Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2012 ¤Medaljstriden¤


Recommended Posts

att köra utan lim skulle jag inte chansa på' date=' har vid ett par tillfällen tappat spetsar som jag själv inte satt på pga dåligt lim. asfalten är mjukare på sommaren och på vissa ställen kan spetsarna bita fast rätt bra. däremot är tändare och extraspets bra att ha med sig.[/quote']

jaha. har aldrig tappat nån spets men det är klart man gör ju inte fel om man limmar.

däremot så har det gått av några spetsar och då tycker jag det underlättar att inte ha limmat dom.har man rätt dim.tycker jag dom sitter bra ändå men som sagt det är ju inte så att man gör fel om man limmar dom.

Jag kör utan lim men jag tejpar fast dom.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 712
  • Created
  • Last Reply

Hej allihopa.

Har nu kört rullskidutmaningen med resultat under förväntan. 1.11 på ganska slätt underlag. Men jag har ju riktiga spaghetti till stavar, ska fixa i ordning mina nya Madshus som behöver kapas. Sen har jag ju batra kört något enstaka rullskidpass senaste tiden. Löpning för hela slanten, och ett och annat styrkepass. Ska försöka komma igång bättre med rullskidorna under semestern. Men ska försöka hänga i med löpningen och köra ännu längre långpass där. Funtar på Lidingöloppet i september, nån som ska köra? Sen vill jag slå ett slag för nästa års jubileumsmarathon som går i mina hemtrakter nästa år. Mellan Sthlm stadion och Sollentuna, samma sträckning som marathonloppet under OS 1912. Är ju bara att hänga i med träningen efter att ha tagit medalj i Vl ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej allihopa.

Har nu kört rullskidutmaningen med resultat under förväntan. 1.11 på ganska slätt underlag. Men jag har ju riktiga spaghetti till stavar, ska fixa i ordning mina nya Madshus som behöver kapas. Sen har jag ju batra kört något enstaka rullskidpass senaste tiden. Löpning för hela slanten, och ett och annat styrkepass. Ska försöka komma igång bättre med rullskidorna under semestern. Men ska försöka hänga i med löpningen och köra ännu längre långpass där. Funtar på Lidingöloppet i september, nån som ska köra? Sen vill jag slå ett slag för nästa års jubileumsmarathon som går i mina hemtrakter nästa år. Mellan Sthlm stadion och Sollentuna, samma sträckning som marathonloppet under OS 1912. Är ju bara att hänga i med träningen efter att ha tagit medalj i Vl ;)

Jag planerar att springa Lidingöloppet siktar på en tid runt 2.45-3 timmar så träningsmässigt kommer det bli mest rullskidor, lite mer löpning sista veckorna innan kanske. Har dock 2 långlopp på rullskidor Alliansloppet och Svartedalsloppet i början på september så det blir en ingen optimal satsning. Tycker dock det är ett riktigt fint och trevligt lopp som passar bra för skidåkare att springa.

 

Just nu ligger jag på 1/3 löpning ocg 2/3 rullskidor ungefär, det krävs mycket rullskidor för att bli bättre på Vasaloppet men jag behöver också en del löpning har det visat sig...

Link to comment
Share on other sites

Hejhej,

nu har mitt livs tredje rullskidpass avklarats, hade ju siktet på 20 km och utmaningen - tyvärr lyckades jag bryta staven i en gallerförsedd brunn med 3,3 km kvar =( så himla trist!! Var bara att köra diagonal utan stavar hem.. Rejält distansrekord ändå, tidigare pass var 3 resp 7 km..

 

Så, åkte 16,7 km på 1,19,30, gjorde ett antagande att jag hade kört de tre dryga sista km i 5minfart och rapporterade in det som slutresultat 1,36, är övertygad om att jag hade grejat det med hel stav...Var en snäll sträcka utan branta backar.

 

Det var dock inte vackert och har mkt teknik att slipa på - räknar med en stor kapning av detta resultat i höst när vi kör igen... Så fort jag inte orkade staka och fick diagonala tappade jag all form av balans och nästan stannade. Så, tips på teknikövingar mottages tacksamt =)

Link to comment
Share on other sites

Hejhej,

nu har mitt livs tredje rullskidpass avklarats, hade ju siktet på 20 km och utmaningen - tyvärr lyckades jag bryta staven i en gallerförsedd brunn med 3,3 km kvar =( så himla trist!! Var bara att köra diagonal utan stavar hem.. Rejält distansrekord ändå, tidigare pass var 3 resp 7 km..

 

Så, åkte 16,7 km på 1,19,30, gjorde ett antagande att jag hade kört de tre dryga sista km i 5minfart och rapporterade in det som slutresultat 1,36, är övertygad om att jag hade grejat det med hel stav...Var en snäll sträcka utan branta backar.

