Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

Vad säger det ?

Du felciterar ju. Satt ett punkt mitt i min mening  :D

 

Skriver om lite här då.

T.ex. flex 58% är väl 58% av den tilltänkta åkarens totalvikt för att få ner skidan till 1 eller är det 2 mm från underlaget.

 

Alltså skidan ska visa en liten spalt mot mätbordet i t.ex. en Eickermätare. Så om du plockat fram en skida med fina värden på HW och FW vid 140mm så flyttar du fram tryckpunkten till 70mm från balanspunkten och belastar skidan tills det endast återstår 1 eller om det är 2 mm spalt. Sedan dividerar man denna belastning med tilltänkta åkarens vikt och får fram ett värde som de kallar flex-värde eller slutspann.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Du felciterar ju. Satt ett punkt mitt i min mening  :D

 

Skriver om lite här då.

T.ex. flex 58% är väl 58% av den tilltänkta åkarens totalvikt för att få ner skidan till 1 eller är det 2 mm från underlaget.

 

Alltså skidan ska visa en liten spalt mot mätbordet i t.ex. en Eickermätare. Så om du plockat fram en skida med fina värden på HW och FW vid 140mm så flyttar du fram tryckpunkten till 70mm från balanspunkten och belastar skidan tills det endast återstår 1 eller om det är 2 mm spalt. Sedan dividerar man denna belastning med tilltänkta åkarens vikt och får fram ett värde som de kallar flex-värde eller slutspann.

 

OK, då förstår jag, om det handlar om slutspann. Om man teoretiskt skulle få ett värde på 100 % skulle det i så fall innebära att skidan hade så mjukt spann att det släpade i hela tiden eller är det tvärtom ?? Jag frågar detta för att få reda på tankegången med flexvärden. (och kanske få svaret på varför jag haft svårt att få fäste på skidor med hårt slutspann)

Link to comment
Share on other sites

 

Du felciterar ju. Satt ett punkt mitt i min mening  :D

 

Skriver om lite här då.

T.ex. flex 58% är väl 58% av den tilltänkta åkarens totalvikt för att få ner skidan till 1 eller är det 2 mm från underlaget.

 

Alltså skidan ska visa en liten spalt mot mätbordet i t.ex. en Eickermätare. Så om du plockat fram en skida med fina värden på HW och FW vid 140mm så flyttar du fram tryckpunkten till 70mm från balanspunkten och belastar skidan tills det endast återstår 1 eller om det är 2 mm spalt. Sedan dividerar man denna belastning med tilltänkta åkarens vikt och får fram ett värde som de kallar flex-värde eller slutspann.

 

OK, då förstår jag, om det handlar om slutspann. Om man teoretiskt skulle få ett värde på 100 % skulle det i så fall innebära att skidan hade så mjukt spann att det släpade i hela tiden eller är det tvärtom ?? Jag frågar detta för att få reda på tankegången med flexvärden. (och kanske få svaret på varför jag haft svårt att få fäste på skidor med hårt slutspann)

 

Vid hundra procent så skulle åkares totalvikt behövas vilket blir väl spänstiga skidor va?

Tror  man pratar om sextio till sextiofem procent vid blötföre och sen mindre och mindre i steg om en par procent ner mot kallt före, men detta är ju siffror som jag inte vill skriva under på varför jag skriver dem i textform :)

Link to comment
Share on other sites

Tror att flexvärde och slutspann används lika . Man ser vad mycket vikt som krävs för att pressa ned skidan till 0,2 mm .

 

Ex : En åkare väger 75 kg . Det krävs 41 kg tryck till 0,2 mm på ett avstånd av 7 cm . Man dividerar 41/75=0,546 eller 55% . Om man är duktig i sin teknik kan % vara högre . Detta motsvarar cirka 4 lager valla . 5-6 lager och man har ett kanon fäste . Ett lågt flexvärde är bra tillsammans med  ett högre spann . Detta ger en bra bärighet och en perfekt långloppsskida  . Tror det blir bra för en motionär som använder alla tekniker under ett lopp . Kanske inte stämmer för en stakbroiler . 

Link to comment
Share on other sites

Tror att flexvärde och slutspann används lika . Man ser vad mycket vikt som krävs för att pressa ned skidan till 0,2 mm .

 

Ex : En åkare väger 75 kg . Det krävs 41 kg tryck till 0,2 mm på ett avstånd av 7 cm . Man dividerar 41/75=0,546 eller 55% . Om man är duktig i sin teknik kan % vara högre . Detta motsvarar cirka 4 lager valla . 5-6 lager och man har ett kanon fäste . Ett lågt flexvärde är bra tillsammans med  ett högre spann . Detta ger en bra bärighet och en perfekt långloppsskida  . Tror det blir bra för en motionär som använder alla tekniker under ett lopp . Kanske inte stämmer för en stakbroiler . 

 

Tack sacrum!

0,2 ska det vara, men även hört 0,1 mm.

Som jag förstår det så är det just tryckpunktens placering 7cm längre framåt som gör att man får helt andra siffror på slutspannet jämfört med det för HW som mäts vid 14cm från balanspunkten.

 

Är det så att 7 cm motsvarar trampdynan och 14 cm mitt under foten på en "medelfot"?

Link to comment
Share on other sites

14 cm är punkten där balanspunkten(större delen av kroppens tyngd) är vid dubbelsstakning . 7 cm är tyngden på ett ben vid tyngdöverföring . Nis plattan ger nu möjligheter att variera och testa själv . En fot av storlek eu 40 är cirka 25 cm . Detta motsvarar trampdyna 7 cm och 14 cm högsta punkt på fotvalv .  

