Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Mycket intressant: Egentligen kanske man i kan kalla detta för ett försök att utveckla själva belagsmaterialet? För om preparaten visar sig vara bättre (och hårdare) än belagen, borde de kanske ingå i belagen redan från början. Det borde väl vara möjligt? Vad tror ni?
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Till canyon: Om du fortfarande vill ha kontakt med Roland Larsson så kan jag hjälpa till med kontakten om du vill. Vi har mycket god kontakt och samarbetar redan' date=' dock inte om vad som styr optimalt glid av skidor. Jag har dock pratat med honom idag på telefon och även fått hans populärvetskapliga artikel i ämnet. Vi kanske kan samverka alla tre på något vis ?

 

Till BolJohan: Jag har idag även pratat med Sture Hogmark som du föreslog. Även han blev mycket intresserad av att jag engagerat mig i detta och vi skall träffas imorgon igen.

Det visar sig att även han inte bara är professor i tribologi utan även mycket just skidintresserad, han har åkt 18 Vasalopp hittills.

Tusen tack för detta kanontips, som jag ju inte kom på själv !

(Och nästa gång du besöker Ångströmslaboratoriet så förutsätter jag att du besöker mig,

hus 5, våning 4)[/quote']

Det här låter verkligen intressant. Kan vi få kontakt så vore det verkligen spännande. Skulle vara mycket intressant att få lite experttips om vad som kan vara värdefullt att prova. Ge oss lite kemiska/fysiska preparat, så skall det här testas. Är det billiga grejer så är det en klar fördel.

 

Det vi söker borde vara något som inte suger åt sig smuts, är lika hårt som belaget, helst hårdare har bra vattenavstötande egenskaper + kanske några egenskaper som jag inte förstår och har koll på. Förslag mottages tacksamt.

 

 

Andra viktiga egenskaper är att kunna ge lite friktion, hög vattentransporthastighet och kunna bevara strukturer.

OK. Då är det bara att ringa eller meila mig så får vi se om vi kan hitta på något.

Jag kommer i varje fall att fortsätta att diskutera detta med Sture och Roland .

 

Jag hittade dessutom följande artikel av Swix: http://www.swixsport.com/dav/babc49f803.pdf

som jag tror kan vara av intresse för dig och andra.

 

Vad tror du/ni ?

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade dessutom följande artikel av Swix: http://www.swixsport.com/dav/babc49f803.pdf

som jag tror kan vara av intresse för dig och andra.

 

Vad tror du/ni ?

Jag har tidigare frågat varför glidvallor har olika hårdhet på denna tråd utan att fått svar. Jag hittade svaret i artikeln:

 

"From dry friction theory (e.g. Bowden

and Tabor, 1964) it is known that in the case of two surfaces in contact with different

hardness, asperities at the harder surface will plow into the softer surface and increase

friction. The two materials optimally should be of similar hardness to prevent the increase in

friction. Since ice is harder than PE in most temperatures and has a larger change in

hardness as well one of the purposes of wax is to adjust the hardness of the sliding surface

to match the hardness of the snow."

 

Detta borde innebära att om man har samma hårdhet på glidvallan och snön så ger dom med sig lika mycket vilket borde innebära att glidvallan "kryper" med risk för att den sätter igen den viktiga strukturen. Detta lär ju inte vara optimalt vid längre distanser. Så vid långlopp ska man sattsa på hårdare glidvalla och man får leva med att det "plogar" lite. Att välja ett mjukare parafin än underlaget blir ju aldrig aktuelt.

 

Undra vid vilken temperatur och snötyp belaget har samma hårdhet som underlaget?

Link to comment
Share on other sites

Detta borde innebära att om man har samma hårdhet på glidvallan och snön så ger dom med sig lika mycket vilket borde innebära att glidvallan "kryper" med risk för att den sätter igen den viktiga strukturen.

Skillnaden mellan snö och polymer är att den senare är mycket mer elastisk. Det innebär alltså att den kan deformeras mycket utan att en kvarstående deformation uppstår. Snökristallen å andra sidan är mycket spröd och brister nästan direkt vid deformation.

 

Sen måste man också tänka på att sådana här tribologiska fenomen, asperititkontakter, uppträder på mikroskopisk nivå (storleksordningen mikrometer), vilket inte kan jämföras med den struktur man sätter vid sickling, slipning eller rillning.

