Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Skierg


rible12

Recommended Posts

Grattis! Först under 18 min då. Otroligt starkt!

Instämmer i grattiskören! :)

Men du är väl (nästan i varje fall) elit?

 

--------

 

Efter att ha samlat lite damm ett tag har det blivit en del draget sista tiden...

 

Har precis gjort en ny mara på skiergen, den andra i maj.

I april så blev det 3 maror och en 5-mil.

 

Förutom det har det blivit några gånger med styrkestak.

 

Totalt på skiergen sedan december 2009 har det blivit 208 mil.

 

Någon sub38-satsning på milen har det dock inte blivit än, får köra lite mer backträning med borsten innan det blir dags för det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 710
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ni som kör Skierg, tycker ni att ni har märkt stor skillnad på er skidåkning sedan ni började med detta?

Ger det mycket?

Är Skierg standard; dvs. kör "alla" i eliten med Skierg?

Om vi säger så här, du lär inte behöva valla om under Vasaloppet någon mer gång om du kör hårt med Skiergen. ;)

Men jag tror det fungerar lika bra (kanske bättre) att t.ex bara staka med rullskidorna i lite motlut.

 

Eliten har tillgång till stakmaskin, om det nu är Skierg eller någon annan.

Skulle jag gissa är det väl mest intervaller de kör med den.

T.ex så körde Oscar Svärd en del stakmaskin innan Marcialonga ett år.

 

Och innan stakmaskinen kom så gick det ganska lätt att montera upp en roddmaskin på väggen för att staka med.

 

På en film jag har (Lars Ljungs stakningsfilm?) får man se lite från ett gym landslaget använder och där har de monterat på väldigt långa rep på handtagen på en Skierg.

Är det någon som vet hur och vad de använder den till?

 

Här kan man förresten studera lite anatomi och förslag på övningar i några filmsnuttar om man klickar in på de olika teknikdelarna:

http://concept2.co.uk/skierg/technique

 

Blev ett rörigt inlägg det här... :)

Link to comment
Share on other sites

Vad kör ni testerna på för motstånd? Lär väl vara stor skillnad på tid beroende på motstånd?

Du kan köra på valfritt motstånd. Maskinen kompenserar för skillnaden så resultaten ska vara jämförbara.

Skönt att höra. Blev först knäckt när jag läste att folk körde 5000 på motstånd 10. Jag hade inte klarat det med medvetandet i behåll. Lyckades köra igenom 5000 på 17:55' date='3 på motstånd 7:)[/quote']

Trevlig blogg du har!

Link to comment
Share on other sites

Jag är en total nybörjare som siktar på att klara vasaloppet 2012. jag går till gymmet och kör Skierg två eller tre gånger i veckan. Jag kör 1.5 mil varje gång på ca 1 timma och 10 minuter. Räcker den träningen tills det att jag kan köpa rullskidor eller är maskinen så bra att jag inte behöver köpa rullskidor?
Link to comment
Share on other sites

Den träningen är bra, men vill du få ut mer av upplevelsen mellan Sälen och Mora så rekommenderar jag dig att köpa rullskidor och träna på dem oxå. Att åka rullskidor just nu i detta fina sommar väder kan vara något av det bästa som finns! Lycka till!
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Här har man något att jobba på, helt klart! =)

Har kommit så långt att jag fixat några 2t-pass, men då krävs som sagt "bra" stakmusik i öronen och/eller VL på video framför näsan..hehe....Men att gå därifrån till att köra allt jag kan, det krävs lite bättre motivation.. Flera regniga dagar till bara så....=)..Imponerad av er som kör så fort!

Link to comment
Share on other sites

Får ta mig i akt och förpassa ribles miltid till historien någon dag! :)

 

Körde ett intervallpass 10x1000m förra veckan och igår blev det lite vansinnesryck...

 

 

MMG, vi får kanske uppfinna ett handikappsystem baserat på vikt och längd men det blir väl bara rörigt?

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hej Rible. Har du slutat uppdatera tiderna i formtestet?

Har hört ryktesvägen att han gungtränar nu för tiden. ;)

 

JakobMinell, kör du 5 mil enligt stakdisplaymätaren på söndag är du min nya idol! :)

Har gjort det en gång, och fick ont i fötterna. Ett rent elände var det...

 

Angående din fundering om distans 2or vs. Skierg så skulle jag helt vilt gissa:

37,5 km på Skierg = 50 km på 2or.

Men det är ju väldigt svårt att få något facit på, för det beror ju på för rullskidornas del kupering, väder, asfaltstemperatur och för Skiergen hur inomhusklimatet är. Man får nog oavsett hur mycket man dricker vätskebrist vilket gör att pulsen skenar på ett långpass.

 

Jag hade nog kört en mara (42195m) för att vara på den säkra sidan. :)

Det är ju dessutom en standarddistans på Concept2...

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Tjena stakare.

 

Fan vad ni kör, riktigt kul att jämföra med er. Jag har kört lite Skierg på sista tiden och häromdagen 44.02 på 10000 med maxmotstånd. Tänkte inte köra på tid från början så den tiden skall putsas mycket om ca 1v. Mitt mål på VL är under 1000 så jag bör nog öka på min träningsmängd när jag ser era resultat. Återkommer :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Får ta mig i akt och förpassa ribles miltid till historien någon dag! :)

 

Körde ett intervallpass 10x1000m förra veckan och igår blev det lite vansinnesryck...

 

 

MMG, vi får kanske uppfinna ett handikappsystem baserat på vikt och längd men det blir väl bara rörigt?

har du förpassat ribles tid till historien än Vasa?

Jag gjorde ett 10000meters test för några veckor sedan men lyckades inte, fick 38,35.

Link to comment
Share on other sites

Får ta mig i akt och förpassa ribles miltid till historien någon dag! :)

 

Körde ett intervallpass 10x1000m förra veckan och igår blev det lite vansinnesryck...

 

 

MMG' date=' vi får kanske uppfinna ett handikappsystem baserat på vikt och längd men det blir väl bara rörigt?[/quote']

har du förpassat ribles tid till historien än Vasa?

Jag gjorde ett 10000meters test för några veckor sedan men lyckades inte, fick 38,35.

Vad håller du för tempo per 500 meter ungefär första 6 - 7 kilometrarna???

Link to comment
Share on other sites

Får ta mig i akt och förpassa ribles miltid till historien någon dag! :)

 

Körde ett intervallpass 10x1000m förra veckan och igår blev det lite vansinnesryck...

 

 

MMG' date=' vi får kanske uppfinna ett handikappsystem baserat på vikt och längd men det blir väl bara rörigt?[/quote']

har du förpassat ribles tid till historien än Vasa?

Jag gjorde ett 10000meters test för några veckor sedan men lyckades inte, fick 38,35.

Vad håller du för tempo per 500 meter ungefär första 6 - 7 kilometrarna???

jag försöker ligga på 1,54 tempo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...