Link to comment
Share on other sites

Oladonk:-) 700 kronor?;-) mja .... Tryckzonerna är åt blötförehållet till, framförallt bak helt klart!! Men för det föret är de lite väl låga på fullvikt:-). De kanske passar för blå extra o den sortens nysnö med mkt luft o struktur o bra glid i. Inte torr snö o inte många lager valla. Inte kletig valla. Typ:-)
Link to comment
Share on other sites

fram synes det ju vara en ganska lång tryckzon men bak betydligt kortare. - Men ibland, alltför ofta är min erfarenhet, kan maskinen luras lite. - Om du trycker ihop skidorna mot varandra hur ser glidzonerna ut då, går de isär tidigt bak?

 

Jag kan gilla att se själv, genom att trycka ihop skidorna (då får man iof det gemensamma spannet) eller ännu hellre en eikermätare elikn, hur hela spannet ser ut vid olika belastning.

 

Har du långa glidzoner även bak, torde det i detta avseende kunna indikera en kall/torrföresskida.

 

Är det korta glidzoner bak o fram, kanske de kan anses ngt låga i spannhöjden för lite kletigare burk. Dock att detta med spannhöjder är väl "på väg ner" i Sverige. Tror i tex Norge (förvisso generellt mer kuperade spår) har man länge haft "som mall" betydligt lägre skidor än i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Ikke legg for mye tillit til Skiselector. Målinger kan variere fra gang til gang. Å velge stakeski, det må nesten prøves på snø. For å sjekke trykksoner, klem skiene sammen, hold de opp mot lyset, se hvor mye av glisonene som ligger tett mot hverandre. For å sjekke kammerhøyde, klem skiene godt sammen, en kaldski bør lukke seg i hele smørsonen uten større anstrengelse.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag tycker mer att de ser ut som en klisterdekal, bör gå ruskigt tungt och sen så har du glömt bindningen ;)

Skämt åsido så ser de bra ut! Men vis av erfarenhet så måste de ju provas på snö för att veta.

 

Mvh F

Tack för svar!

 

Klisterdekalen ska sitta på årets Fischer Carbonlite. Har till imorgon på mig att köpa dom för en mindre förmögenhet (rea 30%). Det jag är fundersam på är om glidzonerna är lite korta för en kallskida, och möjligen att är FBW lite låg? Å andra sidan var det en åkare från bruksvallarna som tog fram dom åt mig  :D så jag kanske tänker för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar!

 

Klisterdekalen ska sitta på årets Fischer Carbonlite. Har till imorgon på mig att köpa dom för en mindre förmögenhet (rea 30%). Det jag är fundersam på är om glidzonerna är lite korta för en kallskida, och möjligen att är FBW lite låg? Å andra sidan var det en åkare från bruksvallarna som tog fram dom åt mig  :D så jag kanske tänker för mycket.

Hämtade ut skidorna idag. Det var inte alls Carbonlite som jag trodde utan Speedmax 902 (plus). Skidan är egentligen designad för varmföre men kan användas som en "lättkickad" kallskida med lite tur.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vad tror ni om dessa Carbonlite (202 2014/2015) från Skistart?

 

Vikt: 100kg
 
HBW: 1,25
FBW: 0,25
Flex: 53%
 
Tänkt som allroundskida på VL(runt 6h) och andra lopp runtomkring Dalarna. Blir lite orolig att FBW är för lågt. Ja jag vet att jag väger för mycket och att det är svårt att hitta hårda skidor till min vikt. Jobbar på det :-) dvs att minska vikten. Om jag går ner till tex 95, blir  värdena högre då? 
Link to comment
Share on other sites

100 e 95 kg påverkar ytterst lite.

har en klisterskida m 0,35 på fullvikt som m redigt m rödklister o bra fäste glider skitbra.

 

Kan säkert vara en bra burkskida. Pga ej så hög halvvikt KANSKE inte I TEORIN optimal för lite varmare burk.

Carbonlite plus gissar jag o då väl alround glidzoner dvs typ om du pressar ihop skidorna mot varandra så ligger belägen utanför fästzonen mot varandra typ 12-20 cm, mediumspret.

Link to comment
Share on other sites

 

Vad tror ni om dessa Carbonlite (202 2014/2015) från Skistart?

 

Vikt: 100kg
 
HBW: 1,25
FBW: 0,25
Flex: 53%
 
Tänkt som allroundskida på VL(runt 6h) och andra lopp runtomkring Dalarna. Blir lite orolig att FBW är för lågt. Ja jag vet att jag väger för mycket och att det är svårt att hitta hårda skidor till min vikt. Jobbar på det :-) dvs att minska vikten. Om jag går ner till tex 95, blir  värdena högre då? 

 

Känner igen problemet tyvärr, men meningen är ju att man ska gå ner i vikt så det får man ta i beräkningen, så när du väger nittio och flåset är på topp så blir de ju perfekta :)

Annars verkar det som Skistart har fått tag på mycket Madshus med spann för oss fullvuxna.

Link to comment
Share on other sites

Har svårt att gå ner då det är bara muskler :D Har stakat VL(12) med blanka skidor på 6h från led4. Samt kom 139'a på Vansbrosimmet (2013).

Så har Skistart lurat på mig för mjuka skidor tro? Trist. De kunde väl ha sagt att de hade Madshus med bättre spann. Dessutom verkar bara ena skidan vara mätt, då det bara var 1 av skidorna som hade etiketten. Kanske dom har för mycket att göra och börjat slarva. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...