Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Jag har läst alla inlägg angående vallafritt och tyckt att det vore väldigt intressant

att prova. Men jag vågar inte prova på mina nya skidor som jag åkt med i ca 70 mil

för att dom är ju inte gratis! 3700 kr.

Kan man återställa skidorna efter Kuzmins behandling med stenslip?

Jag har gamla skidor som jag kan testa på men dom nya funkar kanon med valla

så jag tänkte prova ovallat på dom ifall dom skulle bli ännu bättre.

Jag har själv pratat en hel del med Kuzmin och även provat hans sickel. Det du skriver om att man kan återställa stålsicklade skidor med stenslipning är ingen lösning. Jag rekomenderar hellre att du återställer skidorna med en stålsickel efter stenslipning. Du kommer att bränna belaget med stenslipning och få en grå yta när du inte prepparerar hela tiden med ny glidvalla och en massa bromsande microhår som du måste få bort och även lägga ner flera timmar på att mätta skidbelaget som det brukar heta. Då jag kollat på mina skidor efter att jag åkt länge på dem så är de lika svarta som direkt efter stålsicklingen. En annan sak med stenslipning är att du sliter ned belaget mycket snabbare än med stålsickling. Under stenslipning blir belaget varmt och belaget kan lätt släppa lite och du får en "bula" på belaget längst fram och bak på skidan. För att få bort detta med stenslip får du köra hela belaget om och om igen i maskinen tills det är borta. Med en stålsickel bearbetar du bara det lilla området som "bulan" finns på och du får en helt slät yta. Du kan även välja att stålsickla istället för att stenslipa då du enligt min mening har en superbar struktur och kan lägga exvis en bra tävlingsvalla eller liknande direkt på detta utan att "mätta" skidan. Har haft kontakt med norska åkare som använder Kuzmins stålsickel för att få en bra struktur och lade CERA direkt på detta. De hade kanon skidor enligt dem själva på juniortävlingar och även för ungdomar. Så vill man inte köra direkt på bara stålsicklat är detta en bar lösning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har läst alla inlägg angående vallafritt och tyckt att det vore väldigt intressant

att prova. Men jag vågar inte prova på mina nya skidor som jag åkt med i ca 70 mil

för att dom är ju inte gratis! 3700 kr.

Kan man återställa skidorna efter Kuzmins behandling med stenslip?

Jag har gamla skidor som jag kan testa på men dom nya funkar kanon med valla

så jag tänkte prova ovallat på dom ifall dom skulle bli ännu bättre.

Jag har själv pratat en hel del med Kuzmin och även provat hans sickel. Det du skriver om att man kan återställa stålsicklade skidor med stenslipning är ingen lösning. Jag rekomenderar hellre att du återställer skidorna med en stålsickel efter stenslipning. Du kommer att bränna belaget med stenslipning och få en grå yta när du inte prepparerar hela tiden med ny glidvalla och en massa bromsande microhår som du måste få bort och även lägga ner flera timmar på att mätta skidbelaget som det brukar heta. Då jag kollat på mina skidor efter att jag åkt länge på dem så är de lika svarta som direkt efter stålsicklingen. En annan sak med stenslipning är att du sliter ned belaget mycket snabbare än med stålsickling. Under stenslipning blir belaget varmt och belaget kan lätt släppa lite och du får en "bula" på belaget längst fram och bak på skidan. För att få bort detta med stenslip får du köra hela belaget om och om igen i maskinen tills det är borta. Med en stålsickel bearbetar du bara det lilla området som "bulan" finns på och du får en helt slät yta. Du kan även välja att stålsickla istället för att stenslipa då du enligt min mening har en superbar struktur och kan lägga exvis en bra tävlingsvalla eller liknande direkt på detta utan att "mätta" skidan. Har haft kontakt med norska åkare som använder Kuzmins stålsickel för att få en bra struktur och lade CERA direkt på detta. De hade kanon skidor enligt dem själva på juniortävlingar och även för ungdomar. Så vill man inte köra direkt på bara stålsicklat är detta en bar lösning.

börjar lessna på dehär forumet nästan. det är ju så mycket skitsnack! när slipa du skidorna senast????? 1992?

gråabelag överhärttning det kanske man får de slipmaskinerna dom säljer på blocket för 40000, ja du kan ju ringa till lorentz å kolla va han har för temp på kyl vattnet.

