Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Skierg


rible12

Recommended Posts

  • Replies 710
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Får ta mig i akt och förpassa ribles miltid till historien någon dag! :)

 

Körde ett intervallpass 10x1000m förra veckan och igår blev det lite vansinnesryck...

 

 

MMG' date=' vi får kanske uppfinna ett handikappsystem baserat på vikt och längd men det blir väl bara rörigt?[/quote']

har du förpassat ribles tid till historien än Vasa?

Jag gjorde ett 10000meters test för några veckor sedan men lyckades inte, fick 38,35.

Imponerande mellerudarn, bara att bocka och buga till den tiden! :)

 

Nej, har inte klarat av det än.

Har börjat i förmodligen något för högt tempo några gånger, för att därefter avbryta...

 

Det är alltså, ska alla veta, riktigt besvärligt att stå och dra i det tempo du och rible har gjort i 40 min.

 

globen, det är vi som behöver träna bättre! :)

Link to comment
Share on other sites

Får ta mig i akt och förpassa ribles miltid till historien någon dag! :)

 

Körde ett intervallpass 10x1000m förra veckan och igår blev det lite vansinnesryck...

 

 

MMG' date=' vi får kanske uppfinna ett handikappsystem baserat på vikt och längd men det blir väl bara rörigt?[/quote']

har du förpassat ribles tid till historien än Vasa?

Jag gjorde ett 10000meters test för några veckor sedan men lyckades inte, fick 38,35.

Det är alltså, ska alla veta, riktigt besvärligt att stå och dra i det tempo du och rible har gjort i 40 min.

Ja det är en ren plåga, går bra i början första 3k sen är det segt men vid 5k är det lite kul för då är det bara hälften kvar, 6-7k är jävligast, sen börjar man närma sig 10k å då går det på bra dock är sista 1000m monster hårt då vill man alltid öka men man e så trött att man inte vet hur man ska klara det... Man måste vara jävligt motiverad för att ta sig igenom, har försökt några gånger nu men inte kunnat motivera mig till att pressa mig såhär igen, men det kommer nu när höstmörkret gör intrång... :)

Link to comment
Share on other sites

Putsade mina 44 min med dryga 2min idag. Ny tid på 10000 är således 41.58 jag kör på tyngsta motståndet men har börjat fundera på om motstånd 6 eller 7 skulle gynna mej bättre. Jag är 175 cm och 74 kg. Kom underfund med att längre drag ger bättre fart på hjulet men det är ju inte så skidlikt när man åker på snö. Jaga tid eller åka tekniskt bra. Jag hade 56 s/m tror jag. Förvisso är det ju extremt j jobbigt att mata dessa långdragare också. Hur som helst vore ju sub 40 kul så jag ska exprimentera lite.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Körde ett intervallpass förut på SkiErgen, hatar detta verkligen men kunde inte vara sämre än Erik Wickström och Björn Jonsson, tyvärr är det en bit till Jonsson-klass men så är jag inte lika lång och ståtlig heller. :)

http://erikwickstrom.se/2011/11/08/segdragen-skit/

 

I varje fall så hade jag pulsbälte på denna gång för att se kurvan, har inte vågat det förut.

Verkar som det skenar allteftersom vätskebristen kommer?

Och att musklerna halvvägs i intervallen börjar kämpa emot så pulsen sjunker?

 

http://img444.imageshack.us/img444/7528/skierg5x10001min2011111.jpg

 

http://img600.imageshack.us/img600/7528/skierg5x10001min2011111.jpg

Link to comment
Share on other sites

Inser att jag inte kommer klara sub 40 på 10000m denna "Skierg säsong". Körde mitt första testlopp på 5000m idag med det självklara målet att gå under 20min. La mig på 1.59/500m. I mål på 19.56.

Jag är riktigt glad över denna maskin. Ska bli kul att se hur mkt den gett i vinter. Börjar dock ledsna på att skierga nu. Snöa för h!

Link to comment
Share on other sites

Har blivit lite förbannad på min träning nu och bestämt mig för att chocka kroppaset något!

Har börjat köra 7 x 1000m + 10 x 20sek varannan dag med ordentlig uppvärmning. Dagarna mellan så kör jag 12 set armhävningar (mål att klara 100st på raken). Säkert helt åt skogen men jag känner att jag inte får upp någon fart om jag bara ligger och långkör!

Hur mycket vilar ni mellan intervallerna? Jag kör endast 1min vila och håller 3.47/1000m genom alla 7 seten.

