Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Skierg


rible12

Recommended Posts

  • Replies 710
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ni som har SkiErg hemma' date=' var har ni köpt den?[/quote']

http://www.motion.se

Vad har ni väggmonterad el. fristående?

 

Hmm 14000, hustrun kommer inte att bli glad. Men borde vara optimalt för mig med konstant tidsbrist.

Har en väggmonterad. Billigare och passade bättre i mitt "gym". Finns bild på den tidigare i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Har den med stativ och fördelen blir att det går att flytta runt lättare om man inte är helt nöjd med placeringen eller av annan anledning samt att jag har TVn en bit ifrån så har ställningen ut ett par meter från väggen.

 

En klar fördel med väggmonterad blir att den inte tar upp någon plats när den inte används.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Vad har ni väggmonterad el. fristående?

 

Hmm 14000' date=' hustrun kommer inte att bli glad. Men borde vara optimalt för mig med konstant tidsbrist.[/quote']

Har en väggmonterad. Billigare och passade bättre i mitt "gym". Finns bild på den tidigare i tråden.

Synd bara att det är PM3 monitor på den väggmonterade, man vill ju alltid ha det senaste. Har dessutom Garmin.

Blir att åka hem och mäta höjden i källaren, känns som 220 är precis på gränsen :(

Hoppas hoppas, blir kanon att ha som komplement till cykel trainern.

Edited by Slasko
Link to comment
Share on other sites

Vad har ni väggmonterad el. fristående?

 

Hmm 14000' date=' hustrun kommer inte att bli glad. Men borde vara optimalt för mig med konstant tidsbrist.[/quote']

Har en väggmonterad. Billigare och passade bättre i mitt "gym". Finns bild på den tidigare i tråden.

Synd bara att det är PM3 monitor på den väggmonterade, man vill ju alltid ha det senaste. Har dessutom Garmin.

Blir att åka hem och mäta höjden i källaren, känns som 220 är precis på gränsen :(

Hoppas hoppas, blir kanon att ha som komplement till cykel trainern.

Vad är det för skillnad på PM3 monitor och PM4 som sitter på den fristående? Jag har prick 220 takhöjd i källaren, får inte vara ett dammkorn i mellan då!

Link to comment
Share on other sites

Har en väggmonterad. Billigare och passade bättre i mitt "gym". Finns bild på den tidigare i tråden.

Synd bara att det är PM3 monitor på den väggmonterade' date=' man vill ju alltid ha det senaste. Har dessutom Garmin.

Blir att åka hem och mäta höjden i källaren, känns som 220 är precis på gränsen :(

Hoppas hoppas, blir kanon att ha som komplement till cykel trainern.[/quote']

Vad är det för skillnad på PM3 monitor och PM4 som sitter på den fristående? Jag har prick 220 takhöjd i källaren, får inte vara ett dammkorn i mellan då!

http://www.concept2.com/us/indoorrowers/monitors/pm3_pm4_compare.asp

 

10000 är rätt saftigt det med. Verkar som många har obegränsad budget för träningsleksaker.

Edited by Slasko
Link to comment
Share on other sites

Synd bara att det är PM3 monitor på den väggmonterade' date=' man vill ju alltid ha det senaste. Har dessutom Garmin.

Blir att åka hem och mäta höjden i källaren, känns som 220 är precis på gränsen :(

Hoppas hoppas, blir kanon att ha som komplement till cykel trainern.[/quote']

Vad är det för skillnad på PM3 monitor och PM4 som sitter på den fristående? Jag har prick 220 takhöjd i källaren, får inte vara ett dammkorn i mellan då!

http://www.concept2.com/us/indoorrowers/monitors/pm3_pm4_compare.asp

Inte så stora skillnader ser det ut som. Större Flashminne och supportar Garmins trådlösa pulsband på PM4.

Men va fasen nu tittar solen fram, får nog bli rullisar för mig i alla fall under sommaren. Hoppas Högbo får igång konstfrusna spåret tidigare i år, man har i alla fall sparat betydligt mer snö nu.

Känner mig lite tveksam att skaffa SkiErg. Helst vill man testa först, kanske finns på något gym?

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för skillnad på PM3 monitor och PM4 som sitter på den fristående? Jag har prick 220 takhöjd i källaren' date=' får inte vara ett dammkorn i mellan då![/quote']

http://www.concept2.com/us/indoorrowers/monitors/pm3_pm4_compare.asp

Inte så stora skillnader ser det ut som. Större Flashminne och supportar Garmins trådlösa pulsband på PM4.

Men va fasen nu tittar solen fram, får nog bli rullisar för mig i alla fall under sommaren. Hoppas Högbo får igång konstfrusna spåret tidigare i år, man har i alla fall sparat betydligt mer snö nu.

Känner mig lite tveksam att skaffa SkiErg. Helst vill man testa först, kanske finns på något gym?

Ja för det är väl ändå en Thorax Trainer man skall ha...

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för skillnad på PM3 monitor och PM4 som sitter på den fristående? Jag har prick 220 takhöjd i källaren' date=' får inte vara ett dammkorn i mellan då![/quote']

http://www.concept2.com/us/indoorrowers/monitors/pm3_pm4_compare.asp

Inte så stora skillnader ser det ut som. Större Flashminne och supportar Garmins trådlösa pulsband på PM4.

Med PM4 kan man koppla upp sig och tävla mot andra, men vem gör det? Saknar inget av detta på min PM3 som förövrigt är full av finesser. Möjlighet att programmera intervallpass och köra olika distanser på tid, tävla mot föregående pass osv...

Pulsklockan fäster jag på maskinern så att jag kan se den så jag ser ingen anledning att även visa pulsen på monitorn. Vill ju ändå ha passet i pulsklockan så att jag kan logga in det i datorn efteråt.

