Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2012 ¤Medaljstriden¤


Recommended Posts

Är starkare än förra hösten (måste vara från sommaren, för jag har knappt tränat ngt alls nu i höst) och iaf löpningen är på samma nivå, så kommer jag bara igång kan jag nog utvecklas en hel del till! :) satsar i första hand på att komma upp i seedningstabellen, så led 5 eller bättre. Tror på led 4.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 712
  • Created
  • Last Reply

Hej, och ursäkta att jag varit borta under senaste månaderna. Sedan jag återupptog studierna vid Chalmers i september har jag haft minimal tid att lägga på träning och medaljstriden, tyvärr. Eftersom jag inte har haft tid att träna, eller kommer ha tid framöver, har jag bestämt mig för att inte åka Vasaloppet till våren. Känner inte att jag vill komma dit och göra en sämre tid/placering än förra året, så jag väntar några år med medaljen istället.

 

Angående medaljstriden, om någon är intresserad över att administrera Google-Docs-sidan där vi hade inrapportering av resultat med mera, så hör av er så fixar vi det.

 

Jag satsar nu istället på att springa Göteborgsvarvet i maj när trycket från skolan minskat lite, då jag bor i Göteborg krävs en betydligt mindre organisation för att lyckas bra i göteborgsvarvet, både under träningen och i själva tävlingen. Hoppas kunna få till en bra grundträning under vintern för att sedan komma igång med rullskidorna tidigt på våren, och sedan vara med och starta upp Medaljstriden 2013.

 

Lycka till med träningen och Vasaloppet allihopa!

 

/ Fisk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag tror det skiter sig för min del.

Om detta väder håller i sig kommer jag ha mycket begränsad snöträning, som det ser ut nu blir det mellandagarna, en långhelg v5 och sen hela vasaloppsveckan.

Det räcker knappast för att få upp tekniken till godtagbara nivåer :-(

Link to comment
Share on other sites

Synd Poxeman! Tror att du skulle kunna uträtta stordåd mellan Transtrand och Mora!

 

Har börjat köra igång själv nu med ett skidläger förra helgen (4 pass à 3 dagar) då jag mest försökte få igång ljumskarna och armarna. I skrivande stund är jag på väg mot julfirande i Västerbotten med mål att åtminstone få till några pass under veckan. Har mina splitternya Carbon Lite bredvid mig så hoppas på underverk på Lyckseles skidspår!

Link to comment
Share on other sites

Ta det positivt, hur lätt är det att kriga till sig en bra tid/placering om alla kan träna på snö?

Nu sållas agnarna från vetet :)

 

Jag tränar lika mycket oavsett väder, minst vid övergången mellan snö och barmark aftersom det inte går att köra vare sig rullskidor eller skidor då.

De vintrar som haft minst snö har jag tagit flest placeringar på Vasaloppet men de vintrar som det funnits snö har jag knappt tagit någon placering!

 

Sen kommer snön någon gång, och varje vinter är en ny säsong av erfarenheter som ökar chansen att prestera (några år till håller resonemanget).

Link to comment
Share on other sites

Och för mig känns det som det håller på ordna NER sig :(

för lite snö och för varmt för att få till nån vettig skidåkning.......

för isigt/grusigt för att åka rullisar............

på väg till fjälls,ja då får ungarna magsjuka..........

Ja,vi får väl se vad vi kan få till famöver.............

Link to comment
Share on other sites

På väg hem nu efter en riktigt bra träningsvecka uppe i Lycksele! Börjar ordna upp sig nu även om snön lär lysa med sin frånvaro i Stockholm detta år :(

 

Hur har det gått för er? Blivit nån snöpremiär än?

 

Lycka till alla! :D

Har blivit 5 dagar på snö i Harsa, annars är det rullskidor som gäller i den mån det går.

Väntar också otåligt på snö i Sthlms-området, eller åtminstone lite kyla så det kan tillverkas konstsnö.

Link to comment
Share on other sites

Har inte åkt skidor än alls och inte har det blivit så mycket rullskidor heller. Löpning och styrketräning har det däremot blivit en del av så formen är inte helt ur. Ska iväg och åka skidor i 5 dagar på söndag så förhoppningsvis kan man lägga grunden till en ok skidsäsong där iaf. Men det måste komma lite snö nu...
Link to comment
Share on other sites

Ja det ser inte ljust ut för min del heller.

