Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det papiret er 3 micron, som tilsvarer sandpapir med ca 4000-8000 grit.. (kildene varierer litt)

Istedetfor å betale 499 for skigo, vurderer jeg dette. Det er fra 3M og er til og med rosa. (?!)

http://www.amazon.com/3M-Piece-Micron-Polishing-Paper/dp/B0027HW7YQ/ref=sr_1_3?s=industrial&ie=UTF8&qid=1385628919&sr=1-3&keywords=polishing+paper+3+micron

(utsolgt her, men søk på ebay. pink 3m 3 micron)

Edited by Rockefoten
Link to comment
Share on other sites

Det papiret er 3 micron, som tilsvarer sandpapir med ca 4000-8000 grit.. (kildene varierer litt)

Istedetfor å betale 499 for skigo, vurderer jeg dette. Det er fra 3M og er til og med rosa. (?!)

http://www.amazon.com/3M-Piece-Micron-Polishing-Paper/dp/B0027HW7YQ/ref=sr_1_3?s=industrial&ie=UTF8&qid=1385628919&sr=1-3&keywords=polishing+paper+3+micron

(utsolgt her, men søk på ebay. pink 3m 3 micron)

Intressant. Hur förhåller sig detta papper till det som säljs (mycket billigare) av Primateria ?

Teoretiskt kan det nog vara rätt med polerpapper. När man har perfekt spann på skidorna och dessutom rätt struktur för dagens före (åstadkommit med sickling/rillning/stenslipning) och urborstat valla/mikrohår etc så att inget bromsar så åker man på en slät yta som bara är i direkt kontakt med snökristallerna på si så där 1 cm^2 vid varje ögonblick men den ytan skall vara så slät som möjligt. Och här kan nog slät sickel typ Primateria och slutligen polerpapper ge slutfinish på slätheten.

Edited by Lars-Erik
Link to comment
Share on other sites

Det har ju lång tid påvisats mycket stora hälsorisker i fluorbaserade produkter bland annat i skidvallor som ju visats i forskning och även omnämnts i många inlägg i detta form. Men nu ser ju Norrmännen ut att gå ett steg vidare med helförbud:

http://www.cirkulation.com/2013/09/norge-forbjuder-pfoa/

Vad kommer Swix att ha för motvapen mot detta ? Och kan detta tom. betyda ett tillfälligt uppsving för Skigo om nu inte även Sverige tar sitt förnuft till fånga och följer efter ?

Dessutom ser det ju ut som att vi på skidforum klart konstaterat att denna hälsofarliga produkt är absolut onödig att använda för oss motionärer. Det betyder väl att vi gjort en god insats även för folkhälsan och miljön ? Men hur skall vi nå ut fullt ut med detta enkla konstaterande till den verkligt breda allmänheten ?

Link to comment
Share on other sites

Enligt norska tullverket har en ny grupp av människor nattetid setts smyga på småvägar över gränsen med ett för tullverket hittills okänt pulver. Smugglarna tycks för sammanhanget ha ett ovanligt sportigt yttre. Enligt de första rapporterna tycks verksamheten omsätta enormt stora pengar. Enligt obekräftade rykten ska förgreningar finnas ändå uppe i det norska skidlandslagets ledning. Tullverket vill dock varken bekräfta eller dementera dessa uppgifter.

 

/Mats

Edited by senmathal
Link to comment
Share on other sites

Jag har blivit kontaktad av Swix racingansvarig i Sverige med följande intressanta svar i anslutning till min fråga vad Swix svarar med:

 

http://www.langrenn.com/swix-storsatser-paa-groenn-skismoering.5359216-1743.html

 

De, tillsammans med Norges forskningsråd, Skattefunn (!), SINTEF, Toko, etc, har tagit det hela på djupaste allvar och nu satsar 17.4 miljoner på forskning att äntligen ersätta de hälsofarliga och miljöfarliga fluorvallorna. Det hedrar dem även om man kan tycka det är lite sent efter alla fakta som under lång tid redovisats bland annat på detta forum.

