Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

Flexvärde är den den vikt som krävs för att trycka ner skidan så att fästvallan kommer i kontakt med snön och ger fäste.

Man brukar säga att cirka 55 till 60% av åkarens kroppsvikt som anläggs 7-8 cm bakom balanspunkten är en lagom vikt för en motionär med anständig åkteknik. 

 

Mätningen skall alltså simulera trycket man kan lägga på skidan då man glidit ut maximalt, i diagonalåkning, och skall påbörja frånskjutet. Det är ett kritiskt läge då man inte vill att det skall fästa. Främre fotbladet, som man trycker till med, ligger ca. 7-8 cm bakom balanspunkten. Man kan alltså inte lägga hela sin kroppsvikt då foten befinner sig framför kroppens tyngdpunkt så man har uppskattat det till 55 till 60%, alltså är ett generellt värde.

 

Vid mätning av flexvärde/slutspann i en spannmätare eller på köksbänk :) vill man att det skall vara ca. 0,2 eller 0,3 mm mellan skida och underlag, vid 55-60% kroppsvikt, då vallan bygger så mycket. 

 

Det blir lättare att få fäste om man har 0,2 mm, vid 55% av kroppsvikten, än 0,3 mm.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Att tolka spannkurvor är en hel vetenskap, som jag inte fattar mycket av. Som lekman kan man ju låta mäta upp ett par egna skidor, som man är mycket nöjd med och sen ha spannkurvorna som jämförelsematerial vid nyköp. I övrigt får man lita på att den personal, som säljer skidorna är kunnig och kan förklara kurvorna på ett lättbegripligt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Å få feste på en ski innebærer jo å bruke mer enn fullvekt(pga akselerasjon)? Å ha en viss kammerhøyde på fullvekt angir om skien vil gli ved fremføring. F.eks vil en ski med klister og 0,20 mm kammehøyde på fullvekt gi dårlig følelse ved fremføring av skien i diagonal fordi klisteret vil gripe snøen og gi ujevn gli.

Link to comment
Share on other sites

Man pratar ofta om åkskicklighet spelar in vid val av skidor, men även om man har bra inövad teknik, så minskar kraften i nertrycket vid stigande ålder efter 60+. Jag menar att vad det blir översatt i mm-värden är svårt att helt avgöra i butiken, om man inte har en annan skida att referera till.

Jag vill även ha reda på spannhöjd i obelastat tillstånd, då jag gillar skidor med lite "kick" i, inte supermjuka i början med hårt slutspann. Frågan är om Skiselector kan ge svar på hur spannet ser ut obelastat, halvviktsuppgifter finns, vilket jag antar är när man står på skidorna med båda fötterna i glidfasen. Helviktsuppgiften borde väl vara  på hela foten i glidfasen, finns det

uppgifter när man står på tå i avstampsfasen också ?

Link to comment
Share on other sites

tror det skrivs om det tidigare i denna tråd, men typ 50-65%, eller tex 0,2 är väl ngt i stil med slutspannet. en siffra på 0,2 anger högsta spannhöjden när man går upp på tå/trampdynan på helvikt, samtliga kurvor anges då som tex 1,5/0,4/0,2, (alltså halv/full/full på tå)

 

med reservation för att % siffran inte har ngt med slutspann att göra, utan "ngt annat"...?

 

tror det sägs att över 60% är ganska mkt. Men det skall väl ses i relation till övriga siffor. Tex (om det nu är så vanligt) - en skida med 1,2/0,2, 68%, borde inte vara svår få fäste på pga den låga höjden på fullvikt, trots en hög %.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Kan nån utala sig om denna, åkaren väger 5 kg mindre än när testet gjordes, mycket bra teknik besitter åkaren men sämre kondis...

Den som kan avgöra vilken skida det är kan få skambjuda på mina skor som ja har till salu här på forat!

 

 

 Spannet är hyffsat hårt, alltså upp mot varm burk och klister. Har åkaren gått ner 5kg så kan man blir ju spannet ytterliggare lite hårdare.