Link to comment
Share on other sites

Alla tycks grymt starka på skiergen. Har bara kört 100m ännu på 20,7 och tror jag kör 5000 m på ca 21 till 22 min och då blir jag minst en dryg timme efter på VL jämfört med dem som kör på 17 sek/18 min fast det blir jag förhoppningsvis inte eftersom jag brukar klara led2. Kanske skall lägga ut mitt lopp på youtube och få lite tips?
Link to comment
Share on other sites

Alla tycks grymt starka på skiergen. Har bara kört 100m ännu på 20,7 och tror jag kör 5000 m på ca 21 till 22 min och då blir jag minst en dryg timme efter på VL jämfört med dem som kör på 17 sek/18 min fast det blir jag förhoppningsvis inte eftersom jag brukar klara led2. Kanske skall lägga ut mitt lopp på youtube och få lite tips?

Kör du samma teknik som på rullskidor?

För det är ju väldigt korta drag och hög intensitet, har märkt att det missgynnar farten på Skiergen där det är bättre att "suga till" för att hålla hög fart.

Minns jag inte fel fick du väl påbackning av Markus Jönsson om detta. ;)

 

På 100 meter gäller det att så fort som möjligt få upp farten och sedan hålla den hela vägen. Men har man väl uppe den så klarar man det i 100 meter, men det är nog svårt att öka under vägs.

 

Är väl så också på roddmaskin, att Karonen & Co suger till i draget?

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

gjorde ett försök att matcha vasas intervallpass förra veckan, gick sådär tappade orken på sista tusingen, kändes lite kort med bara en minuts vila mellan intervllerna.

http://img855.imageshack.us/img855/2839/dsc00283y.jpg

Är du lika vass på snö blir det till att akta sig på seedningsloppen i vinter! :)

Sista tusingen är tuff, samtidigt vet man att det är "evig vila" efter...

Link to comment
Share on other sites

Alla tycks grymt starka på skiergen. Har bara kört 100m ännu på 20' date='7 och tror jag kör 5000 m på ca 21 till 22 min och då blir jag minst en dryg timme efter på VL jämfört med dem som kör på 17 sek/18 min fast det blir jag förhoppningsvis inte eftersom jag brukar klara led2. Kanske skall lägga ut mitt lopp på youtube och få lite tips?[/quote']

Kör du samma teknik som på rullskidor?

För det är ju väldigt korta drag och hög intensitet, har märkt att det missgynnar farten på Skiergen där det är bättre att "suga till" för att hålla hög fart.

Minns jag inte fel fick du väl påbackning av Markus Jönsson om detta. ;)

 

På 100 meter gäller det att så fort som möjligt få upp farten och sedan hålla den hela vägen. Men har man väl uppe den så klarar man det i 100 meter, men det är nog svårt att öka under vägs.

 

Är väl så också på roddmaskin, att Karonen & Co suger till i draget?

Nja, har ju uppenbarligen en otroligt mycket bättre, eller snarare mindre dålig teknik men i alla fall mer konkurrenskraftig teknik på rullskidor. Jag kör hela vägen på Skiergen så mycket det går men det "suger" uppenbarligen rejält:) Får väl spela in ett Youtubeklipp, kanske är det så att jag inte tränat på den tekniken som är mest effektiv på en skierg. Men imorgon är snöpremiären inplanerad.

Link to comment
Share on other sites

Nja, har ju uppenbarligen en otroligt mycket bättre, eller snarare mindre dålig teknik men i alla fall mer konkurrenskraftig teknik på rullskidor. Jag kör hela vägen på Skiergen så mycket det går men det "suger" uppenbarligen rejält:) Får väl spela in ett Youtubeklipp, kanske är det så att jag inte tränat på den tekniken som är mest effektiv på en skierg. Men imorgon är snöpremiären inplanerad.

Ja gör det! :)

Hur gick det förresten med ditt "hjälmklipp"?

 

Provade 100 meter idag igen - 18,4 sek denna gång, en putsning med en hel tiondel.

Känns som att en del tung styrketräning skulle kunna sänka tiden en bra bit.

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte era 1000 meters intervaller att ni klarar er 1.50/500 meter! tycker de verkar sjukt =)

Så är det när man mer liknar Anders Gärderud än Usain Bolt. :)

Jag fattar inte hur det går att komma upp i så snabb hastighet som du gör på Skiergen...

Ne nu j'vlar ska jag också ner på 1.50 tider :D Gymmat som en tok senaste tiden så lär nog banta bort lite muskler snart ! annars kommer jag väl inte upp för första backen i vasan =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...