Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Skierg


rible12

Recommended Posts

  • Replies 710
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Prova med rullskidor montera spärrhjul på alla fyra och vänd två åt fel håll så de varken går framåt eller bakåt. ;)

 

Fast bäst är nog och skruva direkt i det nylagda parkettgolvet så man inte lyfter sig själv när man tar i lite extra. kan nog behövas så du kan knäcka min tid ;)

Vet inte om du skämtade men det var ju faktiskt en bra idé. :)

Problemet var bara att de Everest jag hade över inte har samma hål för hjulaxeln fram och bak så bakhjulen passar inte fram. :(

Link to comment
Share on other sites

Vasa jag tittade på displayen som du fottat och la märke till att du låg runt 45 drag/min, du kör ju på 10 i motstånd själv hadde jag 39 drag/min och jag kör på 7 i motstånd.

Tempot på oss båda är ungefär lika.

Jag tycker att du borde komma mycket längre än mig, vad kan detta bero på?

Jag försöker köra så tekniskt rätt som jag kan.

Vore kul att höra lite teorier om detta.

Link to comment
Share on other sites

Vasa jag tittade på displayen som du fottat och la märke till att du låg runt 45 drag/min, du kör ju på 10 i motstånd själv hadde jag 39 drag/min och jag kör på 7 i motstånd.

Tempot på oss båda är ungefär lika.

Jag tycker att du borde komma mycket längre än mig, vad kan detta bero på?

Jag försöker köra så tekniskt rätt som jag kan.

Vore kul att höra lite teorier om detta.

Ja det var en bra fråga.

Jag gör ju väldigt korta drag "utan innehåll" när jag står med låg puls.

Vad gör du på milen när du maxar?

Link to comment
Share on other sites

Vasa jag tittade på displayen som du fottat och la märke till att du låg runt 45 drag/min, du kör ju på 10 i motstånd själv hadde jag 39 drag/min och jag kör på 7 i motstånd.

Tempot på oss båda är ungefär lika.

Jag tycker att du borde komma mycket längre än mig, vad kan detta bero på?

Jag försöker köra så tekniskt rätt som jag kan.

Vore kul att höra lite teorier om detta.

Det borde väl hänga ihop med längden på varje tag samt även kraften du drar med och hur lång tid det tar att återgå till startläget för nytt drag. Ett mjukt drag utan stor kraftinsats men snabb återgång borde kunna ge matsvarande frekvens/sträcka som ett kraftfullt drag med långsammare återgång.

Själv kör jag alltid lättare motstånd max 5-6. Tycker det blir mer skidlikt, men det är väl en smaksak och en fråga om vad man är ute efter.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var en bra fråga.

Jag gör ju väldigt korta drag "utan innehåll" när jag står med låg puls.

Vad gör du på milen när du maxar?

Jag kör med ganska långa drag dvs. Från axelhöjd och helavägen till ett fult drag.

Jag antar att det är det som gör skillnaden.

Jag hadde ganska bra tryck i dragen men konsentrerade mig på pulsen.

Jag körde milen på 40:08 och det är nog ganska nära max.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var en bra fråga.

Jag gör ju väldigt korta drag "utan innehåll" när jag står med låg puls.

Vad gör du på milen när du maxar?

Jag kör med ganska långa drag dvs. Från axelhöjd och helavägen till ett fult drag.

Jag antar att det är det som gör skillnaden.

Jag hadde ganska bra tryck i dragen men konsentrerade mig på pulsen.

Jag körde milen på 40:08 och det är nog ganska nära max.

Ok, tydligen gör jag lite oeffektiva drag där på sakta fart för kan nog gå milen 1,5 minut fortare men då börjar det bli jobbigt. :D

Kollade du pulsen när du maxade milen? Har själv inte vågat det för den är nog lite väl hög. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det var en bra fråga.

Jag gör ju väldigt korta drag "utan innehåll" när jag står med låg puls.

Vad gör du på milen när du maxar?

Jag kör med ganska långa drag dvs. Från axelhöjd och helavägen till ett fult drag.

Jag antar att det är det som gör skillnaden.

Jag hadde ganska bra tryck i dragen men konsentrerade mig på pulsen.

Jag körde milen på 40:08 och det är nog ganska nära max.

Ok' date=' tydligen gör jag lite oeffektiva drag där på sakta fart för kan nog gå milen 1,5 minut fortare men då börjar det bli jobbigt. :D

Kollade du pulsen när du maxade milen? Har själv inte vågat det för den är nog lite väl hög. :)[/quote']

När jag körde på 40:08 så hadde jag en snittpuls på 165/min.

Jag avslutade med en puls Mellan 170-175 sista km.

Jag har en maxpuls på ca190.

Jag tänker snart försöka knäcka 40 minuters gränsen, förra gången hadde jag en nära

dödenuppelevelse i garaget, jag blev liggande på golvet 10 min efter avslutat pass.