 

givetvisfinns det måga "skidslipare" i sverige som gör riktigt dåligt resultat och inte kan så mycket då är de garanterat mycket bättre än att stålsikla. men dom som har moderna maskiner så får man inte gråa belag-

Link to comment
Share on other sites

börjar lessna på dehär forumet nästan. det är ju så mycket skitsnack!

Snälla gör inte det. Det är inte många som jag litar till fullo på, på forumet. Men du är helt klart en. (Skippa den här tråden istället...)

 

Gjorde av med det "sista" av lönen på Johans rea. Köpte bl.a. De båda Star-klossarna F1S och F2S. Någon kommentar mot andra klossar?

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

börjar lessna på dehär forumet nästan. det är ju så mycket skitsnack!

Snälla gör inte det. Det är inte många som jag litar till fullo på' date=' på forumet. Men du är helt klart en. (Skippa den här tråden istället...)

 

Gjorde av med det "sista" av lönen på Johans rea. Köpte bl.a. De båda Star-klossarna F1S och F2S. Någon kommentar mot andra klossar?[/quote']

kul att höra:)

 

STAR´s pulverklossar :

F1s nysnökloss går som attan när det är hög luftuktighet och fallande blöt nysnö. 0 - -5 grader. MAP 100 och F1 är en klassiker i det föret. men känns lite smal men oumbärlig i sitt område.

 

F2s Gammal omvandlad snö går på båda sidorna av nollan

 

klossa på dem och värm in med fiberlenepapper mellan järnet och skidan.

 

 

F2an kommer du få mest användning för upp till 15km ungefär

 

F2an och sen Vahti gel ovanför har jag haft riktigt bra skidor med.

Edited by finn2
Link to comment
Share on other sites

Om ni frågar, tex. här så kan ni nog hitta 10-tals slipare runt i sverige som är riktigt duktiga. Ja menar jag har aldrig känt en varm skida när den gått genom slipen.

 

Angående struktur med stålsickel så blir den i princip plan, alltså fungerar i kärv snö.

 

Är det 2 grader som gäller?

det är ju väl mer att stenen blir för varm om man intehar kylning på vattnet vet inte exakt vilken temp det ska vara på vattent men de är inte varmt. vid -20 går stålsikladstruktur jäkligt bra om det är "betong snö". annars skulle jag vilja ha en fin rill alternativt en kanalstruktur.

nu ska ja sova, dubbla pass imorgon

Link to comment
Share on other sites

F2an och sen Vahti gel ovanför har jag haft riktigt bra skidor med.

Tack för infon' date=' men varför gelen ovanpå toppklossen?[/quote']

gelen gick bra den dagen och F2s så ja la på gelen ovanpå blev bra! men den går bra själv oxå.

 

F1s och F2s är kloss form av F1 och F2 pulvret.

Edited by finn2
Link to comment
Share on other sites

Om ni frågar, tex. här så kan ni nog hitta 10-tals slipare runt i sverige som är riktigt duktiga. Ja menar jag har aldrig känt en varm skida när den gått genom slipen.

 

Angående struktur med stålsickel så blir den i princip plan, alltså fungerar i kärv snö.

 

Är det 2 grader som gäller?

Sicklen fungerar bra i varmföre också då man kan borsta lite mindre eller använda en 2mm riller så att det blir en tydlig struktur, svårare än så behöver det inte vara. Är det kallt är det som sagt också en bra rtruktur. Leonids avhandling var just när det var varmare fören på vårkanten. Du kan läsa den på www.kuzmin.se och avgöra själv vad du tycker.

Link to comment
Share on other sites

Dom flesta verkar ju vara överens om att det först och främst är det unika skidparet som har störst betydelse för bästa glid. (Givetvis är det hur bra tränad man är som har störst betydelse för själva åkhastigheter.) Sedan kommer sådant som struktur, åkarens teknik och nästan sist kommer vallningen, vad man har eller inte har under skidorna.

 

Varför lägger dom flesta mest pengar på det som har minst betydelse för glidet? Ungefär hur mycket kostar glidvallningen för åkare i dom två första leden på VL per säsong?