 

Jag har även fått många uppmuntrande brev och samtal från privatpersoner och även ett par politiker, inte bara från Sverige-Norge. De tycker det är utmärkt att jag stått på mig för alla påtryckningar och ibland rena hot och menar att de diskussioner vi fört här på skidforum bland annat på denna tråd följs noga av vallaindustrin och andra professionella i försäljnings- och skidprepareringsbranchen och definitivt påverkat utvecklingen positivt även om vi ännu inte riktigt nått ända fram med huvudbudskapet till den breda allmänheten dvs. att "glidvalla inte alls behövs för vanliga motionärer" (gäller nog även Swix eventuellt nya gröna glidvallor men det får vi väl se).

Det är nog mycket viktigare att få fram enkla, billiga och effektiva strukturverktyg. Jag efterfrågar fortfarande ett enkelt och lättanvänt verktyg som samtidigt kan göra det sicklar och Rillrar kan på den nivå vi motionärer behöver.

Kommentarer ?

Edited by Lars-Erik
Link to comment
Share on other sites

Jag har blivit kontaktad av Swix racingansvarig i Sverige med följande intressanta svar i anslutning till min fråga vad Swix svarar med:

 

http://www.langrenn.com/swix-storsatser-paa-groenn-skismoering.5359216-1743.html

 

De, tillsammans med Norges forskningsråd, Skattefunn (!), SINTEF, Toko, etc, har tagit det hela på djupaste allvar och nu satsar 17.4 miljoner på forskning att äntligen ersätta de hälsofarliga och miljöfarliga fluorvallorna. Det hedrar dem även om man kan tycka det är lite sent efter alla fakta som under lång tid redovisats bland annat på detta forum.

 

Jag har även fått många uppmuntrande brev och samtal från privatpersoner och även ett par politiker, inte bara från Sverige-Norge. De tycker det är utmärkt att jag stått på mig för alla påtryckningar och ibland rena hot och menar att de diskussioner vi fört här på skidforum bland annat på denna tråd följs noga av vallaindustrin och andra professionella i försäljnings- och skidprepareringsbranchen och definitivt påverkat utvecklingen positivt även om vi ännu inte riktigt nått ända fram med huvudbudskapet till den breda allmänheten dvs. att "glidvalla inte alls behövs för vanliga motionärer" (gäller nog även Swix eventuellt nya gröna glidvallor men det får vi väl se).

Det är nog mycket viktigare att få fram enkla, billiga och effektiva strukturverktyg. Jag efterfrågar fortfarande ett enkelt och lättanvänt verktyg som samtidigt kan göra det sicklar och Rillrar kan på den nivå vi motionärer behöver.

Kommentarer ?

Intressant, kan bara hålla med. Swix säger egentligen att deras nuvarande vallakoncept kan bli mer miljövänligt och troligen minst lika bra som förut med andra metoder. Deras satsning är iof inte enorm, motsvarar ungefär en anställd under tre år men alltid ngt. Skall bli spännande att se vad de kommer fram till.

Link to comment
Share on other sites

Jag har blivit kontaktad av Swix racingansvarig i Sverige med följande intressanta svar i anslutning till min fråga vad Swix svarar med:

 

http://www.langrenn.com/swix-storsatser-paa-groenn-skismoering.5359216-1743.html

 

De' date=' tillsammans med Norges forskningsråd, Skattefunn (!), SINTEF, Toko, etc, har tagit det hela på djupaste allvar och nu satsar 17.4 miljoner på forskning att äntligen ersätta de hälsofarliga och miljöfarliga fluorvallorna. Det hedrar dem även om man kan tycka det är lite sent efter alla fakta som under lång tid redovisats bland annat på detta forum.