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant tråd detta. Jag har jobbat som vallare och åker rätt mycket längd. Vallning är en djungel av vidskeplighet, tro och marknadsföringsfloskler. Att någon ska testa vallning vetenskapligt har jag väntat på länge. Det är ju bara normalåkaren som blir blåst och köper en miljard olika burkar, pulver och dekokter. Eliten har sina egna teorier.

 

Jag undrar, hur utbildar sig elitvallarna? Finns det en dold kunskap som sprids informellt mellan proffsvallare av samma nationalitet? Lärs det ut teorier på skidhögskolorna som inte går hand i hand med Pölders kingarnas kingvallasnack? :)

 

Oberoende om Kuzmin har rätt, så är hans vetenskapliga ansats berömvärd. Jag önskar jag hade kunskap om något så jag kunde bidraga till denna diskussion. Jag kan bara fotografera och åka skidor. Så jag får testa med att sickla laggen och fräsa runt, runt i spåren.

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade dessutom följande artikel av Swix: http://www.swixsport.com/dav/babc49f803.pdf

som jag tror kan vara av intresse för dig och andra.

Intressant att Swix bekräftar att det inte finns porer i ett modernt belag! Mättning sker genom inlösning och diffusion av paraffinets kolväten. Eftersom diffusion handlar om koncentrationsskillnad, tid och temperatur finns det vad jag kan förstå absolut ingen logisk anledning att under mättningen lägga på paraffin i flera omgångar och sickla av emellan.

Link to comment
Share on other sites

Jag har mailat två frågor till kundtjänst på Kuzmin. Kanske någon här har åsikter eller svar?

 

Fråga 1:

Jag har en fråga. På fotografiet på förstasidan ser det ut som om sickelns skärande profil – sedd från sidan ställd på högkant – är konkav. Hur slipar man en sådan sickel? Det går ju inte att köpa en sickel för 600 kronor som inte går att slipa. En rak sickel är ju ingen konst. Men om den är konkav blir det ju lite knivigare.

 

Fråga 2:

Jag har en fråga till . Även om en Kuzminsicklad skida tar åt sig mindre smuts än en glidvallad, så kan man ju inte Kuzminsickla skidan varje gång man varit ute och den blivit lite skitig av andra åkares vallor och så. De som glidvallar inför varje åktur, gör ju rent skidan varje gång. Så även om en Kuzminsicklad skida bara tar åt sig en tiondel (hypotetiskt) så mycket smuts, så kommer ändå en kuzminsicklad skida att ha mer smuts i belaget den elfte turen än en nyglidvallad. Rent hypotetiskt alltså.

 

Vad använder man för att göra rent strukturen på en Kuzminsicklad skida? Med tanke på att det tar ett bra tag innan skidan uppnår maximalt glid så går det ju inte att sickla dem rena, för då kommer man att ägna en massa tid – och tid är det alltid ont om – på att "köra in skidorna igen".

Link to comment
Share on other sites

Jag har mailat två frågor till kundtjänst på Kuzmin. Kanske någon här har åsikter eller svar?

 

Fråga 1:

Jag har en fråga. På fotografiet på förstasidan ser det ut som om sickelns skärande profil – sedd från sidan ställd på högkant – är konkav. Hur slipar man en sådan sickel? Det går ju inte att köpa en sickel för 600 kronor som inte går att slipa. En rak sickel är ju ingen konst. Men om den är konkav blir det ju lite knivigare.

 

Fråga 2:

Jag har en fråga till . Även om en Kuzminsicklad skida tar åt sig mindre smuts än en glidvallad, så kan man ju inte Kuzminsickla skidan varje gång man varit ute och den blivit lite skitig av andra åkares vallor och så. De som glidvallar inför varje åktur, gör ju rent skidan varje gång. Så även om en Kuzminsicklad skida bara tar åt sig en tiondel (hypotetiskt) så mycket smuts, så kommer ändå en kuzminsicklad skida att ha mer smuts i belaget den elfte turen än en nyglidvallad. Rent hypotetiskt alltså.

 

Vad använder man för att göra rent strukturen på en Kuzminsicklad skida? Med tanke på att det tar ett bra tag innan skidan uppnår maximalt glid så går det ju inte att sickla dem rena, för då kommer man att ägna en massa tid – och tid är det alltid ont om – på att "köra in skidorna igen".

