Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

Tack!

Saknar en etikett möjligen då... Undrar om 47.4kg till 0.2mm är för hårt för mig på 73kg. Som klisterskida. Förmodligen. 

Hej!

Dina skidor behöver inte vara för hårda.

Jag har mf 61,7kg på mina "klisterskidor" väger 85kg och de är absolut inte för hårda.

Allt beror på tekniken. Mina skidor har 4 etiketter, tre från fabriken och en från Salomon racing.

 

Mvh F

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har kikat lite här, dock inte läst allt men, har en fundering.

Har tänkt skaffa ett par rygg/zero skidor.

 

Givetvis är det mycket som spelar in men hur bör man tänka ang spannhöjd och glidzoner på ruggskidor?

Har kall o klisterskidor så tänker specifikt för ruggföre på t.ex. Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker väl att man bör välja så pass hårda skidor så att ruggen inte riskerar att gå i. Jag köpte mina på rea, och då blev det ett par Madshus nanosonic. En fördel jag tyckte med just Madshus var att de har en relativt kort ruggzon. Vill jag kan jag ju rugga lite framför om jag tycker det behövs. Ska jag vara ärlig tror jag inte jag mätt upp dem med siffror. Men om jag gjort det kan jag återkomma efter helgen, då jag måste placera om alla mina skidor.

 

Annars skrev jag lite siffror på sidan 30. 

Nedan det jag menade, för de som inte orkar backa...

 

Lite generella siffror som jag sett för ”bra åkare”:

Kall 1,0-1,2/0,20-0,35

Allround 1,1-1,25/0,30-0,40

Noll 1,2-1,35/0,30-0,45

Klister 1,2-1,5/0,35-0,55

Själv föredrar jag relativt höga siffror, och i många fall betydligt högre än dessa lite generella. Dessutom föredrar jag, och jag tror andra med mig, en hög skida på HBW för långlopp. Dock bör den inte vara så hög på FBW om man på ett långlopp ska orka trycka ner fästet i längden. Dessutom får man vara lite noga med att skidorna har hyfsat långa glidzoner. D.v.s. kanske inte samma spret och högt FBW som på en ren klisterskida.

Link to comment
Share on other sites

Jo denna tråd är fantastiskt intressant, hög tid att den tar fart igen ;)

 

Tack för svaren!

 

Så, pratade med en säljare också, en duktig sådan.

Han tyckte man lungt kunde gå upp emot 1,5 på hbw men hålla sig runt 0,3 fbw när det gäller ruggskidor med inriktning långlopp.

 

Har ni några tankar ang struktur på ett par ruggskidor?

Link to comment
Share on other sites

Jo denna tråd är fantastiskt intressant, hög tid att den tar fart igen ;)

 

Tack för svaren!

 

Så, pratade med en säljare också, en duktig sådan.

Han tyckte man lungt kunde gå upp emot 1,5 på hbw men hålla sig runt 0,3 fbw när det gäller ruggskidor med inriktning långlopp.

 

Har ni några tankar ang struktur på ett par ruggskidor?

Jag håller med, att ha kontroll på spannet på skidorna är nog det allra viktigaste för oss skidåkare (åtminstone vi motionärer som måste hålla rätt på detta själva). Är spannet fel så blir det nog omöjligt att kompensera med, det jag tror,  näst viktigaste, struktureringen (som ju kan åstadkommas på olika sätt) och sist i kedjan (vallning), åter som jag tror. Det finns ju god erfarenhet av spannmätning men vad jag vet har denna fundamentala parameter inte undersökts så mycket vetenskapligt eller i nogggrant redovisade rapporter med tester. Är det någon som känner till några uppsatser och sådana  rapporter etc. som beskriver detta ? Jag är mycket intresserad att veta detta och återkommer absolut i ämnet. ;)

 

 

B)

Jag funderar mycket på just detta för närvarande och återkommer 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då alla pratar om korta respektive långa Glidzoner, är det ngn som har lite info kring vad som är korta (ex blötföre) mellan (Allround skida) och långa (knirrföre), alltså cm längder...??

 

Vad säger man om spret på ett par knirrskidor?? Har ett par RedLine som har Hbw 1,03, Fbw 0,22 och Flex på 52%. Glidzonerna längd är 17cm fram och 24cm bak. Skidan har ett ganska rejält spret, då jag klämmer dem mot varandra, tom mer än min frus Nanosonic klisterskidor. Har inte provat dem ännu, men hur tycker ni Glidzonerna och mycket spret verkar för att ha som knirrföre skida?

Link to comment
Share on other sites

på mina klister, redline plus, som gick grymt på VL 2015 (skidorna var i mål ngn halvtimme före mig), när jag håller dem mot varandra är det kanske ca 10 cm (max) fram o bak som ligger mot varandra. (iofs också redigt grov struktur, inge borstning)

 

17cm fram o 24 cm bak är väl hyffsad gnetspannkurva, kan jag tänka mig, även om man nog gärna önskar sig mer. - nog definitivt för mkt för en klisterskida för blötföre.

