Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

Hej!

 

Kan nån utala sig om denna, åkaren väger 5 kg mindre än när testet gjordes, mycket bra teknik besitter åkaren men sämre kondis...

Den som kan avgöra vilken skida det är kan få skambjuda på mina skor som ja har till salu här på forat!

 

http://forumbilder.se/DEKLM/skida

http://forumbilder.se/DEKLM/skida.jpg?width=150

Hej!

Skidan fungerar ok. Väldigt lätt att få fäste på. För mjuk för att fungera riktigt bra i klisterföre skulle jag tro. Skall bli rolig att testa i hårda spår på natursnö. Har inte hunnit preparera glidet än så lite trögt går de.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hej!

Har ett par Carbonlite som jag köpte begagnade för ett antal år sedan och som jag åket några tävlingar på. Dom var ordentligt uppmärkta för en annan åkare (som påstods väga lika mycket som mig) och jag använde det som riktmärke i början och jag var relativt nöjd med skidorna. Senare gjorde jag några bladmåttsmätningar och då visar det sig att 0,1 och 0,2 ligger betydligt längre in än märkningen. Min (för) snabba slutsats blir då att skidorna egentligen är för mjuka för mig. I fjol fick jag dom uppmätta med en Eiker-måler med följande värden:

HBW 1,06

FBW 0,55

Flex 49

 

0,2 ligger enligt Eiker 30 cm framför och 17 cm bakom balanspunkt så att spannet är kort stämmer med min egen mätning tidigare. Skidorna verkar ha bra glidegenskaper i många fören så jag slänger ut frågan till er angående fästzonen; För vilken typ av fästvalla/före skulle detta kunna funka bra/bäst?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har ett par Carbonlite som jag köpte begagnade för ett antal år sedan och som jag åket några tävlingar på. Dom var ordentligt uppmärkta för en annan åkare (som påstods väga lika mycket som mig) och jag använde det som riktmärke i början och jag var relativt nöjd med skidorna. Senare gjorde jag några bladmåttsmätningar och då visar det sig att 0,1 och 0,2 ligger betydligt längre in än märkningen. Min (för) snabba slutsats blir då att skidorna egentligen är för mjuka för mig. I fjol fick jag dom uppmätta med en Eiker-måler med följande värden:

HBW 1,06

FBW 0,55

Flex 49

 

0,2 ligger enligt Eiker 30 cm framför och 17 cm bakom balanspunkt så att spannet är kort stämmer med min egen mätning tidigare. Skidorna verkar ha bra glidegenskaper i många fören så jag slänger ut frågan till er angående fästzonen; För vilken typ av fästvalla/före skulle detta kunna funka bra/bäst?

Eftersom inte glidzonernas utseende finns med är det lite svårt att avgöra exakt i vilket före de borde fungera bäst i.

Halvvikten är ganska låg och ligger någonstans runt en kallföresskida eller låg allroundskida. Slutspannet är ju riktigt hårt och skulle passa bäst till klister om man bara stirrar på siffrorna. Att skidorna är för mjuka med 1,06/0,55 har jag svårt att se. Hur är skidorna att få fäste med (tänkte då slutspannet är ganska hårt)?

Link to comment
Share on other sites

Är enig i att dom inte är för mjuka, ville bara påvisa bristerna i enkla bladmåttsmetoder där man får veta var 0,1 osv är men ingen info vad som händer med spannet där emellan. I det här fallet tror jag att skidan användes av en lättare åkare och då hade man fått lite högre spann på HBW och lite längre fästzon enligt märkningen. Det var en blå-gul skida sades det. Nu med min vikt så är fästzonen riktigt kort men jag tror att glidegenskaperna fortfarande är okej. Det är inget problem med fästet, speciellt nu när jag har all data från Eiker-mätningen. Bara att valla kort (till 0,2) och lägga lite tjockare med burkvalla. Det var lite skumt innan då jag trodde att det korta fätzonen också betydde en mjuk skida och bara drog några tunna och korta lager med burkvalla, då var det svårt med fäste.  