 

Jag har även fått många uppmuntrande brev och samtal från privatpersoner och även ett par politiker, inte bara från Sverige-Norge. De tycker det är utmärkt att jag stått på mig för alla påtryckningar och ibland rena hot och menar att de diskussioner vi fört här på skidforum bland annat på denna tråd följs noga av vallaindustrin och andra professionella i försäljnings- och skidprepareringsbranchen och definitivt påverkat utvecklingen positivt även om vi ännu inte riktigt nått ända fram med huvudbudskapet till den breda allmänheten dvs. att "glidvalla inte alls behövs för vanliga motionärer" (gäller nog även Swix eventuellt nya gröna glidvallor men det får vi väl se).

Det är nog mycket viktigare att få fram enkla, billiga och effektiva strukturverktyg. Jag efterfrågar fortfarande ett enkelt och lättanvänt verktyg som samtidigt kan göra det sicklar och Rillrar kan på den nivå vi motionärer behöver.

Kommentarer ?[/quote']

Intressant, kan bara hålla med. Swix säger egentligen att deras nuvarande vallakoncept kan bli mer miljövänligt och troligen minst lika bra som förut med andra metoder. Deras satsning är iof inte enorm, motsvarar ungefär en anställd under tre år men alltid ngt. Skall bli spännande att se vad de kommer fram till.

Du har rätt Everest. Och Swix har nog problem att förklara att de kan säga att de satsar 13.4 Mille för att bli av med de farliga fluorprodukterna (både ur hälso och miljösympunkt) och SAMTIDIGT hävda att det inte är något problem med deras produkter:

 

http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=279&trg=Left_6314&MainContent_6254=6312%3A0%3A24%2C3820&Left_6314=6320%3A72482%3A%3A0%3A6293%3A1%3A%3A%3A0%3A0: "Swix kan derfor bekrefte følgende:

 

Swix smøring skader ikke omgivelsene.

Swix følger til en hver tid gjeldene regelverk fra Statens Forurensningtilsyn og tilsvarende organisasjoner utenlands.

Swix klassifiserer og merker alle sine produkter i henhold til gjeldene bestemmelser.

Swix følger regelverket vedrørende oppdatering og distribusjon av sikkerhetsdatablader.

Swix anvender full-raffinerte vokser, som også er godkjent som matvareemballasje.

Såkalte «naturvokser» (voks med animalsk eller vegetabilsk kilde) er ikke mer «naturvennlige» enn de vokstyper Swix anvender. Studier har vist at voksens råvarekilde er viktig for sluttproduktets miljøpåvirkning.

Begge voksgrupper er bio-nedbrytbare og man kan ikke påvise miljørisiko ved bruk.

Som verdens ledende produsent av skismøring er vi klar over vårt ansvar når det gjelder dokumentasjon vedrørende miljørisiko ved bruk av voks til all vintersport."

 

JAG tycker att det är hedrande att Swix äntligen erkänt sanningen om deras fluorbaserade produkter (bättre sent än aldrig) men samtidigt är det anmärkningsvärt att de envisas med att att vilseleda oss att det inte är något problem (vilket har visats i många forskningsrapporter etc.. )

Är detta hederligt ?

Link to comment
Share on other sites

 

Detta är Kuzmins egen konkreta beskrivning hur man skall kombinera sickling, rillning och borstning under olika förhållanden. Jag har inte all den utrustning så jag kan inte uttala mig om hur mycket bättre mina skidor skulle glida genom att förfina stålsicklingstekniken på detta vis under olika förhållanden. Rent teoretiskt tycker jag det verkar trovärdigt att även stålsicklingstekniken kan förfinas men mer intressant vore det att höra vad ni som testat eller har andra viktiga argument säger. Jag vet ju att Enklaresport säljer denna utrustning så jag ställer frågan (främst) till honom: känner du till några tester andra argument som redovisats på ett begripligt sätt som stödjer dessa förfinade tekniker ?.

Dagens huvudfråga: Vad är allmänt den optimala hanteringen av rillning, sickling, borstning, ev vallning under olika förhållanden ? (hittar vi ett perfekt svar på detta så blir det nog intressant även för åtminstone elitmotionärer)

 

Anm: Jag tycker att det är synd att inte de viktigaste aktörerna på marknaden själva väljer att medverka på detta forum öppet så vi mer noga kan få ta del av och förstå och kanske ifrågasätta deras argument. Pölder gjorde ju ett försök, som tyvärr inte blev helt misslyckat, och resonemanget övergick istället till mer skum diskussion av Figge35 karaktär.