Link to comment
Share on other sites

Dom flesta verkar ju vara överens om att det först och främst är det unika skidparet som har störst betydelse för bästa glid. (Givetvis är det hur bra tränad man är som har störst betydelse för själva åkhastigheter.) Sedan kommer sådant som struktur, åkarens teknik och nästan sist kommer vallningen, vad man har eller inte har under skidorna.

 

Varför lägger dom flesta mest pengar på det som har minst betydelse för glidet? Ungefär hur mycket kostar glidvallningen för åkare i dom två första leden på VL per säsong?

för att de flesta är lata:) det är jobbbigare att träna teknik och skidor, sen så tror ja den mentala faktorn också nu ja köpt bra valla. "känns tryggt"

Link to comment
Share on other sites

Alla vill ta "genvägar" i livet. Ska man gå ner i vikt, ja då ska det vara någon "kur" som går fort och ska man laga mat ska det gå fort och enkelt. Vi är av naturen lata.

 

Samma sak gäller träningen. Hårt slit lockar inte utan kan man ta en "genväg" så vill man ju ta den. Vissa tar t.o.m den förbjudna genvägen. Vi killar har en övertro på material och teknik och skaffar oss först prylarna och sedan tränar vi. När jag hade cykelaffär var det ofta killar kom in och köpte värsta hojjen för, som de säger "ska börja cykla till jobbet". Tjejer som kom till verkstan med riktiga rishögar tyckte ofta "nej, den duger åt mig. Jag cyklar bara till jobbet". Jo det gjorde dom. 360 dagar om året 8km enkel väg. Så istället för att vara ärliga mot oss själva så tror vi att om jag bara skaffade det eller det så tar jag minst ett startled på VL. Jo, tjena. Anders Södergren skulle åka brallorna av oss alla med Fischer Vasaclassic direkt från butikshyllan utan parrafin och enklaste burkvallan på fästet. Och inte nog med det, han skulle kunna ha poplinoverallen och yllestrumpor.

 

Men eftersom det är både jobbigt och i princip omöjligt för oss "Svensson" att träna 800h/år så kan vi väl åtminstone se ut som att vi tränar 800h/år. I alla fall vad gäller kläder och material. Och eftersom vi tycker skidåkning är så jädra kul lusläser vi allt som handlar om längdskidåkning och då får vi ståpäls av nya prylar och visdommar. Det är det som håller branschen vid liv. Emellanåt kommer det någon och ställer vissa "lagar" på sin spets och då svallar känslorna. Men det är ju det som är kul, eller hur!

 

För alla vet vi ju egentligen att det är hårt slit, grötfrukost och tjurskallighet som det handlar om!

Link to comment
Share on other sites

Jo visst är det som ni säger. Med denna kategori skidåkare blir det ju inte så kunstruktiva diskutioner om ovallat/eller ej.

:)....jo' date=' det är ju tur att man kan slänga in en liten brandfackla och se hur det tar sig utav helvete :D[/quote']

Jag har inte inte förnekat att det råder en förbril prylhysteri inom sporten. Det är ju den som har varit nödvändig för att denna debatt blivit så polariserad som den blivit. Vem det är konstruktivt att diskutera med eller inte får ni självklart ha era egna åsikter om. Jag är säkert den pryltokige som stämmer in på det senare. Själv tycker jag det är jobbigare att ens föllja tråden när det dyker upp nya personer som citerar vartenda "K" ord om att stenslipning är botten och sickling är topp.

Link to comment
Share on other sites

VALLA - INTE VALLA

OJ - VAD DEN HÄR TRÅDEN TOG FART HELT PLÖTSLIGT....

Det här är tydligen ett riktigt hett ämne.

 

OK........

 

Fart på skidorna beror enligt min teori på ...

att skapa vattenspalt med så lite energiförlust som möjligt.

När du skapat vattenspalt skall den så bära skidåkaren framåt utan att man tappar vattenspalten eller får för mycket vatten under skidan = sug.

 

Tar vi en skida som är helt ovallad, sicklad eller stenslipad spelar inte så stor roll.

Gör exprimentet att ta en flourkloss och korka in den riktigt ordentligt på ett kort parti.

Ta sedan en vattendroppe och låt den glida över skidans belag genom att vinkla upp skidan.

Vad händer vid högflourpartiet. Jo - vattendroppen får betydligt högre fart över detta parti.

 

SLUTSATS Valla ger högre vattentransporthastighet än rent ovallat belag.