 

Har ett par äldre carbonlite (den gråa) med extremt lite spret, i princip inget fram o bak. På 2015, Orsa Ski Marathon i -15/-20 gled jag märkbart bättre än ett antal led 1 åkare med blanka skidor, medans jag hade rullskidfäste. (jag tävlade inte utan lade mig efter deras klunga i dryga milen)

 

beror väl lite på vad man väger också kan jag tänka mig. Högre vikt borde väl innebära längre tryckzoner, eller tänker jag fel?

 

Av detta ovan, ganska anekdotiska, kan man nog dra slutsatsen att glid/tryckzonerna is da shit o ha koll på.

 

(älskar denna tråden. På tal om trådar, snart dags lyfta Labradorens Skiddogma)

Link to comment
Share on other sites

på mina klister, redline plus, som gick grymt på VL 2015 (skidorna var i mål ngn halvtimme före mig), när jag håller dem mot varandra är det kanske ca 10 cm (max) fram o bak som ligger mot varandra. (iofs också redigt grov struktur, inge borstning)

 

17cm fram o 24 cm bak är väl hyffsad gnetspannkurva, kan jag tänka mig, även om man nog gärna önskar sig mer. - nog definitivt för mkt för en klisterskida för blötföre.

 

Har ett par äldre carbonlite (den gråa) med extremt lite spret, i princip inget fram o bak. På 2015, Orsa Ski Marathon i -15/-20 gled jag märkbart bättre än ett antal led 1 åkare med blanka skidor, medans jag hade rullskidfäste. (jag tävlade inte utan lade mig efter deras klunga i dryga milen)

 

beror väl lite på vad man väger också kan jag tänka mig. Högre vikt borde väl innebära längre tryckzoner, eller tänker jag fel?

 

Av detta ovan, ganska anekdotiska, kan man nog dra slutsatsen att glid/tryckzonerna is da shit o ha koll på.

 

(älskar denna tråden. På tal om trådar, snart dags lyfta Labradorens Skiddogma)

 

Jo känns som Glidzonerna är riktigt riktigt viktiga. Jag väger iof sig bara 68 kg, men Glidzonernas längd skulle ändå vinna på vara så långa som möjligt...kanske ännu viktigare då man e lätt för att bygga upp den nödvändiga värmen för att skidan ska glida på en vattenfilm i gnetföret..?? Har ett par andra RedLine uttaget för stakning/kallföre med Hbw 1,38, Fbw 0,31 Flex 63%. Den har Glidzoner fram på 26cm och bak på 37cm med lite lite lätt spret bara. Den känns som kan bli en super skida till Vasaloppet om det blir som Vasaloppet ibland e med minusgrader och omfrästa spår sista dagarna.. Vad tror ni..? Funderingen ligger fortfarande mest kring Glidzonerna längd å spret på dom låga knirrskidorna.. Några fler mått på andras Glidzoner på skidor som funkar bra och dåligt.

 

Carl A: Vad är det för Hbw, Fbw och Flex på dina RedLine Plus??

Link to comment
Share on other sites

Blött eller gnet... jag är med på diskussionen om hur långa glidzonerna borde vara men hur tänker man i lösa spår?

Det borde vara en annan tanke där tycker jag som kanske inte är så beroende på temperaturen?

Min tanke har alltid varit att litet spret är bättre vid lösa förhållanden... få mer bärighet helt enkelt, annrs plogar man bara snön framför sig?

 

Normala Vasaloppsföret är ju just lössnö... åtminstone något startled bakåt pga omfrästa spår (ej 2015) på natten.

 

Hur mäter ni glidzoner förresten? Mina SkiSelectorgrafer visar väldigt korta "platta" delar och det mesta är kurvor....

Jag får fråga mäster själv vid nästa omslipning...

Spelar inte vinkeln på "spretet" roll?

Link to comment
Share on other sites

Funderat länge på hur stor betydelse glidzonernas tryckprofil har. Vad blir det för skillnad om det är en lång övergång från inget tryck till fullt tryck, resp en brutalt tvär början på glidzonen? Är glidzonens utformning viktigare för främre glidzonen där skidan möte snön och börjar vämra + deformera den, eller är utformningen på bakre glidzon lika viktig?

Link to comment
Share on other sites

För att slippa plöja hela tråden behövs lite repitetion; Hbw= halvvikt dvs när man står på båda skidorna i glidfasen,

Fbw= fullvikt dvs när man står på en skida med hela foten, som i diagonal

Flex: ????????

Spret; om skidan öppnar sig i fram och bakändarna vid ihoptryckning.

