Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu kan jag inte det här och därför frågar jag. Jag tänkte så här: om måtten är samlade så är det en stor vinkel mellan glidytan och underlaget, en skida med måtten längre isär har en flackare vinkel. Det borde ha inverkan vid olika underlag, eller? Som sagt jag vet inte men jag har sett att det skiljer en hel del hur måtten är samlade.

 

Vad säger expertisen annars om de mer vedertagna måtten?

 

HBW: 1.28

FBW: 0,44

Flex: 58%

Link to comment
Share on other sites

Golfarn, jag har ett par spedmax med uppmätta mått 2,1/0,25 (jag är iofs lite tveksam till FBW måttet), som jag har som klisterskida.

 

har iofs bara åkt 2 ggr på den, men gillar den skarpt, har glidit kanon i jfrlse med övriga samt brutallätt få fäste på, och klistret verkar sitta kvar bra. - Sedan hur den glider i stakning är ju svårt avgöra. Men jag stakar inte särskilt kraftfullt, dvs trycker ner skidan i stakrörelsen.

 

Sedan kan man ju också lägga klister ganska tunt.

 

Men som klisterskida kanske man vill ha lite högre (även) på halvvikt?

Link to comment
Share on other sites

Jo, Hebbe, det kan ju variera. Särskilt kan det ju vara så skidor från typ åttiotalet, att de kollapsar rätt snabbt efter balanspunkt framåt. Men hur många Nanosonic är från åttiotalet? Och hur många Nanosonic med FBW 0,44 kollapsar 5 cm framför balanspunkten?

 

Jan H - behöver ju se kurvan lite för att säga mer. Men Nanosonic har nog ofta - framförallt plusmodellen - lite kortare tryckzoner och därför gick de kanske - kan jag gissa - möjligen inte bra i mellan o sydSverige 13-16 feb o inte när det var kallt i januari.

Link to comment
Share on other sites

Borde starta en ny tråd om hur flyttande av bindningen på NIS-platta påverkar kurvan. Men klart är att det gör rätt mkt. Framförallt såklart framåt, så lyfter det ju rätt bra om man flyttar bak bindningen! En bit framför balanspunkten påverkar det väldigt mycket, det är helt klart! En burkskida blir typ klister, man får dock vara försiktigt så man inte lägger för mkt valla längre bak än typ åtta-tio cm bakom balans punkten. Och inte alltför långt fram heller såklart.

 

Men vad sägs om detta: man tar med en brylébrännare o värmer bindningen - om det krävs - o flyttar fram bindningen innan de stora uppförsbackarna.... Flytta bak efter första backen. Fram i Tennäng. Bak efter Risberg. Fram innan Lundbäcksbackarna. Bak efter. Fram innan Hökberg. Och bak resten:-). Eller kanske också bara fram innan Risberg och sen bak igen:-) Nya tankar om Vasaloppet nu att tänka! Och ny tråd - hur påverkar - 1,2,3 och samma fast åt plushållet, glid o fäste o kurvor!!!

Link to comment
Share on other sites

Snövinter:

 

Tack för svar, jag har tyvärr ingen kurva då de är utmätta med Eikermålern. Det är coldmodellen av Nanosonic och det stämmer att de verkar glida sämre i lösa spår. Tilläggas ska väl att jag samtidigt testade med Primateria Peak Glide L1 och jag har inte riktigt hittat användningsområde på den vallan.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit och mätt skidorna i en Skiselector. Skiljer lite från Eikermålern:

 

Eikermålern, 1.28, 0,44

Skiselector,   1,03, 0,31

 

Jag testade också att flytta skidan motsvarande vad som går att justera med bindningen bakåt och fick då; 1,30, 0,43. Framåt 0,81, 0,28.

Link to comment
Share on other sites

Hbw = half body weight dvs när du står med vikten jämt fördelat på båda skidor

Fbw = full body weight dvs när du lutar över vikten på ena skidan

Tycker siffrorna verkar bra, beror såklart på massa faktorer tex i vilket före du främst tänkt använda dom i. Ganska allround tror kag men är ingen expert

Link to comment
Share on other sites

Golfarn, jag har ett par spedmax med uppmätta mått 2,1/0,25 (jag är iofs lite tveksam till FBW måttet), som jag har som klisterskida.

 

har iofs bara åkt 2 ggr på den, men gillar den skarpt, har glidit kanon i jfrlse med övriga samt brutallätt få fäste på, och klistret verkar sitta kvar bra. - Sedan hur den glider i stakning är ju svårt avgöra. Men jag stakar inte särskilt kraftfullt, dvs trycker ner skidan i stakrörelsen.

 

Sedan kan man ju också lägga klister ganska tunt.

 

Men som klisterskida kanske man vill ha lite högre (även) på halvvikt?

Tackar för svaren, Carl A och andra! Känner mig lite mindre osäker, pratade även med säljaren som förklarade tankegången (dock lite väl aggressivt för min smak). Det var framförallt flexvärdet i relation till höjderna han tyckte var intressant, om jag förstod det rätt vill man ha högre flexvärde om skidan är lägre, och vice versa. Ideal höjd, flexvärde och förhållande däremellan beror också såklart på vad skidan ska användas till, kall vs varmföre. 