Svar: Nä, det går inte att slipa men frågan är ju varför du skall göra det? OM du stålsicklar en skida från stenslipat så sliter det ju mycket mera på sickeln men det gör du ju bara en gång på dina skidor. På varje egg kan du slipa 4 par skidor, det blir 16 par totalt. En refreshning sliter ju kanske en tiondel utav vad en total stålsickling gör och det skulle ju alltså innebära på egg 1: 1 gång helt + 30 refreshningar. På de andra 3 eggarna så blir det alltså 40 x 3 refreshningar = 120 st. Alltså totalt så kan du gå lös på skidorna tills de ruttnar! ;-)

 

Lite tips för att hålla sickeln i god trim är att rengöra belaget med en trasa då du varit ute och åkt eller då skidorna stått ett tag. Det bildas alltid partiklar på skidorna. Lägg även lite papper emellan skidorna då du "monterar" ihop dem efter en tur. Synd om grus skall komma emellan och repa belagen. Det gäller förstås oavsett om du har paraffin eller stålsicklat men sickeln slits ju snabbare om den får jobba mot grus.

 

Du fick ju ett bra svar på vad du kan göra rent skidan med men det finns säkert andra bra och billiga lösningar.

Link to comment
Share on other sites

Fråga 1:

Jag har en fråga. På fotografiet på förstasidan ser det ut som om sickelns skärande profil – sedd från sidan ställd på högkant – är konkav. Hur slipar man en sådan sickel? Det går ju inte att köpa en sickel för 600 kronor som inte går att slipa. En rak sickel är ju ingen konst. Men om den är konkav blir det ju lite knivigare.

Jag ser inget problem med att slipa om sickeln. Det är väl bara att planslipa den underifrån så är den vass igen. Det gäller bara att hitta en verkstad som slipar verktyg (snabbstål) så att resultatet blir bra.

 

Med tanke på att det tar ett bra tag innan skidan uppnår maximalt glid så går det ju inte att sickla dem rena, för då kommer man att ägna en massa tid – och tid är det alltid ont om – på att "köra in skidorna igen".

Var har du sett/hört att man måste köra in en stålsicklad skida och varför skulle man behöva göra detta? Det måste vara ett missförstånd. När du har sicklat så är ju belaget mycket slätt, inte alls så mycket microhår och ojämnheter som det blir efter en stenslipning. Om du sedan borstar med stålborste så har du maximalt glid direkt skulle jag vilja påstå. Under förra säsongen sicklade jag belaget frescht innan tävling, det räcker.

Edited by jo
Link to comment
Share on other sites

Det är nog jag som reserverade mig lite med att man bör nog "köra in" skidorna lite då belaget blir lite mer rått. Borstar man ordentligt så skall det inte vara ngn fara.

 

Vid ordentligt kallföre och hårda kristaller så är det ju så att det är en fördel att ha kört mycket på skidan så att topparna liksom nötts ned lite. Man kan även fuska lite med en rundstav för optimalt glid. Trycka ned topparna lite men det är lite överkurs.

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant tråd detta. Jag har jobbat som vallare och åker rätt mycket längd. Vallning är en djungel av vidskeplighet, tro och marknadsföringsfloskler. Att någon ska testa vallning vetenskapligt har jag väntat på länge. Det är ju bara normalåkaren som blir blåst och köper en miljard olika burkar, pulver och dekokter. Eliten har sina egna teorier.

 

Jag undrar, hur utbildar sig elitvallarna? Finns det en dold kunskap som sprids informellt mellan proffsvallare av samma nationalitet? Lärs det ut teorier på skidhögskolorna som inte går hand i hand med Pölders kingarnas kingvallasnack? :)

 

Oberoende om Kuzmin har rätt, så är hans vetenskapliga ansats berömvärd. Jag önskar jag hade kunskap om något så jag kunde bidraga till denna diskussion. Jag kan bara fotografera och åka skidor. Så jag får testa med att sickla laggen och fräsa runt, runt i spåren.

Landslags vallarna jobbar heltid hela vintrarna med test av skidor strukturer och olika vallor, alla resultat är hemliga och interna innom laget. det är väldigt känsligt när nån slutar eller byter nation tex när Perry bytte från svenska laget till norska magnar tvärtom... så dom är inte skolade utan allt bygger på erfarenheter och testning.