Så det är självklart att tävlingsåkare på hög nivå som åker relativt korta distanser har snabbare skidor med vallade skidor.

 

MEN - skall man åka längre distanser. Så kommer vallade skidor att gå snabbare från start och sämre efter ca 5-15 km än stålsicklade skidor. Smutsigare snö ger snabbare fördel till ovallade skidor.

 

KOMMENTAR

Det som sänker fart är framförallt faktorer som "stjäl" energi.

Flimmerhår,

Oxiderade torra belag

Fästvalla

Friktion för att skapa vattenspalt

Vatten som från skidan går i vinkel mot åkriktning

 

Den enkla metoden för att få snabba skidor är att skapa förutsättningar att med så lite energiförlust som möjligt skapa vattenspalt. Denna vattenspalt skall sedan med så hög vattentransporthastighet som möjligt kunna försvinna så rakt bakåt som möjligt utan energiförlust + på ett sådant sätt så att det inte skapas för mycket vatten under skidan.

 

När man så insett att trixet med snabba skidor är hur kan man skapa vattenspalt + hantera denna vattenspalt på ett intelligent sätt, så inser man att det viktigaste är att man för dagens före måste kunna hantera vattentransporten. Finns lite vatten måste man ha fin struktur under skidan. Finns mycket vatten så behövs större diken för att klara vattentransporten.

 

För kortare distanser är rätt vallade, rätt strukturerade skidor snabbare. Däremot är detta inte säkert för distanser från 10 km och längre. Detsamma kan också gälla för skidlopp som går i förhållanden där det är fören som skiljer mycket. T ex där det är stor skillnad på snötyper. T ex kan det vara mellan skog, öppen mark, sol-, skuggpartier, konstnö, fuktig eller torr snö.

Tusen tack för din intressanta analys. Min magropskänsla säger mig att du Canyon förstår att analysera detta lite bättre än många andra (bland annat mig) i detta skidforum (det har jag tyckt redan tidigare och detta inlägg har stärkt denna känsla).

Din SLUTSATS utesluter ju inte att både Kuzmin och vallarna (bland annat de i landslaget) har rätt. Det beror på situation (t.ex. distans, hur skitiga spåren är, de skidor du kan välja på, skicklighet att valla/sickla själv, vilka vallare du har tillgång till, etc.)

Även Kuzmins tester pekar ju tydligt på att vallade skidor går bättre vid kortare distanser.

 

Jag har hört argument som att om man kör Vasaloppet på 5.5-6 timmar eller sämre så går det nog att åka stålsicklat men om man vill tävla så räcker det inte. Jag blev dock lite fundersam även beträffande detta eftersom om jag förstått saken rätt så kör vår forumbroder "jo" tydligen stålsicklat och han står i första grupp (och han måste ju verkligen mäta sig med många med verkligt bra vallade skidor))

* Visst är det så ?

* Känner någon av er till någon ytterligare längre upp i fältet som kört/avser att köra stålsicklat ?

Egen anmärkning:Jag har igen anmält mig till alla tre loppen men jag har ännu inte bestämt mig för om jag igen skall köra alla tre dagarna stålsicklat (om jag nu överhuvudtaget klarar att köra två dar i rad, vilket givetvis starkt beror på hur jag kan träna och att vi får snö även i Uppsala).

Link to comment
Share on other sites

Tack för krediten över analysen.

 

Som jag tänker har både de som förespråkar ovallat liksom de som förespråkar vallat rätt.

 

Vill man tävla kortare distanser så vill jag dock påstå att de som förespråkar vallat har mest rätt. Vill du lyckas få riktigt bra snabba skidor så är hög vattentransporthastighet = mycket o rätt fluor kombinerat med rätt struktur för dagen.

 

MEN - den kombination som är mest rätt för dagens före, kommer alltid att gå bäst. Dvs struktur i förhållande till belagets vattentransporthastighet.

 

T ex riktigt kallt och torrt. En stålsicklad skida går säkert snabbare än en "rätt" vallad skida med fel struktur.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Stefan och övriga, mkt roligt att du är tillbaka Canyon absolut en av de mest läsvärda och trovärdiga skribenterna här.

 

Tolkar jag dig rätt om ska dra det hela till sin spets så är frågan ovallat kontra vallat egentligen den fråga som kommer längst ner på glidfixarlistan (och har enskilt minst betydelse?)?