Link to comment
Share on other sites

 

Detta är Kuzmins egen konkreta beskrivning hur man skall kombinera sickling, rillning och borstning under olika förhållanden. Jag har inte all den utrustning så jag kan inte uttala mig om hur mycket bättre mina skidor skulle glida genom att förfina stålsicklingstekniken på detta vis under olika förhållanden. Rent teoretiskt tycker jag det verkar trovärdigt att även stålsicklingstekniken kan förfinas men mer intressant vore det att höra vad ni som testat eller har andra viktiga argument säger. Jag vet ju att Enklaresport säljer denna utrustning så jag ställer frågan (främst) till honom: känner du till några tester andra argument som redovisats på ett begripligt sätt som stödjer dessa förfinade tekniker ?.

Dagens huvudfråga: Vad är allmänt den optimala hanteringen av rillning, sickling, borstning, ev vallning under olika förhållanden ? (hittar vi ett perfekt svar på detta så blir det nog intressant även för åtminstone elitmotionärer)

 

Anm: Jag tycker att det är synd att inte de viktigaste aktörerna på marknaden själva väljer att medverka på detta forum öppet så vi mer noga kan få ta del av och förstå och kanske ifrågasätta deras argument. Pölder gjorde ju ett försök, som tyvärr inte blev helt misslyckat, och resonemanget övergick istället till mer skum diskussion av Figge35 karaktär.

Det är ganska enkelt men först och främst så bör man, vilket du förstås gör L-E, förstå läran om skidglid och dess, i det här fallet, 3 viktiga punkter vilka är: Hydrofobicitet, hårdhet samt smörjfilm. Hydrofobicitetens (vattenavstötande förmågan, dvs det vi kallar för glid på en yta), betydelse ökar alltmer ju mindre kallt det är. Hårdhetens betydelse på belagen ökar ju kallare snön är. Rätt mängd smörjfilm bildas normalt vid -3/-5 grader men olika åkare och olika typer av lopp kan revidera de siffrorna lite. (Alltså mycket smart att värma skidorna då det är kallare än så i snön, speciellt vid kortare distanser. När får vi se värmeslingor i skidorna?)

Utöver det så är det viktigt att ha liten kontaktyta och den kan säkert variera lite i olika förhållanden. Liten kontaktyta ger per automatik låg friktion men det ställer samtidigt krav på att ytan, som för tillfället är i kontakt med snön, bör vara len och ju kallare ju viktigare. Dvs. ju kallare det är ju viktigare att borsta mycket. Vid varmföre så kanske det räcker att handborsta lite även på hög nivå men vid kallföre så bör man absolut använda roterande borste och med fördel borsta utomhus, speciellt vid handborstning.

Ursäkta att det drar iväg men det är nog bra att försöka ha en så stor bild som möjligt.

Nysnö beter sig varmare än vad det är och man bör rilla mer.

Men för att försöka svara på dina frågor. Ju kallare det är desto viktigare att få själva belaget lent men absolut inte genom att täppa till alla struktur. Det bildas hela tiden smörjfilm och man vill ha låg friktion genom liten kontaktyta. Borsta mer, lite rillning. Jag rillar med fördel hårdare bak och pratet om olika rillstrukturer är lite överdriven enligt mig men jag kan givetvis ha fel. Jag rillar som standard 2,0 över hela och julgransmönster bak men skall testa mer nu med XRiller som är spännande. Den skapar också intressant "luftfickor" och vattnet går heller inte så snabbt som många tror under skidorna.

 

Finare struktur ju kallare det är och lite grövre struktur ju varmare det är.

Lenare yta ju kallare det är och inte så viktigt när det är varmföre. Kontraproduktivt att borsta mycket vid varmföre? Njae...