 

Pölders kingvalla är den valla han har bäst förtjänst på Tex START goldenline som han hylla ifjol.

Edited by finn2
Link to comment
Share on other sites

Larry sa väl att glidvallningen handlade mest om hårt arbete medans fästvallningen handlar om att få en känsla för vad som ska användas och hur. Håller väl med i det. Kunskapen sprids ju främst ut till toppklubbarna men det är ju lite olika, vissa klubbar hittar lite exlusiva vallor andra köper på sig allting.
Link to comment
Share on other sites

Vallaväck!

Jahaja, var det så enkelt? Men det måste ju ändå finnas gränser för vad man vill utsätta belaget för? Vad är vallaväck egentligen? Lacknafta i dyr flaska? :) Jag som fått lära mig att vara försiktig med vallaväcken. Är denna gamla sanning också satt ur spel nu?

 

 

Landslags vallarna jobbar heltid hela vintrarna med test av skidor strukturer och olika vallor, alla resultat är hemliga och interna innom laget. det är väldigt känsligt när nån slutar eller byter nation tex när Perry bytte från svenska laget till norska magnar tvärtom... så dom är inte skolade utan allt bygger på erfarenheter och testning.

Men andra ord så är vi vanliga dödliga helt utlämnade till valla- och skidföretagens marknadsavdelningar? Sipprar inget av erfarenheterna från elitnivå ned till oss? Om det är så är det ju för jäkligt egentligen. Om en elitvallares prestige bedöms utifrån resultaten på de tävlande han/hon har ansvar för, så kommer ju inte "sanningarna" att komma fram förrän tekniken eller teorierna är obsoleta d.v.s inte innebär att man ger konkurrenterna en fördel.

 

Angående inkörningen så läste jag ett inlägg här det gick trögt som tusan i början. Men nu kan jag inte hitta det *skäms*. :) Så vi kan bortse från det då.

Edited by Boletus
Link to comment
Share on other sites

Vallaväck!

Jahaja' date=' var det så enkelt? Men det måste ju ändå finnas gränser för vad man vill utsätta belaget för? Vad är vallaväck egentligen? Lacknafta i dyr flaska? :) Jag som fått lära mig att vara försiktig med vallaväcken. Är denna gamla sanning också satt ur spel nu?

 

 

Landslags vallarna jobbar heltid hela vintrarna med test av skidor strukturer och olika vallor, alla resultat är hemliga och interna innom laget. det är väldigt känsligt när nån slutar eller byter nation tex när Perry bytte från svenska laget till norska magnar tvärtom... så dom är inte skolade utan allt bygger på erfarenheter och testning.

Men andra ord så är vi vanliga dödliga helt utlämnade till valla- och skidföretagens marknadsavdelningar? Sipprar inget av erfarenheterna från elitnivå ned till oss? Om det är så är det ju för jäkligt egentligen. Om en elitvallares prestige bedöms utifrån resultaten på de tävlande han/hon har ansvar för, så kommer ju inte "sanningarna" att komma fram förrän tekniken eller teorierna är obsoleta d.v.s inte innebär att man ger konkurrenterna en fördel.

 

Angående inkörningen så läste jag ett inlägg här det gick trögt som tusan i början. Men nu kan jag inte hitta det *skäms*. :) Så vi kan bortse från det då.

varför skulle landslaget va skyldiga att informera om vad dom vallar med till allmänheten? ärligt så tycker ja vissa vallare är lite väl paranoida men jag förstår dem det är ju deras jobb att få till bättre skidor än de andra nationerna..

 

berättar Svennis allt om sin taktik? går ferrari ut med sina tekniska lösningar officiellt.???nä varför skulle då vallarna göra det?

 

 

sen finnsdet en annan aspekt också, det är många vallafabrikat som är med i materialpoolen och om då dom skulle intervjua Booken eller någon innan start och han säger idag kör vi me Blårex å c44 på glid så skulle de andra fabrikanterna inte bli så nöjd.

Edited by finn2
Link to comment
Share on other sites

varför skulle landslaget va skyldiga att informera om vad dom vallar med till allmänheten? ärligt så tycker ja vissa vallare är lite väl paranoida men jag förstår dem det är ju deras jobb att få till bättre skidor än de andra nationerna...