 

Det var dock inte vackert och har mkt teknik att slipa på - räknar med en stor kapning av detta resultat i höst när vi kör igen... Så fort jag inte orkade staka och fick diagonala tappade jag all form av balans och nästan stannade. Så, tips på teknikövingar mottages tacksamt =)

Vad det gäller att köra diagonalt på rullskidor så är det svårt, jag kör själv på swenor fibreglass och det är ofta de går snett när man kör diagonalt, dvs att jag sätter ner skidan snett och den drar iväg. Om det är plan mark så är det också svårt då skidorna går för lätt. Ett tips kan vara att prova att köra i en uppförsbacke med skidorna för att få lite bättre känsla. Sen är det till stor del bara att vara ute att nöta!

Link to comment
Share on other sites

Hejhej' date='

nu har mitt livs tredje rullskidpass avklarats, hade ju siktet på 20 km och utmaningen - tyvärr lyckades jag bryta staven i en gallerförsedd brunn med 3,3 km kvar =( så himla trist!! Var bara att köra diagonal utan stavar hem.. Rejält distansrekord ändå, tidigare pass var 3 resp 7 km..

 

Så, åkte 16,7 km på 1,19,30, gjorde ett antagande att jag hade kört de tre dryga sista km i 5minfart och rapporterade in det som slutresultat 1,36, är övertygad om att jag hade grejat det med hel stav...Var en snäll sträcka utan branta backar.

 

Det var dock inte vackert och har mkt teknik att slipa på - räknar med en stor kapning av detta resultat i höst när vi kör igen... Så fort jag inte orkade staka och fick diagonala tappade jag all form av balans och nästan stannade. Så, tips på teknikövingar mottages tacksamt =)[/quote']

Vad det gäller att köra diagonalt på rullskidor så är det svårt, jag kör själv på swenor fibreglass och det är ofta de går snett när man kör diagonalt, dvs att jag sätter ner skidan snett och den drar iväg. Om det är plan mark så är det också svårt då skidorna går för lätt. Ett tips kan vara att prova att köra i en uppförsbacke med skidorna för att få lite bättre känsla. Sen är det till stor del bara att vara ute att nöta!

Låter som en bra idé, tack. Jag körde lite utan stavar i början - har en transportsträcka tills min runda börjar - då gick det bättre, men under rundan så fort jag var lite trött så blev det snett som du beskriver. Ska leta upp ngn bra backe och köra teknik innan jag blir trött.

 

Nu är tekniken/styrkan i överkropppen alldeles för dålig för att jag ska få upp ngn puls (idag snitt sndast ca 76% av max). Vad ligger ni andra på för procent av maxpuls ca när ni kör 20km rullskidor?

Link to comment
Share on other sites

Nu är tekniken/styrkan i överkropppen alldeles för dålig för att jag ska få upp ngn puls (idag snitt sndast ca 76% av max). Vad ligger ni andra på för procent av maxpuls ca när ni kör 20km rullskidor?

Låg på 83% av maxpuls ungefär i snitt. Men första milen var uppför och slitigare så där får man lägga några % till.

 

Jag har skiexpanders som jag tränar med hemma då man inte har tid att ge sig ut på rullskidsäventyr. Jag har barn varannan vecka och då blir träningen lidande men jag tycker nog att skiexpanders är ett bra och billigt substitut om man inte har plats/råd med skiErg som de flesta storfräsarna här har :)

Link to comment
Share on other sites

Tror att jag hittat en lämlig runda som jag kan göra rullistestet på nu. det är ju f-n att man måste sätta sig i bilen och åka två-tre mil bara för att hitta en väg som jag kan åka rullskidor på en mil i sträck och sedan vända för att göra ett rullislopp :(

ska jag köra här hemma så blir det bara en massa stop för trafik,korsningar(över e4 tom) och dålig asfalt. funkar att köra distans och intervaller men jag vill kunna köra på riktigt i 20km! jag blir sååååååååååå less!

ska åka och testa till veckan.

Link to comment
Share on other sites

Nu är även jag anmäld till den här roliga medaljstriden - bra initiativ verkligen!

 

Min "vanliga" runda på rullisar (Swenor Fiberglass 2:or) är på precis över 20 km och jag rapporterade just in min senaste tid till utmaningen. Blev 1:09:43, alltså 3:29 per km precis som för dig, Adam. Känner mig väldigt nöjd med detta eftersom dina VL-tider är mycket bättre än mina, jag åkte på precis under 7:30 i år. Men nästa år, då...

 

Förresten: Min runda är, tycker jag, rätt så kuperad. C:a halva är flack men på den andra delen finns två lite större backar (gudskelov brantare uppför än nedför) och många mindre. Jag stakar bara och har faktiskt inte ens testat att göra några frånskjut, det verkar för vingligt.

 

Två förslag:

 

- Det vore bra om länkar till "utmaningar" ligger på första inlägget - lättare att hitta dem :).

 

- Nästa utmaning: 35 km? Kan det vara något. Jag försöker köra sådana långpass men de går förstås lite långsammare. Hade varit intressant att jämföra med er andra.

Link to comment
Share on other sites

Nu är även jag anmäld till den här roliga medaljstriden - bra initiativ verkligen!

 

Min "vanliga" runda på rullisar (Swenor Fiberglass 2:or) är på precis över 20 km och jag rapporterade just in min senaste tid till utmaningen. Blev 1:09:43, alltså 3:29 per km precis som för dig, Adam. Känner mig väldigt nöjd med detta eftersom dina VL-tider är mycket bättre än mina, jag åkte på precis under 7:30 i år. Men nästa år, då...