Link to comment
Share on other sites

Är enig i att dom inte är för mjuka, ville bara påvisa bristerna i enkla bladmåttsmetoder där man får veta var 0,1 osv är men ingen info vad som händer med spannet där emellan. I det här fallet tror jag att skidan användes av en lättare åkare och då hade man fått lite högre spann på HBW och lite längre fästzon enligt märkningen. Det var en blå-gul skida sades det. Nu med min vikt så är fästzonen riktigt kort men jag tror att glidegenskaperna fortfarande är okej. Det är inget problem med fästet, speciellt nu när jag har all data från Eiker-mätningen. Bara att valla kort (till 0,2) och lägga lite tjockare med burkvalla. Det var lite skumt innan då jag trodde att det korta fätzonen också betydde en mjuk skida och bara drog några tunna och korta lager med burkvalla, då var det svårt med fäste.  

Mycket klokt tänkt Rune R!! Är säkert så att det var en allround eller klisterskida med lite längre spann för en lite lättare åkare! Fördelen med en sån skida för din del nu då, är väl att som vasaloppsskida kanske den är riktigt bra, med högt fullviktsspann under balanspunkt och lite framåt kanske som brukligt på Fischer, om man bara noterar det som du just noterat, att det gäller att inte lägga för långt med valla! Mät ut 0,2 på FULLVIKT också, och valla rätt så några lager där i den zonen, men var försiktig utanför det och ta bara något eller ett par tunna lager utanför 0,2 på fullvikt, skulle jag säga på den skidan, som en gissning för bra vasaloppsvallning på den skidan

Link to comment
Share on other sites

Tänkte  om man kunde nyttja forumets kompetens på spannkurvor litegranna.

Har tre par skidor och  frågan är hur skulle ni karakterisera dessa olika par, ena paret bild 2 tyckte i alla fall handlaren jag kunde nyttja som grusskidor med gott samvete :) , Bild 3 har vi analyserat här förut. men vad skall jag använda de olika skidorna till och vad är deras styrka och svagheter tycker ni. skall jag eventuellt kompletera skidparken med något . Fick ju lite info där dom kollade dem men alltid kul att höra vad ni tycker.

 

 

 

http://i295.photobucket.com/albums/mm153/BosseHall/Mobile%20Uploads/20150114_174128.jpghttp://i295.photobucket.com/albums/mm153/BosseHall/Mobile%20Uploads/20150114_174043.jpghttp://i295.photobucket.com/albums/mm153/BosseHall/Madshushypersonic90.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bild 1 och 3 ser rätt lika ut, men flex och hårdhet i skidan kan ju skilja ändå. Bild 3 lite längre spann. Båda är väl typ burk, fast i tryckzonerna åt allround/blött håll till. Just tryckzonerna är ju tvärtom på bild två. Så där har du ju en suverän skida i riktigt torrt knirrföre OM DU KAN TÄNKA DIG ATT BARA STAKA - stålsickla, skit i fästvallan, staka och åk! Ska du ha den i blötare före måste du rilla kraftigt - typ 2 mm skärande. Men självklart är den för mjuk annars. Tunt tunt med fäste runt balanspunkten och lite framåt och pyttelite bakåt, möjligen på den :). Ingen av dem är klisterhög. Men bild 3 madshus, kan du säkert köra klister om du är försiktig och lägger väldigt tunt och inte alls särskilt långt bak. Bild 1 är väl ungefär liknande, den är ju faktiskt högre på halvvikt än Madshus bild 3. Dock är spannet lite längre fram lite kortare tycker jag mig se i hastigheten här.

Link to comment
Share on other sites

HJÄLP! Jag har relativt nya skidor (inte hunnit klura ut vallning i alla fören ännu) som jag har problem med att få både fäste och glid på i före varmare än -10. Lite trist eftersom att jag är Vasaloppsåkare och ska köra seedningslopp på lördag. Tänkte att jag kanske kan få hjälp av er med tips hur jag ska valla och rilla dessa skidor i varmare före säg -5 till några plusgrader. Eller ska jag investera i hårdare skidor (helst inte) eftersom att jag är hyfsat stakstark om jag får bra glid.

http://forumbilder.se/EA423/spannkurva.jpg?width=150

Link to comment
Share on other sites

efter att ha läst sista sidorna av tråden (ska läsa resten då jag får tid) så börjar jag bli nervös   :(  :wacko: över mina nya redline som står där hemma (helt oanvända). Jag fick tvärr inte med mig någon kurva men HBW = 1.80 (Kan editera in fler värden om ni önskar se) tyckte försäljaren (som är erkänt duktig) att kunde staka mycket och utnytja gliden både från glidzonerna men också tackvare att fästet inte låg i men samtidigt orkade jag trycka ner skidan för fäste. Skidan var märkt med 95+ men jag med mina 80kg verkade passa med skidorna enligt bladmåtts-testerna.