 

Det är viktigare att lära sig strukturer och rillning än att valla perfekt?

 

Något som jag av egen erfarenhet lärt mig är att fästvallning många ggr nog har större/vikitgare påverkan på glidet än glidpreparingen har?

Kan tänka mig att många motionärer gärna lägger lite extra fästvalla "för säkerhets skull" och har därmed egentligen förstört möjligheterna till bra glid. I vissa fören tex som under förra årets Vasalopp kan det vara helt förödande.

Link to comment
Share on other sites

Dom flesta kör nog med samma struktur (stenslipar sina skidor en/någon gång per år) och experimenterar med vallor för att öka glidet. Jag gör tvärt om och stålsicklar och experimenterar med strukturen. Det optimala är ju att exprimentera med båda, men faktorerna blir så många att det blir nästan omöjligt att utvärdera utan väldigt krävande tester. Ofta lönar det sig med att behålla enkelheten i det man gör.
Link to comment
Share on other sites

Håller med Stefan och övriga, mkt roligt att du är tillbaka Canyon absolut en av de mest läsvärda och trovärdiga skribenterna här.

 

Tolkar jag dig rätt om ska dra det hela till sin spets så är frågan ovallat kontra vallat egentligen den fråga som kommer längst ner på glidfixarlistan (och har enskilt minst betydelse?)?

 

Det är viktigare att lära sig strukturer och rillning än att valla perfekt?

 

Något som jag av egen erfarenhet lärt mig är att fästvallning många ggr nog har större/vikitgare påverkan på glidet än glidpreparingen har?

Kan tänka mig att många motionärer gärna lägger lite extra fästvalla "för säkerhets skull" och har därmed egentligen förstört möjligheterna till bra glid. I vissa fören tex som under förra årets Vasalopp kan det vara helt förödande.

Helt korrekt tolkat.

 

Notera dock att detta är generaliseringar. I vissa fören kan vallan ha ganska stor effekt.

Har man rätt struktur och rätt valla i blötare fören kan de samverka till snabbare skidor.

 

Och som alltid är fästvallan den största "boven" till att förstöra glid. Kan man och orkar man så är det bra att kunna staka uppför! (hehehehe - alltså mera träning) ALLTSÅ SÅ LITE FÄSTVALLA SOM MÖJLIGT

Link to comment
Share on other sites

Men till sist är det som alltid han som är först över mållinjen som räknas. Oavsett om någon annan i fältet hade snabbare skidor :)

 

Med det vill jag mena att det ibland kan vara bättre att prioritera ett något bättre fäste på bekostnad av något sämmre glid. Tjuvsläpp och bakhalt i en lång slakmota kostar mer sekunder än vad du sedan tar igen utför.

 

Se där, då har vi ytterligare en parameter att ta hänsyn till :)........eller som farbror Barbro skulle sagt "Det finns inga genvägar till det perfekta skidparet"

Link to comment
Share on other sites

Dom flesta kör nog med samma struktur (stenslipar sina skidor en/någon gång per år) och experimenterar med vallor för att öka glidet. Jag gör tvärt om och stålsicklar och experimenterar med strukturen. Det optimala är ju att exprimentera med båda, men faktorerna blir så många att det blir nästan omöjligt att utvärdera utan väldigt krävande tester. Ofta lönar det sig med att behålla enkelheten i det man gör.

Jag tycker att detta är en intressant filosofi, givetvis vore det bra om vi kunde hitta en någorlunda enkel men ändå tillräckligt bra strategi att preparera skidorna. Och eftersom du uppenbarligen står i första led så kan det ju inte vara helt fel det du gör. Själv håller jag ju till i led 3-4 så det går inte att jämföra men man vill ju ändå experimentera. Jag har ju bara sicklat med min gamla sickel som ser helt slät ut och min Kuzminsickel som ser ut att ge en fin struktur så jag frågar:

* Vad har du för sorts sicklar att experimentera med strukturen med ?

+ övriga tips när du experimenterar med detta ?

Om jag förstår det rätt så har du även för svsikt att köpa nya skidor med Zera i belaget och ändå sickla.

Det verkar ju vara en vettig idé att få fördelar från båda hållen som ju tidigare föreslagits på annan tråd (av en Norrman om jag minns rätt)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...