Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2012 ¤Medaljstriden¤


Recommended Posts

Jag hoppas seeda mig till led 5 på lördagens tjejvasa - står nu i led 6. Föret ser ut att bli ganska snabbt så det finns förutsättningar, de är ju ofta lite snällare på sina egna lopp..laddar för fullt nu! Vad gäller medaljtid kan det dock bli svårt i år även om jag tar mig till led 5...även om det ju för mig som tjej är en långsammare medaljtid. Men annars har man ju ett mål kvar till nästa år!

 

Lycka till med sista förberedelserna nu alla!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 712
  • Created
  • Last Reply

Om man gissar på vinnartiden i årets VL så går det ju att räkna ut ungefär vilken tid man ska sikta på. Om man antar en vinnartid på 3.45 så blir medaljtidsgränsen 5.38. Hmm. Det ser svårt ut för mig. Tyvärr inte tillräckligt många snömil och fortfarande kvar i led 5.

Hoppet har inte helt övergett mig men det krävs superlopp på superskidor och att jag inte väggar sista milen.

Får väl se till att börja köa klockan 4 så jag åtminstone står främst i led 5.

Link to comment
Share on other sites

Står i led 5, missade led 4 med 2 min.

Åkulla SKI marathon (42 km, tid 2,28)

Hoppas ändå på en medalj, har 60 snö mil och 80 rullskidor.

Men det är ett bra elit startled iår. Kommer gå undan.

Skiljer det verkligen så mycket mellan led 4 och 5?

Finns nog någon tråd som tar upp kötider. Det stora problemet är dock att du kommer att behöva åka om väldigt många och att du kommer att behöva göra det av egen kraft. Det är väl 2000-3000 som tar medaljer och står du i led 5 så ska du väl köra om minst 1000(troligen 2000) åkare för att ha en chans. Det tar väldigt mycket kraft att hela tiden ligga och mata för omkörning.

Jag har också varit ett par minuter från led 4 på seedningslopp men jag känner inte att jag har kapaciteten att ta någon medalj i år. Vore dock skoj att kunna åka upp sig till en placering som ger led 4 nästa år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag lyckades inte alls med att seeda upp mig förra helgen så står kvar i led 6 - dessutom tveksam till start pga förkylning :( grr. Men än lever hoppet och idag verkar det endast sitta i näsan vilket bådar bättre än igår då halsen gjorde ont.

 

Lycka till allihop!!!

Link to comment
Share on other sites

Lycka till som fan på söndag! :D

Har själv seedat upp mig till led 5 vilket är mycket märkligt med tanke på att jag haft kanske 10 träningsdagar höst/vinter :P Kommer köra på förra årets första-backen-succé och stå 2/3 till vänster, längst fram i fållan... Lär vara där ute i kylan innan kl 5 nån gång.

Är också förkyld, men det blir allt bättre så tror på en sån där efter-förkylnings-kick lagom till klockan 8 på söndagsmorgon!

 

Spänningen stiger nu då vi väääldigt snart får veta segraren i den mest prestigefyllda tävlingen av dem alla, Medaljstriden! ;)

Link to comment
Share on other sites

Lycka till alla! Jag startar i led 3 och tänkte ställa mig typ i mitten och försöka följa strömmen i riktning mot Mora och förhoppningsvis ta medalj och försvara mitt startled.

 

Jag har alla symptom man kan ha på sjukdomar men det har jag haft inför varje seedningslopp i vinter så jag är egentligen inte orolig. (Edit: alltså hypokondri)

Link to comment
Share on other sites

Lycka till alla, hoppas på medaljer till så mÅnga som möjligt. Ska själv göra ett försök även om det blir svårt från led 5.

Ja grattis smålänningen till din fina skalp(golvet) :) efter en katastrofal start med stopp för två krascher på startrakan med stop som följd var mitt lopp kört redan i första backen :( nu ska jag inte säga att jag varit bättre ändå så grattis :) jag får ta nya tag till nästa år

Link to comment
Share on other sites

Hade noll fäste tyvärr... Stakade(!) uppför tennängsbackatna men tog därefter riktigt slut... Vallade om mellan Risberg å Evertsberg och åkte därefter upp mig 900 platser med fäste :P Blev tillslut 6:24 vilket ändå får ses som godkänt med nästan noll träning och förutsättningarna.
Link to comment
Share on other sites

Klarade medaljen, det blev 5.13 så jag är nöjd med tiden men mycket annat jag inte var nöjd med dock. Men de grejorna får jag göra bättre nästa år.

 

Så nöjd med servicen på vasaloppet som har så mycket extrastavar att låna ut :) Annars hade jag stått mig slätt. Även om jag skulle önska en riktigt kontrollrem på dem.

 

 

EDIT: Träffade även på lite skidforumiter. Både Braazan, Dalarna och Globen hade jag nöjjet att träffa :)

Link to comment
Share on other sites

Ingen medalj men är grymt nöjd med mina 6:07. Krampkänningar i framsida lår och triceps från Evertsberg och i Oxberg hade kag brännt allt mitt krut. Trots grymt fina förhållanden är detta det näst slitsamlaste vasalopp jag åkt. Kanske inte lika illa som för killen med startnummer 12xx som jag åkte om men ändå grymt tufft. Kändes som 3000 pers åkte om mig från Oxberg fast det bara var 150. Fina skidor gjorde att jag tog mig imål. Kanske inte optimalt att ladda med kass mage tio dagar innan start och bli ok på torsdag. Kanske förklarar krampen?

Släppte förövrigt också förbi golvet kort efter

Eldris så det inte skulle bli så dålig stämning i stugan :-)

Link to comment
Share on other sites

Det blev start, halsontet försvann men med täppt näsa, ångrar det inte, kom i mål utan medalj men med ett nytt pers på 6,42,00 som jag är mkt nöjd med!! 30 min kvar till medalj (6,12 för damer i år) men det kommer ju fler lopp....
Link to comment
Share on other sites

Ingen medalj, 11 min från. Tiden blev 5,40 från startled 5. Plockade 700 personer från Smågan till Mora.

Måste fram minst led 4. Näst år tar man hem den.

Det är ändå imonerande bra kört från led 5. Det är tufft att konstant leta luckor för omkörning!

Link to comment
Share on other sites

Grattis till er medaljörer.

Missade själv (grovt) med 6.17 i mål, plac 4659, från led 5. Fantastiskt glid tom Evertsberg, sedan tvärstopp på både glid och armar. Totalt sett, helt ok lopp givet träningsförutsättningar i Stockholm, förkylningar och annat. Men nästa år, då jäklar :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...