 

Jämför med Thorax Trainer är det ju rena fyndpriset på Skierg. Det är väl bara Ercolina som är jämförbara prismässigt (ca 8000kr) men då saknar den monitor.

Link to comment
Share on other sites

Inte så stora skillnader ser det ut som. Större Flashminne och supportar Garmins trådlösa pulsband på PM4.

Med PM4 kan man koppla upp sig och tävla mot andra' date=' men vem gör det? Saknar inget av detta på min PM3 som förövrigt är full av finesser. Möjlighet att programmera intervallpass och köra olika distanser på tid, tävla mot föregående pass osv...

Pulsklockan fäster jag på maskinern så att jag kan se den så jag ser ingen anledning att även visa pulsen på monitorn. Vill ju ändå ha passet i pulsklockan så att jag kan logga in det i datorn efteråt.

 

Jämför med Thorax Trainer är det ju rena fyndpriset på Skierg. Det är väl bara Ercolina som är jämförbara prismässigt (ca 8000kr) men då saknar den monitor.[/quote']

Då finns det knappast någon anledning att ta den med PM4 mer än att den är lättare att flytta. Men den kostar 4000:- mer än den väggfasta med PM3.

Link to comment
Share on other sites

Köpte min väggmonterade för en månad sedan. Nog det bästa jag gjort, vilken träning och man kan alternera med hopp, stå på ett ben, stå snett på sidan etc etc. När jag var där på concept i jönköping så sa han att det inte fanns någon som helst anledning till fristående (såvida man inte kan gödsla ut dom pengarna utan käftsmällar hemifrån). Har monterat min mot ett fönster så jag kan se lite natur mens jag kör, känns kanon! Så mitt råd: KÖP KÖP KÖP :-) Edited by Hypernator
Link to comment
Share on other sites

Tjenare Skiergare! :)

 

Nu blev det ett distanspass, sitter med skavsår på sidorna av mina båda fötter.

Körde med A1-puls och tittade på Vasaloppet 2011. Avslutade med en snabb femhundring (1:45).

Tot: 5 mil och 3 tim 55 min. Drack varje halvtimme denna gång.

 

Angående PM4, snittvärdet av pulsen är något som inte är bra kodat.

182 som står på sista milen var vad jag hade på slutet bara, något som inte stämmer där.

 

http://www.forumbilder.se/images/ff201194601PM3893.jpg

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Herrejösses! De va nog bland det jävligaste jag sett. Vilket psyke! Bra kört!!!

Nja, det gick allt bra med något att se på TVn och när man kommit över två timmar är det ju nedförsbacke hem. :)

Problemet denna gång var fötterna som började skava när timmen återstod.

 

Nästa gång blir det svårare, vet inte riktigt vad man ska titta på.

Kanske får rikta in mig på att slå era miltider, men det blir nog värre...

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Bravo Vasa!! fy fan.

Sök medlemskap i million-meter klubben.

http://www.skierg.com/news/randy-marvin-first-inductee-million-meter-club

Jag tror faktiskt jag var före den där snubben till 100 mil, i april någon gång. :)

Fast han kanske också hade gjort det en del tidigare än artikeln skrevs?

 

Knappen, jo får göra det. Kanske skulle man skruva dit ett par bindningar? :D

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Knappen' date=' jo får göra det. Kanske skulle man skruva dit ett par bindningar? :D[/quote']

Jag har faktiskt funderat på att göra något liknande. Ett par bindningar på en träplatta. Vore kul att testa. :)

Får bli att göra det.

 

Brände faktiskt av ytterligare ett långpass (marathon) på Skiergen i morse när jag tittade på Paris Marathon...

 

Körde med sockar idag och då gick det bra med skavsåren även om fötterna domnade lite sista biten.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Knappen' date=' jo får göra det. Kanske skulle man skruva dit ett par bindningar? :D[/quote']

Jag har faktiskt funderat på att göra något liknande. Ett par bindningar på en träplatta. Vore kul att testa. :)

Får bli att göra det.

 

Brände faktiskt av ytterligare ett långpass (marathon) på Skiergen i morse när jag tittade på Paris Marathon...

Prova med rullskidor montera spärrhjul på alla fyra och vänd två åt fel håll så de varken går framåt eller bakåt. ;)

 

Fast bäst är nog och skruva direkt i det nylagda parkettgolvet så man inte lyfter sig själv när man tar i lite extra. kan nog behövas så du kan knäcka min tid ;)

Edited by Rullskidmannen
Link to comment
Share on other sites

Vasa gör helt rätt för att prestera så bra som möjligt på Vasaloppet! Jag är imponerad av honom och hans ambitioner att träna upp stakningen! Själv tänkte jag försöka slå min träningspolare (inte ferry denna gång :P ) i löpning, eller iaf utmana honom! Han ligger kring 35 min på milen!

 

Så, jag blir absolut inte förvånad om du är före mig i resultatlistan 2011 vasa :)

Link to comment
Share on other sites

Hej på er kommer precis hem från en semester vecka i sälen med familjen jag han med 11,5 mil på skidor i blöta spår, men man har följt med i konversationen här på forumet och blivit inspirerad av framförallt vasas stordåd.

Så jag har precis slavat mig igenom ett pass på 120 min, försökte köra i ett lungt stadigt tempo med en puls under 150slag/min snittpulsen blev 149, jag han 28008m vilket gjorde ett medeltempo 2:08:7/km.

Jag skall försöka mig på ett 42km pass snart. det är dock lite tungt jag kör i garaget och har för tillfället inget att se på, så jag lysnar för tillfället på en ljudbok.

Vasa när blir det 90km? ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...