Men det är väll den känslan vi letar efter eller har jag missuppfattat meningen med skiergen. :D

Link to comment
Share on other sites

Tjenare!

Nyregistrerad här på skidforum, men har haft ett öga på denna tråden ett bra tag. Blev relativt nyligen med SkiErg och tyckte det kunde vara kul att delta i diskussionen och hämta lite inspiration. Finns många med riktigt tjockt pannben här inne! Ska försöka komma upp med lite tider så småningom, men i nuläget blir det mest intervaller med maskinen.

MVH Alexander

Link to comment
Share on other sites

Gott att höra Aleandrowest, Välkommen till denna galna värld! Köpte själv min förra månaden och lyckades skrapa ihop 20mil första månaden. Blir nog inte så många mil i den nu på sommarhalvåret men ska försöka att köra på den när det är dåligt väder. Känner att den ger nått så fruktansvärt bra.
Link to comment
Share on other sites

Ok, nu har jag precis dragit en ny mara! :D

Tror det var den sista nu för denna säsong, får återkomma till hösten med nytt bättre pannben...

 

Är lite inne på att försöka rubba rible12s miltid och eventuellt gå under 38 minuter.

Får se om det är möjligt innan sommaren, har försökt några gånger men har stoppat av halvvägs och lite drygt det.

För mig känns det som en betydligt större bedrift att stå i 40 minuter och dra järnet än att stå och halvsova i 3 timmar! :)

Link to comment
Share on other sites

Bra kört som vanligt Vasa! Under 38min på milen? Hur gör man då?? Fy för den lede, har satt nytt pers på milen med 38.38. Jävulskt nöjd men har nu tagit emot en Jävulsk förkylning IGEN, så det lär ta tid innan man gör ett nytt test. Ska dock ge mig den på att gå under 38min men då i November-December.
Link to comment
Share on other sites

Bra kört som vanligt Vasa! Under 38min på milen? Hur gör man då?? Fy för den lede, har satt nytt pers på milen med 38.38. Jävulskt nöjd men har nu tagit emot en Jävulsk förkylning IGEN, så det lär ta tid innan man gör ett nytt test. Ska dock ge mig den på att gå under 38min men då i November-December.

Det var en fin tid du fick till där! :)

 

Funderar på det här.

Känns som att det är svårare att kapa sekunder på Skiergen än i verkligheten?

Link to comment
Share on other sites

Har planerat att skaffa mig en Skierg. Nu funderar jag på föjande praktiska problem.

- Har inte mer än 203 takhöjd i garaget så får ha Skiergen inne i huset.

- Ställningen tar jätte mycket plats så väggmontering är ända alternativet

- Vill träna ute under sommar halvåret så har funderat på att montera Skiergen på terrassen och flytta in den i september. Hur många skruvar och bultar fäster man Skiergen med och vad väger den (vikten hittar jag inte blads specsen)

- Även om Terassen har tak så är den inte helt väder skyddad så får fundera på något form av skydd. Tror ni Skiergen klarar av att stå ut med en presenning som skydd?

 

Kaske en Thorax Trainer är bättre alternativ för den skulle fungera i garaget och vara lättare att flytta ut när vädret tillåter?

 

Vad säger ni som har erfarenhet av Skierg?

Link to comment
Share on other sites

Finn !

 

Har ungefär samma problem. Går det att kapa ställningen 1 dm nedtill och flytta upp själva fläkthjulskåpan (svetsa)! Allt för att frugan skall slippa se den i finrummet framför tv'n.

Det skulle gå att kapa av den på mitten där den delas och borra nya hål.

Så egentligen inte så avancerat, behöver inte flytta om "fläkten" och inget svetsande.

Över- och underdelarna av pelaren är ihopsatta med korta plattor och insexskruv på var sida.

 

Problemet blir då att "slaglängden" blir motsvarande kortare.

Det är det som är vitsen med ställningen, att husera linorna man drar ut.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vad kör ni testerna på för motstånd? Lär väl vara stor skillnad på tid beroende på motstånd?

Du kan köra på valfritt motstånd. Maskinen kompenserar för skillnaden så resultaten ska vara jämförbara.

Skönt att höra. Blev först knäckt när jag läste att folk körde 5000 på motstånd 10. Jag hade inte klarat det med medvetandet i behåll. Lyckades köra igenom 5000 på 17:55,3 på motstånd 7:)

Link to comment
Share on other sites

Vad kör ni testerna på för motstånd? Lär väl vara stor skillnad på tid beroende på motstånd?

Du kan köra på valfritt motstånd. Maskinen kompenserar för skillnaden så resultaten ska vara jämförbara.

Skönt att höra. Blev först knäckt när jag läste att folk körde 5000 på motstånd 10. Jag hade inte klarat det med medvetandet i behåll. Lyckades köra igenom 5000 på 17:55' date='3 på motstånd 7:)[/quote']

Grattis! Först under 18 min då. Otroligt starkt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...