 

Glidzonerna ser riktigt fina ut, jämna och långa, vilket gör att de går bäst i kallföre.  Blir väl en fin stakskida i kallföre med rejält spann, och med rätt struktur går den nog även bra upp emot lite varmare temperaturer!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Kan nån utala sig om denna, åkaren väger 5 kg mindre än när testet gjordes, mycket bra teknik besitter åkaren men sämre kondis...

Den som kan avgöra vilken skida det är kan få skambjuda på mina skor som ja har till salu här på forat!

 

http://forumbilder.se/DEKLM/skida

http://forumbilder.se/DEKLM/skida.jpg?width=150

Typiska Atomic World Cup ganska lätt att se faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Kan nån utala sig om denna, åkaren väger 5 kg mindre än när testet gjordes, mycket bra teknik besitter åkaren men sämre kondis...

Den som kan avgöra vilken skida det är kan få skambjuda på mina skor som ja har till salu här på forat!

 

http://forumbilder.se/DEKLM/skida

http://forumbilder.se/DEKLM/skida.jpg?width=150

Mja... Så sjukt lång tryckzon är ju vanligast på Salomon, One Way och förvisso även på Atomic.... Finns ju en del Salomon med svart bakgrundsfärg.... Gissningen blir en Salomon Equipe 8!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Rätt! Nå vad säger du om kurvan då? och vad vad du villig att betala för dojjorna?

 

Mvh Fredrik

Tjena... Ja RC Classic var egentligen det jag tänkte gissa på, det var ju en åkare med mycket bra teknik osv... och Equipe 8 är ju en skida mer åt motionshållet... Men så gick jag in på Pölders sida, och tyckte RC Classic hade lite korslagda ränder runt det svarta och att Euipe 8 inte hade det, så då skrotade jag min gissning. Kasst tänkt, men rätt i grunden alltså :) . (Sjukt) långa tryckzoner. Bäst för torr snö, skulle jag gissa, utan luft och struktur. Hade varit bra första halvan av VL -10, -11 och -13.... Grov rak rill behövs nog ofta för att klara lite fukt. Sen får man ju prova då mot ett par mer allround eller åt klisterhållet och jämföra om man ska veta mer, men långa tryckzoner som sagt

Link to comment
Share on other sites

Man kan Inte bara titta på spannhöjden och säga om ett är en bra eller dålig skida. Det säger inte så mycket faktiskt. Det är flexen som är mer avgörande.

5 kg mer elle mindre påverkar inte så mycket mera. Om du skulle mäta om skidan med 5 kg mindre så skulle du troligen bara se att halvviktskurvan är lite högre, men att helviktskurvan inte påverkar särskilt mycket.

Men en Salomon EQ RC är jul en fin skida som oftas har en ganska rak flexkurva så den är ganska lättåkt, men har ändå en bra bärighet.

Så med 5 kg mindre gissar jag dom fungerar ungefär som med 5 kg med helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

20141110_112141.jpghttp://www.skidforum.se/index.php/topic/6940-det-h%C3%A4r-med-spannkurvor/page-43?do=findComment&comment=147013

Dette er noen drittski. Skiselector viste at disse var godt innenfor kaldski-sonen. Men skiene er de vanskeligste jeg har hatt. Glipper mye med burkvalla selv med så tykk smøring at de gikk merbart dårligere. Derimot glider de bra i -5/-6 og tørr snø, men aldri trygt feste. At høyeste punkt, 0,4 er så langt foran BP og at området med den høyden er så langt er nok årsaken. Ser faktisk at Madhus valgte disse for 85-95kg, Skiselector grovplukket de til 70 +/- 5g. Skiselector erstatter ikke fagfolk. Heller Eiker og fagfolk enn Skiselector.

20141113_135049.jpg

Link to comment
Share on other sites

20141110_112141.jpghttp://www.skidforum.se/index.php/topic/6940-det-h%C3%A4r-med-spannkurvor/page-43?do=findComment&comment=147013

 

Dette er noen drittski. Skiselector viste at disse var godt innenfor kaldski-sonen. Men skiene er de vanskeligste jeg har hatt. Glipper mye med burkvalla selv med så tykk smøring at de gikk merbart dårligere. Derimot glider de bra i -5/-6 og tørr snø, men aldri trygt feste. At høyeste punkt, 0,4 er så langt foran BP og at området med den høyden er så langt er nok årsaken. Ser faktisk at Madhus valgte disse for 85-95kg, Skiselector grovplukket de til 70 +/- 5g. Skiselector erstatter ikke fagfolk. Heller Eiker og fagfolk enn Skiselector.