 

Har dryga 40mil rullskidor men det var i okt, sedan har jag rest och kitat och druckit öl. Kanske inte den bästa träningen.

Svag träning även i nov och dec, får satsa på att köra skiten ur mig på styrka och löpning nu isället! Men nån medalj kan jag glömma...det här året.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hunnit med ett teknikläger i Mora (skidpassen i Orsa Grönklitt) helgen innan jul, 3 dagar och blygsamma 7 mil i mängd men mkt bra tekniktips. Styrkan har jag kört ok så stakningen kändes bra men märktes att konditionen låg efter då jag haft knäproblem och inte kunnat springa...segt. Så orken försvann fort i motluten... Men får mkt tillfällen att jobba på orken snart, imorgon drar jag till Grövelsjön för 8 dagars nötande =) härligt! Men hoppas verkligen på att vintern kommit till sthlmsområdet eller iaf på rimligt helgavstånd när jag kommer hem igen!!

 

Lycka till med träningen alla.

Link to comment
Share on other sites

Efter mellandagsträning i Idre så har hoppet kommit tillbaks.

15 timmar i spåret fick jag ihop under de sex dagarna, det mesta i lugnt tempo och med teknikfokus men även lite intervaller.

Känslan var bättre än väntat, fick upp hyffsad fart på tröskelintervallerna iaf.

Link to comment
Share on other sites

245 mil rullskidor. 114mil på snö. Har det blivit för mig till i dag. Sen om det är tillräckligt för medalj i år vete sjutton. Annars är det en bra grund till 2013.

 

God fortsättning och god träning alla!

Oj, jag har kanske fått ihop 80 mil rull och 10 snömil. (blir kanske 15 snömil till i helgen)

Hoppas iaf på 100 rull och 30-40 snömil innan start. Har dock sprungit väldigt mycket, även lite spining och styrketräning.

Har du tränat mycket annan träning också?

Link to comment
Share on other sites

245 mil rullskidor. 114mil på snö. Har det blivit för mig till i dag. Sen om det är tillräckligt för medalj i år vete sjutton. Annars är det en bra grund till 2013.

Wow! 0 mil rullskidor (men en massa mil orientering och löpning) och 17 mil skidor på snö hittills. Har ändå inte gett upp hoppet, missat två gånger nu med mindre än en minut resp. tre minuter förra året. Tror att det ligger i att trycka i mig mer energi längs banan då jag alltid går tom till Hökberg och är i koma på den lättåkta delen in.

Link to comment
Share on other sites

På väg tillbaka (kanske?) efter två skadedrabbade år. Har kört en hel del kajakpaddling (bl.a DKM+) och MTB i sommar plus styrketräning. Ca 100 mil på rullskidor och hittills drygt 50 mil på snö. Det känns som att jag måste seeda mig till minst led 4 om det ska finnas chans till någon medalj och går inte det så hoppar jag nog över VL.
Link to comment
Share on other sites

245 mil rullskidor. 114mil på snö. Har det blivit för mig till i dag. Sen om det är tillräckligt för medalj i år vete sjutton. Annars är det en bra grund till 2013.

 

God fortsättning och god träning alla!

Oj' date=' jag har kanske fått ihop 80 mil rull och 10 snömil. (blir kanske 15 snömil till i helgen)

Hoppas iaf på 100 rull och 30-40 snömil innan start. Har dock sprungit väldigt mycket, även lite spining och styrketräning.

Har du tränat mycket annan träning också?[/quote']

Styrketräning 1-2 ggr/veckan, cykel till jobbet varje dag, löpning och lite skidgång/elghufs.

Totaltid 568 h. för hela året.

Link to comment
Share on other sites

Från September och framåt har jag fått ihop:

30 mil rullskidor.

20 mil skidor på snö.

6 timmar skidexpander.

sedan 37h blandat löpning och mountainbike på det.

 

Totalt hamnade jag på 256h under 2011.

 

Vet ej om det räcker till medalj, men jag ser med skräck på de stundande seedningsloppen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...