Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

Har svårt att gå ner då det är bara muskler :D Har stakat VL(12) med blanka skidor på 6h från led4. Samt kom 139'a på Vansbrosimmet (2013).

Så har Skistart lurat på mig för mjuka skidor tro? Trist. De kunde väl ha sagt att de hade Madshus med bättre spann. Dessutom verkar bara ena skidan vara mätt, då det bara var 1 av skidorna som hade etiketten. Kanske dom har för mycket att göra och börjat slarva. [/size]

Har verkligen erfarenhet av att Skistart slarvar under den hektiska julruschen. På fruns julklappsskidor var inte den dolda främre skruven på Salomon bindningen åtdragen vilket ledde till att bińdningen sprack då den stängdes. Fick även mejla och ringa dom flera gånger innan nya bindningar kom efter trettondagen. Även om dom skött sig exemplariskt annars har jag ett motstånd mot att handla av dom efter det.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Känner igen problemet tyvärr, men meningen är ju att man ska gå ner i vikt så det får man ta i beräkningen, så när du väger nittio och flåset är på topp så blir de ju perfekta :)

Annars verkar det som Skistart har fått tag på mycket Madshus med spann för oss fullvuxna.

Skistart verkar vara snälla. De tycker också att dessa Fischer är för mjuka för mig och jag kommer att få byta dem mot Madshus RedLine Carbon Classic Cold med hårdare spann. Bra! Då slipper man banta.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har följt forumet en tid men först nu tagit steget in.

Jag har en fråga kring spannkurvor som jag gärna vill ha lite feedback på.

Nyss inhandlade jag ett par Madshus Hypersonic (205 cm) på Skistart. På klisterlappen står följande:

 

HBW: 1,35

FBW: 0,25

Flex: 55%

Vikt: 80 kg (min vikt är i dagsläget 79 kg)

 

Jag är intresserad av vad ni tror att dessa skidor lämpar sig för - alltså användningsområde?

För att beskriva mig själv lite kortfattat så är jag en relativt van skidåkare men god fysik. Har inte åkt VL ännu men uppskattar att jag åker på en bit under 7 h med regelbunden träning.

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Tja, i teorin enligt mig, ganska allround höjder, men ngt åt det inte alltför kladdiga burk-hållet till. Dock att vi i Sverige, alltjämt även om det väl går åt det lägre hållet till, är "lite högre" än tex Norge. Dock har ju Norge oftast mer kuperade spår.

 

Ngt låga på fullvikt för kladdigare burk, helst ej klister. Inte klister heller generellt på halvvikt.

 

Vill de se glidytor, så kläm ihop skidorna med en tving tex så det är 2,7 mm mellan belagen på högsta punkten (alltså dubbla halvvikten). Då ser du skidornas sammanlagd spann. - Nu kan du se hur glidytorna ligger an mot varandra. - Allround, vilket enligt mitt intryck är de allra flesta skidor, är väl att glidytorna ligger an mot varandra runt 10-15 cm fram o bak, typ. - Ju längre glidytor ju torrare/kallare snö, ju kortare ju varmare/fuktigare snö.

Link to comment
Share on other sites

Tja, i teorin enligt mig, ganska allround höjder, men ngt åt det inte alltför kladdiga burk-hållet till. Dock att vi i Sverige, alltjämt även om det väl går åt det lägre hållet till, är "lite högre" än tex Norge. Dock har ju Norge oftast mer kuperade spår.

 

Ngt låga på fullvikt för kladdigare burk, helst ej klister. Inte klister heller generellt på halvvikt.

 

Vill de se glidytor, så kläm ihop skidorna med en tving tex så det är 2,7 mm mellan belagen på högsta punkten (alltså dubbla halvvikten). Då ser du skidornas sammanlagd spann. - Nu kan du se hur glidytorna ligger an mot varandra. - Allround, vilket enligt mitt intryck är de allra flesta skidor, är väl att glidytorna ligger an mot varandra runt 10-15 cm fram o bak, typ. - Ju längre glidytor ju torrare/kallare snö, ju kortare ju varmare/fuktigare snö.

Tack Carl A! 

Ja teoretiskt har jag fått för mig att det är en kallföreskida som lämpar sig for kallvalla, av typen inte alltför kladdig. Det återstår dock att testa när det vita guldet behagar falla från skyn.

Jag gjorde som du sa... Satte dem i skruvstädet, tog ett skjutmått och försökte få till en glipa på 2,7mm på högsta stället. Mätte sedan anläggningsytorna fram och bak. Resultatet: fram 31 cm, bak 16 cm (drygt). Jag försökte vara så noggrann som möjligt men misstänker att det kan vara en viss felmarginal...