Mer hydrofobisk yta ju viktigare varmföre och där finns lite spännande produkter. Kan absolut vara kontraproduktivt vid kallare fören och längre bak i fälten hos t.ex. många Vasaloppsåkare.

 

Borsta före rillning eller efter? Är det kallföre så borsta gärna sist men är det varmföre så borsta gärna innan rillning. Jag kör gärna med Primateria Peak Finish sist som även tar bort lite stukning och ger fin finish.

 

De tester jag har att luta mig mot säger att trycket på sickeln är viktigt. Var lite försiktigare på handen när det är kallare. Rilla gärna för mycket än för lite. Att ha en helt jämn fin yta med fin stuktur är lite tokigt då det blir olika farter på lopp.

 

Fick du svar på dina frågor eller svävade jag ut för mycket?? :-)

Link to comment
Share on other sites

Mer hydrofobisk yta ... Kan absolut vara kontraproduktivt vid kallare fören och längre bak i fälten hos t.ex. många Vasaloppsåkare.

 

Detta behöver nån förklara för mig: Hur kan hög hydrofobicitet vara negativt vid kallare fören?

Själv lenheten samt strukturen kan, troligtvis så är det så, försämra hydrofobiciteten. Lotusblommans blad, om vi skall dra till med ytterligheter, har 180 (grader) kontaktvinkelyta men är som sagt var värdelöst som skidbelag då det är för mjukt. Även många produkter som man kan lägga på belagen gör att det blir för mjukt vid kallfören. Då bromsar sträva istkristaller då de tränger in i skidorna.

 

Så det är alltså inte själva hydrofobiciteten som är boven utan svårt att få både och riktigt superbra. Kanske var lite dåligt formulerat av mig. Undrar om det blev bättre nu? :-)

 

Kallare - viktigare med hårdhet

Varmare - viktigare med hydrofobicitet.

 

Men ser jag det som en rak fråga så är det såklart ingen negativt om det bara handlade om hydrofobiciteten.

Link to comment
Share on other sites

På sida 38 i Table 1 ser vi helt andra värden på Rt i denna rapport:

http://www.kuzmin.se/docs/lic_thesis.pdf

 

än vad som publicerats i denna rapport på sida 21, Figure 10:

http://www.primateriasport.se/PDF/Peter_Sturesson_examensarbete_skidfriktion.pdf

 

Tänk själv.

Ja, svart på vitt. Rt är sas skillnaden mellan dalarna, dvs man ser vilken grovhet på strukturen på just den yta man mätt och i det här fallet så är det mycket mindre struktur i Primaterias Provobjekt medan det är mer struktur i Kuzmin. Du får ursäkta om jag verkar dum men jag förstår inte vad du är ute efter!? Eller är det ngt jag missat?

Link to comment
Share on other sites

Jag är ute efter att förstå vilka redskap jag behöver nu när jag som motionär skall övergå till att stålsickla.

Då kommer mina enkla svar. Väljer du ett litet enklare alternativ så kör du en Kuzmin Universal eller Plus. Det senare alternativet kan vara att föredra om du inte tänkt dig att i framtiden komplettera med riller. En riller är heller inget som du måste ha bara för att du stålsicklar men generellt så ger stålsicklingen lite mindre struktur än stenslipning

Sen bör du ha en metallborste av ngt slag, sen gärna en nylonborste.

 

Undrar om inte jag gjorde en lite mer utförlig redogörelse förut men det är lite som att koka soppa på en spik. Det blir jättebra med ganska enkla medel men det går givetvis att komplettera.

Link to comment
Share on other sites

Hittade en gammal instruktion som nog kom lite efter förra Vasaloppsveckan, dvs 2012:

Först så visar jag hur jag går tillväga och sedan så finns det naturligtvis både enklare och mer avancerade tillvägagångssätt. Så här i efterhand så ser jag att det inte blev som jag hade tänkt men kommentera gärna.