Jag påstod aldrig att det var deras skyldighet att informera. Lägg inte osagda ord i munnen på mig. Vad jag skrev var att eftersom det är ett sådant hysch på elitnivå så är det hart när omöjligt för en vanlig dödlig att se igenom reklamen och läsa sig till fakta i vallningsdjungeln. Det finns ingen sport som en kommer i närheten av den situation som längdskidåkningen befinner sig i. Vi kan se på TV vem som kör med vilket skidmärke. Men jag har säkert lagt ned lika mycket pengar eller mer på valla och kringutrustning som jag har på skidor men har inte den blekaste aning om mina köp är bra eller dåliga i jämförelse. Reklam, godtycke, tro och vidskepelse styr.

 

Att jämföra med Ferrari funkar inte. Bilar, båtar och alla annan teknisk utrustning testas i facktidskrifter, av konkurrenter och av vanliga dödliga. Skidor testas förvisso, men hur ofta ser man jämförande test av vallor? Eller av vallningstekniker? Detta forum gör ett mycket bra försök, och det är lovvärt.

 

Situationen öppnar ju för ett sanslöst godtycke. Vallans styrka på marknaden påverkas mer av ett känt elitansikte i produktreklamen och några nya marknadsföringsfloskler (Extra Flour Special Racing Ultra etc) än någonsin påvisade effekter. Var lägger då vallaföretagen resurserna? På reklamen. Om Ferrari bara snackade om att deras bilar är bra, så skulle det inte hålla i längden. Valla däremot ... Kingarnas king etc.

 

Bilar och cyklar och båtar provkör man och läser om i tidningar. Vitvaror läser man konsumentrecensioner på. Böcker likaså. Valla läser man sig klok på i Pölderkatalogen hehe. :)

 

Det är ett problem detta. Hoppas att få ta del av alla era initierade insikter. Jag ska testa Kuzminsickling i vinter.

Edited by Boletus
Link to comment
Share on other sites

varför skulle landslaget va skyldiga att informera om vad dom vallar med till allmänheten? ärligt så tycker ja vissa vallare är lite väl paranoida men jag förstår dem det är ju deras jobb att få till bättre skidor än de andra nationerna...

Jag påstod aldrig att det var deras skyldighet att informera. Lägg inte osagda ord i munnen på mig. Vad jag skrev var att eftersom det är ett sådant hysch på elitnivå så är det hart när omöjligt för en vanlig dödlig att se igenom reklamen och läsa sig till fakta i vallningsdjungeln. Det finns ingen sport som en kommer i närheten av den situation som längdskidåkningen befinner sig i. Vi kan se på TV vem som kör med vilket skidmärke. Men jag har säkert lagt ned lika mycket pengar eller mer på valla och kringutrustning som jag inte har på skidor men har inte den blekaste aning om mina köp är bra eller dåliga i jämförelse. Reklam' date=' godtycke, tro och vidskepelse styr.

 

Att jämföra med Ferrari funkar inte. Bilar, båtar och alla annan teknisk utrustning testas i facktidskrifter, av konkurrenter och av vanliga dödliga. Skidor testas förvisso, men hur ofta ser man jämförande test av vallor? Eller av vallningstekniker? Detta forum gör ett mycket bra försök, och det är lovvärt.

 

Situationen öppnar ju för ett sanslöst godtycke. Vallans styrka på marknaden påverkas mer av ett känt elitansikte i produktreklamen och några nya marknadsföringsfloskler (Extra Flour Special Racing Ultra etc) än någonsin påvisade effekter. Var lägger då vallaföretagen resurserna? På reklamen. Om Ferrari bara snackade om att deras bilar är bra, så skulle det inte hålla i längden. Valla däremot ... Kingarnas king etc.

 

Bilar och cyklar och båtar provkör man och läser om i tidningar. Vitvaror läser man konsumentrecensioner på. Böcker likaså. Valla läser man sig klok på i Pölderkatalogen hehe. :)

 

Det är ett problem detta. Hoppas att få ta del av alla era initierade insikter. Jag ska testa Kuzminsickling i vinter.[/quote']

Jag håller med dig men ändå inte!

Visst kan du läsa en massa tester av bilar, elektronik och vitvaror men vad är de värda?