*suck* skulle aldrig börjat läsa denna tråd  :D

Link to comment
Share on other sites

tja, jag har ett par redline plus, märkta för 95+. jag väger 81 kg. På 84 kg har de måtten 2,2/0,35 (Eikermätare). De fåtal turer jag åkt med dem har jag nog tyckt att det inte varit ngra problem få fast dem, samt glidet verkar konkurrenskraftigt. Med reservation för att jag ju haft få att jfra med och jag vet ej vad de haft för skidor o prep.

 

Med tanke på fullviktshöjden på mina skulle jag inte vilja väga 95 + kg och åka på dem, även om nollzonen är rätt lång. - Jag kan också tycka att då jag vallade bak till runt mitten hälen, men väl framför 0,5 mm (på halvvikt), det slets bort ngt lite valla allra längst bak. Efter jag drog in fästonen bak en liten bit till är fästvallningen tämligen intakt även efter en sedvanlig 5-milatävling.

Link to comment
Share on other sites

Hei! 

 

Hvordan er dette paret? Jeg er syklist, og benytter ski til vintertrening og går av og til et mosjons-/bedriftsrenn.

 

Ønsker kald/all-round ski til blå/fiolett voks.

 

 

Ski 1:

http://forumbilder.se/EA42G/1.gif

 

 

Ski 2:

http://forumbilder.se/EA42G/2.gif

 

Ski 1:

 

H@BP: 1,30

F@BP: 0,25

27 - 34 (tip)

29 - 36

32 - 38

 

Ski 2: 

H@BP: 1,16

F@BP: 0,22

 

Klarer ikke å lese smøresonene, men man kan se på kurven at denne har et mye lavere spenn foran balansepunktet enn ski nr. Kan dette gi noen problemer?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

oladonk;

 

huh så fin (i teorin)  för riktigt kall/torrföre. låååånga glidzoner ganska flackt spann, då det ju inte är så högt. Ngra få lager hård blåvalla så skall väl den i teorin gå kanon i kall o torr snö.

 

många skulle nog dock tycka den är i lägsta laget vad gäller spannhöjder, iaf för långlopp.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Hvorfor mener noen at den kanskje er for lav? Jeg er ikke northug. Har bare gått små renn på mindre enn 16km. Vurderer å begynne med 42km renn. Jeg vet at dette ikke er noen god klister ski, men det må vel kunnebrukes et syltynn isklister og blått over om det er kalde og isete spor. Om jeg så må ofre bittelitt glid.

 

Og lilla tørrsmøring?

Link to comment
Share on other sites

Men da ser det i allefall ut til at de er gode ski på tørrvoks fra 0grader og nedover?

 

I mitt hode burde et syltynn lag med blått klister og et par lag blå extra oppå gå greit ved isete spor og minusgrader eller er det helt ut aktuelt?

 

Var litt bekymret for forskjellen i helvrktskurven på skiene, men det er kanskje ikke noe å tenke på?

 

Noen flere gode vurderinger?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hjälp mig med mina nya varmföresskidor!

 

Jag har precis fått hem ett par Fischer RCS Classic Plus (medium, 202cm) som ska fungera som mina Vasaloppskidor. Skidorna är uppmärkta med något som jag tolkar som en Skiselectorlapp där följande står: Offset: 130mm, Skidindex 3467, Half@BP 1,42, Full@BP 0,36.

 

Skidorna är utvalda utifrån en åkarvikt på 67 kg (jag väger egentligen 65 men vill gå upp lite muskler). Jag har helt ok teknik för att vara en Vasamotionär i led 5 (enligt bla skidinstruktörer).

 

Frågan är såklart: Är de tillräckligt höga för att använda som varmföresskidor?

Vet att Skiselector inte är en sanningsmaskin och att lika skidmärken har olika spannprofiler, men jag kan tyvärr inte ge mig ut och testa skidorna då vintern har gått i dvala.

Finns det någon med Fischererfarenheter av varmskidor?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...