 

1. Sicklar så att hela glidytorna uppvisar fin och len struktur. Man skall absolut inte se någon annorlunda struktur i botten. Avslutningsvis så sicklar jag med ca. 45-50 cm drag och förflyttar mig hela tiden bakåt på skidan. Dock med lite mer tryck mer baktill på skidan då behovet av mer struktur ökar baktill. Sen anpassar man även trycket totalt efter väderleken och det tänkta loppet. En snabbare åkare bör ha mer struktur vid samma spårförutsättningar. Vid kallare före kan man även trycka lite lösare och även ha längre drag.

2. Borstar med Primateria handborste stål fin. (Övriga bara 3-4 drag åt fel håll och sedan 6-7 håll åt rätt håll på skidan, hoppas sedan ned till steg 3)

a. 3 drag/glidzonsyta åt fel håll på skidan med det grova hållet på borsten

b. 5 drag/glidzonsyta åt rätt håll på skidan med det grova hållet på borsten.

c. ev. även några drag åt rätt håll på skidan med det fina hållet på borsten. Har man ingen rotoborste så kör man ca. 3-4 minuter men lämpligen efter rillning, se steg 3, men när man rillar är lite beroende på om man tänkt valla efter (vilket jag absolut inte anser vara nödvändigt). Använder man ingen nylon efter så borstar man några minuter till men nödvändigtvis inte vid normal eller varmföre. De som vallar kan helt klart rilla på slutet. Ev. lite borstning nylon sist dock.

3. Jag rillar efter aktuellt före och efter åkförmåga. Skiljer det mycket i före så aktar jag mig för att köra för mycket sneda strukturer och ev. bara enbart bak på skidorna. Under årets Vasaloppsvecka så lade jag dock "julgranen" över hela för vanliga motionärer medans snabbare åkare enbart fick baktill eftersom de slapp undan den värsta sörjan.

Sen körde jag en rak 2,0:a över hela med mer tryck baktill. Tidigare i veckan så använde jag mig även av 1,0:an men vill man hålla sig till enbart en riller så kör med en rak 1,0:a för att träffa mer rätt men 2,0:a för att vara mer allround. Enligt mig så stör den inte lika mycket med sina färre spår vid kallfören men gör sitt jobb väldigt bra vid varmare fören.

5. Avslutningsborstning stål fin. Nu kör jag Primateria Roto stål fin åt rätt håll på skidan och åt det lena hållet. Här får man tänka till om man är nybörjare så att borsten både går åt rätt håll och åt det lena hållet. Och här kan "handborstaren" helt klart borsta sina 3-4 minuter stål fin. Rätt håll, rätt håll om man har primateria stål fin. De övriga förstås bara åt rätt håll på skidan.

6. Borstning nylon - jag själv använder mig av Kuzmin HS kopplad till vinkelslip! Whiiah! :-) Var stadig på hand och stanna inte på skidan. Använd både hörsel -och ögonskydd. Ca. 20 sekunder räcker gott och väl för en skida. Är det riktigt kallföre kan man även borsta med finare borste men denna typen räcker väldigt långt. Avancerade åkare kan även välja att putsa lite med Peak Finish, kanske bara framtill.

 

Standar-kit:

Kuzmin Universal

Borste Primateria stål fin eller Red Creek stål fin/fin. Dessa två kan jag rekommendera men det finns förstås flera märken och modeller.

Riller: 1,0. Sen finns det julgran +15/-5 som jag jobbar en hel del med. Bry Er inte om de höga gradantalen. Ev. 2,0 istället för 1,0 eller förstås bägge om man har stor budget.

Kuzmin HS Ev. också HSSF för de som vill ha en borste när det är riktigt kallföre och brinner för sporten

 

Bonus: Primatera Sickel paket (Med vissa paket så ingår ju liksom struktursickel och Polersickel mm), Peak Finish, Peak Glide, Kuzmin FP Drum.

Dock så räcker 1 Kuzmin Universal och en enkel mässingsborste väldigt långt.