Vad säger igentligen teknikens världs test av 16 mellanklasskombis där Passat blev en klar vinnare? Är det den absolut bästa bilen. Subaru Legacy blev nr 14 i det testet och kikar man runt lite på nätet så ser man att just denna bil får pris för sin motor, blir korad till bästa dragbil, bäst a 4-hjulsdrivna etc, etc, etc

självklart är det så att genomlysningen av elektronikprodukter och bilar är vida överlägset vallaindustrin. Något annat vore ju helt absurt. Det är ju ljusår imellan när det gäller omsättning, konkurrens och efterfrågan. Men ... det finns ju faktiskt några tidsskrifter såsom Glid och Vasalöparen där man önskade lite mer "oberoende" tester ... men det är nog en tröskel att börja bita den hand som delvis föder en ...

 

Hursomhaver, tror jag dock att många resonerar som dig. Dvs valla är hokuspokus och det finns inga sanningar att finna. Detta är ett faktum som talar för att Kuzmin's teori blir annat än en dagslända!

Link to comment
Share on other sites

Att jämföra med Ferrari funkar inte. Bilar, båtar och alla annan teknisk utrustning testas i facktidskrifter, av konkurrenter och av vanliga dödliga. Skidor testas förvisso, men hur ofta ser man jämförande test av vallor? Eller av vallningstekniker? Detta forum gör ett mycket bra försök, och det är lovvärt.

Jag antar att Finn2 menar Ferrari F1 team. Jag kan lova dig att du inte kan läsa om Ferrari F1 tekninska lösningar i vilken biltidning som helst. Hjulvinklar, stötdämpare, bränsleblandning, gummiblandning i däck etc. är väl bevarade hemligheter.

Link to comment
Share on other sites

Att jämföra med Ferrari funkar inte. Bilar' date=' båtar och alla annan teknisk utrustning testas i facktidskrifter, av konkurrenter och av vanliga dödliga. Skidor testas förvisso, men hur ofta ser man jämförande test av vallor? Eller av vallningstekniker? Detta forum gör ett mycket bra försök, och det är lovvärt.[/quote']

Jag antar att Finn2 menar Ferrari F1 team. Jag kan lova dig att du inte kan läsa om Ferrari F1 tekninska lösningar i vilken biltidning som helst. Hjulvinklar, stötdämpare, bränsleblandning, gummiblandning i däck etc. är väl bevarade hemligheter.

själklart menade jag på F1 nivå. men ärligt så tycker jag det är lite missledande vallareklam. nån som har något bra exempel?

 

är de så mycket vallareklam egentligen?. alla fattar väl att tex södergreninte bara åker på skigo men får väl hjälp av dem.

Link to comment
Share on other sites

Missledande vallareklam: Starts tejp t ex. Det pratas bara om att du inte behöver något annat och alltid har bra fäste. Men det nämns inte i sammanhanget att du får FÖR bra fäste i många situationer och att glidet ofta påverkas negativt.

 

Angående Formel 1 så är just däcken inte en massa hysch. Det är bara Bridgestone som gör däck nu, och stallen måste bestämma sig för innan loppet vilka däck de ska använda. Alla däck är streckkodsmärkta så ingen kan "fuska" och byta däck :) Sidospår.

 

Jag tycker att det är skidåkarens teknik och duglighet som ska sättas på prov i första hand, andra och tredje hand. Inte vallarens. Och så är det väl i stor utsträckning. Men vallning är ju stor industri. Och plylbög som man är så kan man inte låta bli att läsa varje spaltmillimeter - i jakten på de perfekta skidorna. Men jag misstänker att man självsuggererar sig att tro att "nu glider det nog lite mer" och "fick jag inte ett färre tjyvsläpp i mördarbacken" - eftersom man köpte superflour för 500:- burken.

 

Återigen, vad jag säger är: om den kunskap som proffsvallarna har – då de faktiskt antar jag måste testa alla möjliga varianter och produkter och både har tid och resurser att göra det – fanns tillgänglig i bokform, på internet eller kurser så skulle normalskidåkaren, kunden, inte stå så rådvill inför marknadsförarnas alla lovsånger, den så kallade "produktutvecklingen" (skidor som får ny design varje år) och annat sådant som bara är uttänkt för att locka oss att tro att vi får någonting bättre.