Vad har du att säga om måtten?

Link to comment
Share on other sites

tja, vad jag förstått torde det indikera åt det kallare/torrare hålet till.

 

Är det lite fuktigare snö kan du nog gärna rilla dem ganska ordentligt.

 

Men, ha i åtanke, detta är i teorin, i praktiken - vilket väl är det enda som gäller egentligen -  tror jag det finns åtskilliga exempel på såväl det ena som det andra o tusende...

 

Dock att - även enligt mina praktiska erfarenhet - stämmer ofta/st - teorin till i vart fall ganska stor del.

Link to comment
Share on other sites

tja, vad jag förstått torde det indikera åt det kallare/torrare hålet till.

 

Är det lite fuktigare snö kan du nog gärna rilla dem ganska ordentligt.

 

Men, ha i åtanke, detta är i teorin, i praktiken - vilket väl är det enda som gäller egentligen -  tror jag det finns åtskilliga exempel på såväl det ena som det andra o tusende...

 

Dock att - även enligt mina praktiska erfarenhet - stämmer ofta/st - teorin till i vart fall ganska stor del.

Tack igen! Då återstår att pröva irl :)  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Madshus? Har du bra teknik kan det ju vara en perfekt Vasaloppsskida! Jag vill själv inte ha mjuka. Tycker inte det är några problem få fäste på skidor som butikspersonal tycker är hårda. Men jag är ingen expert på vad flex 60 har att säga i praktiken. Men Vasaloppet o lila burk till klister borde väl vara kanon?!?
Link to comment
Share on other sites

enligt de lite traditionella svenska teorierna - verkar även som Auklands anser det i sin bok - är de kanske ngt låga för klister, iaf om vi snackar långlopp och ej WC-banor.

 

Men om du lägger lite kortare och framför allt lite tunnare, så torde det inte vara ngra som helst problem.

 

Det går att få klister scheissetunnt o man lägger på lite lagom (ibland i omgångar - och vid kompletteringsläggande duttar på med fingret; alltså först en lite klisterdutt på fingret o sedan på skidan), värmer klisteret ganska ordentligt och sedan jobbar/masserar ut det med fingret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick precis hem ett par skidor i morse och skulle gärna få ett utlåtande från forumets samlade expertis, är lite tveksam till siffrorna och vill gärna ha lite kött på benen innan en eventuell diskussion med säljaren.

 

Skidorna är till för varmföre från nollan uppåt, dvs, klister alt kletig burk, och enbart till för långlopp/VL. Här är värdena: 

 

HBW: 1,55 

FBW: 0,28

Flex: 64%

 

Av det jag kan utläsa från denna tråd verkar HBW- och flex-värdena vara bra men fullviktsvärdet låter väl lågt för en klisterskida. Vad tros om skidorna, kan de funka som varmföresskida eller bör de bytas direkt? 

 

Om det kan vara till hjälp är skidorna ett par Atomic Redster WC classic. 

Link to comment
Share on other sites

Golfarn, kan vara lite låg. Men nåt som vi ska testa mer, är detta med att flytta bindning! Har du Rottefella med NIS-platta? Man kan säkert få en 0,28-skida att bli både 0,15 och 0,45 med NIS-platta...! I grunden är den lite låg för klister men ställer du den på minus tre så.... Och den har ju ganska styvt flex! Testa att flytta händerna ett par cm bakåt o kläm ihop!
Link to comment
Share on other sites

Tack för snabbt svar snövinter! Tyvärr har jag inte NIS... Gissar att det iofs går att flytta propulse, men det lär vara lite klurigare och inkludera omborrning. Frågan är vad man bör göra, be om skidbyte eller om det även går att flytta SNS binding? Kan däremot vara svårare att få till ett byte om man går loss och flyttar bindning på egen hand.

Svårt att komma över nojjan när man väl börjat fundera...

Link to comment
Share on other sites

Jag är också lite nojjig över mina nya skidor och tycker de går bra ibland och ibland inte. Enda stället jag testat på är Kalhyttan I Filipstad och det kan ju vara lös konstsnö och ibland hårda spår. Skidorna är i alla fall ett par Madshus Nanosonic 2016 med Nedanstående värden, de är beställda som "Jag stakar mycket då diagonaltekniken inte är perfekt".

 

Synpunkter?

 

HBW: 1,28

FBW: 0,44

Flex: 58 %

 

0,1, 0,2 och 0,3 är samlade inom 4-5 centimeter och nollpunkten ligger också där.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...