 

Förresten: Min runda är, tycker jag, rätt så kuperad. C:a halva är flack men på den andra delen finns två lite större backar (gudskelov brantare uppför än nedför) och många mindre. Jag stakar bara och har faktiskt inte ens testat att göra några frånskjut, det verkar för vingligt.

 

Två förslag:

 

- Det vore bra om länkar till "utmaningar" ligger på första inlägget - lättare att hitta dem :).

 

- Nästa utmaning: 35 km? Kan det vara något. Jag försöker köra sådana långpass men de går förstås lite långsammare. Hade varit intressant att jämföra med er andra.

hehe... du var 1s. snabbare... aja, det går väl inom felmarginalen ;)

aa, min stakning är inte den bästa och jag lever mycket på tjurskallighet och konditionen då det går uppför eller är slakmotor. Är det platt åker det flesta snabbare runt min Vasaloppstid. Det är detta jag måste bygga upp...

 

Jag har också några backar och brukar väldigt sällan köra annat än stakning. Har blivit mycket bättre på frånskjut så det kan jag göra utan problem, satsar dock mest på ren stakträning när jag kör rullisar. Diagonalstyrkan kan man istället träna genom älghufs eller liknande.

 

 

Har blivit halvdant med träningen hittills. Har haft långa dagar med forsränningen och varit slut när jag kommit hem, kan väl också räknas som A1 träning men jag skulle gärna köra mer intensiva pass. Har ändå gjort ett par älghufspass.

 

(minst en vecka till nästa inlägg :P )

Link to comment
Share on other sites

Har gjort testen jag med nu.skulle bara testa slingan först tänkte jag men jag kan ju lika gärna köra in den på pränt.tror det finns ganska mycket att ta på tiden då man är extra försiktig då man aldrig kört sträckan förut! sen var ju inte planen att maxa och varmt så in i bomben :) tyvärr fick man ta av sig skidorna och gå en sträcka där dom höll på med vägen.stängde iofs. av klockan då men det stör ju.ska bli kul att se vad man kan kapa tiden med,allra helst efter man varit på träningsläger med vasa&andreas87 på klarälvsbanan :lol: 1tim och 10min drygt blev tiden.......
Link to comment
Share on other sites

Har gjort testen jag med nu.skulle bara testa slingan först tänkte jag men jag kan ju lika gärna köra in den på pränt.tror det finns ganska mycket att ta på tiden då man är extra försiktig då man aldrig kört sträckan förut! sen var ju inte planen att maxa och varmt så in i bomben :) tyvärr fick man ta av sig skidorna och gå en sträcka där dom höll på med vägen.stängde iofs. av klockan då men det stör ju.ska bli kul att se vad man kan kapa tiden med,allra helst efter man varit på träningsläger med vasa&andreas87 på klarälvsbanan :lol: 1tim och 10min drygt blev tiden.......

Kom ner och kör några långpass med mig så får du ta det lite lugnt oxå ;) A1 behövs det med :)

Link to comment
Share on other sites

Kom ner och kör några långpass med mig så får du ta det lite lugnt oxå ;) A1 behövs det med :)

Ja! inte alls någon dum ide :) det ska vi göra men vi får kanske ta det i augusti jag får svårt att hinna före.kör du där vid huli-timmervägen eller har du hittat nåt bra ställe....?

tänkte vägarna kring matfors kan väl inte vara så dum? lucksta mm....

men jag åker gärna nån tur du bestämmer :)

Link to comment
Share on other sites

Jag säger bara WOW! Så nöjd med mig själv och hur min träning går. Kommer ni ihåg utmaningen 3km löpning, jag registrerade in mig på 12min 51 sekunder på den i april. Idag var jag ut och körde en träningstävling med lite löpare här. Jag gick imål på 11 min 45 sekunder. Så en förbättring på hela 1 minut och 6 sekunder!!! Jag hade gissat att jag skulle klara runt 12:20 till 12:40.

 

Så tack medaljstriden för mina förbättringar! :)

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig där. Men enda gruppspringningen som kom ifråga för mig var på nedjoggen och viss del till uppvärmingen. Det var bara fyra med (mig inräknat) och två drog iväg som kanoner och en la sig en bit efter mig. Så det blev ensamspringningfrån start till mål. Men helt klart är iallafall att jag gav lite extra när någon annan stod och tog tid på mig. Så förutsättningarna var bättre än mitt testlopp helt klart. Men hade det varit några med som sprungit i samma takt som mig så hade det gått ännu enklare.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hur går det för alla med träningen så här i semestertider?

 

Jag har sett att Nacka/Värmdö SK ska anordna sin årliga tävling Värmdörullen den 11/9.

 

Vore skoj om de i medaljstriden som bor i Stockholmstrakten(även mer långaväga gäster förstås) anmälde sig till denna tävling.

 

Det finns även motionsklass för de som inte har PU-hjul.

 

Här finns lite info om tävlingen:

 

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1046917

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...