i glidet. Dessutom är det väl väldigt få som vet vad landslagen verkligen gör med skidorna.

 

Att man sedan vägrar en representant för stålsicklat plats på mässan pga av vad de andra sponsorerna skulle säga är ju helt obegripligt. Tror någon att det skulle finnas en enda möjlighet för Kuzmin att berätta om sin metod från podiet i tältet. Lite konspiratoriskt är det nog trots allt då en metod som så många ändå använder helt och hållet förnekas. Dock verkar det som de rent öppna angreppen på stålsickling har minskat. Man vet väl att man börjar ha för mycket kunskap och erfarenhet emot sig.

 

Även om det är en annan fråga så har väl ingen heller på ett bra sätt kunna redovisa vad stenslipning gör med skidorna som inte stålsickling gör. Förutom att rugga upp en massa microhår som behöver bäddas in med valla för att sedan sicklas bort.

 

/Mats

Edited by senmathal
Link to comment
Share on other sites

Jag har ju lyckats med konststycket att få vita belag (både fram och bak så att det är fästvalla är utslutet) på min stålsicklade skidor. Jag har några teorier men vet egentligen inte vad som hände:

 

1. De var (skydds-)vallade när jag köpte (gick sen 20 mil' date=' sen stålsickling, en mil körning och så vasaloppet). Något gammalt skit som kom fram?

2. Jag har borstat fel och så så sätt sabbat belaget. Kan man borsta för hårt eller för mycket?

3. Sabbade någonting i samband med rillningen, vad det nu kan vara.

4. Helt enkelt ett måndagsex?

 

Nån som kan förklara det är mer är välkommen att göra så.[/quote']

Sickla lite mera bara.

Låter lovande :).

 

Ingen risk att jag borstat för hårt (alltså med för hårt tryck) eller för mycket? Kan det i princip inte bli fel om man bara står och borstar extra extra länge?

Nej, inte på grund av det men det är klart att det inte blir lika bra om du trycker för hårt. Det kanske ser bra ut då ytan blir fint polerad men du borstar inte ur strukturen på samma sätt och du sliter förstås ut borsten för snabbt, vilket förstås inte är så roligt.

Link to comment
Share on other sites

Man behöver inte ha landslagets valla team för att få bra glid på ett par skidor, de vallar ju 50tal par åt gången så det behövs resurser till det eller hur, att påstå om mikrohår och sånt förekommer ju på alla behandlingar mer eller mindre som går att sikla bort med hårthärdade parafiner eller vassa rakbladssicklar typ Swix, stålsicklar som det skrivs väldigt mycket här, det är ju ett måste om skidorna ska få bästa möjliga glid. Slät belag glider ju självklart bäst med rätt rill och flourbehandling för dagens före.
Link to comment
Share on other sites

Nej man behöver varken vallateam eller någon valla för att få bra glid, det räcker med en stålsickel. Att påstå att vallade skidor kan glida bättre är ett icke argument i debatten då de flesta förespråkare för stålsickling håller med om det, även Kuzmin. Sedan är det en väldigt bred erfarenhet av att stålsicklade skidor glider lika bra och bättre än vallade efter några mils åkning.

 

Här finns lite erfarenhet från det som åkt på sicklat i olika former. http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7857&p=1

 

/Mats

Edited by senmathal
Link to comment
Share on other sites

Intressant.

 

Men hur går egentligen diskussionen kring valla på Vasaloppet? I VM-femmilar numera byter ju åkarna skidor flera gånger under loppet och man ser ju vilken skillnad det blir när dom får nya, fräscha skidor till skillnad från dem som inte väljer att byta. Så anser ni stålsicklare också att man tjänar lite sett över ett Vasaloppet om man har proffs-glidvallning än om man bara kör stålsicklat? Det är väl just vid 9 mil stålsicklingen verkligen borde ta ut sin rätt, även mot en proffsvallad skida?

 

Vad brukar proffsen köra för glidvallning i Vasaloppet som ska hålla bra och länge?

Link to comment
Share on other sites

Intressant.

 

Men hur går egentligen diskussionen kring valla på Vasaloppet? I VM-femmilar numera byter ju åkarna skidor flera gånger under loppet och man ser ju vilken skillnad det blir när dom får nya, fräscha skidor till skillnad från dem som inte väljer att byta. Så anser ni stålsicklare också att man tjänar lite sett över ett Vasaloppet om man har proffs-glidvallning än om man bara kör stålsicklat? Det är väl just vid 9 mil stålsicklingen verkligen borde ta ut sin rätt, även mot en proffsvallad skida?

 

Vad brukar proffsen köra för glidvallning i Vasaloppet som ska hålla bra och länge?

Jag resonerar att jag inte orkar glidvalla, tycker det är sjukt trist och glider helt ok med mina "skidor behandlade med en plåtbit". I knirr förhållanden inbillar jag mig att man kan få lika bra skidor med stålsickling som med valla. Däremot i blöta fören tror jag att flouret gör skillnaden till förmån för vallade skidor. Är övertygad som många andra att struktur (inklusive rillning) gör mycket större skillnad än vallning när det gäller glid.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte lämna in mina skidor för sickling (och fästvalla) inför VL. Tänkte hämta nummerlapp vid starten på lördag och samtidigt lämna in skidorna. Något tips på vem/vilka man ska lämna till? Är nybörjare med målsättning att ta mig i mål.
Link to comment
Share on other sites

Har läst i forumet att belaget suger inte någon valla överhuvutaget, det är enkelt att testa på vallade skidor om det finns valla kvar tex. efter vasaloppet ta valla väck rengör en mindre yta av glidytan och jämför om blir någon skillnad.
Link to comment
Share on other sites

Har läst i forumet att belaget suger inte någon valla överhuvutaget, det är enkelt att testa på vallade skidor om det finns valla kvar tex. efter vasaloppet ta valla väck rengör en mindre yta av glidytan och jämför om blir någon skillnad.

Att belaget inte suger in valla behöver ju inte betyda att det inte fastnar en del valla i ytan på belaget. Det är ju mycket möjligt att den vallan kan finnas kvar. Nu tror jag dock att materialforskare och representanter för belagstillverkare har tillräckligt med kunskaper och metoder att testa hur det ligger till. Det är ju inte enbart Kuzmin som hävdat detta.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...