 

Men men, viss osäkerhet kvarstår, hoppas kunna testa dem i vettigt före snart och se hur de fungerar i praktiken. Om intresse finns kanske en rapport kommer. 

Link to comment
Share on other sites

ska den där gå bra i blötföre så får du nog rilla med king kong tryckandes på en king kong riller.

 

e ju en - i teorin - fantastisk kallföresskida. Måhända kanske ngt lite hög, men jag har en som går som spjut i kallföre o lätt få fäste på, som är runt 1,8/0,6/0,05

Link to comment
Share on other sites

Hmmm upplever att de är rätt hårda egentligen. Det står 85-100 kg på skidan men kurvan är uppmätt på 75. Kan en skida vara för hård trots en relativ låg spannhöjd vid åkarens vikt?

 

Har inte provat i kallföre förvisso, inte så ofta det blir det söder om Hallandsåsen. Spontant känns det som burkvalla kommer vara svårt.

 

Vi får se om de överlever sommarförvaringen...Kan det möjligtvis vara bra till stakning?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm upplever att de är rätt hårda egentligen. Det står 85-100 kg på skidan men kurvan är uppmätt på 75. Kan en skida vara för hård trots en relativ låg spannhöjd vid åkarens vikt?

 

Har inte provat i kallföre förvisso, inte så ofta det blir det söder om Hallandsåsen. Spontant känns det som burkvalla kommer vara svårt.

 

Vi får se om de överlever sommarförvaringen...Kan det möjligtvis vara bra till stakning?

Kan vara perfekt Vasaloppsskida. Något extra lager valla kring tårna o framåt så ska du nog få fäste på den, men som sagt om det är blötföre får du rilla ordentligt, typ 2 mm skärande kombinerat med 1 mm tryckande! Eller väldigt hårt tryckt med både 2 o 1 mm tryckande. Perfekt blå extra-blå super skida tänker jag själv t Vasaloppet. Mkt rill så tror jag den funkar på söndag. Men får nästan vara skärande så det är kvar hela vägen....någon riktig blötföresskida är det ju inte som CarlA så rätt säger!

Edit - Såg nu att de är uppmätta på så låg vikt i förhållande t vad som angetts på dem... Ja... Har ju inte känt på slutspannet... Men på Vasaloppet vill man ju, om man åker typ led 6 o framåt iaf, ha lite hårdare slutspann.... Har du problem få fäste på den alltså???

EDIT - fast sen är ju detta med rill o lite nysnö lurigt... Kan ju suga fast i rillen.... Så det är kanske lite osäkert kort för söndag ändå om man tänker så... Fast då är vi inne på hög nivå....

Link to comment
Share on other sites

precis, mjukt slutspann på dem. Jag ser det som positivt. Jag ser inte att jag skulle vilja ha en skida som håller emot när jag trycker till med hela vikten på tån, när glider man på det sättet egentligen? (om nu inte det värdet säger ngt om skidan "i övrigt")

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Köpte nyligen Redlines och fick en sån här kurva: http://forumbilder.se/F97OR/dsc-0985-1

 

Alltså 

 

Hbw 1.09

Fbw 0.36

 

Köpta med tilläggsinformationen att jag stakar mycket och kallföresskida, kommer inte att lägga klister på dem. 

 

Tycker mitt Hbw verkar mycket mindre än alla andras då jag lite läste runt så skulle gärna få lite tolkningshjälp av er som kan dehär :). Har jag fått det jag bad om eller något skrot de hittade kvar på lagret?

Link to comment
Share on other sites

bak var ju redigt lång glidzon=kall/torrföres. - inte ofta man hittar sådan tycker jag, så den skall du nog vara glad över om det är just kallföres du vill ha.

 

Men fram verkar det ju som skidan "tar slut" precis efter den "går i snön" ... :-)

 

Tror man numer - även i Sverige - gått ifrån det här med så himla höga spannhöjder. - Tror särskilt Madshus allmänt eller möjligen redline särskilt (??)  anser de ej ska vara så höga...

 

I relation till HBW är väl FBW hyffsat högt.

 

Den skidan har säkert potential att bli en grym kallskida!

 

Vore kul få se hur de är fram.

Link to comment
Share on other sites

Förstår vad du menar med att det ser ut som om skidan tar slut precis där den går i snön enligt grafen men verkar nog enligt mej vara helt normala spetsar på skidan. Vet inte riktigt varför kurvan där fram tar slut sådär kvickt då det ändå står ski tip där längre fram.

 

Här är bild på skidan då den bara ligger utan vikt på : http://forumbilder.se/F97OT/dsc-0988

 

Och så en bild då jag lite trycker på med fingrarna : http://forumbilder.se/F97OT/dsc-0991

 

Inte de bästa bilderna men verkar nog bli en fin och ganska lång glidzon där fram också :)

Link to comment
Share on other sites

Jag verkar ha fått ett par klisterskidor nu eftersom flex är 64%. Innebär det att det kommer vara svårare att få fäste vid kallföre eller att de kommer glida sämre då? Är det lättare att åka på skidor med klisterspann? Fick jag klisterskidor eftersom jag sa att jag var nybörjare? Jag bor i Norrland och generellt sätt när jag åker kommer det ju vara -5 till -15 typ. Kommer inte ens använda klister, kör med tejp just nu. Sorry men är rookie när det gäller sånt här... :)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...