 

Tryckpunkter; Det är väl det man ser på etiketten framför och bakom spannet, men frågan är hur dessa tryckpunkter skall se ut för kallföres, allround och klisterskida.

 

Jag kanske har fattat det här helt fel, rätta mig i så fall, så blir det lättare att tolka siffrorna i den fortsatta tråden.

Link to comment
Share on other sites

Gode klisterski? Carbonlite Plus Medium 202 70kg. Ganske korte trykkpunkter.

 

 

Mycket svårt att tolka från en bild. Står det fel på den övre skidan? Ska det var 1,27 / 0,77 ???

 

Det som saknas är hur siffrorna är på slutspannet. D.v.s. antingen en höjd på slutspannet för din vikt, eller en vikt till slutspannet 0,1 mm. Utan dessa siffror gör det omöjligt att tolka de två första. 

 

Men det finns ju en risk att om HBW är 1,28 och FBW är 0,75 (som i den nedre skidan), så kan slutspannet vara för hårt. Men det är bara en gissning. 

 

Jag svamlade ju lite om slutspann på sidan 30

 

http://www.skidforum.se/index.php/topic/6940-det-här-med-spannkurvor/page-30

Link to comment
Share on other sites

på mina klister, redline plus, som gick grymt på VL 2015 (skidorna var i mål ngn halvtimme före mig), när jag håller dem mot varandra är det kanske ca 10 cm (max) fram o bak som ligger mot varandra. (iofs också redigt grov struktur, inge borstning)

 

17cm fram o 24 cm bak är väl hyffsad gnetspannkurva, kan jag tänka mig, även om man nog gärna önskar sig mer. - nog definitivt för mkt för en klisterskida för blötföre.

 

Har ett par äldre carbonlite (den gråa) med extremt lite spret, i princip inget fram o bak. På 2015, Orsa Ski Marathon i -15/-20 gled jag märkbart bättre än ett antal led 1 åkare med blanka skidor, medans jag hade rullskidfäste. (jag tävlade inte utan lade mig efter deras klunga i dryga milen)

 

beror väl lite på vad man väger också kan jag tänka mig. Högre vikt borde väl innebära längre tryckzoner, eller tänker jag fel?

 

Av detta ovan, ganska anekdotiska, kan man nog dra slutsatsen att glid/tryckzonerna is da shit o ha koll på.

 

(älskar denna tråden. På tal om trådar, snart dags lyfta Labradorens Skiddogma)

Ja det är en riktigt rolig o intressant tråd detta Carl A!!! Och det märks att du blivit duktig! Och jag GILLAR lite anekdoter!!! Fick skit från en för några anekdoter i vintras! Eller det var väl berättelser från lopp som var viktiga för att visa på några saker, men det uppfattades av någon som anekdoter! Men inser av det du skriver att du fattat mkt av detta med vad glid handlar om!!! Gött!
Link to comment
Share on other sites

Redline

HBW: 1,35

FBW: 0,25

Flex: 58%

Vikt: 72 kg

 

Säger det något?

Inte mycket :mellow:

Det skulle underlätta att bedöma spannkurvor, om det fanns tabeller att gå in på för att få standardvärden i olika vikter och olika åkkapacitet

Om flexen är höjden på spannet i obelastat läge, vad säger en procentsiffra då ? Jag brukar mäta i mm med skidorna ihop utan belastning och brukar då ligga mellan 50 och 75 mm. Det jag gillar med Red line är att spannhöjden ökat i obelastat läge jfr med tidigare modeller, vilket borde ge en extra kick i steget.

Link to comment
Share on other sites

0,25 på fullvikt säger att det inte är några klisterskidor. Inte heller kletig burk. En sån låg skulle jag bara ha till blå o grön burk samt ren stakning. Det skulle jag nog kunna säga utan att ha känt på slutspannet

 

Ska prova dessa i helgen, är framtagna för kallföre av Skistart. Vi får väl se hur de är..

Link to comment
Share on other sites

Redline

HBW: 1,35

FBW: 0,25

Flex: 58%

Vikt: 72 kg

 

Säger det något?

Flex 58% är väl 58% av den tilltänkta åkarens totalvikt för att få ner skidan, och nu kommer det som jag uppfattar som diffust, till 1 eller är det 2 mm från helt i hoptryckt.

Detta mäts på en punkt 70mm från tån/balanspunkten.

HW och FW mäts väl på 200mm från tån/balanspunkten

Har jag fel????

Link to comment
Share on other sites

Pratat med några erfarna gubbar som mäter med eikermåler . De mäter på 7 och 14 cm . En fantastisk skapelse som vinner mark mer och mer . Hörde att Fischer rekommenderade mjuka skidor vid långlopp   . Om mjuka skidor är lika med låg spannkurva får vara osagt . Go tur 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...