Är man ekonomisk så är det Kuzmin universal, 1 bra stålborste och ev. 1 riller man skall ha!

 

Rillers! Jag gillar starkt Red Creeks Rillrar men hade förut även RS Riller men gillade inte helt handtaget. Dock så har jag nu fått prova det nya handtaget och visst - det är nu en riktig höjdare och kommer absolut att ingå i mitt sortiment nu! Det är lite för dem som vill ha det allra värsta! :-)

Kuzmins nya XRillers är garanterat en ny spännande riller som jag dock bara provat lite grand.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst detta patent undrar jag en sak:

http://was.prv.se/spd/pdf/G4zsRNlH3efWS3oljenFlQ/SE531634.C2.pdf

 

Får jag bättre glid genom att köpa och använda den sickel som har medelytojämnheten Ra finare än 0,2.

Eller skall jag köpa den sickel som du rekommenderar som då alltså för att inte bryta mot patentet, måste ha en medelytojämnhet Ra större än 0.2?

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst detta patent undrar jag en sak:

http://was.prv.se/spd/pdf/G4zsRNlH3efWS3oljenFlQ/SE531634.C2.pdf

 

Får jag bättre glid genom att köpa och använda den sickel som har medelytojämnheten Ra finare än 0,2.

Eller skall jag köpa den sickel som du rekommenderar som då alltså för att inte bryta mot patentet, måste ha en medelytojämnhet Ra större än 0.2?

Så enkelt är det inte men många tycker absolut att Primateria är att föredra medan andra istället föredrar Kuzmin. Man får oftast lägga ned lite mer krut med Primateria och speciellt med att skapa lite mer struktur som med bara R-Cut skapar för lite struktur för normal -samt varmföre.

Primateria är lite mer svårarbetad men brinner man för att skapa ett ruggigt bra glid så är absolut Primateria ett bra val.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst detta patent undrar jag en sak:

http://was.prv.se/spd/pdf/G4zsRNlH3efWS3oljenFlQ/SE531634.C2.pdf

 

Får jag bättre glid genom att köpa och använda den sickel som har medelytojämnheten Ra finare än 0' date='2.

Eller skall jag köpa den sickel som du rekommenderar som då alltså för att inte bryta mot patentet, måste ha en medelytojämnhet Ra större än 0.2?[/quote']

Så enkelt är det inte men många tycker absolut att Primateria är att föredra medan andra istället föredrar Kuzmin. Man får oftast lägga ned lite mer krut med Primateria och speciellt med att skapa lite mer struktur som med bara R-Cut skapar för lite struktur för normal -samt varmföre.

Primateria är lite mer svårarbetad men brinner man för att skapa ett ruggigt bra glid så är absolut Primateria ett bra val.

Har du någon information om deras riller och när den kommer? Är det lösningen på problemet med struktur när man sicklar med deras sicklar?

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst detta patent undrar jag en sak:

http://was.prv.se/spd/pdf/G4zsRNlH3efWS3oljenFlQ/SE531634.C2.pdf

 

Får jag bättre glid genom att köpa och använda den sickel som har medelytojämnheten Ra finare än 0' date='2.

Eller skall jag köpa den sickel som du rekommenderar som då alltså för att inte bryta mot patentet, måste ha en medelytojämnhet Ra större än 0.2?[/quote']

Så enkelt är det inte men många tycker absolut att Primateria är att föredra medan andra istället föredrar Kuzmin. Man får oftast lägga ned lite mer krut med Primateria och speciellt med att skapa lite mer struktur som med bara R-Cut skapar för lite struktur för normal -samt varmföre.

Primateria är lite mer svårarbetad men brinner man för att skapa ett ruggigt bra glid så är absolut Primateria ett bra val.

Har du någon information om deras riller och när den kommer? Är det lösningen på problemet med struktur när man sicklar med deras sicklar?

De hade några klara för mig att testa men vi väntar in den sista då jag ändå hade fullt upp. Det är det lilla jag har att säga och det betyder väl att det är nära nu iaf.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...