Edited by Boletus
Link to comment
Share on other sites

De recensioner som finns i Glid och Vasalöparen är så löjligt dåliga att de inte är värde mer än att läsa respektive producents eget reklamblad. Jag skrev för dryga året sedan till tidningen Glid och lämnade en del kritik och många förslag på hur de skulle kunna bli bättre. Mitt intryck av svaret jag fick var att de kännde sig påhoppade. Det finns hursomhelst hur mycket som helst att göra när det gäller tester, recensioner mm

 

Visst är Ferrari F1-team ett hemligt "näste" som inte många får insyn i. Men de innovationer de tar fram kopieras ganska snabbt vilket i sin tur gör att man hela tiden pressar sig till det yttersta för att hela tiden komma ännu en bit längre.

Tittar vi på skidindustrin och vallaindustrin så finns det inte mycket av den varan. Cera F pulvret kom till VM 1987, Swix Blå Extra fanns när inte ens jag var född, och Fischer Air Core kärna har funnits sedan Drutten och Gena gick på TV. Salomon Profil dök upp 1988 och först i år kommer en efterföljare. Rode klistertuber anses fortfarande vara grymma osv osv osv.

 

Eftersom det antaligen är MYCKET små skillnader mellan vallafabrikatens vallor finns inte mycket att "bevis" genom reklam. För ska man i reklam tala om att man är bäst måste det bevisas!. Därför bygger man varumärkes image vilket betyder att Ski-Go tycker det är intressant att ha Södergren med en Ski-Go logga på sina kläder. För att marknadsföra märket Ski-Go snarare än just vallaburken "Racing universal". På samma sätt driver Ferrari sitt F1 team för att på så sätt sälja mer "normala" bilar. Hemlighetsmakeriet i vallabodarna är ett spel där det gäller att skaffa sig en status. Ungefär som spelet i alla dockusåpor. Helt övertygad om att de allra flesta har rätt bra koll på vad den ena eller andra gör men för att hålla sin status i gruppen så försöker man hålla uppe mystiken.

Link to comment
Share on other sites

De recensioner som finns i Glid och Vasalöparen är så löjligt dåliga att de inte är värde mer än att läsa respektive producents eget reklamblad. Jag skrev för dryga året sedan till tidningen Glid och lämnade en del kritik och många förslag på hur de skulle kunna bli bättre. Mitt intryck av svaret jag fick var att de kännde sig påhoppade. Det finns hursomhelst hur mycket som helst att göra när det gäller tester, recensioner mm

 

Visst är Ferrari F1-team ett hemligt "näste" som inte många får insyn i. Men de innovationer de tar fram kopieras ganska snabbt vilket i sin tur gör att man hela tiden pressar sig till det yttersta för att hela tiden komma ännu en bit längre.

Tittar vi på skidindustrin och vallaindustrin så finns det inte mycket av den varan. Cera F pulvret kom till VM 1987, Swix Blå Extra fanns när inte ens jag var född, och Fischer Air Core kärna har funnits sedan Drutten och Gena gick på TV. Salomon Profil dök upp 1988 och först i år kommer en efterföljare. Rode klistertuber anses fortfarande vara grymma osv osv osv.

 

Eftersom det antaligen är MYCKET små skillnader mellan vallafabrikatens vallor finns inte mycket att "bevis" genom reklam. För ska man i reklam tala om att man är bäst måste det bevisas!. Därför bygger man varumärkes image vilket betyder att Ski-Go tycker det är intressant att ha Södergren med en Ski-Go logga på sina kläder. För att marknadsföra märket Ski-Go snarare än just vallaburken "Racing universal". På samma sätt driver Ferrari sitt F1 team för att på så sätt sälja mer "normala" bilar. Hemlighetsmakeriet i vallabodarna är ett spel där det gäller att skaffa sig en status. Ungefär som spelet i alla dockusåpor. Helt övertygad om att de allra flesta har rätt bra koll på vad den ena eller andra gör men för att hålla sin status i gruppen så försöker man hålla uppe mystiken.

Håller med helt om Glid och Vasalöparen! men om det är gjort av amatörrer för motionärer så blir de som detblir...

 

 

ja skillnaderna är ganska minimala eg om man går 10 år bakåt. Belagen har blivit lite bättre finns flera olika typer av belag. slipmaskinenrna gör bättre resultat, pulvren har definitivt blivit renare och det finns speciella racing pulver, paraffiner som landslagen kör med men det är minimalt egentligen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...