 

20141113_135049.jpg

Nu ska vi se då Hallvardeb... 0,4 i ett område som är så långt som ett par dm framför balanspunkten är såklart ingen mjuk skida - så bedömer jag den iaf. Men det är en allround. Både på höjd och tryckzoner. Skulle kunna vara en kanon-Vasaloppsskida! Men hur är flexen, som du är inne på Skåningen? Jag menar: Nyper skidan över hela spannet när du står på spannbräda och går upp på tå? Om den gör det, bör det vara så att du har dålig teknik eller vallar för lite i pyramid. Självklart bör du valla i pyramid på en sån skida. Och från 10 cm bakom balanspunkten och bakåt kan du ju inte lägga mycket valla på den skidan.... Då tar det på glidet.... Har du NIS kan du ju experimentera med att flytta fram ett hack. Kanonskida med andra ord! ;)  Om du inte har dålig teknik, eller åker i Nordmarkas backar och vallar för lite i pyramid ;).... Fast nu undrar jag (redigerat inlägg) - det är ju två väldigt olika bilder... Hur menar du... är det två skidor eller två mätningar..... Den nedre bilden är ju helviktshöjden 0,3 ja.... Vad är skillnaden på mätningen mellan bilderna?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vallar i pyramid, og vallade med tanke på 0,4mm foran BP. Jeg går mye bakker, og må hoppe på tå for å få såvidt feste. Dette er ingen burkvalla-ski som Skiselector mener.

Bilde nr 2 er fra den andre skien og en måling som Skiselector gjør for å estimere skiparet for at det enkelt skal kunne velges ut til kunden.

Link to comment
Share on other sites

Oki.... Jo det är såklart man måste kolla på skidan på flera sätt. Känna, stå på spannbräda och gå upp på tå...  Och kolla flexsiffror... Är det inte ofta så på Madshus, att helviktshöjden ligger kring 0,3-0,4 och du kan lägga på ett antal kilo och det ändrar sig inte? Eiker kanske du får ut mer intressant info? Kan inte den alls. Hur menar du? "Fagfolk" kan vara bra - ibland ;) Men madshus empower-mätning, tycker jag verkar ligga väldigt högt i kg-värderingen om man ser till oss Vasaloppssvenskar :D . Tror Madshus empower-siffror passar mer för dina motbacker i Nordmarka eller Birken ;) . Eller?. Förresten - det är bägge skidorna som "slipper" eller bara den hårdare av de två i paret? Vad är din vikt? Skrev du det?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

https://drive.google.com/file/d/0B7WNfcfb0vNJVW1kTVVsbEN0QnM/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B7WNfcfb0vNJa1BHUWo5MkNwRHc/view?usp=sharing

 

Ursäkta teknikstrulet.

Vad tror ni om dessa?

Madshus Redline 205 cm Cold. Borde bli en ok burkskida?

 

Fischer Speedmax 207 cm plus. Köptes som en klisterskida men verkar kanske inte nog hög? Är det normalt och rimligt att ett par skiljer så mycket mellan skidorna?

Link to comment
Share on other sites

https://drive.google.com/file/d/0B7WNfcfb0vNJVW1kTVVsbEN0QnM/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B7WNfcfb0vNJa1BHUWo5MkNwRHc/view?usp=sharing

 

Ursäkta teknikstrulet.

Vad tror ni om dessa?

Madshus Redline 205 cm Cold. Borde bli en ok burkskida?

 

Fischer Speedmax 207 cm plus. Köptes som en klisterskida men verkar kanske inte nog hög? Är det normalt och rimligt att ett par skiljer så mycket mellan skidorna?

redline skien ser perfekt ut som burkski.. har sett skiselectormålinger på flere norske toppløpere sine... veldig lik. Den vil nok fungere på de fleste fører på minussiden.. fine vinkler på overganger feste/glidsoner

 

speedmax skien ser mer ut til å være en klister med dekning ski.. litt låg for å være ren rødklisterski. Men verd å forsøke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...